2952
Sök

Inre drivknut och axeltappen till den lossnade från v-lådan. Inlägg #18

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag kan inte på något sätt och vis få bort den yttre knuten från axeln.
Finns inte en chans i världen att den släpper.

Såhär är det uppbyggt:
http://www.vagcat.com/p/B012/066100.png
Det är låsringen (nr 17 på bild)


Låsringer ser ut såhär:
http://img361.imageshack.us/img361/3585/nyttbitmappsbild.jpg


Och ska expandera från axelns spår in i knutens spår så man kan dra ut knuten.
Bild på knutens spår:
http://img257.imageshack.us/img257/8610/dsc01089f.jpg



Nu är det så att låsringen gick sönder, den ena "pinnen" gick av så jag kan inte expandera ringen tillräckligt. Hur faan ska ja få lös skiten?
Gäller en Audi 100.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (6 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

832 Inlägg
4 maj 2009
#2
Haha ja jag kan ju säga att jag har råkat ut för samma sak iaf. Jag tog en skruvmejsel sen var det bara att börja peta och lirka tills man kunde få tag på ringen med en tång. har oxå för mig att jag tog draghammaren och vålda lös den en gång men det är ju inget man ska göra om man ska ha knuten kvar kanske.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#3
Lurken_85 skrev:
Haha ja jag kan ju säga att jag har råkat ut för samma sak iaf. Jag tog en skruvmejsel sen var det bara att börja peta och lirka tills man kunde få tag på ringen med en tång. har oxå för mig att jag tog draghammaren och vålda lös den en gång men det är ju inget man ska göra om man ska ha knuten kvar kanske.

Jadu jag kan ju säga som så att jag har nog testar med mejslar av alla världens olika storlekar utan att ha fått lös den hmm
Nää, knuten spicker hellre än ringen går sönder.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

832 Inlägg
4 maj 2009
#4
Om du inte ska ha knuten kvar så kan du ju kanske försöka spräcka ringen med en huggmejsel.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#5
Lurken_85 skrev:
Om du inte ska ha knuten kvar så kan du ju kanske försöka spräcka ringen med en huggmejsel.

Den vill jag i allra högsta grad ha kvar wink Är bara ett damaskbyte på G.
Ångrar att jag inte köpte sådana töjbara damasker, då slipper man ha bort knuten.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

876 Inlägg
4 maj 2009
#6
te_wik skrev:
Lurken_85 skrev:
Om du inte ska ha knuten kvar så kan du ju kanske försöka spräcka ringen med en huggmejsel.

Den vill jag i allra högsta grad ha kvar wink Är bara ett damaskbyte på G.
Ångrar att jag inte köpte sådana töjbara damasker, då slipper man ha bort knuten.


Mvh Tommy

Kanske är lite sent påtänkt ....men det finns damasker man limar i hop på mekonomen hmmsmile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#7
volvoperfomanceclub skrev:
te_wik skrev:
Lurken_85 skrev:
Om du inte ska ha knuten kvar så kan du ju kanske försöka spräcka ringen med en huggmejsel.

Den vill jag i allra högsta grad ha kvar wink Är bara ett damaskbyte på G.
Ångrar att jag inte köpte sådana töjbara damasker, då slipper man ha bort knuten.


Mvh Tommy

Kanske är lite sent påtänkt ....men det finns damasker man limar i hop på mekonomen hmmsmile

Usch jaa! Det är det mest värdelösa jag varit med om! tongue Lim fäster inte så bra på drivknutsfett, fettet som är omöjligt att få bort när man väl fått de utanpå damasken wink


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

876 Inlägg
4 maj 2009
#8
te_wik skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
te_wik skrev:

Den vill jag i allra högsta grad ha kvar wink Är bara ett damaskbyte på G.
Ångrar att jag inte köpte sådana töjbara damasker, då slipper man ha bort knuten.


Mvh Tommy

Kanske är lite sent påtänkt ....men det finns damasker man limar i hop på mekonomen hmmsmile

Usch jaa! Det är det mest värdelösa jag varit med om! tongue Lim fäster inte så bra på drivknutsfett, fettet som är omöjligt att få bort när man väl fått de utanpå damasken wink


Mvh Tommy

Nej det är ju sannt men mekonomen säljar ju dom så på nått sett ska det gå wink lycka till


Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#9
Försäljare säger väl vad som helst för att få sålt en vara? ^^
Tack!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 maj 2009
#10
te_wik skrev:
Försäljare säger väl vad som helst för att få sålt en vara? ^^
Tack!


Mvh Tommy

Om du köper en sån sats där du trär på en hel damask ? testat dom ?

De blir nog billigare än å byta knuten


1 867 Inlägg
5 maj 2009
#11
Stoppa in bulten i änden på knuten och skruva åt, då brukar det ploppa loss.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#12
Koop skrev:
Stoppa in bulten i änden på knuten och skruva åt, då brukar det ploppa loss.

Fungerar inte med denna typen av låsring tyvärr.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
te_wik skrev:
Försäljare säger väl vad som helst för att få sålt en vara? ^^
Tack!


Mvh Tommy

Om du köper en sån sats där du trär på en hel damask ? testat dom ?

De blir nog billigare än å byta knuten

Jag tänkte nu i efterhand på att skaffa sådana. Men nu vill jag fan ha av knuten, jag ger mig inte! big_smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 maj 2009
#14
te_wik skrev:
Xuri skrev:
te_wik skrev:
Försäljare säger väl vad som helst för att få sålt en vara? ^^
Tack!


Mvh Tommy

Om du köper en sån sats där du trär på en hel damask ? testat dom ?

De blir nog billigare än å byta knuten

Jag tänkte nu i efterhand på att skaffa sådana. Men nu vill jag fan ha av knuten, jag ger mig inte! big_smile


Mvh Tommy

hehe okaj :p

Ja bara du inte gör som han ovanför skrev för då kommer du nog inte möe längre än spräckta hylsor å rundragna bultar men de vet jag att du kan mer än så lol


Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
te_wik skrev:
Xuri skrev:

Om du köper en sån sats där du trär på en hel damask ? testat dom ?

De blir nog billigare än å byta knuten

Jag tänkte nu i efterhand på att skaffa sådana. Men nu vill jag fan ha av knuten, jag ger mig inte! big_smile


Mvh Tommy

hehe okaj :p

Ja bara du inte gör som han ovanför skrev för då kommer du nog inte möe längre än spräckta hylsor å rundragna bultar men de vet jag att du kan mer än så lol

Menar du ang att skruva åt bulten så ligger det viss sanning i det.
Att skruva in bulten fungerar typ som en avdragare, dock inte så bra ifall man inte fått bort låsringen.

På nyare Audi (92>) så sitter en annan typ av ring där, den behöver man inte släppa på utan den är det "bara" att vålda lös knuten på.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

832 Inlägg
5 maj 2009
#16
har funderat lite nu och du kan inte få tag på den andra "pinnen" med en näbbtång eller något så du kan dra ur den ur spåret i öppningen på knuten?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#17
Lurken_85 skrev:
har funderat lite nu och du kan inte få tag på den andra "pinnen" med en näbbtång eller något så du kan dra ur den ur spåret i öppningen på knuten?

Tjeenare. Jodu, jag försökte med det, det resulterade i att den andra "pinnen" gick av, så jag å en polare tog nån bärs..klia oss i skallen, svor lite och sedan tog vi en 1.5mm insex nyckel och slog in i spåret tills vi fick fram ca 1cm av ringen, bände upp den med en mejsel såpass så man fick tag på ändan med en polygrip och sen lyckades vi dra ut skiten.

Alldeles nyss kom jag in, har satt den nya damasken på plats och imorgon ska det monteras..äntligen!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#18
Problemen fortsätter....!

Skulle till att montera allting idag, satte den yttre och den inre knuten på plats, drog åt bultarna lite löst.
Sen när jag slulle få p-ändan eller vad den heter (den nedre leden) på plats så tog jag tag i fjäderbenet och ryckte med handkraft utåt den något. Vad händer då? Jo hela axeltappen som den inre knuten sitter fast i lossnade (!) från växellådan.
Den kom bara ut, tjoff sa det och växellådsolja började rinna ut!

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/th_20090506.jpg


Hur i fan, den ska ju inte kunna lossna bara sådär? Låsringen ser hel ut men är såpass slapp så jag med fingrarna kan snurra på den. Tror inte att den har gått av iaf.

Ursäkta den dåliga bilden.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/th_20090506002.jpg
Det jag vill höra nu är att det bara är att sätta en ny låsring, ny packbox och sedan smälla den på plats igen.
..Eller?


Det är alltså nr 15 på bilden nedanför som lossnat.
http://www.vagcat.com/p/B118/409150.png



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (6 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 maj 2009
#19
Nu har jag aldrig ägt en audi å typ aldrig skruvat med dom heller, men säger så här i alla fall för jag tror de ser likadant ut eller liknadne..

Men volvos drivaxlar på 850/v40 ja alla vitmotor faktiskt med manuell m56 låda, drivaxlen går inte å dela med några skruvar (som på din) eller så utan där får du med våld dra /bräcka ur drivaxeln ur lådan

ser ut å sitta likadant å med en låsring...vi hade dock plastpluggar/drivaxel atrapper som vi pluggade lådan med under tiden så ingen olja rann ut, men man kunde plocka drivaxlarna in å ut flera gånger utan å behöva byta packboxarna / låsringen.. man fick dock snurra lite lätt på axeln samtidigt som man knackade den lite lätt innåt för att låsringen skulle gå ihop å man skulle hitta rätt splines


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 maj 2009
#20
edit: och som jag ser de på bilden

Du har ju bara en packbox,shims å lager å de sitter ju fast monterat sen har du diffklumpen å ur denna kan inget trilla ur, så jag hade bara tryckt in den lite lugnt igen å fyllt på oljemängden som försvann


volvo axel
http://image.fbt.se/global/images/image … ;width=650
http://image.fbt.se/img/352/112/lgnr/162682_1/img.jpg



Sök