E 85

Dagge me Lojjden
19 april 2006 · 6 Inlägg

Vad tror alla ni gasglada om att tanka E85?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män....!
§ Socialstyrelsen §
BMW 330Ci (2000)
BMW 328ic "Min förstabil" (1996)
chevalillis bilmekaniker
19 april 2006 · 131 Inlägg

att det är en bra ide om du konverterar om motorn..annar ska man ge fan i det för då blir det mer skada än nytta..

EbbeW
19 april 2006 · 86 Inlägg

Fungerar för det mesta utmärkt utan konvertering om du bara ska blanda i ca 50%.
Kolla här: www.etenol.nu

chevalillis bilmekaniker
19 april 2006 · 131 Inlägg

visst det funkar men det fungerar betydligt bättre att konvertera och det går att åka mycket billigare på det sättet

Lanjin
19 april 2006 · 757 Inlägg

finns ju massa matnyttin info på www.etanol.nu som ebbeW skrev.
skulle oxå vilja konvertera men jag vill konvertera så jag kan köra på 100% e85 smile

900 Power
19 april 2006 · 214 Inlägg

EbbeW skrev:
Fungerar för det mesta utmärkt utan konvertering om du bara ska blanda i ca 50%.
Kolla här: www.etenol.nu

Nu ska vi ha utbildning på energinnehåll och annat kul.

Om en vätska eller bränsle har lägre energinnehåll så måste man tillföra mer bränsle för samma förbränning, ganska simpelt.

Hur är det då, bensin har ju som alla vet högre energinnehåll än E85, det är ju därför man måste tillföra MER bränsle till samma mängd syre.

Att därför tanka i 50% E85 i en bil som ej är konverterad på något sätt kommer att resultera i spikningar i värsta fall, annars blir bilen bara seg pga den magra bränsleblandningen.

Därför bör man öka bränslemängden, detta görs genom att slipa nålen o byta munstycken om det är förgasare, sänka styrtrycket om det är k-jetronic insprutning eller höja bränsletrycket eller montera större spridare om det är elektronisk insprutning. 

Full tank, hick! smile

Karlzzon The One Evolution
19 april 2006 · 1 627 Inlägg

900 Power skrev:

EbbeW skrev:
Fungerar för det mesta utmärkt utan konvertering om du bara ska blanda i ca 50%.
Kolla här: www.etenol.nu

Nu ska vi ha utbildning på energinnehåll och annat kul.

Om en vätska eller bränsle har lägre energinnehåll så måste man tillföra mer bränsle för samma förbränning, ganska simpelt.

Hur är det då, bensin har ju som alla vet högre energinnehåll än E85, det är ju därför man måste tillföra MER bränsle till samma mängd syre.

Att därför tanka i 50% E85 i en bil som ej är konverterad på något sätt kommer att resultera i spikningar i värsta fall, annars blir bilen bara seg pga den magra bränsleblandningen.

Därför bör man öka bränslemängden, detta görs genom att slipa nålen o byta munstycken om det är förgasare, sänka styrtrycket om det är k-jetronic insprutning eller höja bränsletrycket eller montera större spridare om det är elektronisk insprutning. 

Full tank, hick! smile

En ny bil kan ju genom styrdonet ge mer bensin. sen kan man ju höja trycket risken för spikningar minskar efter som e85 är 104 oktan så på en turbomotor kan man ladda lite mer om man vill det.

Fäll ner pungen och landa
900 Power
19 april 2006 · 214 Inlägg

Karlzzon The One skrev:

900 Power skrev:

EbbeW skrev:
Fungerar för det mesta utmärkt utan konvertering om du bara ska blanda i ca 50%.
Kolla här: www.etenol.nu

Nu ska vi ha utbildning på energinnehåll och annat kul.

Om en vätska eller bränsle har lägre energinnehåll så måste man tillföra mer bränsle för samma förbränning, ganska simpelt.

Hur är det då, bensin har ju som alla vet högre energinnehåll än E85, det är ju därför man måste tillföra MER bränsle till samma mängd syre.

Att därför tanka i 50% E85 i en bil som ej är konverterad på något sätt kommer att resultera i spikningar i värsta fall, annars blir bilen bara seg pga den magra bränsleblandningen.

Därför bör man öka bränslemängden, detta görs genom att slipa nålen o byta munstycken om det är förgasare, sänka styrtrycket om det är k-jetronic insprutning eller höja bränsletrycket eller montera större spridare om det är elektronisk insprutning. 

Full tank, hick! smile

En ny bil kan ju genom styrdonet ge mer bensin. sen kan man ju höja trycket risken för spikningar minskar efter som e85 är 104 oktan så på en turbomotor kan man ladda lite mer om man vill det.

Vi pratade om 50% inblandning här, det är inga flexifuel bilar från fabrik...

Lambdasonden kan till viss del öka bränslet, ungefär 25% stort är det "fönstret" men redan vid 20% inblandning kan man rubba det.

Visst motstår E85 spikningar bättre, men en bil som går magert kan spika ändå, tro mig.
Egna erfarenheter..

mickecorrado Bilplåtslagare
19 april 2006 · 1 036 Inlägg

Bara konverterar på, alltid någon mekaniker som blir glad då E85 är mer frätande än bensin. så blir det mer jobb till dom då systemet inte är byggt för E85.

E85 är inget att leka med under 20grader då det är mycket farligare än bensin.

Smoke Tires Not Drugs.
900 Power
19 april 2006 · 214 Inlägg

mickecorrado skrev:
Bara konverterar på, alltid någon mekaniker som blir glad då E85 är mer frätande än bensin. så blir det mer jobb till dom då systemet inte är byggt för E85.

E85 är inget att leka med under 20grader då det är mycket farligare än bensin.

Enligt Hydroscand är det mindre frätande, och inte har jag sett något slitage på våra bilar som går på 100% E85, fossilsoppan däremot dödade bränslepumpen på 740in..

Under 20 grader? Så det är farligt nu yikes oj, min bil kanske exploderar.. hehe tro inte allt ni hör, det är inte farligare än bensin.. Ångtrycken är mycket lika varandra..

Bensin är ganska farligt det också, vilket många verkar glömma..!

mickecorrado Bilplåtslagare
19 april 2006 · 1 036 Inlägg

Vem har sagt att den skall explodera?

Ta två tygtrasor häll lite bensin på den ena och E85 på den andre, Tänd på.
Försök sedan att släcka dessa med en brandfilt.
Resultat den med bensin slocknar  men den med E85 tänds igen.


E85 är mycket mer antändigt än bensin brinner fortare än det kommer ur pumpen på macken, derför måste dessa förses med backventiler. och under 20 grader är skilnaden markant.

Smoke Tires Not Drugs.
jonas_motorsport rallyförare
19 april 2006 · 48 Inlägg

av egen erfarenhet av tävlingsbil som går på E85... Bilen dricker desto mer bränsle.. med vanlig 98 oktanig bensin som jag kört på innan med mina tidigare bilar låg jag på ca 4-4,5 l/milen i tävlingspempo.. med den här nya ford Fiesta Flexifuel som jag kör nu så ligger jag uppemot 7-7,5 l/ milen i tävlingstempo .. så det kan spela kvitta vad man kör på av rena ekonomiska själv.. men man är ju inte en så stor bov till miljön..

mycket svängar och hårnålar åt folket
900 Power
20 april 2006 · 214 Inlägg

mickecorrado skrev:
Vem har sagt att den skall explodera?

Ta två tygtrasor häll lite bensin på den ena och E85 på den andre, Tänd på.
Försök sedan att släcka dessa med en brandfilt.
Resultat den med bensin slocknar  men den med E85 tänds igen.


E85 är mycket mer antändigt än bensin brinner fortare än det kommer ur pumpen på macken, derför måste dessa förses med backventiler. och under 20 grader är skilnaden markant.

Testa och häll vatten och se vilken som slockar fortast..

jonas> Jag antar att det är en flexifuel? Alltså den ska gå att köra på både bensin och E85?
Isåfall förstår jag att den drar mer, den är ju inte alls anpassad för E85..

En motor som är helt anpassad för E85 drar ungefär lika mycket som den skulle göra på bensin, kanske något mer, men det blir ändå billigare.

jonas_motorsport rallyförare
23 april 2006 · 48 Inlägg

Jo det är den ju på sätt och vis.. spridare  bränslepump kolvringar och annat smått och gott är ju bytt men det är rättsom du säger.. kan enkelt köra på vanlig bensin.. bara till att ha tändningen på, hålla nere gaspedalen i 30 sekunder så ställer den om databoxen tills nästa gång jag stannar bilen då den ställs om till etanol igen

900 Power skrev:

mickecorrado skrev:
Vem har sagt att den skall explodera?

Ta två tygtrasor häll lite bensin på den ena och E85 på den andre, Tänd på.
Försök sedan att släcka dessa med en brandfilt.
Resultat den med bensin slocknar  men den med E85 tänds igen.


E85 är mycket mer antändigt än bensin brinner fortare än det kommer ur pumpen på macken, derför måste dessa förses med backventiler. och under 20 grader är skilnaden markant.

Testa och häll vatten och se vilken som slockar fortast..

jonas> Jag antar att det är en flexifuel? Alltså den ska gå att köra på både bensin och E85?
Isåfall förstår jag att den drar mer, den är ju inte alls anpassad för E85..

En motor som är helt anpassad för E85 drar ungefär lika mycket som den skulle göra på bensin, kanske något mer, men det blir ändå billigare.

mycket svängar och hårnålar åt folket
peternb84
23 april 2006 · 199 Inlägg

Etanol är mer brandfarligt än bensin. Så mycket att de stationer som säljer den får högre krav på brandsäkerheten.

mickecorrado Bilplåtslagare
27 april 2006 · 1 036 Inlägg

900 power "Testa och häll vatten och se vilken som slockar fortast.."

Att hälla vatten på ger ingen effekt för att släcka det effektivast behövs en speciell brandsläckare hette något med alkoskumsläckare.

1
Bensin är en olja som smörjer motorn. E85 är sprit som inte smörjer så bra, på dessa bilar är cylinderhuvudet anorlunda med bättre smörjning.

2
E85 är mer frätande så gummislangar och bränsletank i plåt varar inte länge.

3
E85 är mer lättantändligt än bensin räcker med statiskelektrisitet redan vid +11 grader
Därför finns det inga "häktor" vid tankning av E85 utan man måste hålla handtaget under tankning för att man skall vara jordad.

Smoke Tires Not Drugs.
parayaCar
27 april 2006 · 424 Inlägg

jag tycker det är onödigt att ha en fast ståndpunkt när det gäller E85 i bilar, vissa går ju faktiskt riktigt bra medans andra inte går alls. Sen är det inte alla som kör runt i nybilar och faktiskt bryr sej om uppätna slangar, på gamla bilar som ändå inte håller sommaren ut spelar det ju ändå ingen roll.

men micke, är det verkligen så jobbigt att hålla i hantaget? men jo ja förstår vad du menar med att det är lättantändligt, men det är väl bara att vara försiktig?

**// Toyota \\**
mickecorrado Bilplåtslagare
27 april 2006 · 1 036 Inlägg

det är inte det att det är jobbigt, det är till för att om man släpper handtaget som på vanliga och sen tar på det igen under tankningen kan det bli en liten gnista av statiskelektrisitet som antänder E85

Smoke Tires Not Drugs.
900 Power
28 april 2006 · 214 Inlägg

mickecorrado skrev:
900 power "Testa och häll vatten och se vilken som slockar fortast.."

Att hälla vatten på ger ingen effekt för att släcka det effektivast behövs en speciell brandsläckare hette något med alkoskumsläckare.

1
Bensin är en olja som smörjer motorn. E85 är sprit som inte smörjer så bra, på dessa bilar är cylinderhuvudet anorlunda med bättre smörjning.

2
E85 är mer frätande så gummislangar och bränsletank i plåt varar inte länge.

3
E85 är mer lättantändligt än bensin räcker med statiskelektrisitet redan vid +11 grader
Därför finns det inga "häktor" vid tankning av E85 utan man måste hålla handtaget under tankning för att man skall vara jordad.

Att hälla vatten på sprit är ju ganska bra, det slocknar fort, vilket inte bensinen gör.
Det behövs ingen specialsläckare, även fast vissa tror det.

1. Bensin är ingen olja? Skulle den vara det så skulle man väl tanka i den i motorns smörjsystem? Och vad jag vet har de flesta bilar 4-taktsmotor och där ska inte bränslet smörja motorn.

På Saab BioPower är inte oljekanaler ändrade något, men cylinderhuvudet är ändrat pga en annan anledning, vilket vi inte behöver gå in på nu..

2. Kul att du nämner det, har faktiskt inte märkt det under ett par år, men du kanske har haft sönder en slang? Enligt Hydroscand så är etanol snällare än bensin och jag kan hålla med, bensin har haft sönder slangar för mig, så det är ingen snäll vätska det heller.

3. Ja, vad ska jag säga, hur tankbolagen har gjort är ju upp till de. Men explosioner händer även med bensin, så vet inte varför man hakat upp sig på det nu.

Och ja, jag kör på E85..
Antar att du oxå gjort det, för annars skulle du inte veta såhär mycket?  *ironi*

Fordon
28 april 2006 · 15 Inlägg

Av råolja utvinner man både beinsin, Fotogen, diesel, tjära, osv osv. SÅ bensin är olja på det sättet.


Vidare är både etanol och Bensin brandfarligare än varandra. Dock äretanol farligare vid runt +20 grader, men Bensin är absolut farligast vid -40 grader.

Att en koveterad E85 motor skulle dra lika mycket som en besinare är inte sant det heller.
Etanol kräver 40% mer inblandning till samma mängd luft, som det krävs för besin, tack vare molekyluppbyggnaden.

Dessa fakta har jag fått från brandförsvaret, när jag genom företaget gick en kurs som handlade om brandsäkerhet kring bensin, etanol och diesel. (och jag lover er, fy fan va coola tester som visades!)
--------------------------------------------------------------------------------

Att det skulle vara billigare att köra en etanoldriven bil tror jag inte heller. det krävs mycket mer etanol per liter luft, än bensin. Sen kommer säkert våra köra sossar att beskatta etanolen ordentligt när tillräckligt många kör på den smile

men iaf. Det som står ovanför sträcket är fakta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang