Själva plugg tillverkningen lämmnar jag till nån annan som har hållit på med sånt.
#Du har nu pluggen färdig för avgjutning,
Vaxa den först med vanligt bilvax ett par gånger.
Efter det lägger man på släppmedlet med en trasa, se till att det täcker hela överallt så slipper man missöden när man ska plocka loss formen sen.. När det är enklare former brukar det räcka med ett eller två lager, när det är mer konstiga former med många hörn kan man lägga på ett par till lager till. Låt torka ca 30 min mellan lagren och även mellan det sista och tills ni börjar gjuta.
Pensla på ett lager Gelcoat och låt det torka cirka en timma, undvik spår efter penseln.
Lägg minst två lager, du får man lite o slipa i.
#Förbered plastningen.
Pensla på ett lager Polyester ovanpå Gelcoaten.
Pensla på mer Polyester samtidigt som du blötar glasfibern ordentligt, den ska bli mjuk och nästan genomskinlig. Dra en sväng med alu-rollern för att få bort alla luftbubblor (lek inte EVO 7:a bara). Upprepa tills du fått önskad tjocklek dock max 4 lager plus ett för att hålla fast förstärkningar. Förstärkningar brukar inte vara nödvändigt på frontspoilrar/stötfångare då de har många svängar o konstiga former, mer för motorhuvar o sånt.
Låt formen härda i ett dygn hälst över +20 grader annars får ni vänta längre. Glasfiber kan verka som om det har genomhärdat trotts att det inte har gjort det riktigt, så vänta ett tag innan ni börjar försöka ta loss formen.
#Avlägsna all glasfiber som hänger utanför formen.
Var försiktig och ta god tid på er!
Börja försiktigt att bryta loss den runt kanterna, ifall den sitter väldigt hårt fast, kolla först så att det inte är någon glasfiber som har råkat komma så att den låser fast sig emot motorhuven. Sitter den fortfarande fast går det att spruta in vatten mellan pluggen och formen det gör att släppmedlet löser upp sig.
När formen är lös så tvätta den med vatten och diskmedel för att få bort släppmedlet. Efter det kontrollerar ni så det inte har blivit något fel, ifall det har blivit några små fel är det bara att matta ned Gelcoaten och spackla och slipa tills det ser bra ut.
Sen är formen klar.
#Matta ned formen med 400-papper eller finare.
Vaxa sedan formen med vanligt bilvax några gånger.
Efter det lägger man på släppmedlet med en trasa, se även nu till att det täcker överallt. Man blir ganska lessen annars… Låt torka ca 30 min mellan lagren och även mellan det sista och tills ni börjar gjuta.
Pensla på ett lager Gelcoat och låt det torka cirka en timma, undvik spår efter penseln.
Man kan lägga ett lager till om det täcker dåligt. 2 lager är o rekommendera då får man lite mer o slipa i.
Förbered plastningen o ta en fika. Fika pauser är viktigt när man håller på med bilar, det kan ”kläcka” många nya idéer.
Pensla på ett lager Polyester ovanpå Gelcoaten, lägg dit glasfibern pensla på lite mer polyester. Precis som när du gjorde formen. Ta alu-rollern och rulla över hela glasfibern tills du ser att alla bubblor har kommit ur och glasfibern är riktigt genom vätt. Max 4-lager per gång.
Låt allting härda i ett dygn och sedan kan du ta loss den slutgiltiga produkten.
Tvätta av den med vatten o diskmedel och va stolt över att du inte köpte en dyr glasfiberdel istället för o göra den själv. Lacka och var nöjd!
#Shoppinglista o annat viktigt:
Glasfiber matta
Polyester + härdare
Gelcoat + härdare
Släppmedel (PVA - poly vinyl alkohol)
Vax, vanligt bilvax fungerar om man kör med släppmedel
Penslar
Aluminium roller
Aceton
Gummi handskar
Gasmask.
Något att blanda i.
Tror ja fått me allt där. Lägg gärna till nått om ja missat.