3466
Sök

Köpråd: Rolig bil för ca 50 000

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#21
Herald skrev:
Rquired skrev:
Herald skrev:
3 ggr så dyr att underhålla?!?! hahahaha, nej verkligen inte..Ta inte i så du kräks. Skiljer minimalt. Har letat efter den informationen och den existerar inte ens. Det enda testet i teknikens värld som jag kan se närmast bilarna du nämner är när dom testar en massa bilar, bla då Volvo S60, Bmw Z4 & Ford sportka.


Ett annat test http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml


S60 som dom säger "övertygar i de flesta grenar och norpar totalsegern" mitt framför näsan på Mercedes & Bmw 330xi. Volvon är snabbare till 100 km/h tex osv.
Är inte hemma och kan inte leta upp tidningen, men kan göra så om du önskar. Det var inte ett test mellan olika modeller, utan ett stort test där TV jämförde alla modeller som såldes i Sverige och vad de kostade i underhåll över x antal mil. En Bmw E46 med 6a kostade 5500:- och en Volvo S60 15500:-, för övrigt samma pris som en Mercedes C200. Ovanstående Bmw "vann" dessutom tillsammans med Ford Ka.

Bmw vinner stort på billigare underhåll, service och att de drar avsevärt mindre. Delarna är lika dyra men Volvo tar igen lite på att Bmws ofta är dyrare att försäkra. I alla fall de svagare versionerna, för de starka Volvo-modellerna är lika populära busbilar som motorstarka Bmws. Alltså är en motorstark bmw inte dyrare att försäkra än en motorstark Volvo, men en Bmw 318 dyrare att försäkra än en Volvo S60 2.4.

Resultatet blir att en "dyr/fin" Bmw är lika dyr eller ibland billigare att ha än en "vanlig sketen" Volvo.
Fast det är ju klart, en Bmw kan inte vara billigare än en Volvo. Så det är säkert fel nånstans...

Tillbaka till topic:
Peebo skrev:
Men jag har kollat upp bmw som du sa förut och det finns ju en hel del snygga fast då får man lägga till lite och 4wd var ju ett plus men inget måste. Så jag ska nog kolla runt lite på bmw imorgon.
Ok, du är på rätt väg wink
Volvos starka sidor är att dom bra bra eller medelbra på allting, det är därför dom vinner dom flesta testerna också, Bmw kanske är exotiskt och kul för dig medans det är en inte så snygg, ägarna kör som fan med dom (hur blir det med driftsäkerheten då?). Har uppenbarligen gott om svagheter då dom alltid förlorar på något verkar det som? Du säger delarna är lika dyra och försäkringarna lika, tar Volvo så mycket mer i arbetskostnad eller? Så mycket högre skatt? Drar Volvon 1 liter mer per mil? Förstår inte var dom där 10000 kr kommer ifrån. Helt orealistiskt.



Sen att benägenheten att få böter i en Bmw när du kört för fort (vilket alla bmw-ägare kör) än om du kör en Volvo är rätt mycket större också smile , känns som att polisen vill "sätta åt" Bmw-ägarna. Dock lite förståeligt. Har haft både Bmw och Volvo, SAMMA polis stannade mig, (han kom inte ihåg mig). Vart mycket otrevligare när jag körde Bmwn än med Volvon, då blev det böter dessutom. Med Volvon blev de mer, "du körde lite fort sakta ner"
Hur driftsäkerheten påverkas när ägarna kör som fan, är självklart åt det negativa hållet. Men menar du att Volvoägare inte kör hårt? Bara skitsnack, det finns en hel del chippade turbovolvos som är totalt slutkörda också.

Bmw förlorar verkligen inte alla tester för det första, för det andra skrev jag att Bmw oftast är dyrare att försäkra än en Bmw och det är där Volvo tar igen. Jag varken kan eller tänker rabbla upp alla skillnader mellan Bmw och Volvo, men en av dem är att Bmw kör med kamkedja. Bara där sparar man tusenlappar om året, säg att ett rembyte går på 5k och man behöver byta var annat/var tredje år...

Dessutom ligger Volvo rätt genomgående högre i förbrukning än motsvarande Bmw. Det finns en del fall där man kan argumentera om det verkligen är motsvarande, i fallet Bmw 118D vs. C30 Drive. Är C30 en konkurrent till 1-serien? I så fall är drivE snålare, men å andra sidan är Bmwn 40hp starkare och snabbare? Är det verkligen rätt att jämföra då? etc

Sen tycker jag rent ut sagt att du håller en jävligt låg nivå, kör verkligen alla Bmw ägare för fort? Är verkligen alla Bmw fula jämfört med Volvo? Detta har du ingen som helst grund för, för det är klart som fan att där finns Bmw-förare som håller hastigheten. Du saknar också belägg för att alla poliser skulle försöka sätta dit Bmw ägare hårdare än Volvo ägare...

Edit:
Den här tråden handlar inte om vilket märke som är bäst, att på en trevlig nivå diskutera för och nackdelar med olika märken tycker jag är ok. Men att på sandlådenivå slänga fram argumet som "bmw är fulare än volvo" eller "alla bmw-ägare kör för fort" är inget jag vill sänka mig till, därför ger jag fan i att svara på fler sådana inlägg.

Skriv så mycket skit och fördommar om Bmw du vill, jag hoppas bara TS har vett nog att läsa mellan raderna och ignorera det. smile
Senast redigerat av Rquired (29 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

75 Inlägg
29 juli 2009
#22
Givetvis, talar mest ur egna erfarantheter och hur det upplevs då jag kör väldigt många mil om året. Btw, vet att Volvos nyare motorer har kamkedja också, bla V50. Kamremmen ska bytas vart femte år om du kör som en medelsvensk om dom Volvo nu har kamrem dvs. Och nej jag jämför inte med Volvo, bara vad jag tycker överhuvudtaget, främst för att dom håller en så mörk och dyster stil, smaksak givetvis.


Oja, det finns Volvo-ägare som kör så in i helvete, bara det att det tycks ofta vara en Bmw som kör om i 150-160 km/h på motorvägen. Tycker det är lite allmänt erkänt att många Bmw-piloter har tung högerfot? Kan jämföras med hur 740 tics körs? Liksom..allmänt känt..
Senast redigerat av Herald (29 juli 2009)

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#23
Herald skrev:
Givetvis, talar mest ur egna erfarantheter och hur det upplevs då jag kör väldigt många mil om året. Btw, vet att Volvos nyare motorer har kamkedja också, bla V50. Kamremmen ska bytas vart femte år om du kör som en medelsvensk om dom Volvo nu har kamrem dvs. Och nej jag jämför inte med Volvo, bara vad jag tycker överhuvudtaget, främst för att dom håller en så mörk och dyster stil, smaksak givetvis.


Oja, det finns Volvo-ägare som kör så in i helvete, bara det att det tycks ofta vara en Bmw som kör om i 150-160 km/h på motorvägen. Tycker det är lite allmänt erkänt att många Bmw-piloter har tung högerfot? Kan jämföras med hur 740 tics körs? Liksom..allmänt känt..
Tänkte svara, men sen lägger vi ner det och håller oss till topic, ok? smile

Vet inte vilka Volvo som har rem eller kedja, men vet att Volvo har hållt sig till rem för dem mesta genom åren. Har alla V50 rem? Undrar vad det då är som gör den så satans dyr att serva, en V50 2.4i kostar lika mycket som en 911 Carrera att serva under 8k mil, allt enligt TVs undersökning förr-förra året (inte den samma som jag pratade om när det gällde s60 och E46 ovan)

För övrigt, om man nu behöver byta rem vart 5e år som du skrev ovan, då blir det ju 1k om året. Ett rembyte brukar ligga där nånstans, men det finns förstås bilar som är betydligt dyrare.

Mörk och dyster stil i Bmw? Har du suttit i en med grå eller beige klädsel?! Men det är smakfrågor och individuellt, jag gillar tex stark volvos inredningar (i alla fall 850 och framåt) men tycker inte att det funnits många snygga Volvo genom tiderna, knappt någon. Men jag anser inte det vara grund till att jag skulle kunna skriva "Volvo är fula" på ett forum.

Personligen tycker jag det är mest tyskar (alltså nationalitet inte märke) som ligger i vänsterfilen i 150, oavsett om det är en Bmw, MB eller Volvo.

Men jag kan hålla med om att Bmw ägare ofta kör illa/fort, en körglad (för det är väl också liksom allmänt känt wink ) bil som Bmw lockar till sig sådana förare. Dessutom är bilar som Bmw, Mercedes och liknande väldigt stabila jämfört med "vanliga" bilar. Det är ju ingen slump att det sällan är en Hyundai som ligger och pressar.

Vill du svara på det där med rem i V50 så använd gästboken eller PM så slipper vi kladda ner denna tråden mer nu smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#24
Jag har läst igenom allt nu och jag kan säga att jag funderar starkt på en bmw 325 eller större.
En volvo vill jag nog inte ha igen utan jag vill testa på nåt nytt.
Min familj har haft olika volvo i många år så jag har tröttnat lite.

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

2 077 Inlägg
30 juli 2009
#25
Pynta upp lite mer pengar och köp en Evo3?

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2009
#26
Peebo skrev:
Jag har läst igenom allt nu och jag kan säga att jag funderar starkt på en bmw 325 eller större.
En volvo vill jag nog inte ha igen utan jag vill testa på nåt nytt.
Min familj har haft olika volvo i många år så jag har tröttnat lite.
Ett tips, det är stor skillnad upp till 330 i allt utom ekonomi. Pappa har haft båda modellerna och den (330) drar inte mer (ok, man kör den kanske hårdare ifs) och delar och service är i princip samma kostnad. Men 3.0an har en helt annan karaktär, helt galet underbar motor är det. Visserligen är denna ännu svårare att hitta för runt 50k men provkör så fastnar du och är beredd att lägga upp lite till kanske? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#27
Rquired skrev:
Peebo skrev:
Jag har läst igenom allt nu och jag kan säga att jag funderar starkt på en bmw 325 eller större.
En volvo vill jag nog inte ha igen utan jag vill testa på nåt nytt.
Min familj har haft olika volvo i många år så jag har tröttnat lite.
Ett tips, det är stor skillnad upp till 330 i allt utom ekonomi. Pappa har haft båda modellerna och den (330) drar inte mer (ok, man kör den kanske hårdare ifs) och delar och service är i princip samma kostnad. Men 3.0an har en helt annan karaktär, helt galet underbar motor är det. Visserligen är denna ännu svårare att hitta för runt 50k men provkör så fastnar du och är beredd att lägga upp lite till kanske? wink
Tack för tipset, jag skulle ju igentligen åka runt och kolla lite på bmw men det va några idioter här inatt och försökte sno mina däck, men dom lyckades inte men jag tror att dom gjort sönder ett däck för det läcket lite luft hela tiden, så jag får kolla runt imon istället

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2009
#28
Peebo skrev:
Rquired skrev:
Peebo skrev:
Jag har läst igenom allt nu och jag kan säga att jag funderar starkt på en bmw 325 eller större.
En volvo vill jag nog inte ha igen utan jag vill testa på nåt nytt.
Min familj har haft olika volvo i många år så jag har tröttnat lite.
Ett tips, det är stor skillnad upp till 330 i allt utom ekonomi. Pappa har haft båda modellerna och den (330) drar inte mer (ok, man kör den kanske hårdare ifs) och delar och service är i princip samma kostnad. Men 3.0an har en helt annan karaktär, helt galet underbar motor är det. Visserligen är denna ännu svårare att hitta för runt 50k men provkör så fastnar du och är beredd att lägga upp lite till kanske? wink
Tack för tipset, jag skulle ju igentligen åka runt och kolla lite på bmw men det va några idioter här inatt och försökte sno mina däck, men dom lyckades inte men jag tror att dom gjort sönder ett däck för det läcket lite luft hela tiden, så jag får kolla runt imon istället
Tråkigt med sådana, bara att hoppas att man (inte) kommer på dom nån gång hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#29
Rquired skrev:
Peebo skrev:
Rquired skrev:

Ett tips, det är stor skillnad upp till 330 i allt utom ekonomi. Pappa har haft båda modellerna och den (330) drar inte mer (ok, man kör den kanske hårdare ifs) och delar och service är i princip samma kostnad. Men 3.0an har en helt annan karaktär, helt galet underbar motor är det. Visserligen är denna ännu svårare att hitta för runt 50k men provkör så fastnar du och är beredd att lägga upp lite till kanske? wink
Tack för tipset, jag skulle ju igentligen åka runt och kolla lite på bmw men det va några idioter här inatt och försökte sno mina däck, men dom lyckades inte men jag tror att dom gjort sönder ett däck för det läcket lite luft hela tiden, så jag får kolla runt imon istället
Tråkigt med sådana, bara att hoppas att man (inte) kommer på dom nån gång hmm
Aa antagligen blev dom väl skrämda och tur va väl det hmm

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

huh?
10 427 Inlägg
30 juli 2009
#30
Med lite tur kan du ju även få tag i en Saab 9-3 SportSedan from årsmodell 03/04 för c:a 60 000. *host*pruta*host*
Är ju aningens sportigare än S60, utseende smaksak och alla (?) har ju turbomotorer såatte.

Bra eller anus?


653 Inlägg
30 juli 2009
#31
Rquired skrev:
Herald skrev:
Rquired skrev:
Audi A3 är pigg och liten, det i sig gör en rolig bil. Med Quattro blir det ännu bättre, men körglad är den inte direkt. Bjuder inte riktigt in till lek utan är mer "trygg och stadig" om du förstår hur jag menar. Men som du skriver "busa med o", det duger den utmärkt till.

Ett annat tips är en Bmw E46 (3-serien), "körglad på riktigt" och en driftsäker och billig bil att underhålla äga. Det sista tror ingen om en Bmw, men i teknikens världs test visade det sig att en Volvo S60 var tre gånger så dyr som motsvarande Bmw E46 att underhålla. Bmw E46 var för övrigt den billigaste bilen i testet tillsammans med Ford ka.

En 320 motsvarar din Volvo idag när det gäller effekt, fast bör gå snålare och vara betydligt roligare. En 325ix (alltså fyrhjulsdriven) bör vara precis vad du söker, skitkul, snålare och inget nerköp wink

Om du får tag på en 325ix för runt 50k är däremot lite tveksamt...
3 ggr så dyr att underhålla?!?! hahahaha, nej verkligen inte..Ta inte i så du kräks. Skiljer minimalt. Har letat efter den informationen och den existerar inte ens. Det enda testet i teknikens värld som jag kan se närmast bilarna du nämner är när dom testar en massa bilar, bla då Volvo S60, Bmw Z4 & Ford sportka.


Ett annat test http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml


S60 som dom säger "övertygar i de flesta grenar och norpar totalsegern" mitt framför näsan på Mercedes & Bmw 330xi. Volvon är snabbare till 100 km/h tex osv.
Är inte hemma och kan inte leta upp tidningen, men kan göra så om du önskar. Det var inte ett test mellan olika modeller, utan ett stort test där TV jämförde alla modeller som såldes i Sverige och vad de kostade i underhåll över x antal mil. En Bmw E46 med 6a kostade 5500:- och en Volvo S60 15500:-, för övrigt samma pris som en Mercedes C200. Ovanstående Bmw "vann" dessutom tillsammans med Ford Ka.

Bmw vinner stort på billigare underhåll, service och att de drar avsevärt mindre. Delarna är lika dyra men Volvo tar igen lite på att Bmws ofta är dyrare att försäkra. I alla fall de svagare versionerna, för de starka Volvo-modellerna är lika populära busbilar som motorstarka Bmws. Alltså är en motorstark bmw inte dyrare att försäkra än en motorstark Volvo, men en Bmw 318 dyrare att försäkra än en Volvo S60 2.4.

Resultatet blir att en "dyr/fin" Bmw är lika dyr eller ibland billigare att ha än en "vanlig sketen" Volvo.
Fast det är ju klart, en Bmw kan inte vara billigare än en Volvo. Så det är säkert fel nånstans...

Tillbaka till topic:
Peebo skrev:
Rquired skrev:

Förstår dig, och tror tyvärr det är svårt att hitta en ok impreza inom din budget smile
Men jag har kollat upp bmw som du sa förut och det finns ju en hel del snygga fast då får man lägga till lite och 4wd var ju ett plus men inget måste. Så jag ska nog kolla runt lite på bmw imorgon.
Ok, du är på rätt väg wink
Sååå, du menar att bmws 6or drar avsevärt mycket mindre än tex s60 2,4T/T5? wink


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 juli 2009
#32
Aronsson_Kil skrev:
Rquired skrev:
Herald skrev:
Rquired skrev:
Audi A3 är pigg och liten, det i sig gör en rolig bil. Med Quattro blir det ännu bättre, men körglad är den inte direkt. Bjuder inte riktigt in till lek utan är mer "trygg och stadig" om du förstår hur jag menar. Men som du skriver "busa med o", det duger den utmärkt till.

Ett annat tips är en Bmw E46 (3-serien), "körglad på riktigt" och en driftsäker och billig bil att underhålla äga. Det sista tror ingen om en Bmw, men i teknikens världs test visade det sig att en Volvo S60 var tre gånger så dyr som motsvarande Bmw E46 att underhålla. Bmw E46 var för övrigt den billigaste bilen i testet tillsammans med Ford ka.

En 320 motsvarar din Volvo idag när det gäller effekt, fast bör gå snålare och vara betydligt roligare. En 325ix (alltså fyrhjulsdriven) bör vara precis vad du söker, skitkul, snålare och inget nerköp wink

Om du får tag på en 325ix för runt 50k är däremot lite tveksamt...
3 ggr så dyr att underhålla?!?! hahahaha, nej verkligen inte..Ta inte i så du kräks. Skiljer minimalt. Har letat efter den informationen och den existerar inte ens. Det enda testet i teknikens värld som jag kan se närmast bilarna du nämner är när dom testar en massa bilar, bla då Volvo S60, Bmw Z4 & Ford sportka.


Ett annat test http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml


S60 som dom säger "övertygar i de flesta grenar och norpar totalsegern" mitt framför näsan på Mercedes & Bmw 330xi. Volvon är snabbare till 100 km/h tex osv.
Är inte hemma och kan inte leta upp tidningen, men kan göra så om du önskar. Det var inte ett test mellan olika modeller, utan ett stort test där TV jämförde alla modeller som såldes i Sverige och vad de kostade i underhåll över x antal mil. En Bmw E46 med 6a kostade 5500:- och en Volvo S60 15500:-, för övrigt samma pris som en Mercedes C200. Ovanstående Bmw "vann" dessutom tillsammans med Ford Ka.

Bmw vinner stort på billigare underhåll, service och att de drar avsevärt mindre. Delarna är lika dyra men Volvo tar igen lite på att Bmws ofta är dyrare att försäkra. I alla fall de svagare versionerna, för de starka Volvo-modellerna är lika populära busbilar som motorstarka Bmws. Alltså är en motorstark bmw inte dyrare att försäkra än en motorstark Volvo, men en Bmw 318 dyrare att försäkra än en Volvo S60 2.4.

Resultatet blir att en "dyr/fin" Bmw är lika dyr eller ibland billigare att ha än en "vanlig sketen" Volvo.
Fast det är ju klart, en Bmw kan inte vara billigare än en Volvo. Så det är säkert fel nånstans...

Tillbaka till topic:
Peebo skrev:

Men jag har kollat upp bmw som du sa förut och det finns ju en hel del snygga fast då får man lägga till lite och 4wd var ju ett plus men inget måste. Så jag ska nog kolla runt lite på bmw imorgon.
Ok, du är på rätt väg wink
Sååå, du menar att bmws 6or drar avsevärt mycket mindre än tex s60 2,4T/T5? wink
Japp det gör dom, och min 4,4 bmw v8 drar avsevärt mycket mindre i snitt än polaren T5a.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2009
#33
steifan skrev:
Med lite tur kan du ju även få tag i en Saab 9-3 SportSedan from årsmodell 03/04 för c:a 60 000. *host*pruta*host*
Är ju aningens sportigare än S60, utseende smaksak och alla (?) har ju turbomotorer såatte.

Bra eller anus?
Till Ovanstående talare: Ja en Bmw med sexa drar såå mycket mindre än en Volvo turbo...

Steifan, 9-3ss är inget dumt val den heller. Säker och lite smått överstyrd i beteendet, kul att köra. Fast gärna Aeron då, 1.8t osv är för lite tycker jag smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
30 juli 2009
#34
Kör min S60 AWD 2.5T med närapå exakt samma förbrukning som min tidigare bil 330Ci dvs 0.7 landsväg. Normalkörning 1,1---> till och från jobbet, lite tukt på motorväg, stadskörning etc etc... BMWs 3 liters sexa är imponerande snål men är minst lika imponerad av volvos 2.5T eftersom den har 100 kg mer vikti, 4wd och 250 turbohästar(tuned)


Sök