Söker turbo som klarar 170Hk på en motor på 0,7L

MR_Smart
24 augusti 2010 · 1 290 Inlägg

Vad tror du om TD05-16G large wheel (samma som TD05-16G Big). Passar något avgashus från en mindre Mitsubishi turbo? http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/td05-16glarge.gif

Senast redigerat av Exsicco (24 augusti 2010)

torpis Forummoderator
24 augusti 2010 · 10 576 Inlägg

Exsicco skrev:
Vad tror du om TD05-16G large wheel (samma som TD05-16G Big). Passar något avgashus från en mindre Mitsubishi turbo? http://www.rbracing-rsr.com/turbo/Turbo … glarge.gif

jag tro inte den lämpar sig, högt laddtryck med den levererar luft för 330hk, liksom inte rätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MR_Smart
24 augusti 2010 · 1 290 Inlägg

Så klart... börjar med en GT17 smile

Arn87
1 september 2010 · 402 Inlägg

Kolla på turbona som sitter på volvos t6a. den har jue två turbos o dom är verkligen små. bland de minsta jag sett. o det är jue ändå 272 hk i en sån så en sån turbo turbo borde klara 170 hk i en så liten motor o få fort ladd ;D

torpis Forummoderator
1 september 2010 · 10 576 Inlägg

Hedlisch skrev:
Kolla på turbona som sitter på volvos t6a. den har jue två turbos o dom är verkligen små. bland de minsta jag sett. o det är jue ändå 272 hk i en sån så en sån turbo turbo borde klara 170 hk i en så liten motor o få fort ladd ;D

S80 har en motor på 2.8liter (om jag minns rätt) varje aggregat har alltså ~1.4l motor att jobba med, du har säkert rätt om effekten som de klarar av (tror det är 12T som sitter där) men på 1.4liter motor behövs halva laddtrycket mot en motor på 0.7liter.  Det är därför jag tjötar om kompressormappar där ser man direkt vilken luftmänga ( effekt) som aggregatet fixar OCH vid vilket laddtryck.

S80s aggregat är dessutom integrerade i grenröret

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jonTe
2 september 2010 · 5 710 Inlägg

torpis skrev:
Det är därför jag tjötar om kompressormappar där ser man direkt vilken luftmänga ( effekt) som aggregatet fixar OCH vid vilket laddtryck.

Har du någon mall/lathund där så man kan översätta air flow rate till effekt?

MVH Jonas
..............
Sharky
2 september 2010 · 10 287 Inlägg

Air flow versus Power.

En bit ner här:

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
2 september 2010 · 5 710 Inlägg

Nämen vilken höjdar sida....>favoriter>>
Tack!

Sharky skrev:
Air flow versus Power.

En bit ner här:

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

/Göran

MVH Jonas
..............
torpis Forummoderator
7 september 2010 · 10 576 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MR_Smart
7 september 2010 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-VVW-208&Category_Code=

Nu är jag inte riktigt med... varför länkar du till en GT1749V? Den sitter ihop med grenröret så den har jag inte nytta av tyvärr...

torpis Forummoderator
8 september 2010 · 10 576 Inlägg

Exsicco skrev:

torpis skrev:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-VVW-208&Category_Code=

Nu är jag inte riktigt med... varför länkar du till en GT1749V? Den sitter ihop med grenröret så den har jag inte nytta av tyvärr...

den såg ut att kunna uppfylla kraven. finns den inte lös?  alternativt att det går att modifiera den så det passar, kapa, frsäsa svarva och vips har du v-bandfäste smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ToP Anything But Ordinary..
11 september 2010 · 80 Inlägg

hur är de med mitsu snurran på og900 S då? MIT TE05 elr va dem heter?
klarar ju lätt 170hk, samt laddar tidigt, inte speciellt stora.    dock vet ja inte hur de blir på en 0.7 -.-

MR_Smart
20 september 2010 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:

Exsicco skrev:

torpis skrev:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-VVW-208&Category_Code=

Nu är jag inte riktigt med... varför länkar du till en GT1749V? Den sitter ihop med grenröret så den har jag inte nytta av tyvärr...

den såg ut att kunna uppfylla kraven. finns den inte lös?  alternativt att det går att modifiera den så det passar, kapa, frsäsa svarva och vips har du v-bandfäste smile

När jag googlar så ser det ut som att den sitter "lös" i Audi A4, A6 och VW Passat TDI mfl... kanske någon här kan bekräfta det?

EDIT: Hittade själv när jag letade vidare, ska ha tag på en Garrett som heter 028145702H smile

Senast redigerat av Exsicco (21 september 2010)

monno Elektriker
21 september 2010 · 718 Inlägg

Första tanken när du snacka motorvolym på 0,7L så undrar man ju om turbo aggen som folk kör på 2T snöskotrar funkar? Används ju i regel på 800cc skotrar. Dock är det ju de dära med spooluppen som kanske är lite seg då det inte gör så mycket på en skoter..

Som att kasta vatten i sjön.
torpis Forummoderator
21 september 2010 · 10 576 Inlägg

Exsicco skrev:
EDIT: Hittade själv när jag letade vidare, ska ha tag på en Garrett som heter 028145702H smile

Den känns rätt på något sätt, men det är givetvis fortfarande skott från höften.

http://www.hood.de/img/full/1473/14737925.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
21 september 2010 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:

Exsicco skrev:
EDIT: Hittade själv när jag letade vidare, ska ha tag på en Garrett som heter 028145702H smile

Den känns rätt på något sätt, men det är givetvis fortfarande skott från höften.

http://www.hood.de/img/full/1473/14737925.jpg

Spontant låter det som ett bättre alternativ än GT1752... ska se om jag hittar någon som är fräsch. Kollat på bildelsbasen.se men alla verkar ha gått 25.000 till 35.000 mil....

Kanske en dum fråga... men vågar man köpa ett kitt på nätet och renovera turbon själv?

MR_Smart
21 september 2010 · 1 290 Inlägg

monno skrev:
Första tanken när du snacka motorvolym på 0,7L så undrar man ju om turbo aggen som folk kör på 2T snöskotrar funkar? Används ju i regel på 800cc skotrar. Dock är det ju de dära med spooluppen som kanske är lite seg då det inte gör så mycket på en skoter..

Det är spooluppen jag är mest rädd för.... smile

torpis Forummoderator
21 september 2010 · 10 576 Inlägg

Exsicco skrev:
men vågar man köpa ett kitt på nätet och renovera turbon själv?

kostar inte en renoveringssats mer än nytt aggregat då?  Man kan ju misstänka att kompressor och turbin med kan behöva bytas efter så många mil.

Men å andra sidan kanske det i utvecklingssyfte skulle fungera med ett aggregat som gått längre för att sedan köpa nytt om det visar sig fungera.  Vill man ha ett riktigt bra recept så tror jag det behövs testas lite olika.

testar man bara en setup så vet man ju inte om det är bra eller dåligt med laddtryck vid 4000rpm. Det kanske är jättetidigt eller jättesent, det vet man ju inte förens man provat en referens.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
engolf
21 september 2010 · 3 235 Inlägg

torpis skrev:

Exsicco skrev:
men vågar man köpa ett kitt på nätet och renovera turbon själv?

kostar inte en renoveringssats mer än nytt aggregat då?  Man kan ju misstänka att kompressor och turbin med kan behöva bytas efter så många mil.

Men å andra sidan kanske det i utvecklingssyfte skulle fungera med ett aggregat som gått längre för att sedan köpa nytt om det visar sig fungera.  Vill man ha ett riktigt bra recept så tror jag det behövs testas lite olika.

testar man bara en setup så vet man ju inte om det är bra eller dåligt med laddtryck vid 4000rpm. Det kanske är jättetidigt eller jättesent, det vet man ju inte förens man provat en referens.

Beror lite på vilket aggregat det är. Jag köpte ett renoveringskitt till min Schwitzer turbo på Ebay, och allt med frakt kom på runt 600 kronor, packningar, ringar, lager, bultar=rubbet. Är det vanligt agg finns säkert billiga kitt att köpa utomlands, för ska man köpa motsvarande i Sverige kostar det skjortan...

Mäki Långsam Perfektionist
12 november 2010 · 4 800 Inlägg

http://www.awe-tuning.com/pages/shared/ … ;IL=AWEK04
Svårt sånt här tycker jag, men den turbon jag länkar är ett såkallat "standard-trim" kan i bästa fall leverera upp till 240hk på en 1,8t motor med lite uppgraderad kylning och avgas. Om din bil har optimerad kylning och avgas kanske en sån här pjäs fungerar?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang