Skall jag kräva en ny fläktmotor?

xlm 100% Skåning
3 oktober 2009 · 357 Inlägg

Hejsan.

Jag har råkat ut för en väldigt märklig sak, och jag skall försöka göra en väldigt lång historia kort.

Jag lämnade in bilen på verkstad för att få framrutan bytt efter ett stort stenskott mitt i rutan, och i samband med att dom bytte rutan så glömde dom kvar en skruvmejsel på bilen troligtvis, eller så tappade dom den, vad vet jag, mekanikern sa att han måste ha tappat den iallafall, denna mejseln har sedan trillat ner och åkt in i den här fläkten till ventilationen som sitter under instrumentbrädan, och rivit i sönder denna totalt.
När detta hände så fick jag "stickningar" i halsen när jag andades, men kände inte någon lukt, exempelvis bränt eller liknande, utan det var bara dessa stickningar, men min tanke är då, har fläktmotorn tagit skada? har den här mejseln orsakat så att nån linning i den här motorn har bränt?
Motorn fungerar, men frågan är hur länge efter detta som har hänt.

När jag pratade med verkstan igår så skulle dom ersätta enbart fläkten, eftersom det var den som var trasig.

Så jag undrar, kan jag kräva att dom byter fläktmotorn till mig också?
Värkens dom eller jag kan ju garantera att denna inte har tagit skada av det som hänt?
Om det nu har varit så att fläkten har gått tungt med denna mejsel så har motorn blivit varm, och därav bränt eventuellt en linning, eller något annat i motorn för den delen.

Det jag är rädd för nu är att fläktmotorn ger upp efter ett tag, och då står jag där med en kostnad som troligtvis har orsakats av slarv av denna firman.


Vad säger ni?
Hur bör jag göra?
Skall dom ersätta den anser ni?


Det hela handlar om BMWn.



Mvh.
Joakim

Senast redigerat av xlm (3 oktober 2009)

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
3 oktober 2009 · 857 Inlägg

Vad för bil?

Vanligtvis så hänger fläktbladen ihop med själva motorn och byts då samtidigt..

xlm 100% Skåning
3 oktober 2009 · 357 Inlägg

Det glömde jag nämna, det handlar om BMWn.

xlm 100% Skåning
5 oktober 2009 · 357 Inlägg

g-man, du hade rätt, det hängde i hopa även på BMWn.

Hilmer
5 oktober 2009 · 1 789 Inlägg

Jag har väldigt svårt för o tro på att mejseln överhuvudtaget kunnat komma igenom munstycke/galler och sedan vidare till fläktmotorn, så att verkstaden tar sig på att bekosta själva fläkten anser jag vara en god gärning från deras sida eftersom ingen egentligen kan säga vems felet är. På så vis delar ni ju på kostnaden.

FireTraXX DFFL
5 oktober 2009 · 9 020 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag har väldigt svårt för o tro på att mejseln överhuvudtaget kunnat komma igenom munstycke/galler och sedan vidare till fläktmotorn, så att verkstaden tar sig på att bekosta själva fläkten anser jag vara en god gärning från deras sida eftersom ingen egentligen kan säga vems felet är. På så vis delar ni ju på kostnaden.

Ifall de är de enda som varit däromkring med en skruvmejsel så är det för mig självklart att de ska betala för reparationen.
Ingen delad kostnad eller något sådant.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang