Ska man slipa ner t plasten eller bara matta ner färgen ??

Spetan
14 november 2009 · 245 Inlägg

tjaa ska lacka om ett kjolpaket till talladegan men ska man slipa ner tilll lacken eller bara matta färgen ?

är inte så insatt i de än tongue

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
ironhead volvoraggare
14 november 2009 · 4 776 Inlägg

räcker me att du mattar ner färgen och gör rent

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Spetan
15 november 2009 · 245 Inlägg

oki va bra big_smile

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Spetan
16 november 2009 · 245 Inlägg

va händer om man slipar ner till plasten då? har hört att den nya grundlacken inte fäster då kan de va så ?

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
ironhead volvoraggare
16 november 2009 · 4 776 Inlägg

ja sliper  du ner te plasten så får du dålig fästyta du måste ha så att lacken fastnar fast du kan ju slipa ner te plasten men då måste du  ha en  bra slipgrund också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
joonte_ got stance?
16 november 2009 · 546 Inlägg

försök undvika att slipqa igenom, men det finns grundfärg för plast.  ska du lacka själv? sprayburk/ 2-k lack?

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Spetan
16 november 2009 · 245 Inlägg

oki för ja har slipat lite för mycke på ett ställe hur kan ja göra för o rädda de då? kan ja spackla direkt på plasten ?

jaa ska lacka sj hade ja tänkt

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Jae
18 november 2009 ·

hur för mycket har du slipat då? och vad har du slipat med?

Spetan
22 november 2009 · 245 Inlägg

de e inte så jätte mycke men man ser plasten så att säga men ja prov lackade o de verkade inte va några konstighetet smile


E de nån som använt sprut spackel här? funkar de bra ? O hur funkar det ?

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
joonte_ got stance?
22 november 2009 · 546 Inlägg

bara du har nån form av häft grund/plastgrund på plasten är det inga problem. Använd spackel som är avsett för plast så är det bara att spackla rätt på smile

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Spetan
23 november 2009 · 245 Inlägg

bra bra smile

men hur funkar de me sprut spakel?

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
KBerglund Bilskadeentusiast
23 november 2009 · 291 Inlägg

Använd hälst inte sprutspackel.
Spackla hyffsat sen kan man rädda lite små skavanker med slipgrund.
Köp riktig slipgrund så kan du lägga den många varv. Men max5 lagom våta varv. Och låt det bli riktigt matt innan du lägger nästa varv med slipgrund.

Där du har slipat ner till plasten lägger du plastgrund, sedan lämplig grund. typ slipgrunden när du ändå är i farten med den.

Slipgrunden köper du av någon lackverkstad i närheten. Är den av märket standox ska den blandas 4:1 Fråga hur du ska bland där du köper annars.

Senast redigerat av KBerglund (23 november 2009)

Audi_Adam Lackerare på vardagarna, Stekare på helgerna!
23 november 2009 · 335 Inlägg

sprutspackel är inget att rekommendera då det innehåller massa luft när du sprutar ut det ur "flaskan" som i sin tur kommer börja resa sig inom ett år ungefär!

åter till din fråga innan, du ska ju matta igenom klarlack och matta ner ytan på färgen lite grann så du kan lägga en fin slipgrund som du i sin tur slipar med 600 papper och sen torkar av med "fiber" duk som är lite små kletig (kommer inte på namn) sen lägger du först på färg som små täcker som rök kan man säga och låter det torka innan du lägger andra varvet och så fortsätter du hela tiden och låter färgen torka mellan varje varv ORDENTLIGT! tro mig, hetsar du ihop "arbetet" så kommer du få göra om det i längden!

If you arent pissing people off, then your shit isnt low enought!
evilaudio
23 november 2009 · 16 195 Inlägg

fattar inte varfö ni e så anti sprutspackel??


har kört de på ett gäng me bilar å de e sååå mycke lättare big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
joonte_ got stance?
24 november 2009 · 546 Inlägg

evilaudio skrev:
fattar inte varfö ni e så anti sprutspackel??


har kört de på ett gäng me bilar å de e sååå mycke lättare big_smile

"äkta" sprutspackel suger åt sig vatten pga sin poröshet(finns ens ett sånt ord?. det vanligaste är slipgrund/fyller. men hos vissa tillverkare har man kvar namnet sprutspackel även om det funkar/är samma grej som fyller/slipgrund. men riktigt sprutspackel ska man passa sig för, är skitbra när man lägger på det då det fyller grymt bra men som sagt det suger i sig vatten.

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Spetan
24 november 2009 · 245 Inlägg

oki men om ja lackar över sprutspaklet så borde de la inte suga åt sig vatten ?

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
KBerglund Bilskadeentusiast
24 november 2009 · 291 Inlägg

Sprutskackel är piss okej, på en dörsida som är gjuten i armerad plast men inte utvändiga höljen/stöt./karossdelar.
Det spricker och har dålig vidhäftning.
Man får tycka vad man vill, men det används inte i modern billackering.(sverige)
Vet att Boyd och sånna lirare kör bonno, då blandar dom spackel och sprutspackel och sedan lägger på det med spade. Mycket 80-tal över det. Och hur många av hans uppspacklade karosser ser bra ut efter 10 år?

Ska förtydliga Audi_Adam inlägg:
Du behöver har lepor/matt på ytskicktet du behöver inte slipa bort klarlacken. ca 800p hand 600p maskin.
Lägger slipgrund där det behövs. Slipar den med 800 eller 500p
Tävttar av med silecon borttagare. Låter det torka fixar till allt för lack. Torkar med klibbduk. Klart för att måla.
Lägg ett fint lager bas är det metallic ska du lägga ett dimvarv så att metallkornen ligger rätt. låter torka i 15 min/när den är matt. Sedan 2 lager klarlack med 15 min i mellan.
Är det solid/voc lägger du bara två varv med 15 min tork imellan sen är det klart.

joonte_ got stance?
25 november 2009 · 546 Inlägg

Zydyz skrev:
oki men om ja lackar över sprutspaklet så borde de la inte suga åt sig vatten ?

sten skott/ mikrosprickor m.m är rätt vanliga på en frontkjol, tro mig det är inte vaärt det om du inte ska sälja bilen inom en snar framtid wink

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Spetan
26 november 2009 · 245 Inlägg

KBerglund skrev:
Sprutskackel är piss okej, på en dörsida som är gjuten i armerad plast men inte utvändiga höljen/stöt./karossdelar.
Det spricker och har dålig vidhäftning.
Man får tycka vad man vill, men det används inte i modern billackering.(sverige)
Vet att Boyd och sånna lirare kör bonno, då blandar dom spackel och sprutspackel och sedan lägger på det med spade. Mycket 80-tal över det. Och hur många av hans uppspacklade karosser ser bra ut efter 10 år?

Ska förtydliga Audi_Adam inlägg:
Du behöver har lepor/matt på ytskicktet du behöver inte slipa bort klarlacken. ca 800p hand 600p maskin.
Lägger slipgrund där det behövs. Slipar den med 800 eller 500p
Tävttar av med silecon borttagare. Låter det torka fixar till allt för lack. Torkar med klibbduk. Klart för att måla.
Lägg ett fint lager bas är det metallic ska du lägga ett dimvarv så att metallkornen ligger rätt. låter torka i 15 min/när den är matt. Sedan 2 lager klarlack med 15 min i mellan.
Är det solid/voc lägger du bara två varv med 15 min tork imellan sen är det klart.

o om de bara är vanlig svart plast lack ? smile

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Spetan
10 december 2009 · 245 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/101296/large/816915_bj5cou.jpg 

så vart det tongue men så ska klarlack på med så big_smile

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang