Handbroms problem 740

kiiiimpa
27 november 2009 · 287 Inlägg

hallå, vaijern höger bak till handbromsen gick av på 740in, så köpte ny och rev ner bromskivan för att byta vaijer, så märkte jag att bromsbackarna var slut så köpte nya bromsbackar på mekonomen och en ny monteringssats, monterade dit allt som det ska vara och smörjde upp, men när jag rycker i kryckan så låser den bara vänster bak? har plockat ner allt på högersidan för att kolla så allt sitter som det ska, och det verkar okej. men den låser fortfarande inte hjulet när man rullar i typ 20 och drar i kryckan, men om man hissar upp bilen så går det inte att rubba hjulet. Kan även tillägga att den nya vaijern jag köpte var för kort så jag fick förlänga fästet som sitter på bakaxeln, kan det ha nått med saken att göra? sen en sista frågan, tror ni bilen går igenom besiktningen endå även fast den bara låser vänstra hjulet? Den bromsar på högra men inte tillräckligt för att låsa hjulet på asfallt eller grus.


mvh kim

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
Peran Bilmekaniker
27 november 2009 · 235 Inlägg

kan ta ett tag innan de har sletet till sig, kan behövas en sjystering av vejrn med efter ett tag! byta du bara backar på ena sidan?

kiiiimpa
27 november 2009 · 287 Inlägg

problemet är fixat nu smile va vaijer fästet på bakaxeln som var för klent så det böjde sig varje gång jag drog i handbromsen sen när man släppte på handbromsen så böjde de tillbaks sig igen så märkte det ej förens min lille bror satt i bilen och drog i kryckan medans jag låg under smile japp bytte på båda sidorna ibak.

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
highXspeed Crazy
27 november 2009 · 698 Inlägg

Finns såna fästen på biltema som du sätter med en avgasklämma runt bakaxlen istället för org:) Ifall det är sönder eller så.

Kavli Motborgare
27 november 2009 · 1 099 Inlägg

kiiiimpa skrev:
sen en sista frågan, tror ni bilen går igenom besiktningen endå även fast den bara låser vänstra hjulet? Den bromsar på högra men inte tillräckligt för att låsa hjulet på asfallt eller grus.

Bara det finns bromsverkan på bägge hjul, så släpper dom igenom. Det är inte samma krav som för färdbroms.

Jag var inne med min och jag hade 80% skillnad utan att det blev nån 2:a. Att det inte skall vara så, är en annan femma.

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang