Hedning skrev:
peegee skrev:
Torlejf skrev:
Nej, dom omsatte 70 miljoner förra året...
Mvh. David.
Det är Saab själva och dess affärsplan som ska driva och ge vinst om några år, Spykers och dess ägare går "bara" in med ekonomiskt kapital.
Att jämföra Spykers ekonomi i sin sportbiltillverkning med Saabs motsvarande är alltså ingen idé, det är knappt jämförbart ens...
okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?
Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.
Det där är den synen media/GM skapat, inte den verkliga...
När ska folk begripa att GM medvetet placerat förluster i Saab i stort sett hela tiden?
GM har heller aldrig viljat skatta i Sverige (vilket företag vill det?), då kan man inte heller göra vinst, så enkelt är det.
Skitbra för övriga GM att ha ett företag man kan lägga skulderna på, tills det går riktigt åt helvete som det gjorde för ett år sedan.
"Lånat" ut plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ....ehh
Som ett exempel till är att Saab har fått betala 18 000kr/st i serieproduktpris för en motortyp medans Opel har betalat 6 000kr/st för samma motor, trots att stor del av dess utveckling skett på Powertrain i Trollhättan...
Sen har GMs overheadkostnader varit skyhöga och långt ifrån anpassade till Saab.
Saabs förluster är långt ifrån rena förluster.