2301
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

749 Inlägg
22 december 2009
#361
TurbOla skrev:
Hedning skrev:
okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Då är det ju extra tråkigt om Saab skulle läggas ner om de har en ny modell som inte ens hunnit lanseras.
Man får ju verkligen hoppas på att det inte blir nån nerläggning så de iallafall får chansen att sälja sin nya modell.
Det kanske kommer bli en storsäljare.
Senast redigerat av Bjornn (22 december 2009)


1 019 Inlägg
22 december 2009
#362
TurbOla skrev:
Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Även 9-4X samt 9-3X ska i princip vara klara för produktion.


2 924 Inlägg
22 december 2009
#363
Hedning skrev:
peegee skrev:
Torlejf skrev:
Nej, dom omsatte 70 miljoner förra året...

Mvh. David.

Det är Saab själva och dess affärsplan som ska driva och ge vinst om några år, Spykers och dess ägare går "bara" in med ekonomiskt kapital.

Att jämföra Spykers ekonomi i sin sportbiltillverkning med Saabs motsvarande är alltså ingen idé, det är knappt jämförbart ens...

okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Det där är den synen media/GM skapat, inte den verkliga...

När ska folk begripa att GM medvetet placerat förluster i Saab i stort sett hela tiden?

GM har heller aldrig viljat skatta i Sverige (vilket företag vill det?), då kan man inte heller göra vinst, så enkelt är det.
Skitbra för övriga GM att ha ett företag man kan lägga skulderna på, tills det går riktigt åt helvete som det gjorde för ett år sedan.

"Lånat" ut plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ....ehh roll
Som ett exempel till är att Saab har fått betala 18 000kr/st i serieproduktpris för en motortyp medans Opel har betalat 6 000kr/st för samma motor, trots att stor del av dess utveckling skett på Powertrain i Trollhättan...
Sen har GMs overheadkostnader varit skyhöga och långt ifrån anpassade till Saab.

Saabs förluster är långt ifrån rena förluster.

~ Life is short, have FUN! ~

blacken
22 december 2009
#364
Ante90 skrev:
Rquired skrev:
Glader9991 skrev:

Merca - Rost
0     -      1

lol

lol

hahah big_smile

lol Huvet på¨spiken, så djäkla sant..

1 697 Inlägg
22 december 2009
#365
peegee skrev:
Det där är den synen media/GM skapat, inte den verkliga...

När ska folk begripa att GM medvetet placerat förluster i Saab i stort sett hela tiden?

GM har heller aldrig viljat skatta i Sverige (vilket företag vill det?), då kan man inte heller göra vinst, så enkelt är det.
Skitbra för övriga GM att ha ett företag man kan lägga skulderna på, tills det går riktigt åt helvete som det gjorde för ett år sedan.

"Lånat" ut plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ....ehh roll
Som ett exempel till är att Saab har fått betala 18 000kr/st i serieproduktpris för en motortyp medans Opel har betalat 6 000kr/st för samma motor, trots att stor del av dess utveckling skett på Powertrain i Trollhättan...
Sen har GMs overheadkostnader varit skyhöga och långt ifrån anpassade till Saab.

Saabs förluster är långt ifrån rena förluster.

Jo det har dem ju självklart gjort då det är rätt bra å ta förluster i detta landet. Men samtidigt är det ingen som egentligen vet hur det har gått förutom dem inblandade heller. Bara å hoppas att det löser sig till det bästa.


1 232 Inlägg
22 december 2009
#366
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 december 2009
#367
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

som om det äns går bra för dom?? ska ju bli kinesiskt, och då förstår man ju vad som kommer o hända med det


918 Inlägg
22 december 2009
#368
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Länge leve ditt onödiga inlägg. tongue


Xenoholic
2 559 Inlägg
22 december 2009
#369
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Moget inlägg lol
Vatt ute o sladdat med epan i dag eller?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

blacken
22 december 2009
#370
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Efter Saab så är dom "näste man till rakning" så att säga..hmm

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 december 2009
#371
Aerocombi skrev:
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Moget inlägg lol
Vatt ute o sladdat med epan i dag eller?

Sladdar med PV'n å lyssnar på Sator. lol
Fäll ner pungen å landa... roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 182 Inlägg
22 december 2009
#372
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Det är ditt fel att jag var tvungen att byta kalsingar, skratta så att jag sket på mig sad

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

214 Inlägg
22 december 2009
#374
TheNorwegianStig skrev:
Spyker VD på SVT2

http://svtplay.se/v/1825000/spykers_vd_om_saab

Låter lovande/trovärdigt men jag tycker affären verkar.. minst sagt skum. Det tas bort och läggs till i pressmeddelanden hela tiden. Vi behöver inte lån för att senare säga att vi behöver lånet.
Vladimir Antonov är minst sagt något märklig person och jag är väldigt nyfiken på hur han tänker angående Saab köpet.
Men, min personliga åsikt är:
HELLRE SPYKER ÄN NEDLÄGGNING

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 december 2009
#375
blacken skrev:
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Efter Saab så är dom "näste man till rakning" så att säga..hmm

Njaaa! De är väl inte precis hela sanningen... De känns ju som att Volvo har lite mer framtid.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

214 Inlägg
22 december 2009
#376
Ellertz skrev:
blacken skrev:
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Efter Saab så är dom "näste man till rakning" så att säga..hmm

Njaaa! De är väl inte precis hela sanningen... De känns ju som att Volvo har lite mer framtid.

Det ser tufft ut för Saab nu, det återstår att se vad det blir av Saab.
Volvo har sin "dom", frågan är bara vad som händer med Volvo efter köpet. Det är ju sagt att Volvo SKA vara kvar i Sverige, men hur det blir med det kan bara framtiden utvisa.

956 Inlägg
22 december 2009
#377
lownslow skrev:
länge leve volvo!!!!!!!!!!!!!

Kommer la få skit för det här, men endå.

Om Saab överlever och Volvo går till Kina tror jag Volvo får det svårt i Sverige.
Tror det blir ombytta roller på hemmaplan.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#378
TurbOla skrev:
Hedning skrev:
okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Håller med Hedning och TurbOla här:
Glöm inte att nya 9-5 är en GM produkt, vem säger att de över huvud taget släpper den? Jag tror chansen är stor att Saab 9-5 i nyligen presenterad version aldrig kommer att komma ut på marknaden då GM inte vill släppa iväg tekniken. Alltså får en ev. köpare räkna med att få utveckla en ny 9-5, en ny 9-3 och helt nya modeller som en kompaktmodell och en liten SUV från grunden för att bli attraktiva på marknaden.

Om 850 kostade 15 miljader bör en bil kosta minst lika mycket att utveckla idag. I så fall är det 60 miljader som skall upp under en kort tidperiod för att rädda Saab PLUS alla kringkostnader som tex köpeskildring och vad det kostar att driva Saab under de år det tar att utveckla dessa bilar.

Överdriver jag om jag säger siffran 80? Alltså det skall hostas upp 80 miljader* innan Saab har ett fräscht och attraktivt modellprogram och kan börja generera vinst igen.

*60 för utveckling, 5 i köpeskildring och 5år*3miljader per år för att driva bolaget under tiden

Förutsatt att jag inte är helt fel ute är det kanske inte så konstigt att Saab är svårsålt och riskerar nerläggning?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

214 Inlägg
22 december 2009
#379
Rquired skrev:
TurbOla skrev:
Hedning skrev:
okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Håller med Hedning och TurbOla här:
Glöm inte att nya 9-5 är en GM produkt, vem säger att de över huvud taget släpper den? Jag tror chansen är stor att Saab 9-5 i nyligen presenterad version aldrig kommer att komma ut på marknaden då GM inte vill släppa iväg tekniken. Alltså får en ev. köpare räkna med att få utveckla en ny 9-5, en ny 9-3 och helt nya modeller som en kompaktmodell och en liten SUV från grunden för att bli attraktiva på marknaden.

Om 850 kostade 15 miljader bör en bil kosta minst lika mycket att utveckla idag. I så fall är det 60 miljader som skall upp under en kort tidperiod för att rädda Saab PLUS alla kringkostnader som tex köpeskildring och vad det kostar att driva Saab under de år det tar att utveckla dessa bilar.

Överdriver jag om jag säger siffran 80? Alltså det skall hostas upp 80 miljader* innan Saab har ett fräscht och attraktivt modellprogram och kan börja generera vinst igen.

*60 för utveckling, 5 i köpeskildring och 5år*3miljader per år för att driva bolaget under tiden

Förutsatt att jag inte är helt fel ute är det kanske inte så konstigt att Saab är svårsålt och riskerar nerläggning?

Så det är 1 månad kvar tills att dom släpper nya 9-5 men nya ägaren (som ev kommer köpa SAAB) inte kommer att få släppa nya 9-5:an. Hmm.... Det jag känner är att den nya köparen inte vet ifall nya 9-5:an är ett osäkert kort. Alltså, nya köparen får en "ny modell" på köpet men frågan är hur den säljer.
Men o andra sidan vet jag att det sista GM vill är att SAABs teknologi kommer i ryska händer... Hoppas det kommer klarhet i det här ärendet kommer innan nyår. Det är jäkligt vårt läge
Senast redigerat av blixtn (22 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#380
Jaså? Allt jag hittar är att den skall släppas i April 2010, å andra sidan var detta skrivet i slutet av Juli som vem vet hur realistiska dessa siffror är idag? GM sa att de tar sin hand från Saab vid nyår, men bröt detta och har redan börjat nedläggningen. Efter nyår tror jag det är kört som du själv skrev, och det är en vecka dit...

http://www.autoevolution.com/news/2010- … -9211.html

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök