3474
Sök

Motorn är igång och jag tar bort plus från batteriet då stängs motorn av vad kan det vara???

Smålänning
7 883 Inlägg
29 december 2009
#21
Mät mellan + och minus på batteriet. Visar det minst 14V så laddar generatorn. Kan visa mindre, typ 13,4-13,7 om du har fläkt och lyse på, men den får inte gå lägre.

Men eftersom du tagit av batteripolen med motorn igång, så kan du gott ha bränt upp någon styrbox eller laddningsregulatorn...

Men vad är problemet? Varför fick du får dig att lyfta av batteripolen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

36 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#22
verkstaden sa att jag ska göra så för att kolla om generatorn jobba eller inte


Xenoholic
2 559 Inlägg
29 december 2009
#23
ventovr6 skrev:
men min bil gick inte i gång jag fick ladda batteriet hela naten sen sa dom till mig att dra ut plus medan bilen e på och om den stängs av då är det generator som är sönder!!!


vad ska jag göra hur ska  jag lösa problemet för att min batterie ska inte laddas ur

Och jag antar att dom erbjöd sig att byta generatorn åt dig om det var så att det var den det var fel på roll
Ta o mät med en multimeter mellan batteripolerna, ska va i alla fall 14v
Räcker ju med att men har glömt innerbelysningen på en natt när det är kallt ute för att batteriet ska dras ur.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Forummoderator
26 351 Inlägg
29 december 2009
#24
Aerocombi skrev:
ventovr6 skrev:
men min bil gick inte i gång jag fick ladda batteriet hela naten sen sa dom till mig att dra ut plus medan bilen e på och om den stängs av då är det generator som är sönder!!!


vad ska jag göra hur ska  jag lösa problemet för att min batterie ska inte laddas ur

Och jag antar att dom erbjöd sig att byta generatorn åt dig om det var så att det var den det var fel på roll
Ta o mät med en multimeter mellan batteripolerna, ska va i alla fall 14v
Räcker ju med att men har glömt innerbelysningen på en natt när det är kallt ute för att batteriet ska dras ur.

Som sagt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 001 Inlägg
29 december 2009
#25
Aerocombi skrev:
ventovr6 skrev:
men min bil gick inte i gång jag fick ladda batteriet hela naten sen sa dom till mig att dra ut plus medan bilen e på och om den stängs av då är det generator som är sönder!!!


vad ska jag göra hur ska  jag lösa problemet för att min batterie ska inte laddas ur

Och jag antar att dom erbjöd sig att byta generatorn åt dig om det var så att det var den det var fel på roll
Ta o mät med en multimeter mellan batteripolerna, ska va i alla fall 14v
Räcker ju med att men har glömt innerbelysningen på en natt när det är kallt ute för att batteriet ska dras ur.

njae, 14V över batteriet behöver det inte vara, börjar batteriet bli dåligt kommer man inte upp i 14V.

Vid generatorn ska man ha mer än 13,8V och på batteriet aldrig under 12V.


snart kommer väl Drönirettab in och ger det helt korrekta tillvägagångssättet eller så får TS söka efter det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
Xenoholic
2 559 Inlägg
29 december 2009
#27
honda1 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Bzz7P3qNHcE&feature=player_embedded

Bra förklarat big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

36 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#28
tack alla för mycket bra förklaringar. hjälpte mig jätte mycket


12 086 Inlägg
30 december 2009
#29
Jag trodde det va sluten krets, men häromdan råkade jag ta ev ena polen när jag tog dän startkablar på en Saab 9000 -94, tro fan att den puttrade på utan batteri smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 december 2009
#30
JapMax skrev:
Jag trodde det va sluten krets, men häromdan råkade jag ta ev ena polen när jag tog dän startkablar på en Saab 9000 -94, tro fan att den puttrade på utan batteri smile

En bil med växelströmsgenerator behöver spänning för att huvud taget börja ladda, därför det ibland inte går att bogsera igång en bil med ett heldött batteri. Däremot när generatorn fått sin startspänning och börjat ladda är den självförsörjande. Dvs. den laddar utan att ett batteri är inkopplat. Det är INTE tillrådigt att lyfta av batteripolen på en bil med växelströmsgenerator då generatorn inte mår bra av detta. Att lyfta på en batteripol på en modern bil när den går är HUR DUMT SOM HELST!!! Kan kosta massor och en bilverkstad som gör på detta sätt för att kontrollera om generatorn laddar är inte serös.

Två tips;
Bilen igång på tomgång med så många påkopplade strömförbrukare som går typ helljus, elbakruta, elsitsar, värmefläkt etc. Mät med en digitalmultimeter rätt över batteripolerna och du ska ha min. 13Volt. Varvar du upp motorn ska spänningen öka till 13,7. Lägg även en skruvmejsel mot lagerhållaren på baksidan generatorn, den blir magnetisk när generatorn laddar.

Överkurs; Gamla bilar med likströmsgenerator laddar oavsett om du har ett batteri inkopplat eller ej. Dessutom klarar en likströmmare av det. Du kan mao. putta igång tex. en Opel, Saab, Ford från -66 och köra den utan batteri.
Senast redigerat av hotrodder (30 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök