Försäkra bilen på pappa?

Martin 9-3 Fisketokig
11 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Oxygen skrev:

Martin 9-3 skrev:

Louksor skrev:
Svar från TryggHansas hemsida:
Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

Den meningen går inte ihop alls. Står du som ägare är det din bil. Står någon annan som ägare kan det inte vara din bil.

Svårt att skenförsäkra då smile Alla bolag jag snackat med säger att det är helt ok men det är fördel om den som kör mest med bilen också står som ägare och försäkrare för sannolikheten är högre att det händer är denne som kör bilen när något händer.

Frågade rakt ut ang motorcykeln när den skrevs över på min pappa.
Sa att vi ville han skulle stå som ägare och att vi båda var lika intresserade av att åka och att det var onödigt att betala för mycket.

Dubbelkollade att det var ok när vi bodde på 2 adresser. Nu är vi grannar i samma by med 50 meter mellan men det spelade inte nån större roll. Helt fritt att få låna ut hojen så länge man inte har "bara min" försäkring som begränsar den till ägaren eller har åldersgräns på 40år som fanns som tillägg.

De själva sa även att om fordonet hade körs 500 mil och sen blir det en krock med "fel" ägare så kan ju de inte säga emot om vi säger att 499 av dessa milen körts fläckfritt av ägaren innan.

Hoppas försäkringsbolagen är lika positiva när du krockar med din skenförsäkrade bil/motorcykel...

Hojen kan inte vara skenförsäkrad. Den ägs och körs mest av farsan och vi har dubbelkollat att det är helt ok att jag får låna den. Omöjligt att säga vem som kommer köra mest under nästa säsong. Finns t.o.m kvitton skrivna på att hojen är köpt från mig till han. Så vi har inte bara flyttat över med pennan. Bra betalt fick jag dessutom smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
westlife
11 januari 2010 · 246 Inlägg

Att det ska vara så förbaskat svårt, folk har råd att köpa sig en bil men sen har dom inte råd att äga den?

Stå ditt kast, försäkra bilen på dig själv. Premien sjunker så småningom.

Jag har själv alltid betalat mina bilar, visst det var inte roligt när man var 18-19 år och fick extrajobba röven av sig för att ha råd med bil.

Nu har jag ett år kvar till 25 (den "magiska" gränsen) och betalar redan under 500kr/mån/helförsäkring på min Passat, det är godtagbart pris.


Ett sista tips då, kolla in på www.insplanet.se också för att kanske spara nån ytterligare krona.

85an
11 januari 2010 · 249 Inlägg

Klart du ska skriva den på farsan tills du är gammal nog att du får en vettig premie, men säg till polisen att det är din pappas bil annars kan dom bli lite irriterade smile (om du blir stoppad). Sen om du krockar och inte får ersättning får du skylla dig själv..

Senast redigerat av 85an (11 januari 2010)

_Nas_
11 januari 2010 · 309 Inlägg

85an skrev:
Klart du ska skriva den på farsan tills du är gammal nog att du får en vettig premie, men säg till polisen att det är din pappas bil annars kan dom bli lite irriterade smile (om du blir stoppad). Sen om du krockar och inte får ersättning får du skylla dig själv..

+1


Bara tanken av att risken finns att du inte får ut något på försäkringen gör ju att många kör lite försiktigare wink

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Hool
11 januari 2010 · 1 067 Inlägg

Trancequeen skrev:
Hejsan

Är det lagligt att göra ett ägarbyte till min far och på så sätt sätta försäkringen på honom för att få en lägre premie per år?

Köp en bil du har råd med istället roll

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
sunt kåt, glad och otacksam
11 januari 2010 · 132 Inlägg

Moralpredikningar hit å moralpredikningar dit. Folk kommer alltid att "skenförsäkra". Lev med det!

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
Mortalis VW-nörd?
11 januari 2010 · 4 332 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Ställ bilen på dig då det kommer bli billigare med åren, lönar sig. Sen är det väl roligare att ha bilen skriven på sig själv, då känner man ju verkligen att man äger bilen.

Kan ha jävligt mycket roligare för 5000kr man sparar varje år, troligtvis jävligt mkt roligare än att se tre kuvert per år (försäkring, skatt, besiktning) med sitt jävla namn på...
Dessutom så lönar det sig inte alls att skriva bilen på sig i 200 år...vissa bolag går efter HUR LÄNGE du har haft körkort, inte hur länge du försäkrat en bil...

Skenförsäkra på, orimliga premier och folk som tror de sjunker bara för fler går på niten att försäkra sin 240 för 19 000 per år är ju bra korkade

Senast redigerat av Mortalis (11 januari 2010)

Akka
11 januari 2010 · 1 174 Inlägg

Mortalis skrev:

NissanMotorsport skrev:
Ställ bilen på dig då det kommer bli billigare med åren, lönar sig. Sen är det väl roligare att ha bilen skriven på sig själv, då känner man ju verkligen att man äger bilen.

Kan ha jävligt mycket roligare för 5000kr man sparar varje år, troligtvis jävligt mkt roligare än att se tre kuvert per år (försäkring, skatt, besiktning) med sitt jävla namn på...
Dessutom så lönar det sig inte alls att skriva bilen på sig i 200 år...vissa bolag går efter HUR LÄNGE du har haft körkort, inte hur länge du försäkrat en bil...

Skenförsäkra på, orimliga premier och folk som tror de sjunker bara för fler går på niten att försäkra sin 240 för 19 000 per år är ju bra korkade

Dig tycker jag om big_smile

Scuderia_Lusso Profile at Phoenix Foundation
11 januari 2010 · 171 Inlägg

Hej du, bara så du vet så ta inte upp sånt här på garaget eller på nätet överhuvudtaget då en väldigt nära vänn till mig som jobbar på IF förklarade att försäkringsbolagen kollar upp just sånna här sidor vid ev. skada och söker info om vem som igentligen äger bilen o.s.v.

Sett den på farsans namn men tänk på vad du gör och tro mig, försäkringsbolagen e inte dumma!

Trancequeen skrev:
Hejsan

Är det lagligt att göra ett ägarbyte till min far och på så sätt sätta försäkringen på honom för att få en lägre premie per år?

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth
Scuderia_Lusso Profile at Phoenix Foundation
11 januari 2010 · 171 Inlägg

dom e som zigenare, dom ger sig inte så lätt!

Salusansvar har jag och dom e kanon bytheway

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth
Ellertz Norrlänning
11 januari 2010 · 1 453 Inlägg

Alla ni som säger att man kan bli utan ersättning vid ev olycka är helt ute och cyklar... Om jag lånar min mammas bil för att åka och tvätta den, och olyckligtvis smäller den på vägen.  Blir vi utan ersättning då  också?

En försäkringstagare har FULL rätt att låna ut bilen till vem den vill, om det inte står annat i avtalet!!!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Seth
11 januari 2010 · 3 354 Inlägg

Ellertz skrev:
Alla ni som säger att man kan bli utan ersättning vid ev olycka är helt ute och cyklar... Om jag lånar min mammas bil för att åka och tvätta den, och olyckligtvis smäller den på vägen.  Blir vi utan ersättning då  också?

En försäkringstagare har FULL rätt att låna ut bilen till vem den vill, om det inte står annat i avtalet!!!

du är ju inte huvudsakliga brukaren i detta fallet

skillnad att låna en annans bil nån enstaka gång mot att köra en "annans" bil hela tiden

Senast redigerat av Seth (11 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
twin_cam Smålänning
11 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Schysst annars att smälla päronets bil så att denne får premien på sin andra (egna) bil höjd med smile

Skulle inte komma på tanken att skenförsäkra... Om man inte tycker det är värt pengarna att köra bil finns alternativet cykel som slipper försäkring smile

Men men, alla gör som dom vill smile

Själv ger jag 4500 i trafik för 740:in som är värd kanske 5k... Men sånt är livet...

Men frågan är.. (Lånar tråden nu)
Vilket är mest lagligt av dessa:

Du kör 5000 mil per år.

Försäkra bilen på pappa med 5000 mil per år skrivet i papprena.
Försäkra bilen på dig med Upp till 1000 eller 1500 mil för att få ner premien, men du kör 5000 mil per år...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
maco
11 januari 2010 · 1 207 Inlägg

twin_cam skrev:
[...]
Men frågan är.. (Lånar tråden nu)
Vilket är mest lagligt av dessa:

Du kör 5000 mil per år.

Försäkra bilen på pappa med 5000 mil per år skrivet i papprena.
Försäkra bilen på dig med Upp till 1000 eller 1500 mil för att få ner premien, men du kör 5000 mil per år...

Hurvida det ena är mer lagligt än det andra vet jag inte. Men försäkringsbolagen kan kolla tidigare besiktningsprotokoll för att sedan se hur långt bilen färdats på försäkringen.

Kan tillägga att även skatteverket gör detta om de misstänker att man ljuger i deklarationen ang. resvägen till och från jobbet. Har en bekant som jobbat lite i Norge som blev kollad på så sätt.

Muttley
11 januari 2010 ·

westlife skrev:
Att det ska vara så förbaskat svårt, folk har råd att köpa sig en bil men sen har dom inte råd att äga den?

Stå ditt kast, försäkra bilen på dig själv. Premien sjunker så småningom.

Jag har själv alltid betalat mina bilar, visst det var inte roligt när man var 18-19 år och fick extrajobba röven av sig för att ha råd med bil.

Nu har jag ett år kvar till 25 (den "magiska" gränsen) och betalar redan under 500kr/mån/helförsäkring på min Passat, det är godtagbart pris.


Ett sista tips då, kolla in på www.insplanet.se också för att kanske spara nån ytterligare krona.

jag köpte en hoj. och försäkra den på min far. Helt lagligt. Försäkringbolaget till och med tipsa mig om att göra det. Och jag sparar plötsligt ca 5-6 tusen om året på det. Parkerad i låst garage med 2 olika lås och allt enligt reglerna.
Jag bor inte hemma heller.  Kostar inte fordonet för mycket så skiter jag i vilket om de bara handlat om ca 2 tusen om året. men ska jag behöva betala sen kanske 35 tusen om året för en RR hoj då äger hellre min far den, för jag är väl inte korkad och betalar en hoj om året ?

Bilen står på mig för att den är inte svindyr.

GTI_Jocke
12 januari 2010 · 217 Inlägg

På min bil, en Golf V GTI så får jag för helförsäkring betala 33000:- per år hos IF. Och hos trygghansa får jag ge 8100:-   Hur kan det va sån skillnad?? Handlar ju inte om nån hundring! och inte tala om vad jag skulle få betala om farsan skulle stå på bilen!

Das Auto
Juvakka
12 januari 2010 · 1 697 Inlägg

GTI_Jocke skrev:
På min bil, en Golf V GTI så får jag för helförsäkring betala 33000:- per år hos IF. Och hos trygghansa får jag ge 8100:-   Hur kan det va sån skillnad?? Handlar ju inte om nån hundring! och inte tala om vad jag skulle få betala om farsan skulle stå på bilen!

Det är så olika mellan bolag. Kan vara olika statistik och mycket mer. Testa vänta nån dag och ring sen tillbaka till samma bolag och fråga om priset igen, så är chansen ganska stor att du får ett annat pris igen.

Saab 900 "T16" (1992)
maco
12 januari 2010 · 1 207 Inlägg

GTI_Jocke skrev:
På min bil, en Golf V GTI så får jag för helförsäkring betala 33000:- per år hos IF. Och hos trygghansa får jag ge 8100:-   Hur kan det va sån skillnad?? Handlar ju inte om nån hundring! och inte tala om vad jag skulle få betala om farsan skulle stå på bilen!

IF vill helt enkelt inte försäkra dig. Därmed höjer de premierna och du väljer någon annan. Om du däremot skulle valt dem skulle de ha tjänat en hacka. Win-win för deras del.

NissanMotorsport
12 januari 2010 ·

Pikey skrev:

NissanMotorsport skrev:
Ställ bilen på dig då det kommer bli billigare med åren, lönar sig. Sen är det väl roligare att ha bilen skriven på sig själv, då känner man ju verkligen att man äger bilen.

Haha jaa den känslan är ju sååå enorm roll

Ja, hur roligt är det att säga att bilen står på en farsa eller någon? säger du så bara för du inte står på din bil eller? wink inte råd?

Rock-Star
12 januari 2010 · 2 982 Inlägg

westlife skrev:
Att det ska vara så förbaskat svårt, folk har råd att köpa sig en bil men sen har dom inte råd att äga den?

Stå ditt kast, försäkra bilen på dig själv. Premien sjunker så småningom.

Jag har själv alltid betalat mina bilar, visst det var inte roligt när man var 18-19 år och fick extrajobba röven av sig för att ha råd med bil.

Nu har jag ett år kvar till 25 (den "magiska" gränsen) och betalar redan under 500kr/mån/helförsäkring på min Passat, det är godtagbart pris.


Ett sista tips då, kolla in på www.insplanet.se också för att kanske spara nån ytterligare krona.

Den magiska gränsen är inte 25år längre, ring ditt försäkringbolag så kasta de upplysa dig om de nya reglerna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang