2910
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#721
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Ja lite motstånd bör du ju kunna känna, svårt att veta hur mycke du har bara. smile Du kanske ska diskutera den saken med Elleman ? vet att man kan mäta vridmotståndet genom att sätta på en nyckel/dragskaft på vevaxeln & dra i den med en fjädervåg (sån som man väger fisk med) men har inga värden på hur mycke motstånd du ska ha.

Okej.. bör la gå att mäta motståndet i nm annars :p
Tror inte det ska vara någon fara så sett men eftersom jag aldrig bytt kolvringar innan på någon bil så är det en aning svårt att veta hur "känslan" ska vara.

ja det blir ju typ samma sak den mätningen. om man har ett sånt gammalt momentskaft med nål&skala på som visar hur hårt man drar är det ju enkelt.

du hade väl haft ringarna i loppen & mätt/justerat gapet? & ringarna gick lätt i spåren på kolvarna sen så det inte var nå sotrester kvar där?

aa precis, aa en sådan ska jag ha i gömmorna!

aa, alla ringarna har rätt gap osv. kolvarna var helt rengjorda och ringarna gick lätt i spåren, la en aning tröga där i oljeringsspåren även fast de va helt rengjorda men inte så att de fastnade.

//Carfreak

1 212 Inlägg
7 juni 2010
#722
momentskaftet ligger i garaget på alle´n, såg det idag när jag rotade eft annat.

mvh farsan

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
7 juni 2010
#723
Tänk bara på att packningen kan skutas lite i sidled efterssom hålen är lite större än bulten, så du även är med och justerar lite för hand om det behövs, kan ju slå på någon mm, men ju mer precision destu bättre blir det ju tongue big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#724
Volvo1968 skrev:
Tänk bara på att packningen kan skutas lite i sidled efterssom hålen är lite större än bulten, så du även är med och justerar lite för hand om det behövs, kan ju slå på någon mm, men ju mer precision destu bättre blir det ju tongue big_smile

Ajjemensan! En bra regel är att alltid skjuta packningen längst åt vänster. Då blir det helt centrerad överallt, iafall vad jag har kunnat mäta mig fram till med ögonen wink Imorgon hämtas ev. toppen upp samt den nya kammen!

//Carfreak

112 Inlägg
7 juni 2010
#725
Sådär! Har läst igenom hela tråden nu:)
Har själv vart i tankarna länge nu på att rostlaga och renovera en 142 som står hemma hos mor och far:)
Bra jobbat och kul färgval på prylarna:)
Den här får jag prenumerera på , så man kan se hur du löser problemen;D

Rätta mig om du har fel...

Gasglad
3 244 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#726
Idag har det inte blivit mycket pill med volvon.

Har spenderat 6tim på att polera upp denna fina saab inför försäljning! Den fick en 3-stegs behandling där även rutorna är polerade. Avslutade med totalt 3 lager flytande hårdwax. Passade även på att våtslipa upp och polera lyktglasen så den skiner fint! Notera dock att jag ej har torkat av polerrester. Skall tvätta min microfiber duk innan detta görs!

Vad tycker ni?

Huven
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/946525_b2dype.jpg

Sidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/946531_qecg10.jpg

Gavel vid baklucka
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/946533_w3qm67.jpg

//Carfreak

Skrap
2 098 Inlägg
8 juni 2010
#727
Läst igenom allt nu. Du kan jäkligt mycket vad ja märkt. Skulle själv vilja kunna så mycket om 140 som dig. Riktigt bra jobb du gör. Längtar till lacken nu, kommer prenumerera på 140 nu wink lycka till
///JofooN

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#728
JofooN skrev:
Läst igenom allt nu. Du kan jäkligt mycket vad ja märkt. Skulle själv vilja kunna så mycket om 140 som dig. Riktigt bra jobb du gör. Längtar till lacken nu, kommer prenumerera på 140 nu wink lycka till
///JofooN

Kul att du gillar tråden! Mycket utav det jag gjort kommer från egna försök och man kommer fram till många lösningar under byggets gång. Stöter jag på ett problem som get jag mig inte förän jag kommer fram till en lösning, sen finns det gott om folk hör på forumet som hjälper till också! 140 är ganska simpla.. det svåra kommer bli plåt/rost lagning då jag inte hållt på så mycket med det så där får man lära sig något nytt igen.

//Christian

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
9 juni 2010
#729
Hur mycket rost har du att svetsa på den & vart sitter rosten?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#730
farbrorbozze skrev:
Hur mycket rost har du att svetsa på den & vart sitter rosten?

bakre skärmkanter, ev. några ställen i golv, lite i bagagerummet..

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#731
I brist på annat så polerade jag upp mitt remhjul!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/946952_nho0tt.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#732
Idag åker jag och hämtar toppen hos Elleman smile Ska bli kul å se hur den ser ut, framförallt så kan jag vara säker på att den är tät :p

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#733
hmm, är det bara jag som tycker att motorn går runt lite halvt långsamt? Är det möjligt att få dit en lite starkare startmotor som "crankar" runt maskin snabbare?

[video]http://www.garaget.org/video/3h59440nr5rf[/video]

//Carfreak

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 juni 2010
#734
Det lät mer som att batteriet började ta slut, sen är där ju inget motstånd, så kanske kan va en bidragande orsak?


Gasglad
3 244 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#735
Möjligt att det är batteri strul bara smile

Idag fick jag reda på vilken kamaxel det blir också wink
297grader durartion, 108 grader nockvinkel.. lyftet tror jag låg på runt 11,50 el. 12mm.
Elleman själv har kört med denna kammen i någon rally klass tillsammans med dubbla SU och liknande topp som jag har och den maskin lämnade 185hk.. Jag tippar på att jag har möjlighet till runt 150-160hk.
Kollade även på toppen, kommer bli otroligt fin. Skall hämtas imorgon tillsammans med kammen, sen blir det skruva av och försöka starta maskin igen smile

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
10 juni 2010
#736
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Hur mycket rost har du att svetsa på den & vart sitter rosten?

bakre skärmkanter, ev. några ställen i golv, lite i bagagerummet..

Ahh det är ju inte så farligt, & plåt finns det gott om att köpa. det enda jag själv ogillar är folk som svetsar bort pressvecket/ skarven mellan karossidan & tröskeln bakom dörren, den tycker jag ska finnas där för att få ett snyggt flyt i linjerna på en 142a, den ska vara kittad den skarven inte igensvetsad & överspacklad, hur tycker du?

Sen angånde startmotor så kan det mycke väl räcka att plocka isär den & byta kol & putsa kollektorn som kolen går emot, sen har du finfin snurr i den igen.
Senast redigerat av farbrorbozze (10 juni 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#737
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Hur mycket rost har du att svetsa på den & vart sitter rosten?

bakre skärmkanter, ev. några ställen i golv, lite i bagagerummet..

Ahh det är ju inte så farligt, & plåt finns det gott om att köpa. det enda jag själv ogillar är folk som svetsar bort pressvecket/ skarven mellan karossidan & tröskeln bakom dörren, den tycker jag ska finnas där för att få ett snyggt flyt i linjerna på en 142a, den ska vara kittad den skarven inte igensvetsad & överspacklad, hur tycker du?

Sen angånde startmotor så kan det mycke väl räcka att plocka isär den & byta kol & putsa kollektorn som kolen går emot, sen har du finfin snurr i den igen.

precis, man ska vara lyckligt lottad så sett. Det ultimata hade vart å få karossen blästrad så den blir plåtren så man vet vad man har att jobba med. 
Kollade precis på vecket och det är som du säger, ett veck som gör sidan med enhetlig så det får vara kvar!
Förhoppningsvis får man råd med en riktig svets nångång också så man kan göra fina svets jobb. Ganska sårt att arbeta med Biltemas MIG med flusstråd. Alt. om man kan få tag på en AC/DC TIG, bör la klara av plåt och inte bara aluminium va?

Okej.. tror jag låter startmotorn vara sålänge, visar det sig att den är lite klen så blir det en ny från startmotor.se

//Carfreak

544 Inlägg
10 juni 2010
#738
snyggt jobbat med bilen smile

Har en fråga: hur gör du när du lägger in film i din tråd? jag får bara en länk till filmerna man lägger upp..

Prestanda med stil

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#739
Hämtade aldrig topplocket igår, var förbi Elleman och han visade hur toppen ser ut osv. Vi kom överens om att han får leka lite mer med den, det visade sig att 3st säten var snea och har bidragit till läckage.
Han visade mig även lite snabbt hur man slipar kamaxlar, bla har han en kamaxel profil till b230f som sänker förbrukningen till 0,4l/mil, men då går inte bilen fortare än 110km/h. Förhoppningsvis kommer han att lära upp mig i framtiden! Han hade även plockat fram 2st kammar åt mig varav 1 var väldigt intressant. som jag skrev längre upp så har den kammen hjälpt till att plocka ur 185hk ur en b20 med standard borr samt med dubbla SU vilket låter otroligt spännande. Han tippar på att jag kommer hamna på rätt sida om 150 sträcket med min maskin. Hade jag haft dubbla weber hade jag haft omkring 200hk i min maskin med de sakerna jag har - synd att ekonomin inte tillåter dubbla weber.

Ska bli väldigt skönt att få lämna motorrummet sen och ta tag i framvagnen, underredet och bakvagnen.

Ang. hålet som jag har skurit upp i höger inner skärm så har det varit hemligt ett tag men kan släppa lös mina idéer till er - När en b20 turbo spis dimper ned så kommer ev. wastegate utblåset mynna ut genom framskärmen, ev. kan det bli så att avgaset mynnnar ut där också! Skall få tag på en sån gummi kant list så man inte får vassa kanter.

Ev. får jag snart tag på en ny front plåt också, skall byta bort lite saker mot bra att ha stuff. Min frontplåt är tyvärr alldeles för bucklig för att rikta till. Ev. hade man kunnat skära ut det buckliga och svetsa dit ny plåt som bockas men känner att mina kunskaper inte riktigt räcker till. Har som sagt aldrig jobbat med plåt i denna utsträckningen innan.

nyman88: om du går in på din film. Scrolla ned och kolla på höger sidan, där skall det finnas 2st länkar, varav en är till för att lägga upp filmen som jag har gjort.

Annars kan du nog sätta dessa paragrafer framför samt bakom länken till filmen: [VIDEO][/VIDEO]
Senast redigerat av MrCarfreak (10 juni 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#740
Provade precis att kolla upp hur mycket motstånd det är på veven inkl. stakar & kolvar när man drar runt för hand. 43nm.. låter inte detta en aning trögt? Någon som vet vilket motstånd man ska ha? Har även mätt upp veven och den ligger på ca. 54cm i diam så verkar inte vara slipad så felet måste ligga någonannan stans. Skall överfallen till vevstakarna dras med 55nm eller har jag fått fel moment?

Börjar även bli osäker på om jag har satt kompressions ringarna rätt. Just nu sitter den övre ca. 3cm vänster om kolvbultshålet och den nedre ca. 3cm åt höger om hålet. rät el. fel?
Senast redigerat av MrCarfreak (10 juni 2010)

//Carfreak


Sök