Volvo 740 16v Turbo byggs för 500hk

Sharky
16 april 2010 · 10 287 Inlägg

13T????

Den kommer att explodera när 16V motorn börjar andas.....
Åt skogen för liten turbo.
Börja åtminstone med en 16T.

16V maskinerna ger effekt som själva satan när dom överladdas och att sätta dit en strypning i form av en pepparkvarn till turbo är inte vettigt.

Du kan ladda ca 0.3 bar innnan en 13T ger upp.

Jag bromsade alltså 443 Hkr med 1.18 bar. Så effektiva är dessa maskiner rätt byggda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SNL
16 april 2010 · 615 Inlägg

Sharky skrev:
13T????

Den kommer att explodera när 16V motorn börjar andas.....
Åt skogen för liten turbo.
Börja åtminstone med en 16T.

16V maskinerna ger effekt som själva satan när dom överladdas och att sätta dit en strypning i form av en pepparkvarn till turbo är inte vettigt.

Du kan ladda ca 0.3 bar innnan en 13T ger upp.

Jag bromsade alltså 443 Hkr med 1.18 bar. Så effektiva är dessa maskiner rätt byggda.

/Göran

Att den är liten vet vi, men bara 0.3 bar? S40n som denna kommer ifrån laddar väl mer än så?

Let's stance!
Sharky
16 april 2010 · 10 287 Inlägg

13T klarar typ 230-240Hkr innan den agerar hårtork och bara pumpar hetluft.
Om du har orörd topp (min var ganska optimerad) så kanske du kan ladda 0.5 bar
(160 Hkr som sugis med 0.5 bar blir 160 + 80 ca 240Hkr) innan den storknar.
Men mer än 240Hkr blir det inte även om man höjer laddtrycket.
Och du kommer att få effekttoppen långt ner. Kanske runt 5000 rpm.

/Göran

SNL skrev:
Att den är liten vet vi, men bara 0.3 bar? S40n som denna kommer ifrån laddar väl mer än så?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
strandberg31
16 april 2010 · 2 419 Inlägg

Fränt med 16v lätt att man följer detta!!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
SNL
17 april 2010 · 615 Inlägg

Sharky skrev:
13T klarar typ 230-240Hkr innan den agerar hårtork och bara pumpar hetluft.
Om du har orörd topp (min var ganska optimerad) så kanske du kan ladda 0.5 bar
(160 Hkr som sugis med 0.5 bar blir 160 + 80 ca 240Hkr) innan den storknar.
Men mer än 240Hkr blir det inte även om man höjer laddtrycket.
Och du kommer att få effekttoppen långt ner. Kanske runt 5000 rpm.

/Göran

SNL skrev:
Att den är liten vet vi, men bara 0.3 bar? S40n som denna kommer ifrån laddar väl mer än så?

Tack för tipsen, kul med någon som kan hjälpa till smile
Vet du hur det är med boxarna? Måste vi byta dem?
Kommer eventuellt få tag på en V70R turbo, något att ha?

Let's stance!
SNL
17 april 2010 · 615 Inlägg

strandberg31 skrev:
Fränt med 16v lätt att man följer detta!!

Kul att det gillas smile

Let's stance!
SNL
18 april 2010 · 615 Inlägg

Update 18/4

Idag har vi jobbat på för att få ur motorn, skrotat idén med en kollektor och ska istället skaffa större turbo(hx40?)
Även gjort en ritning till distans för fläkten (så den inte tar i grenröret) som vi skall ha tills vi nån gång skaffar elfläkt.
Sen har vi avmaskerat motorn, kollat över vad mer för saker som ska lackas (ska på blästring i morgon).
I morgon ska vi även se om vi kan få tag på kablar att dra bak till batteriet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/908416_taxsp1.jpg
Tobbe skruvar på med glatt humör


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/908418_fzcqei.jpg
Tobbe granskar om lagrena i motorn är fräscha....tror jag..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/908419_hag7m1.jpg
Resultatet av våran amatörlack, duger. Att ha vitt motorblock är ändå som att ha vita kalsonger....Åtminstonde när man åker med i denna bil i framtiden, hoppas vi.. tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/908421_c04z50.jpg
Vitt är klass..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/908422_g2thbg.jpg
Från början ville Tobbe lyfta motorn själv, men vi kom fram till att det blir svårt att hålla en cigg och dricka cola samtidigt..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/908423_g6kysu.jpg
Själv tog man i som fan utan resultat, tur att Tobbe är gammal div1 åkare i cross.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/908424_51d5oc.jpg
Och när Tobbe skruvar så röker och fotar jag, mycket ansträngande wink



Och dagens fråga: vi har sett att H-profil stakarna finns i 2 olika längder 152mm och 158mm. Bör vi köra med kortare stakarna och planad topp, eller bör vi köra med de långa stakarna och svarva ner 16v kolvarna?

Senast redigerat av SNL (18 april 2010)

Let's stance!
SNL
20 april 2010 · 615 Inlägg

Update 20/4

Hx40 inhandlad, ska bli kul tongue
Även hunnit blästra lite grejer

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/909725_redcgb.jpg
Liiiiiite skillnad tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/909726_955dux.jpg
Lite blästrade saker smile

Let's stance!
Veza
20 april 2010 · 90 Inlägg

fränt bygge smile

ekmaan hej vad gör du?
20 april 2010 · 416 Inlägg

fint bygge smile älska 16v

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
Stiffeh Team ZimpTech
20 april 2010 · 100 Inlägg

Ser mycket bra ut smile

Audi S3 (2007)
Sharky
20 april 2010 · 10 287 Inlägg

Ni kan varken köra med 16V sugisboxarna eller orginal 8V turboboxar.
Dunkar ni dit en HX40 så har all måttfullhet åt ut genom fönstret.
En T5 eller R turbo hade varit vettigt för er men en HX40.....roll
Turbo skall anpassas efter den effekt ni siktar på. Att ha aggregat för 500Hkr men bara
möjlighet att utnyttja , låt oss säga, 300Hkr är meningslöst eftersom ni får en turbo som börjar ladda först vid 4000rpm och sedan får ni 300Hkr vid typ 5000 rpm. Bra register va....

(Hoppas ni inser att ni bla måste ha extern wg med en HX40)


Boxarna då.....

Ni måste hitta chip som passar till ert bygge. Det finns dom som har chip till 8V turboboxar för att kunna köra 16V turbo (jag tror att turbocenter har) men då måste ni ha den sk "guldboxen" som tändbox ( Boschnumret slutar på 219). Orginal 8V tändkurva funkar inte då förbränningshastigheten i en 8V är helt annan än i en 16V. Och 16V sugisboxar har varken en bränslemap eller en tändmap som funkar på laddtryck (kanske upp till si så där 0.3 bar om man har tur).
Dessutom så måste ni matcha spridarstorlek mot den effekt ni skall ha och sedan matcha spridaren mot LMM. LMM måste hänga med hela vägen upp till full effekt för att sprutet skall lira vettigt. När LMM bottnar så har sprutet annars bara varvtalssignal att gå på som lastsignal.

Tänk på att effekt kostar pengar. Turmregeln för turbotrimning brukar vara runt 300kr/hkr man trimmar. Dvs har man en turbomotor på 200Hkr och vill ha 300Hkr så kostar det 100 * 300 = 30000 kr innan man är klar. Det KAN kosta mindre men ofta kostar det mera eftersom man ofta inte lyckas första gången.
Många räknar dessutom väldigt optimistiskt på sina byggen och glömmer packningssatser, nya stift, olja, oljefilter, nytt luftfilter etc etc när dom räknar kostnad på ett bygge.

Har ni räknat in diffbroms i ert bygge? Eller ska ni hasa runt med ett vilt spinnande bakdäck?
Koppling? Det kostar rätt mycket om det skall hålla.
Växellåda? Supralåde eller en BMW låda? Vad har ni?
Kardanring? Det första som hände Stefan i garaget vårat när han köpte en 240 bromsad till 550Hkr var att han slet av kardanen när han börnade i garaget,

/Göran








SNL skrev:
Vet du hur det är med boxarna? Måste vi byta dem?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JofooN Skrap
20 april 2010 · 2 098 Inlägg

Ser bra ut. Hoppas den blir go!!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
SNL
20 april 2010 · 615 Inlägg

Sharky skrev:
Ni kan varken köra med 16V sugisboxarna eller orginal 8V turboboxar.
Dunkar ni dit en HX40 så har all måttfullhet åt ut genom fönstret.
En T5 eller R turbo hade varit vettigt för er men en HX40.....roll
Turbo skall anpassas efter den effekt ni siktar på. Att ha aggregat för 500Hkr men bara
möjlighet att utnyttja , låt oss säga, 300Hkr är meningslöst eftersom ni får en turbo som börjar ladda först vid 4000rpm och sedan får ni 300Hkr vid typ 5000 rpm. Bra register va....

(Hoppas ni inser att ni bla måste ha extern wg med en HX40)


Boxarna då.....

Ni måste hitta chip som passar till ert bygge. Det finns dom som har chip till 8V turboboxar för att kunna köra 16V turbo (jag tror att turbocenter har) men då måste ni ha den sk "guldboxen" som tändbox ( Boschnumret slutar på 219). Orginal 8V tändkurva funkar inte då förbränningshastigheten i en 8V är helt annan än i en 16V. Och 16V sugisboxar har varken en bränslemap eller en tändmap som funkar på laddtryck (kanske upp till si så där 0.3 bar om man har tur).
Dessutom så måste ni matcha spridarstorlek mot den effekt ni skall ha och sedan matcha spridaren mot LMM. LMM måste hänga med hela vägen upp till full effekt för att sprutet skall lira vettigt. När LMM bottnar så har sprutet annars bara varvtalssignal att gå på som lastsignal.

Tänk på att effekt kostar pengar. Turmregeln för turbotrimning brukar vara runt 300kr/hkr man trimmar. Dvs har man en turbomotor på 200Hkr och vill ha 300Hkr så kostar det 100 * 300 = 30000 kr innan man är klar. Det KAN kosta mindre men ofta kostar det mera eftersom man ofta inte lyckas första gången.
Många räknar dessutom väldigt optimistiskt på sina byggen och glömmer packningssatser, nya stift, olja, oljefilter, nytt luftfilter etc etc när dom räknar kostnad på ett bygge.

Har ni räknat in diffbroms i ert bygge? Eller ska ni hasa runt med ett vilt spinnande bakdäck?
Koppling? Det kostar rätt mycket om det skall hålla.
Växellåda? Supralåde eller en BMW låda? Vad har ni?
Kardanring? Det första som hände Stefan i garaget vårat när han köpte en 240 bromsad till 550Hkr var att han slet av kardanen när han börnade i garaget,

/Göran

Just exakt en sån turbo har suttit på det grenröret vi köpte, på en volvo 16v med bra resultat.
Mappa är inga problem, har en kompis med eget mapningsföretag.
Extern Wg, ja, SÅ dumma är vi inte.
Svetsad bakaxel.
Kollar hur länge den räcker till sen blir det 4 eller 6 puck, inte kollat hur mycket de pallar men ny koppling finns med i beräkningarna.
ZF låda efter att vi rasat m46an
Kardanring självklart på inköpslista.

Låt oss säga såhär, vi har ändrat våra planer och siktar på mer effekt än vad vi från början tänkte. Vart det slutar det får vi se wink

Senast redigerat av SNL (20 april 2010)

Let's stance!
Sharky
20 april 2010 · 10 287 Inlägg

Bra. Då har ni tänkt på betydligt mera än vad många brukar göra.

Mappa: Att "mappa" orginalsprutet - LH2.4 - är det så vitt jag vet ingen som har lyckats med fullt ut. Det är svårt att hitta tex kallstartsuppfettningen och accelerationspåslaget. Det man gör i dom chip som finns till LH2.4 är att ställa upp driftmapparna i bränslechippet och att flytta ner tändmappen så att det lirar på laddtryck.
Ett speciellt problem på LH2.4 är att sista map-punkten i tändboxen är på 6000 rpm. Det finns sätt att flytta denna men det är en rätt ovanlig operation.

Och jag vet att det går att få en jävla snurr med en HX40. Men då måste man ha grejor i övrigt för att ha en motor som hänger med upp till typ 500Hkr. Nicke i vårat garage hade en HX40 om jag kommer ihåg rätt i sin 240 med 16V turbo. Första gången han fick riktigt fäste så satte han bilen i en lyktstople......
Det är då man tycker det är bra med helbur och fyrpunktsbälte.

Tänk på att 16V toppen är obalanserad med i orginal alldeles för bra avgassida i förhållande till insugssidan. För att få en topp med balanserat flöde behöver man egentligen en annan insugskam (tex omslipad avgaskam) . portat insug och större ventiler.
Titta på min gamla bil på Garaget. 443Hkr vid 1.18bar. Så lite behöver man ladda om man bygger rätt. (Jag hade en duktig motorbyggare som räknade på min motor och topp)

Jag körde med SF (inte ZF...) diff i min 940 (även kallad rallydiff). Men dom kostade redan då typ 15.000 kr....

Att ni har tänkt på kardanring visar att ni är seriösa.

/Göran


SNL skrev:
Just exakt en sån turbo har suttit på det grenröret vi köpte, på en volvo 16v med bra resultat.
Mappa är inga problem, har en kompis med eget mapningsföretag.
Extern Wg, ja, SÅ dumma är vi inte.
Svetsad bakaxel.
Kollar hur länge den räcker till sen blir det 4 eller 6 puck, inte kollat hur mycket de pallar men ny koppling finns med i beräkningarna.
ZF låda efter att vi rasat m46an
Kardanring självklart på inköpslista.

Låt oss säga såhär, vi har ändrat våra planer och siktar på mer effekt än vad vi från början tänkte. Vart det slutar det får vi se wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SNL
20 april 2010 · 615 Inlägg

Sharky skrev:
Bra. Då har ni tänkt på betydligt mera än vad många brukar göra.

Mappa: Att "mappa" orginalsprutet - LH2.4 - är det så vitt jag vet ingen som har lyckats med fullt ut. Det är svårt att hitta tex kallstartsuppfettningen och accelerationspåslaget. Det man gör i dom chip som finns till LH2.4 är att ställa upp driftmapparna i bränslechippet och att flytta ner tändmappen så att det lirar på laddtryck.
Ett speciellt problem på LH2.4 är att sista map-punkten i tändboxen är på 6000 rpm. Det finns sätt att flytta denna men det är en rätt ovanlig operation.

Och jag vet att det går att få en jävla snurr med en HX40. Men då måste man ha grejor i övrigt för att ha en motor som hänger med upp till typ 500Hkr. Nicke i vårat garage hade en HX40 om jag kommer ihåg rätt i sin 240 med 16V turbo. Första gången han fick riktigt fäste så satte han bilen i en lyktstople......
Det är då man tycker det är bra med helbur och fyrpunktsbälte.

Tänk på att 16V toppen är obalanserad med i orginal alldeles för bra avgassida i förhållande till insugssidan. För att få en topp med balanserat flöde behöver man egentligen en annan insugskam (tex omslipad avgaskam) . portat insug och större ventiler.
Titta på min gamla bil på Garaget. 443Hkr vid 1.18bar. Så lite behöver man ladda om man bygger rätt. (Jag hade en duktig motorbyggare som räknade på min motor och topp)

Jag körde med SF (inte ZF...) diff i min 940 (även kallad rallydiff). Men dom kostade redan då typ 15.000 kr....

Att ni har tänkt på kardanring visar att ni är seriösa.

/Göran


SNL skrev:
Just exakt en sån turbo har suttit på det grenröret vi köpte, på en volvo 16v med bra resultat.
Mappa är inga problem, har en kompis med eget mapningsföretag.
Extern Wg, ja, SÅ dumma är vi inte.
Svetsad bakaxel.
Kollar hur länge den räcker till sen blir det 4 eller 6 puck, inte kollat hur mycket de pallar men ny koppling finns med i beräkningarna.
ZF låda efter att vi rasat m46an
Kardanring självklart på inköpslista.

Låt oss säga såhär, vi har ändrat våra planer och siktar på mer effekt än vad vi från början tänkte. Vart det slutar det får vi se wink

Okej, ja just mappning är jag inte så haj på, så det blir att kolla med polaren vad han säger smile
Sen hitta vi även en sida som slipa om kammarna ( http://folkraceshop.se/volvo-kamaxel-b2 … ory_id=100 ) denna har vi i åtanke när det blir dags att byta kammar smile Ligger passande nog även i Örebro.

Motorn är tänkt att klara 500hk. Det vi är osäkra på är när man bör svetsa toppen, står olika överallt, någon på savar har tydligen bänkat 5-600 hjulhästar med enbart l9 kammar och portat. Andra säger att man bör svetsa toppen nån stans runt 400-450 motorhästar, vissa knappt ens det.

Senast redigerat av SNL (20 april 2010)

Let's stance!
SNL
21 april 2010 · 615 Inlägg

Update 21/4

Skriftlig update.

Idag har vi lämnat in blocket och vevaxel på borrning, honing och slipning.
Kollade även upp priset på H-profil och smidda Wiseco 16v kolvar, blir förmodligen köp rätt snart.
Blocket skall borras upp till 97mm, fanns wiseco kolvar att få hem på bara en vecka då, annars skulle det ta allt från 3 veckor och uppåt.

Dagens fråga: Oljepump, bör man skaffa någon värre?

Let's stance!
nordstromj
21 april 2010 · 1 772 Inlägg

Kul projekt smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Sharky
21 april 2010 · 10 287 Inlägg

Det som sitter orginal räcker långt.

/Göran

SNL skrev:
Dagens fråga: Oljepump, bör man skaffa någon värre?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SNL
21 april 2010 · 615 Inlägg

Sharky skrev:
Det som sitter orginal räcker långt.

/Göran

SNL skrev:
Dagens fråga: Oljepump, bör man skaffa någon värre?

Tackar smile

Let's stance!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang