Volvo Amazon 1964 - Bruksbil för sommaren

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
25 september 2010 · 1 479 Inlägg

Det är nog asfaltsmatta som gäller, alternativt ljuddämpningsmatta över hela golvet undan själva golvmattan, men det är ju mer som kan suga åt sig fukt då smile

Jag hade åkt till Biltema och köpt asfaltsmattor då de är billiga och fungerar, sen kanske lite ljuddämpningsmatta o lagt på de stora golvpartien och växellådstunneln smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Denwil
25 september 2010 · 33 Inlägg

Låter som en mycket bättre plan än det jag tänkt. Billigare blir det också. En sak som du måste stött på, hur får man loss dörrhandtaget och veven till rutan? Vill inte införskaffa volvos egna verktyg för en sådan småsak. =/

All inbillning är utbildning =S
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
25 september 2010 · 1 479 Inlägg

Vet inte om alla Amazoner har samma, men de vevarna jag kollat på har suttit med en sprint som ser ut som ett ohm-märke ungefär(0hm som har med effekt och motstånd o göra)

Du får dra ut handtaget en bit, så kommer du se ändarna på clipsen, du får trycka dessa innåt med en radiomejsel eller liknande, samtidigt som du försöker trycka clipsen uppåt, alternativt om du drar ovanfrån samtidigt, men somsagt, det är inte mycket plats.

Sök på nätet så finns det säkert sprängskisser på hur det ser ut, så förstår du bättre smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
kenth66
25 september 2010 · 1 212 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Vet inte om alla Amazoner har samma, men de vevarna jag kollat på har suttit med en sprint som ser ut som ett ohm-märke ungefär(0hm som har med effekt och motstånd o göra)

Du får dra ut handtaget en bit, så kommer du se ändarna på clipsen, du får trycka dessa innåt med en radiomejsel eller liknande, samtidigt som du försöker trycka clipsen uppåt, alternativt om du drar ovanfrån samtidigt, men somsagt, det är inte mycket plats.

Sök på nätet så finns det säkert sprängskisser på hur det ser ut, så förstår du bättre smile

tänkte skriva samma sak! sitter med clips. ett jäkla pill, tryck in dörrsidan något så ser du låsningen.
ibland har man be höft fyra händer, en som håller dörrsidan, en på veven och två händer för att pilla bort.
det är inte svårt men pilligt.

Senast redigerat av kenth66 (25 september 2010)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Denwil
26 september 2010 · 33 Inlägg

Då kan man vända lite på steken, när man får loss det, kan det sättas dit annorlunda så det blir smidigare?

All inbillning är utbildning =S
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
26 september 2010 · 1 479 Inlägg

Nej det är nog så du får ha det, inte värt att bygga om säger jag smile Så ofta ska du ju inte lossa dem så de få gångerna kan det ju vara värt en extra minut wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Denwil
26 september 2010 · 33 Inlägg

Happ, får ge mig på det inom kort så nya kan bli gjorda med alla tänkta finesser jag har.

All inbillning är utbildning =S
Denwil
26 september 2010 · 33 Inlägg

Nehepp, motor blev det inte denna vecka. Motivationen och moralen fick sig en rejäl törn däremot.

Vitt och fint under just nu. Detta eller blågrön.
http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Amazon/Foto0155.jpg

Senast redigerat av Denwil (26 september 2010)

All inbillning är utbildning =S
Denwil
11 oktober 2010 · 33 Inlägg

Har fått tag i ett elschema till zonen, men man ser absolut inte vad som är skrivet, just det schema med mitt chassinr är suddigast.  Någon som kan ha ett PDF / Scanner någonstans och kanske ta sig tid att skicka över en kopia?  Har noterat att det är ett virrvarv av egna kopplingar överallt.

Projektet är fortfarande på standby vilket känns surt då den skulle vara startad till om två veckor.

All inbillning är utbildning =S
mr_yeahman Krom-fascisten
11 oktober 2010 · 439 Inlägg

Najs.. synd att du fortfarande inte fått ner någon motor. Spring runt på skroten och leta efter volvo140ior och sno åt dig den komplettaste motorn som går runt.

Denwil
7 november 2010 · 33 Inlägg

Det kommer, surt är det garanterat. Just nu är jag i jakt på förvaringsplats för vintern då det slog back med att stå bakom verkstaden under tak.

Och trots många pm till folk (tongue) är jag fortfarande vilsen i karosskogen och allt som hör hemma där. Man kan i grunden säga att tiden jag trodde fanns inte dök upp.

All inbillning är utbildning =S
mr_yeahman Krom-fascisten
8 november 2010 · 439 Inlägg

Nu dog min b20. Så skall själv renovera upp min gamla b18 och montera ner den igen.. till våren.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 november 2010 · 1 479 Inlägg

Du får fortsätta PMa hit igen vettu ifall du har frågor om färg och så, kanske vet smile Vad som helst men du får inte ge upp för nått sånt wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Denwil
18 januari 2011 · 33 Inlägg

Jag är idag världens gladaste slöfock. Fick ett samtal från far min som säger att han har en motor. Självklart blir jag lite paff för jag har inte cash till en motor just nu så jag frågar självklart hur. "Ja, det är orginalaren" tystnad.

Har aldrig varit så glad i mitt liv som just nu. Nu måste vi bara vänta in våren / alternativt skotta fram bilen*
Så det är inte helt dött på denna front ännu.

*Egentligen inget alternativ då den fortfarande skulle hamna ute efter varje jobbpass.

All inbillning är utbildning =S
mr_yeahman Krom-fascisten
18 januari 2011 · 439 Inlägg

själv är min b18 renoverad, och jag har ett riktigt stort garage nu att jobba i.. omlackning kommande.. fan asså, får ta mig i kragen å skapa egen tråd.

Denwil
18 januari 2011 · 33 Inlägg

Hehe, jag har det lilla kruxet att ska något göras på bilen måste jag börja tidigt och vara klar på kvällen så den kan rullas ut. Men ska ordna så  jag får några dagar då den kan vara inne över natten. Men det som ska ordnas nu är att se över hur många och vilka bussningar som ska bytas. För det är ett helv. att få ur/i dom.

All inbillning är utbildning =S
Denwil
16 augusti 2011 · 33 Inlägg

Julafton kom tidigt i år ! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142435/142435-c6d827b7f8b105e2fb2fc986b01fb479.jpg

Dämpare bak
Bussningar bak
Backar bak
Samt bromsrör hela bilen
Oljefilter
Samt en haynes bok (duh... I need it big_smile )
Fångband och montering
motorkuddar  ( smulade vackert dom som va )

Kommande i nästa vända

Bussningar fram
Stötdämpare fram
Bromsbackar Fram

Och ja, luftfilter men inte fanns det några till B18A inte >.< Får kika på andra ställen...
Surt på dubbel frakt men existerar det inte i lager så får man smällen ta.

Senast redigerat av Denwil (16 augusti 2011)

All inbillning är utbildning =S
Kotten_Nydahl
16 augusti 2011 · 60 Inlägg

Kul! Kanon kul tråden kommer följas!
Själv börjar jag med renovering på min amazon i slutet på denna månad har skjutit påt i 4år nu såbig_smile

Roadkill cafè - You kill it, we grill it!
Denwil
16 augusti 2011 · 33 Inlägg

Haha, mjo detta är ju inne på sitt andra år nu wink

Kommer kika lite i en tråd jag såg för att få inspiration på vilka småsaker som kan lackeras osv så jag har lite pill innan det större karossjobbet sätter igång.

All inbillning är utbildning =S
Denwil
17 augusti 2011 · 33 Inlägg

Då dök resterande delar upp idag så nu ska det fixas med ett motorstativ samt leta garage i Eskilstuna. Förhoppningsvis får jag dra igång nu. big_smile

All inbillning är utbildning =S
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang