3326
Sök

Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer

507 246 Visningar
Uppdaterades senast 28 juli 2017
204 Inlägg
28 januari 2013
#361
mhm menar de!! får väl se hur mycket man hinner med innan sommaren!big_smile

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

mår bäst bakom ratten
89 Inlägg
29 januari 2013
#362
Härlig tråd! följs med spänning smile

.

937 Inlägg
29 januari 2013
#363
ser skit schysst ut! smile dom egna modifieringarna är dom bästa modifieringarna! wink
Senast redigerat av Kalasgasarn (29 januari 2013)


1 507 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#364
TimF skrev:
Härlig tråd! följs med spänning smile

Kul! Välkommen! smile

Kalasgasarn skrev:
ser skit schysst ut! smile dom egna modifieringarna är dom bästa modifieringarna! wink

Ja om de funkar! Det återstår att se tongue

Mvh
/T


1 507 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#366
Liten update 9 feb

Har haft mycket annat för mig ett tag nu, så det går lite segt... Kamaxlarna är somsagt omslipade:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-a6508bac1258e7a2dc0c9b9b97bd6bc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-5a5fc54027bd00757cb1ede8e2d32a14.jpg
Blev 268 grader duration och 10,6mm lyft. Original är det 242 grader duration och 9,68mm lyft har jag för mig.

Har även tagit isär och tvättat resten av tryckarna inför konvertering till mekaniska:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-aa1b1f0738f824b806df6e859a41b562.jpg
En tryckare har smitit i förväg...

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (10 februari 2013)


4 Inlägg
20 februari 2013
#367
Riktigt grymt och kommer följas då jag själv har en m42 motor jag skruvar med och som inte ska gå med turbo denna sommar. smile

Och angående den andra packningen till tråget så kan man dela tråget i 2 delar om motorn kommer ifrån en e30!
Senast redigerat av smakkadoni (20 februari 2013)

1 507 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#368
smakkadoni skrev:
Riktigt grymt och kommer följas då jag själv har en m42 motor jag skruvar med och som inte ska gå med turbo denna sommar. smile

Och angående den andra packningen till tråget så kan man dela tråget i 2 delar om motorn kommer ifrån en e30!

Kul! Då har jag någon jag kan fråga om jag undrar något wink
Ok, då vet jag, tack för infon!

Mvh
/T


1 507 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#369
Update 22 feb!

Väntar på mina kambryggor och tryckare. Gick ut i garaget för att se vad jag skulle kunna göra. Kom på att jag måste göra en lösning för hur oljetrycks- och oljetempsgivarna ska kopplas in. Åkte till Hydroscand i högdalen och handlade lite delar (kostade fläsk) och började pussla.

Hjärncellen fick jobba lite... Tillslut blev det såhär, provmonterat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-122badd3359a861bb8888c78b3060f96.jpg
Fick plocka bort en del grejer för att komma åt att skruva dit det...

Provmonterade insuget för att se om det gick fritt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-318a2a63a7e5f473eb116a966fc37a86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-4cc0b0885ebf6a6f8346a2b0014e8607.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8570d31ada684868eabd170c24462581.jpg

Såhär blev det efter åtdragning och tätning med supersilikon:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c3928fbd2c2b325daec37236e5c09f5d.jpg
Har hört att oljetrycksklockans tyngd kan göra så allt knäcks om man våldar över curbsen på banan ifall man inte har en slang i mellan motor och klocka, men min verkar ha fått två stödpunkter smile

Ska nog dra nå gummi mellan original oljetrycksgivare och fästet till insuget och nån halvlös slangklämma runt så det inte slår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-4b87a4b6b9b2f6108ae4e1318d75c9e6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-43fa26bb1a942fefaf89caa38cc782bf.jpg

Monterade tillbaka lite grejs:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c5aea491ccf222ac38386649c1e6ffc4.jpg

Passade på att byta oljefilter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-9ff2223f5d6bd3208c0a0bce738730fd.jpg

Monterade även min elfläkt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d253df5cce69b728763d443a008d11c5.jpg

En liten fundering: Vem i H-VETE har kommit på en sån briljant idé att man rekommenderas att köpa till en bajsmonteringssats för 70 spänn i torr skitplast som går av för minsta lilla?
Dessutom har man uppfunnit att fläkten ska ha fjädring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-00c5b5c3d749f709f09febd37e3939eb.jpg
Fan vad bra att fläkten studsar omkring när man kör, i kombination med att fästena spricker så fort man tittar på de...

Kattstrypare är det som gäller:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-4342722bdd0caf3be4d256c88df0633c.jpg

Slutligen: Den sovande skönheten (liket):
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-5ca7c474f39ba81f9c1d7f3e52e001c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ae3644dca34ebc01a73cdc5524e04b2e.jpg

Mvh
/T


476 Inlägg
22 februari 2013
#370
blev ju kalas passformen där under insuget såg det ut som!

finns ju metallbuntband att dra fast med smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

1 507 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#371
aeriksson skrev:
blev ju kalas passformen där under insuget såg det ut som!

finns ju metallbuntband att dra fast med smile

Ja, får se sen när allt annan kommer på plats också smile

Jaså? Menar du till oljetrycksgivaren mot insugsfästet eller fläktfan? smile

Mvh
/T


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 februari 2013
#372
har aldrig förstått det här med omslipning utav kammar ... hur kan man slipa fram högre lyft ? man plockar ju bort material när man slipar

så man måste ju svetsa dit mer ämne, hur håller detta sen ?


476 Inlägg
22 februari 2013
#373
Tuggummimannen skrev:
aeriksson skrev:
blev ju kalas passformen där under insuget såg det ut som!

finns ju metallbuntband att dra fast med smile

Ja, får se sen när allt annan kommer på plats också smile

Jaså? Menar du till oljetrycksgivaren mot insugsfästet eller fläktfan? smile

Mvh
/T

Tänkte på oljetrycksgivaren big_smile buntband är perfekt att dra fast med men blir ju rätt varmt där inne vid motorn men då blire ju kalas med metallbuntisar big_smile Finns på biltema har jag för mig smile

Kanske funkar till fläkten också big_smile

Om du ska kolla så buntbanden är av bra kvalite så håller du i änden som inte låsningen sitter i sen snärtar du i låsningen i nån bordsskiva eller nåt. Går spärren sönder är det skit buntband smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

1 507 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#374
aeriksson skrev:
Tuggummimannen skrev:
aeriksson skrev:
blev ju kalas passformen där under insuget såg det ut som!

finns ju metallbuntband att dra fast med smile

Ja, får se sen när allt annan kommer på plats också smile

Jaså? Menar du till oljetrycksgivaren mot insugsfästet eller fläktfan? smile

Mvh
/T

Tänkte på oljetrycksgivaren big_smile buntband är perfekt att dra fast med men blir ju rätt varmt där inne vid motorn men då blire ju kalas med metallbuntisar big_smile Finns på biltema har jag för mig smile

Kanske funkar till fläkten också big_smile

Om du ska kolla så buntbanden är av bra kvalite så håller du i änden som inte låsningen sitter i sen snärtar du i låsningen i nån bordsskiva eller nåt. Går spärren sönder är det skit buntband smile

Najs, det visste jag inte smile, tänkte dock köra med en slangklämma där tror jag smile

CHEEVA skrev:
har aldrig förstått det här med omslipning utav kammar ... hur kan man slipa fram högre lyft ? man plockar ju bort material när man slipar

så man måste ju svetsa dit mer ämne, hur håller detta sen ?

Man slipar på undersidan av nocken och "höjer" ventilskaftet lika mycket som man slipat. Eftersom nolläget ligger längre bort ifrån cylindern än innan fast spetsen på nocken är oförändrad så lyfter den mer smile

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (23 februari 2013)


1 507 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#375
Får ofta frågan om hur det går till när man vässar en kamaxel så tänkte försöka mig på en simpel förklaring för de som undrar.

För att få mer i lyft:

Säg att man ska öka lyftet 2mm på en motor med dubbla överliggande kamaxlar och mekaniska tryckare, då slipar man ner bascirkeln 2mm, alltså undersidan på nocken, och låter lyftsidan på nocken vara oförändrad. Man slipar alltså här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-bda1dcffaa8616d58a6f007df25e2144.jpg

Efter omslipning kommer tryckaren med största sannolikhet inte nå upp till nockens undersida när kamaxeln är monterad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-a30b97f16ce0d4ed595f7b14d013ec1f.jpg

Nästa steg är att schimsa på tryckaren eller ventilskaftet till rätt höjd och rätt ventilspel. Detta kan man göra med t.ex. lashcaps, små "hattar" i stål som man sätter på ventilskaftet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e5af11fb37a02770bb8f42438441eb12.jpg

Högsta punkten på nockens lyftsida är alltså oförändrad. Kammen kommer alltså lyfta lika mycket mer än original som lashcapen är hög:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e01533ebda77b2b90f67adc513d27fad.jpg

Mvh
/T


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
24 februari 2013
#376
bra förklaring smile men hur funkar det när man ändrar durationen ? slipar man då så att man får en "trubbigare" nock och sen slipar man lika mycket på under sidan som man slipat bort på ovansidan ?

sorry för en massa dumma frågor smile


127 Inlägg
24 februari 2013
#377
CHEEVA skrev:
bra förklaring smile men hur funkar det när man ändrar durationen ? slipar man då så att man får en "trubbigare" nock och sen slipar man lika mycket på under sidan som man slipat bort på ovansidan ?

sorry för en massa dumma frågor smile

eftersom han slipat det så han får högre lyft så blir durationen längre smile


1 507 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#378
CHEEVA skrev:
bra förklaring smile men hur funkar det när man ändrar durationen ? slipar man då så att man får en "trubbigare" nock och sen slipar man lika mycket på under sidan som man slipat bort på ovansidan ?

sorry för en massa dumma frågor smile

Precis!

Davidniilsson skrev:
eftersom han slipat det så han får högre lyft så blir durationen längre smile

Ja man slipar sällan endast högre lyft, men kände att det blev lättare att förklara så! smile

Mvh
/T


1 507 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#379
Update 26 feb

Ja då har man läst sig till att Beemers of Sweden ska hålla till på Mantorp istället för Eskilstuna iår. Min första tanke var att det kanske blir lite tråkigt att åka med 180hk på en så stor bana, men den tanken försvann snabbt. Klart det är roligare alla gånger att åka på en stor riktig bana istället för på Eskilstunas lilla gokartbana tongue

Har iaf skottat fram både coupén och touringen och tagit ur deras boxar. Har nämligen snackat lite med Fekzen om optimering med de motorsetuper jag har på beemrarna smile

328an har man saknat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-47e7ad6a4141402bd682b7515dd4a392.jpg

Das boxar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-311847a5c059042f754afb4366f8784c.jpg
Som det ser ut nu blir båda på 98/99 oktan.

Mvh
/T


10 163 Inlägg
26 februari 2013
#380
Låter trevligt detta smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök