Igår så var jag en sväng i garaget igen och fortsatta lite med arbetet. Efter lite spackel/slipning så påbörjade jag en ny grej, anpassning av slutsteg. när jag skulle nu testa sätta tid steget så hade jag plastat och spackla för mycket så de helt enkelt fick inte plats något mera! Med hjälp av en dremmel så fick jag till det hyfsat men jag fick glasfiberspackla på baksidan för att fortfarande föra den stabil.
Jag säger då det, ALDRIG någonsin mera använder jag flistyg att plasta på, fy fan va dåligt.
1. Suger åt sig massa onödigt polyester som kostar pengar och gör formen extra tung.
2. Väldigt tjockt tyg vilket i sin tur gör det jättesvårt att få polyestern att gå igenom helt å hållet vilket i sin turn gör vidfästningen på baksidan värdelös!
3. Rätt dyrt tyg.
4. Ger en ojämn första yta att lägga första lagret glasfiber på.
5. Måste man lägga tyget omlott så är det svårt och jobbigt att fixa sedan, samma sak med veck.
Orsakerna att inte använda tyget är oändligt!
Dremmeln med typ en tandläkar borr för att komma åt i hörnen ordentligt. En dremmel är relativt dyr men jag kan lätt påstå att den är värd varenda krona om man jämför med kopiorna, älskar min dremmel !
Som sagt, polyestret åkte inte igenom flistyget helt å hållet så jag fick slipa bort på ställen där det fortfarande var tyg och sedan spackla på nytt med glasfiber för att få en jämn baksida. Så onödigt arbete på grund av flistyget
Baksidan av slutstegsfasaden, även här blev jag tvungen att slipa baksidan pga att det endast var tyg där och sen så spackla jag så jag kunde slipa med dremmeln från framsidan.
Efter en massa slipning så passa slutsteget men då kom jag ju på att jag måste kapa upp hål för kontakterna och det var ju jag bara gjorde utan att tänka dess mera. Jag kapa bara upp en fyrkantigt hål
. Nästa besök blir det mest troligen att plasta igen hålet och denna gång borra upp hål för kablarna istället för hur det blev nu
Har ni någon annan bra lösning på hur jag kan göra det för att få det snyggt?
Slipat och klart på baksidan. Jag har även renslipat hålet för högtalarna så dom ska passa. Även dom krävde pass slipning för att gå på plats.
Ja som ni ser är det en hel del kvar att göra men det går sakta men säkert framåt
Lärdommar...
1. borde ha räknat med att högtalarna/slistegen hade mist 1 cm extra i diameter för slippa slipa upp passformen.
2. att inte använda det tjocka tyget flittyg.
3. spackla mycket direkt och spackla allt och sen slipa.
4. jag behöver inte använda det tunga aktiva kol filtret när jag endast slipar... ont i nacken som följd.
Angående webshoppen så är den fortfarande under uppbyggnad men nästan allt annat är klart så förhoppningsvis är den snart online