chrizz skrev:
Det finns mycket åsikter kring det här, och jag förstår att många är upprörda.
För er som inte vet vem jag är så vill jag bara informera om att det är jag som har sista ordet i alla viktiga beslut som tas om Garaget.
Det här beslutet grundar sig främst i att bloggarna blivit ett okontrollerat andra-forum, en slags frizon som någon uttryckte det tidigare i tråden, och det är precis det som varit problemet. Den senaste tiden spårade bloggen ur fullständigt och en stor mängd hätska debatter uppstod och det flödade mycket starka åsikter och personangrepp som bidrog till en mycket dålig stämning som tyvärr spred sig snabbt över hela Garaget (alla har naturligtvis rätt till sin åsikt, frågan är dock vilka diskussioner som hör hemma på Garaget och vilka som lämpar sig bättre någon annanstans).
Hur löser man detta då? Flera administratörer som rensar tänker många säkert. Vänta nu. Då menar ni alltså fler administratörer som rensar bland folks åsikter och personliga kommentarer? Jag tror att reaktionerna hade blivit mångfaldigt kraftigare än det vi upplevt i den här tråden om vi hade sysslat med censur och rensning av åsikter.
Den enda lösningen som jag ser det är att ändra på det som orsakar problemet i grunden. Vi gör bloggen attraktiv för de som vill blogga om det som är relevant för de vi riktar Garaget till främst, nämligen bilentusiasterna. Helt uppenbart är detta inte till allas fördel, inte ens alla bilentusiaster, men det har vi heller inte räknat med. Vi kan inte göra alla nöjda här, men vi kan göra vad
vi tror är bäst i det långa loppet.
Jag måste även rikta ett stycke till er som ändå anser att vi censurerat bloggen. Det är inte sant. Vi har satt en riktlinje för vad vi vill att Garaget ska handla om. En riktlinje för vad vi tror är bäst för sajten som helhet i det långa loppet. Vi tror inte att personangrepp, hets mot folkgrupp och en allmän dålig stämning är något som är bra för sajten. Om vi får välja så väljer vi bort allt sånt, även om det har konsekvenser. Som det ser ut just nu verkar majoriteten vara för den här förändringen, och endast en handfull (som för övrigt hörs mycket) är emot.
Som sammanfattning så vill jag belysa att det finns bättre lämpade sajter, forum och bloggar än Garaget för politik och dylikt. Ingen hindrar er som är besvikna från att gå vidare och hitta en ny plats att bruka som lämpar sig bättre för er. Sannolikheten är stor att ni får ett större utbyte av det dessutom.
Här på Garaget kan man fortfarande hålla kontakten med sina vänner, hitta nya vänner på många olika sätt, och få hjälp och diskutera i forumet. Glöm inte att vi även har ett off topic-forum som fungerar utmärkt att diskutera i när det handlar om sånt som inte har med bilar eller fordon i allmänhet att göra.
Allt förändras, inget varar för evigt. Garaget är här för att stanna dock, bloggar eller inte.
Mvh