Vad ska man ha för extraktorgrenrör Bmw E36 för mer Hk

WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Tja jag har andra spridare och chippat bilen. Det gav mig 227.6Hk och nu tänkte jag göra någonting mer så man får några HK till. Och nu hade jag tänkt mig att fixa extraktorgrenrör och annat avgassystem och insug från en 325. Har ni några tips på vad man ska köpa för extraktorgrenrör och avgassystem för besta efekt???

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Här hittade jag en "tuning guide"

http://aboutbmw.net/allused/184-bmw-e36 … guide.html

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Sharky skrev:
Här hittade jag en "tuning guide"

http://aboutbmw.net/allused/184-bmw-e36 … guide.html

/Göran

Tack. Jag har en fråga till dig råkade gåra 2 trådar likadana hur tar jag bort den ena??? Mvh

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Pedaal
2 januari 2011 · 601 Inlägg

ett populärt "extraktor" är ju grenröret från m3an, samt ett 2,5" avgas med racekatt, valfritt fabrikat. Och sen som du nämner insuget från en M50B20-25. Vet inte hur det ser ut i din bil. Men i min 528 och 728 så satt det strypningar i luftburken. Tog bort dessa och satte insuget från M50, Vart ett sjujäkla register jämfört med original. Något att kolla iallafall

Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

OT: Jag har tagit bort den ena. Tog jag bort fel - skicka mig ett pm så gör jag tvärt om. (vi har ett eget arkiv för raderade trådar så den är inte försvunnen).

Rent allmänt så använder man rapportfunktionen och rapporterar sig själv och ber en moderator ta bort "fyllemisstaget"...tongue

Göran
Moderator


Peter2008 skrev:
Jag har en fråga till dig råkade gåra 2 trådar likadana hur tar jag bort den ena??? Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Sharky skrev:
OT: Jag har tagit bort den ena. Tog jag bort fel - skicka mig ett pm så gör jag tvärt om. (vi har ett eget arkiv för raderade trådar så den är inte försvunnen).

Rent allmänt så använder man rapportfunktionen och rapporterar sig själv och ber en moderator ta bort "fyllemisstaget"...tongue

Göran
Moderator


Peter2008 skrev:
Jag har en fråga till dig råkade gåra 2 trådar likadana hur tar jag bort den ena??? Mvh

Nej det var ok den du tog bort...

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Pedaal skrev:
ett populärt "extraktor" är ju grenröret från m3an, samt ett 2,5" avgas med racekatt, valfritt fabrikat. Och sen som du nämner insuget från en M50B20-25. Vet inte hur det ser ut i din bil. Men i min 528 och 728 så satt det strypningar i luftburken. Tog bort dessa och satte insuget från M50, Vart ett sjujäkla register jämfört med original. Något att kolla iallafall

Ok tack för info. Jag har öppetluftfilter i bilen nu. Hur många Hk får man ut av insug grenrör och 2,5 avgas med racekatt??? Har du någon aning. Fan han jag bänkade bilen hos sa att det var sjukt bra att jag kom upp i 227,6hk bara med andra spridare och chipp.

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Pedaal
2 januari 2011 · 601 Inlägg

Det är riktigt svårt säga vad man får av det.. Aldrig uppmätt någonting men det är ju klart märkbart kan jag ju säga!

WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Pedaal skrev:
Det är riktigt svårt säga vad man får av det.. Aldrig uppmätt någonting men det är ju klart märkbart kan jag ju säga!

Vilka m3 passar grenröret från? Så man inte köper och sen passar det inte smile Min Bmw är en 96:a

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Pedaal
2 januari 2011 · 601 Inlägg

Peter2008 skrev:

Pedaal skrev:
Det är riktigt svårt säga vad man får av det.. Aldrig uppmätt någonting men det är ju klart märkbart kan jag ju säga!

Vilka m3 passar grenröret från? Så man inte köper och sen passar det inte smile Min Bmw är en 96:a

Från 3.0L är jag säker att det passar, från 3.2L vet ja faktiskt inte om passar.

Senast redigerat av Pedaal (2 januari 2011)

WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Pedaal skrev:

Peter2008 skrev:

Pedaal skrev:
Det är riktigt svårt säga vad man får av det.. Aldrig uppmätt någonting men det är ju klart märkbart kan jag ju säga!

Vilka m3 passar grenröret från? Så man inte köper och sen passar det inte smile Min Bmw är en 96:a

Från 3.0L är jag säker att det passar, från 3.2L vet ja faktiskt inte om passar.

Ok tackar för info. Fan ska bli roligt att se hur många hk mer man får med grenrör insuf och 2,5 avg. Vill ha 250hk det är lagom. En sak som jag stör mig på när jag bänkade bilen så gav det 227.6hk men bara 271,3Nm fan original ska det ju vara 280Nm tycker det var mysko som fan... Har du någon aning vad det kan bero på?

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Du har redan ett riktigt bra vrid i original. 280Nm på 2.8L slagvolym är mycket bra. Jämför med e36 M3: 320Nm på 3.0L. Du ligger inte långt efter där.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Sharky skrev:
Du har redan ett riktigt bra vrid i original. 280Nm på 2.8L slagvolym är mycket bra. Jämför med e36 M3: 320Nm på 3.0L. Du ligger inte långt efter där.

/Göran

Jo men jag tycker att det är märkligt att jag får mindre vrid. Man ska ju få mer Nm när man chippar bilan vad jag vet men nu gav det mig mindre Nm och mera Hk hur fan är det myligt???

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Det är möjligt eftersom max vrid och max effekt inte ligger vid samma varvtal. Det är nämligen så att vrid * varvtal = effekt. Så även om vridet minskar så kan effekten öka när varvet ökar.

Det skulle inte förvåna mig om det som händer i dessa motorer är att dom håller i längre i varv = dvs mera effekt men inte med vrid.

/Göran

-------------------------------------------------------------

FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Sharky skrev:
Det är möjligt eftersom max vrid och max effekt inte ligger vid samma varvtal. Det är nämligen så att vrid * varvtal = effekt. Så även om vridet minskar så kan effekten öka när varvet ökar.

Det skulle inte förvåna mig om det som händer i dessa motorer är att dom håller i längre i varv = dvs mera effekt men inte med vrid.

/Göran

-------------------------------------------------------------

FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

Ok hur kan man göra så att man får mera vrid går det eller man får minska på Hk för att få mera vrid? Eller man kanske ska mappa bilen???

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Nån som kan dessa motorer borde svara men jag skulle tänka mig att det krävs andra kammar och en del topp-jobb.
Fast tänk på att inte ens en M3 har mycket mera vrid per liter. Du har 100Nm/liter och en 3.0L M3 har 106Nm/liter.
(Det finns en ganska given fysik bakom detta med max vrid i en bensinmotor. Man får runt 100Nm/liter i en riktigt bra motor. Lägger man ner en halv miljon till så kanske man kan få upp den till 120 - 125 Nm/liter men sedan är det stopp om du inte hade tänkt dig överladdning)

Och det är en ganska dålig ide att bygga traktor av den genom att försöka minska effekten på toppen och vinna vrid istället.

/Göran

Peter2008 skrev:
Ok hur kan man göra så att man får mera vrid går det eller man får minska på Hk för att få mera vrid? Eller man kanske ska mappa bilen???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Sharky skrev:
Nån som kan dessa motorer borde svara men jag skulle tänka mig att det krävs andra kammar och en del topp-jobb.
Fast tänk på att inte ens en M3 har mycket mera vrid per liter. Du har 100Nm/liter och en 3.0L M3 har 106Nm/liter.
(Det finns en ganska given fysik bakom detta med max vrid i en bensinmotor. Man får runt 100Nm/liter i en riktigt bra motor. Lägger man ner en halv miljon till så kanske man kan få upp den till 120 - 125 Nm/liter men sedan är det stopp om du inte hade tänkt dig överladdning)

Och det är en ganska dålig ide att bygga traktor av den genom att försöka minska effekten på toppen och vinna vrid istället.

/Göran

Peter2008 skrev:
Ok hur kan man göra så att man får mera vrid går det eller man får minska på Hk för att få mera vrid? Eller man kanske ska mappa bilen???

Jo det är sant. Ja vi får ju se hur bilen kommer att bli med M3 grenrör och 2,5 avgassystem och racekatt och  325:ans insug tror hoppar på ett annat vrid då och några mera Hk

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Itani
2 januari 2011 · 55 Inlägg

Peter2008 skrev:

Sharky skrev:
Du har redan ett riktigt bra vrid i original. 280Nm på 2.8L slagvolym är mycket bra. Jämför med e36 M3: 320Nm på 3.0L. Du ligger inte långt efter där.

/Göran

Jo men jag tycker att det är märkligt att jag får mindre vrid. Man ska ju få mer Nm när man chippar bilan vad jag vet men nu gav det mig mindre Nm och mera Hk hur fan är det myligt???

Max vrid på din bil ligger vid 3950 rpm, och max effekt får du när du nått ca 5300 rpm..

Men iallfall angående m50 insuget så kan du använda dig av denna tråden, som förklarar på ett ungefär hur du ska göra för att få ditt insuget på plats.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
2 januari 2011 · 3 585 Inlägg

Det sägs att endel utav bottenvridet försvinner om du monterar ett 325 insug.. dock får du mer på högre varv.

Jag har grenrör ifrån en m3 3.0 (på den svarta bmw´n) och 3.2ans ska passa.


TROR att 3.2an har lamdasonder på grenröret. Så om du har det på ditt grenrör nu så skaffa ett ifrån 3.2an. annars kvittar det.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Itani
2 januari 2011 · 55 Inlägg

japp, 3,2ans grenrör ska också passa, och som ToTTen skrev så får man lite sämre bottendrag men dock bättre karaktär på högre varv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang