Vad är körglädje för dig?

BjorNSX
9 januari 2011 · 260 Inlägg

Min första tanke är faktiskt inte min sommarsöndags-NSX utan min vardags-limousin, Honda Legend -97 med 210 V-monterade ljudlösa hästar och skön musik från en helt godkänd musikanläggning. Det behövs inte mer än 110 för att njuta och känna den fullt tillräckliga kraften vid en snabb omkörning. Att, sent en ljus sommarkväll utan andra trafikanter, än en gång känna på hur 225km/tim (på mätaren!) känns under några sekunder på rakan ute på ängarna, är också ganska skönt nervpirrande. Hoppas den bilen aldrig blir äldre än mig! smile

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
triplesixer
9 januari 2011 · 325 Inlägg

provkörningen med nyrenoverad 7liters v8 var det mycke körglädje i haha

triplesixer
9 januari 2011 · 325 Inlägg

levererade en flång ny alpina b5 de va väldigt angenämt oxå, bil som passa mig fast inte plånboken haha

Gronwalls
9 januari 2011 · 1 808 Inlägg

evilaudio skrev:
att ha en bil som funkar utan en massa strul.. de e körglädje smile


allt annat e bara en bonus.. tongue

kan hålla med om det smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
RinorGDI
9 januari 2011 · 338 Inlägg

Det beror på vilket humör man e på....
Körglädje är att göra de som gör dig gladast för stunden

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
pnorberg
9 januari 2011 ·

Hästar och sånt spelar ingen roll för mig, finner mycket körglädje från min 180zx, även om det blev bara några få korta stunder i den i somras. (turbon mår inte så bra).
Behöver bara sätta mig i den, dra ett djupt andetag genom näsan och känna den där speciella lukten som den har, minnen frodas.
Bara att få köra den bilen ger mig en otrolig körglädje. Det är något speciellt med 180zx... smile

twin_cam Smålänning
9 januari 2011 · 7 877 Inlägg

När bilen gör det jag säger till den att göra, när jag säger det smile
Höra vägen under hjulen.

När det bara är maskinen och jag smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
M103
9 januari 2011 · 1 570 Inlägg

Sommar på en kurvig landsväg så man får känna lite på chassit. Öppen taklucka och fågelkvitter och lukten av naturen. Tyst motor och tyst kupé. Roligt om man har en motor som svarar på gasen också. Jag gillar känslan av att köra något gammalt inkört som fungerat klockrent. Min bil är det säkert några tyska familjer som rest runt i, pendlat till jobbet på Autobahn osv. Det är en lite speciell känsla att känna att allting lirar jäkligt bra efter alla dessa år och mil.

Jag brukar inte rejsa så mycket men då det händer är det ju bara kul om motståndet är tufft och man är helt osäker på om man kommer ha en chans. Hellre ifrånåkt av en lite för snabb bil än att köra ifrån nån överlägset. Det ska vara en riktig utmaning. smile

Senast redigerat av M103 (9 januari 2011)

ZonaX Svetsare
9 januari 2011 · 3 150 Inlägg

IceEyes skrev:
Körglädje för min del är grym prestanda rakt fram. Det ska rycka, vibrera och verkligen kännas och höras att det går undan.

Turbobilar med "ketchupeffekt" och framhjulsdrift tillfredställer mina behov bäst i den frågan smile

|^|  What he said!!   Fick enligt mig lite körglädje idag med när A100an drog loss hjulen på asfalten på 2an och 3an, samtidigt som man hörde gummit kasa snabbt mot asfalten hörde man den ljuva sången från 5an  smile Det var enligt mig körglädje  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Panzar_Audi
9 januari 2011 · 820 Inlägg

Sommar och sol, göteborg och gärna allén som någon sa tidigare, bilen funkar, Pantera på full volym, raka rör och sköna toner(gärna från en femma), svartrök och däckrök.. ja det finns väldigt många olika saker som kan vara körglädje för mig :p

Om man säger
Rquired Allmänt envis
9 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Att köra bil är roligt och därmed bjuder allt från en skåpbil till en sportbil på körglädje, men riktig körglädje är när man faktiskt gör någon skillnad bakom ratten; Att köra fort rakt fram kan vem som helst göra och det är i princip vad för bil man kör som avgör. Men när vägen svänger kan en skicklig person bakom ratten på fel bil köra ifrån en mindre duktig förare i rätt bil.

Tänk på avsnittet när Sabine Schmitz kör en Transit på samma tid som Jeremy Clarkson kör en Jaguar S-type.

Nästa viktiga steg på min stege är en bil som uppträder korrekt, bilen skall fungera som en förlängning av en själv och man skall ha fokus på vägen och inte på att balansera bilen på vägen om ni förstår skillnaden. Detsamma gäller motorer, det skall finnas ett register och inte ett kort sådant man måste lägga fokus och balansera på.

Det ovanstående är skillnaden mellan en rolig bil, och en bil som får den roliga bilen att framstå som tråkig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
9 januari 2011 · 4 637 Inlägg

När man sakta glider runt med medvetet för låg växel och låter mullret från kylfläkten spridas över stan...

Senast redigerat av EmilHammarlund (9 januari 2011)

A-Rickardsson
9 januari 2011 · 31 Inlägg

bottna laddtrycksmätaren för fullt och njuta av ljudet !

klarrre
9 januari 2011 · 502 Inlägg

lingua skrev:
Spontanrace vid rödljus etc på sommarkvällar.
Alla rutor nere och njuta av turboviiiiiin och pssch!

En fin kurvig väg är aldrig fel heller.

he naild it! cool

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
16-V Bags are for bitches
9 januari 2011 · 296 Inlägg

låågt och okörbart big_smile

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
MasterMicke MADMIKE
9 januari 2011 · 152 Inlägg

Att åka hoj som en jävla idiot på slingriga krokiga vägar och plocka hoj efter hoj, att åka på slangen från 1:ans växel till 2:an - 3:an - 4:an och fortsätta växlarna igenom till över 270km/h o sen se rökmolnet bakom sig från framhjulet vid nedslag,  stanna och ta en cheesburgare o en glass smile Glida sick-sack genom stan och sen ladda fullt ut på småvägarna igen och avsluta kvällen med att hänga på nått streetrace o snacka med folk... Därefter ta sig hemåt, kliva ur stället o in i duschen, hälla upp en whisky o reflektera över dagens alla "nära döden upplevelser"  -Vakna nästa soliga morgon och bara ta sig ut o sätta sig på hojen igen!

DET är körglädje, DET är sommar smile

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm
BMW 520D LCI TOURING "Dagispulkan GTR" (2009)
BMW 330D "DieselMonstret" (2006)
16-V Bags are for bitches
9 januari 2011 · 296 Inlägg

MasterMicke skrev:
Att åka hoj som en jävla idiot på slingriga krokiga vägar och plocka hoj efter hoj, att åka på slangen från 1:ans växel till 2:an - 3:an - 4:an och fortsätta växlarna igenom till över 270km/h o sen se rökmolnet bakom sig från framhjulet vid nedslag,  stanna och ta en cheesburgare o en glass smile Glida sick-sack genom stan och sen ladda fullt ut på småvägarna igen och avsluta kvällen med att hänga på nått streetrace o snacka med folk... Därefter ta sig hemåt, kliva ur stället o in i duschen, hälla upp en whisky o reflektera över dagens alla "nära döden upplevelser"  -Vakna nästa soliga morgon och bara ta sig ut o sätta sig på hojen igen!

DET är körglädje, DET är sommar smile

Lät ju iofs ganska trevligt det ocksåwink

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
endorfinslaven
9 januari 2011 · 671 Inlägg

MasterMicke skrev:
Att åka hoj som en jävla idiot på slingriga krokiga vägar och plocka hoj efter hoj, att åka på slangen från 1:ans växel till 2:an - 3:an - 4:an och fortsätta växlarna igenom till över 270km/h o sen se rökmolnet bakom sig från framhjulet vid nedslag,  stanna och ta en cheesburgare o en glass smile Glida sick-sack genom stan och sen ladda fullt ut på småvägarna igen och avsluta kvällen med att hänga på nått streetrace o snacka med folk... Därefter ta sig hemåt, kliva ur stället o in i duschen, hälla upp en whisky o reflektera över dagens alla "nära döden upplevelser"  -Vakna nästa soliga morgon och bara ta sig ut o sätta sig på hojen igen!

DET är körglädje, DET är sommar smile

Endorfin o adrenalin i en mix med fulländad (i mitt tycke) körning på slingrig asfaltsväg.
Det är bättre än vilken partydrog som helst.
Att vara nära döden för dig närmare livet.

Att efter racet mot kompisen i sin trimmade R1a höra honom beskriva sina highside och hur han sett bromsmolnen från min bil inför böjarna. Höra honom beskriva hur jag gled utom synhåll, han som var ansedd att vara bland de kvickaste på 2 hjul i staden där jag bor. Han åkte ifrån hojsnuten som kört Isle of Man och ingen trodde han skulle få pisk av en 4hjulig traktor med stel bakaxel.
Vilken känsla att efteråt mötas upp ta en glass vid vägens slut.

Men jag fegade ur då han erbjöd mig att testa hojen...
Jag stod där och skakade efter bilturen, och hade garanterat kört ihjäl mig på en 2hjuling...
Allvarligt talat så skulle nog jag skita på mig på en sporthoj innan jag dog...
Jag håller mig till fordon jag ej behöver stödhjul på.

Kan första att man kommer inte närmare livet än på en hoj...
Men ack så farligt,,,

JDMCRAZE
10 januari 2011 · 2 077 Inlägg

För mig som älskar bana finns inget bättre än en kurvig väg med en rolig bil smile
Har bara åkt med i en R32 GTR på bana en gång men glömmer inte det.

Men ja köra en slingrig väg och man vet man kan hantera både bilen och svängarna utan att tappa fokus.

Eller bara glida på sommaren och höra ljudet av någon fin bil så man får lite uppmärksamhet från dem andra..

Jag körde i somras en av dem mest kvinnliga bilar som finns.. en 206 cc, DET är en tjejbil..
men jag och min polare som åkte med(hennes mammas bil) det var skitkul, vi satt och diggade till musiken och folk på bussen reagerade på oss så det var askul... det var ju inte den roligaste eller snabbaste bil jag kört men det var ändå en skön känsla i den smile
Det var ju sommar då med..

Annars måste jag säga enda gången jag fick testköra en RX8a 05a smile
Det var där jag bodde innan, folk säger wankel e så bra och efter den åkturen förstår jag även dem wink
Så lätthanterlig bil och satan vad den gick trots sin ynka volym smile 1.3l 231 hästar :-D den var kul köra smile
Då körde jag bara lätt och gasade på lite ibland.. men helvete vilken kör upplevelse det var!

Tider man saknar nu, men nu som kommer så ska jag få testköra drömbilen med..en R34 GTR big_smile något jag tror kommer göra att jag älskar nissan ännu mer än nu big_smile

Sen även få testköra en Silvia S15 Spec R big_smile snälla ge mig sommar nu big_smile

Senast redigerat av JDMCRAZE (10 januari 2011)

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
91sean
10 januari 2011 · 76 Inlägg

Körglädje för mig är nog ordentligt med vrid i motorn, bakhjulsdrivet och en slingrig väg wink

old school is the only school.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang