4251
Sök

Vårdslöshet i trafik

41 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Hallå

joo för ungefär 6 månader sen, var jag med i en trafik olycka. Körde om en kvinna och hon kom körde ut mot mitten och kunde inte bromsa så fick väja och körde till vänster och däcken hamna utanför vägbanan, försökte komma tillbaka upp på vägen så slog däcken till vägbanan. så fick sladd och körde av och voltade.
vaknar upp i bilen efter olyckan och klarade att klättra ur bilen, väl ute kommer kvinnan fram till mig och berättar att hon köre in mot mitten och att det var hennes fel och allt. och jag trodde hon skulle säga det samma till polisen

för ungefär 3-4 dagar sen ringer polisen och vill att jag ska komma in och berätta vad som hände.

åkte in och berättade allt och då visar polisen det hon hadde sakt om händelsen, och hon hade skyllt allt på mig och hade sakt att jag låg vid ca 110, när jag hörde henne berätta för några ( minns inte vem ) som var där att jag låg vid 80-90.

så nu skulle polisen ta kontakt med kvinnan igen och kolla händelsen igen och jag tror inte hon kommer ändra det hon sakt och det ser inte så ljust ut för mig just nu.hon hade en annan kvinna i bilen som håller med henne om vad som hände.

Polis mannen sa att dom inte beslutat något än men jag kan bli anklagad för vårdslöshet i trafik. och att det kanske kan gå till domstol

så nu till fråga,

Kan jag göra nåt just nu eller ?
Vad kan hända om jag blir dömd till vårdslöshet i domstol ?

IDMUD
17 januari 2011
Blir du dömd kan du bli av med körkortet upp till 10 månader samt få dagsböter. Mest troligt är att inget kommer hända såvida det inte finns teknisk bevisbörda i form av däckspår eller dylikt som kan ge endera story mer trovärdighet.

41 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Jaha, men fick åka tillbaka till polisen igår för att läsa igenom vad alla vittnen svarat och sakt.

Som sakt det var 2 bilar jag skulle köra om och jag hann bara köra om ena bilen då jag förlora kontroll över bilen, och båda bilarna anger att dom legat bakom varandra och att jag kört dom.

Alltså bil nr1 som jag kör om, säger att hon legat bakom bil nr2, och bil nr2 säger att hon legat bakom bil nr1, någon av dom sitter ju och dagdrömmer,

Sedan säger bil nr1 att hon legat i 80, och bedömmer min hastighet till 110.
Bil nr2 säger att hon är säker på att båda två ligger i 60 och bedömmer min hastighet till 110.

alltså dom har fan ingen koll på vad dom gör men dom kan säga vad jag gör.

Vad händer nu alltså ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 januari 2011
Tror inte det blir något av det... finns ju ingen bevisning förutom två vittnen (eller tre?) som säger olika saker.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

volvolover
667 Inlägg
22 januari 2011
tror inte heller det kommer bli ngt av dethär. dom vittnen som finns säger olika och det gör man inte om man är vittnen, inte så mkt skillnader som du skrev att vittnena hade sagt till polisen. lite skillnader är ju klart men det var en del som skiljde.. blir nog invet av det,

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

IDMUD
22 januari 2011
Sen är det anmärkningsvärt hur ditt första inlägg skiljer sig mot deras vittnesmål. På dig lät det som om du inte gjorde något fel utan blev prejad.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 januari 2011
3 olika historier.. Kommer förmodligen inte leda någon vart.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 januari 2011
Hade vittnena sagt olika saker kommer nog inte Polisen att gå på vad de säger. Hade de däremot "upplevt" situationen lika hade det sett värre ut.

T o m körkortsboken rekommenderar ju att man ska ta ut Polis på palts i sådana här olyckor, och säga sin sak direkt. Ofta är folk chockade och samarbetsvilliga direkt efter händelsen och ändrar sin redogörelse senare, när de hunnit tänka igenom vad det skulle kunna innebära att göra rätt för sig och kanske förlora kortet osv.

Jag blev påkörd av en bil när jag cyklade (cyklade i en rondell utan cykelbanor vid sidan) av en bil som hade väjningsplikt, och han var ju givetvis samarbetsvillig då, men senare tog han tillbaka allt. Det hjälpte ju inte mycket eftersom han åkte på det ändå, fanns ju verkligen inget sätt jag kunde ha varit ansvarig för olyckan på i den situationen:)

KHRacing
23 januari 2011
Testa vänd på historien ...

Du skriver ju själv att du tuppade av i bilen, vad är det som säger då att du inte minns fel hastighet med ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
KHracing: I en situation utom kontroll är det lätt att man tappar bitar av händelseförloppet, det är en skyddsfunktion hos hjärnan. Men jag tror TS hade kommit ihåg om han låg och "buskörde" i 110km/h eller om han låg i laglig hastighet, att han tuppar av behöver inte betyda minnesförlust utöver ovan nämnda skyddsfunktion. Därmed inte sagt att han talar sanning, det vet jag inte. Men att han inte skulle minnas låter osannolikt.

TS:
Tryck på att deras historier inte hänger samman, rimligt tvivel räcker. Lite motargument jag tänker på rent spontant:

-Skillnaden mellan 60km/h och 110km/h är stor, till din fördel så stor att jag tror folk kommer tvivla; Hade du kört 50km/h fortare än dem hade du dykt upp "plötsligt" i deras synfält om du förstår hur jag tänker, du hade inte varit en bil vars lyktor de haft i sin bakspegel en längre tid utan någon som dök upp snabbt. Och om du överraskade dem hur kan de då bedöma din hastighet tillförlitligt?

-Det är kanske är en bra idé att få dem (henne?) att erkänna att hon inte visste att du var där, det kan du få att framstå som att hon inte hade någon koll och då är det genast mer rimligt att hon vinglade vilket tvingade dig av vägbanan.

-Även om du så körde i 160km/h, gör det mycket klart att du inte körde för fort utan att 160 är en rent hypotetisk siffra, så hade du "en hel vägbana" att köra i (den mötande) och ingen anledning att köra av vägen om ingen tvingade dig genom att vingla.

Försök även söka vittnesmål hos de som stannade vid olyckan och de (poliser, räddningskåren?) som assisterade vid olyckan. Efter en olycka är man skärrad och tänker inte som nämnts; Någon bör ha hört henne nämna det du skrev* vilket stödjer din sida av historien.

*Alltså citat: "jag hörde henne berätta för några ( minns inte vem ) som var där att jag låg vid 80-90."

Lite tips åtminstone. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KHRacing
23 januari 2011
Rquired skrev:
KHracing: I en situation utom kontroll är det lätt att man tappar bitar av händelseförloppet, det är en skyddsfunktion hos hjärnan. Men jag tror TS hade kommit ihåg om han låg och "buskörde" i 110km/h eller om han låg i laglig hastighet, att han tuppar av behöver inte betyda minnesförlust utöver ovan nämnda skyddsfunktion. Därmed inte sagt att han talar sanning, det vet jag inte. Men att han inte skulle minnas låter osannolikt.

Menade ungefär så ja, vi vet ju inte vad som hände liksom.
Cirkulerar ju många snyfthistorier där folket bara vill ha andra som backar dem hela tiden fast att de själva gjort fel.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
KHRacing skrev:
Rquired skrev:

Menade ungefär så ja, vi vet ju inte vad som hände liksom.
Cirkulerar ju många snyfthistorier där folket bara vill ha andra som backar dem hela tiden fast att de själva gjort fel.

Ok, nej du har helt rätt. Det var verkligen inget dumt argument du skrev och jag tror det är sunt att tänka på det viset åtminstone en gång. Jag ville snarare förklara "vad som händer", och att det inte måste betyda samma sak som att han inte minns något alls. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

41 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Turbomotor skrev:
tror inte heller det kommer bli ngt av dethär. dom vittnen som finns säger olika och det gör man inte om man är vittnen, inte så mkt skillnader som du skrev att vittnena hade sagt till polisen. lite skillnader är ju klart men det var en del som skiljde.. blir nog invet av det,

Alltså båda två är ju kompisar med varandra och var ute och körde den dagen, och det var dom två som stannade också och talade med polisen, men ena ljuger och andra talar sanning eller så ljuger båda och det kan jag inte bevisa

IDMUD skrev:
Sen är det anmärkningsvärt hur ditt första inlägg skiljer sig mot deras vittnesmål. På dig lät det som om du inte gjorde något fel utan blev prejad.

Jag trodde helt änkelt att det var mitt fel och att jag körde in mot henne när jag låg i mitten, men när jag är ute ur bilen så kommer hon själv up till mig och säger att det var hennes fel och att hon kom in måt mitten, och det är ju sant, om sikten är bra och du ska göra en svag vänster sväng så kör du ju lite måt vänster sida ( måt mitten )

Andromeda skrev:
T o m körkortsboken rekommenderar ju att man ska ta ut Polis på palts i sådana här olyckor, och säga sin sak direkt. Ofta är folk chockade och samarbetsvilliga direkt efter händelsen och ändrar sin redogörelse senare, när de hunnit tänka igenom vad det skulle kunna innebära att göra rätt för sig och kanske förlora kortet osv.

Aa men polisen var lite seg till plats och damerna pratade ut med mig, sedan när jag var bortförd med ambulans till sjukhuset kan ju polisen kommit till plats och pratat med dom, och jag inte hört något av vad dom sakt.

KHRacing skrev:
Testa vänd på historien ...

Du skriver ju själv att du tuppade av i bilen, vad är det som säger då att du inte minns fel hastighet med ?

låter inte dumt, ska tänka på det

Rquired skrev:
*Alltså citat: "jag hörde henne berätta för några ( minns inte vem ) som var där att jag låg vid 80-90."

Lite tips åtminstone. smile

Joo jag tackar, det var inte dåliga tips, men jag var i en stad jag aldrig är i, jag känner inte igen någon och känner inga där så jag kan inte ta kontakt med någon där för att kolla med dom förutom dom där kvinnorna som sakt sitt till polisen.

Men tack till alla svar
Senast redigerat av Sorra3D (24 januari 2011)

Sök