3388
Sök

Bensin, 98 eller 95?

353 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#1
Hej!

har hört att bilen drar mindre bensin med 98 eller V-power än vad den drar med 95.

Är detta sant?? Har hört att man tjänar på att köra på högre oktantal då bilen drar mindre.

Om det är så, varför gör inte alla det?

Tacksam för svar av kunnig inom området!

Enjoy....

1 639 Inlägg
19 juli 2006
#2
Min drar mindre på V power i alla fall..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juli 2006
#3
Mafghan skrev:
Hej!

har hört att bilen drar mindre bensin med 98 eller V-power än vad den drar med 95.

Är detta sant?? Har hört att man tjänar på att köra på högre oktantal då bilen drar mindre.

Om det är så, varför gör inte alla det?

Tacksam för svar av kunnig inom området!

om nu den drar mindre så kostar ju soppan mer och det kanske inte lönar sej då, kanske..

Jonas

Avstängd
1 106 Inlägg
19 juli 2006
#4
Man får oxå mer effekt med Shell V-Power?

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
19 juli 2006
#5
Saabare skrev:
Man får oxå mer effekt med Shell V-Power?

Anledningen till att bilen drar mindre är just att motorn får mer energi (effekt).

Det finns säkert tonvis med liknande trådar i det här ämnet man skrivit tidigare...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

353 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#6
Alltså mer effekt och bilen drar mindre med v-power....men 98% av sveriges befolkning tankar 95???

Någon kunnig som kan mer om detta?

Enjoy....

Fartdåre!
592 Inlägg
19 juli 2006
#7
Saabare skrev:
Man får oxå mer effekt med Shell V-Power?

Ja de får du. Vet en kille som provat. Han skulle bänka sin rallycrossbil. O provade då med 96 oktanigt o sen V-power. V-powern gjorde 9 hästar. Detta e motorhästar. Men nu e de ju en rallycrossbil o den e ju inte orginal direkt. Vet inte vad de kan göra på en vanlig "svenssonbil" men någon skillnad e de nog.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

1 414 Inlägg
19 juli 2006
#8
Mafghan skrev:
Alltså mer effekt och bilen drar mindre med v-power....men 98% av sveriges befolkning tankar 95???

Någon kunnig som kan mer om detta?

Faktum är dock att skillnaden på 95 och 98 inte är lika märkbar på bilar utan turbo eller kompressor därför bryr sig folk nog inte om att köra på något annat än 95. På dom flesta turbo bilar står det dock specat i världens minst lästa bok (instruktionsboken) att bilen ska köras med minst 98 för att få bästa bränsle-ekonomi i förhållande till effekt.
Senast redigerat av Founder (19 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

BMW Power
2 362 Inlägg
19 juli 2006
#9
Tänk på att V-power späder dom ut. Så det är inte riktigt 99 oktan. Dom försöker få så mycket pengar som möjligt utav det hela smile

BMW, bogsering med wire :/

hmmmm
1 094 Inlägg
19 juli 2006
#10
vill man ha mer oktan o mer kusar så är ju v-power rena skämtet... kör på gatan o tanka 95/98,,, ut på banan så kör på race soppa... smakar det så kostar det tongue


volvoraggare
4 776 Inlägg
19 juli 2006
#11
jag tankar nu med 98 tycker det är lite bättre drag nu plus att den går bättre också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Fartsyndare
278 Inlägg
19 juli 2006
#12
Såvitt jag vet så när de gäller trimmade bilar så mår de bättre av högre oktantal smile Och mår motorn bra går den bra wink

yrkesfotograf inom reklam och företag.

353 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#13
ok, men frågan var egentligen om förbrukningen minskar? Och om den minskar så mycket att det lönar sig att tanka högre oktan?

Enjoy....

31 Inlägg
19 juli 2006
#14
Jo det är klart bilen dra lite mindre och man få lite mer effekt... På en gammal 740 gör de inte nån som helst skillnad men ha du en fabriksny ferrari eller nåt i den stillen kan de göra runt 5hk

353 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
#15
ok, så sammanfattningsvis, om jag har en peugeot 306 gti så tjänar jag på att tanka vpower istället för 95???

Ja eller nej?

Enjoy....

186 Inlägg
19 juli 2006
#16
Har du turbo/kompressor eller trimmad? Annars tror jag skillnaden är så liten att det inte är lönt...
Däremot har du Turbo/kompressor eller trimmat, så ja! V power har jag hört funkar bäst för trimmat och 98 för st. turbo/kompressor...

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
19 juli 2006
#17
Mafghan skrev:
ok, så sammanfattningsvis, om jag har en peugeot 306 gti så tjänar jag på att tanka vpower istället för 95???

Ja eller nej?

Kör upp en tank av varje så lär det ju snart märkas....

302 Inlägg
19 juli 2006
#18
Founder skrev:
Saabare skrev:
Man får oxå mer effekt med Shell V-Power?

Anledningen till att bilen drar mindre är just att motorn får mer energi (effekt).

Founder. Hur skulle det gå med att tanka flygbränsle? Vad innehåller det?

34 Inlägg
27 juli 2006
#19
gard skrev:
Såvitt jag vet så när de gäller trimmade bilar så mår de bättre av högre oktantal smile Och mår motorn bra går den bra wink

Detta har jag också hört talas om och jag skulle nog tro att det är sant!
För jag vet att det stämmer när det kommer till 2-takts motorer iaf.


4 571 Inlägg
27 juli 2006
#20
Det ger viss effekt på skotrar och dyl ja.



Sök