Reg besiktning saab 9000

wetese
28 mars 2011 · 655 Inlägg

Vad har du för turbo då? För orginal bultarna passar inte

Funkiee Saab älskare!
28 mars 2011 · 4 597 Inlägg

jag har en std aero turbo, men swedol har en massa olika banjoskruvar, bara ta med den trasiga så lär de ha om du har en swedol i närheten av dig smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
wetese
29 mars 2011 · 655 Inlägg

Funkiee skrev:
jag har en std aero turbo, men swedol har en massa olika banjoskruvar, bara ta med den trasiga så lär de ha om du har en swedol i närheten av dig smile

får göra de imorn och hoppas på de bästa

Funkiee Saab älskare!
29 mars 2011 · 4 597 Inlägg

Ja, gör så! Hojta till om du hittade!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
wetese
29 mars 2011 · 655 Inlägg

Funkiee skrev:
Ja, gör så! Hojta till om du hittade!

Ska ja göra!

hedley Saaboholic
29 mars 2011 · 3 129 Inlägg

Annars kan du ju åka in på grundladd, funkade för mig när jag hade 19T, x-rör och den setupen smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
wetese
29 mars 2011 · 655 Inlägg

hedley skrev:
Annars kan du ju åka in på grundladd, funkade för mig när jag hade 19T, x-rör och den setupen smile

Jo det är meningen att ja ska lossa på magnetventlen:) men tror aldrig den går igenom ändå

hedley Saaboholic
29 mars 2011 · 3 129 Inlägg

wetese skrev:

hedley skrev:
Annars kan du ju åka in på grundladd, funkade för mig när jag hade 19T, x-rör och den setupen smile

Jo det är meningen att ja ska lossa på magnetventlen:) men tror aldrig den går igenom ändå

Kan ju vara värt ett försök iallafall, sålänge avgasvärden är okej och bilen inte går "bra" så blir det svårt för dom att bevisa att bilen är trimmad.

Påstår dom att den är trimmad då så ber du dom att bevisa det wink

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Funkiee Saab älskare!
29 mars 2011 · 4 597 Inlägg

Det är ju bara fr dom o trycka plattan i mattan o se på laddtrycksmätaren att den inte laddar mer än 0.4bar, vilket är orginal för en LTT eller 0.8 lr va de är fr aero tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
saab_sonett Handledare
29 mars 2011 · 1 481 Inlägg

hedley skrev:

wetese skrev:

hedley skrev:
Annars kan du ju åka in på grundladd, funkade för mig när jag hade 19T, x-rör och den setupen smile

Jo det är meningen att ja ska lossa på magnetventlen:) men tror aldrig den går igenom ändå

Kan ju vara värt ett försök iallafall, sålänge avgasvärden är okej och bilen inte går "bra" så blir det svårt för dom att bevisa att bilen är trimmad.

Påstår dom att den är trimmad då så ber du dom att bevisa det wink

Det är inte bilprovningen som ska bevisa att bilen är trimmad. Det är du som ägare som ska bevisa att den INTE är trimmad......

kwansa Hmm, vet inte?
29 mars 2011 · 1 775 Inlägg

saab_sonett skrev:

hedley skrev:

wetese skrev:

Jo det är meningen att ja ska lossa på magnetventlen:) men tror aldrig den går igenom ändå

Kan ju vara värt ett försök iallafall, sålänge avgasvärden är okej och bilen inte går "bra" så blir det svårt för dom att bevisa att bilen är trimmad.

Påstår dom att den är trimmad då så ber du dom att bevisa det wink

Det är inte bilprovningen som ska bevisa att bilen är trimmad. Det är du som ägare som ska bevisa att den INTE är trimmad......

jag skulle vilja höra argumentet varför någon bytte till extraktorgrenrör wink lol
"Det är enbart för utséendets skull" ;D

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
hedley Saaboholic
29 mars 2011 · 3 129 Inlägg

saab_sonett skrev:

hedley skrev:

wetese skrev:

Jo det är meningen att ja ska lossa på magnetventlen:) men tror aldrig den går igenom ändå

Kan ju vara värt ett försök iallafall, sålänge avgasvärden är okej och bilen inte går "bra" så blir det svårt för dom att bevisa att bilen är trimmad.

Påstår dom att den är trimmad då så ber du dom att bevisa det wink

Det är inte bilprovningen som ska bevisa att bilen är trimmad. Det är du som ägare som ska bevisa att den INTE är trimmad......

Där har du fel. Om dom påstår att den är trimmad så måste dom kunna bevisa att effekt ökning är över de tillåtna % som gäller.

När jag åkte in med x-rör förra året sa dom ingenting iallafall. Klarade dock avgasvärdena klockrent och åkte på grundladd..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
saab_sonett Handledare
29 mars 2011 · 1 481 Inlägg

hedley skrev:

saab_sonett skrev:

hedley skrev:
Kan ju vara värt ett försök iallafall, sålänge avgasvärden är okej och bilen inte går "bra" så blir det svårt för dom att bevisa att bilen är trimmad.

Påstår dom att den är trimmad då så ber du dom att bevisa det wink

Det är inte bilprovningen som ska bevisa att bilen är trimmad. Det är du som ägare som ska bevisa att den INTE är trimmad......

Där har du fel. Om dom påstår att den är trimmad så måste dom kunna bevisa att effekt ökning är över de tillåtna % som gäller.

När jag åkte in med x-rör förra året sa dom ingenting iallafall. Klarade dock avgasvärdena klockrent och åkte på grundladd..

Läs på lite.... I detta fall så är det en reg-besiktning och inte vanlig besiktning. Bilen har fått en anmärkning av Polisen för att den inte stämde med typintyget. Då ska ägaren kunna bevisa med intyg från generalagenten att bilen är helt i orginalskick. Är dom snälla på bilprovningen KAN det gå utan intyg, men då måste bilen vara i orginalskick. Det går inte med bamseturbo och krumelurgrenrör m.m. Och det finns inte nån %-sats för tillåten effektökning på en nyare bil. Orginal är vad som gäller.

Senast redigerat av saab_sonett (29 mars 2011)

KHRacing
29 mars 2011 ·

hedley skrev:

saab_sonett skrev:
Det är inte bilprovningen som ska bevisa att bilen är trimmad. Det är du som ägare som ska bevisa att den INTE är trimmad......

Där har du fel. Om dom påstår att den är trimmad så måste dom kunna bevisa att effekt ökning är över de tillåtna % som gäller.

nej, han har helt rätt:

Anser SBP att fordonet är trimmat så är det deras rätt att sätta en tvåa/regbes/körförbud på detta, o man får som kund överklaga i efterhand.

EDIT: det där med en procentuell tillåten effektökning är en skröna o har aldrig funnits i SBP´s papper/datorer/regler.

Senast redigerat av KHRacing (29 mars 2011)

Funkiee Saab älskare!
29 mars 2011 · 4 597 Inlägg

Men dom måste väl endå kunna BEVISA att den är trimmad, för har dom inget belägg så går det ju inte bara att hävda att den är trimmad, dock räcker det ju om den spinner på 2an torrt fast den knappt ska släppa på 1an tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
KHRacing
29 mars 2011 ·

Funkiee skrev:
Men dom måste väl endå kunna BEVISA att den är trimmad, för har dom inget belägg
så går det ju inte bara att hävda att den är trimmad, dock räcker det ju om den spinner på 2an torrt
fast den knappt ska släppa på 1an tongue

nej, de behöver inte kunna bevisa det "tyvärr".

har du inte hört storyn om han som skulle testa saabe o sade.

nu skall vi gasa på o rör sig laddtrycksnålen in EMOT det röda så är bilen trimmad & då skall vi sätta
en tvåa på bilen.


Jag tvivlar inte på att detta är sant, om än rätt så länge sedan det hände.

KHRacing
29 mars 2011 ·

Kan berätta att jag besiktigade en kadett GSi 16v åt en kompis en gång.... de ville sätta en tvåa på att bilen hade extraktorgrenrör monterat.

Hmm  sade jag vadådå ?
det är ju ORGINAL.. nejnej. det var det inte alls det...
men en annan bes-gubbe kom förbi o rättade den första

Senast redigerat av KHRacing (29 mars 2011)

Seth
29 mars 2011 · 3 354 Inlägg

hedley skrev:

saab_sonett skrev:

hedley skrev:

Kan ju vara värt ett försök iallafall, sålänge avgasvärden är okej och bilen inte går "bra" så blir det svårt för dom att bevisa att bilen är trimmad.

Påstår dom att den är trimmad då så ber du dom att bevisa det wink

Det är inte bilprovningen som ska bevisa att bilen är trimmad. Det är du som ägare som ska bevisa att den INTE är trimmad......

Där har du fel. Om dom påstår att den är trimmad så måste dom kunna bevisa att effekt ökning är över de tillåtna % som gäller.

finns inga % trimning som får göras utan att byta motor med större effekt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
hedley Saaboholic
29 mars 2011 · 3 129 Inlägg

Okej, är det så strikt vid reg besiktigtning.. kanske bara jag som har haft tur då. Har aldrig haft några problem med någon trimmad bil vid besiktningen hittils. Ska bli spännande att se vad dom säger i år.

Och som jag sagt tidigare åker du på grundladd osv kommer bilen inte gå bättre än original = inte trimmad då en effektökning inte är påtaglig?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
wetese
29 mars 2011 · 655 Inlägg

många olika teorier här, men själv är ja rätt säker på att bilen inte kommer gå igenom, de räcker nog att dom öppnar huven o ser grenröret så är jag körd, är vad jag tror iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang