V70N 2.4T som går ojämnt vid fullgas

Calleklutt
21 februari 2011 · 241 Inlägg

Har en V70N 2.4T -00 som går ojämnt precis efter att jag
har växlat snabbt och trycker full gas. Lägger jag i 3:an och trycker på från
50 typ så går den som vanligt.

Vad kan de vara för fel?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
haggen90
21 februari 2011 · 496 Inlägg

Det kan hända att du missar gnista antigen om något är dåligt, det kan hända ibland,

Jag köpte mig biltema tändstift för tillfället eftersom jag väntade på bättre " halo ", då tappade jag gnista vid full pådrag,

Det som vart dåligt på min bil vart, Rotorn, fördelaren och tändstiften. mvh haggen90

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Calleklutt
21 februari 2011 · 241 Inlägg

Får testa byta stiften då, återkommer med hur de gick!

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2011 · 10 310 Inlägg

Är du säker på att den misständer och inte att den tappar laddtryck?

Det är nämligen inte alls ovanligt att magnetventilen börjar spöka på dom där och då går den flummigt vid fullgas och precis efter växlingar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
haggen90
21 februari 2011 · 496 Inlägg

Brådhis skrev:
Är du säker på att den misständer och inte att den tappar laddtryck?

Det är nämligen inte alls ovanligt att magnetventilen börjar spöka på dom där och då går den flummigt vid fullgas och precis efter växlingar!

//Brådhis

Testa dra ut kabeln till magnetventilen som sitter på luftburken.

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Calleklutt
21 februari 2011 · 241 Inlägg

Yes, ger de ett försök imorn

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2011 · 10 310 Inlägg

haggen90 skrev:

Brådhis skrev:
Är du säker på att den misständer och inte att den tappar laddtryck?

Det är nämligen inte alls ovanligt att magnetventilen börjar spöka på dom där och då går den flummigt vid fullgas och precis efter växlingar!

//Brådhis

Testa dra ut kabeln till magnetventilen som sitter på luftburken.

Ja, det är ett sätt att testa om den fungerar som den ska eller ej!

Värt att notera är att bilen sannolikt blir klart slöare utan inkopplad magnetventil (går på grundladd) och du kommer sannolikt få en felkod på att den "saknas"!

Följdfråga till trådskaparen: Surrar det under huven ibland efter att du stängt av bilen? För när magnetventilen börjar flippa ur så surrar den och lever om...!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 februari 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Calleklutt
22 februari 2011 · 241 Inlägg

Lite roligt men jag la märke till ett litet surrande efter att jag stängt av bilen innan idag, ska testa koppla ur den imorn!

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2011 · 10 310 Inlägg

Calleklutt skrev:
Lite roligt men jag la märke till ett litet surrande efter att jag stängt av bilen innan idag, ska testa koppla ur den imorn!

Om jag säger så här... Kolla om det är magnetventilen som surrar (sitter på den sidan av luftburken som är mot motorn) och är det den så byt den! Den ska, när den är hel, vara så pass tyst att den i princip inte hörs med huven stängd!

För detta är ett så pass vanligt fel och ojämn acceleration och surrandet är två symptom som tyder på just magnetventilen!

Jag har haft precis dom symptom du beskriver på både min S80 jag hade förut samt på en V70 och i båda fallen hjälpte ny magnetventil!

Som en bonus blir bilen trevligare att köra för det är inte bara när bilen har svajig acceleration som magnetventilen felar, utan den ställer till med oreda även under normal körning! Dock märks detta oftast inte lika väl som vid fullgas!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 februari 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
F4S4N CAD-konstruktör
22 februari 2011 · 1 392 Inlägg

Bör inte magnetventilen krångla vid mer tillfällen än vid växlingar?

Jag skulle nog snarare gissa på en tändspole alternativt att det är dags att rengöra spjällhuset. Eller helt enkelt tändstift om du har tur!

Om du växlar/släpper gasen och väntar några sekunder innan du gasar, går den ojämnt även då? Eller är det bara vid snabba gas-släpp?

Mvh

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Calleklutt
22 februari 2011 · 241 Inlägg

ska kolla på de, men fick punktering tidigare idag så lusten försvann lite där.. tongue

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
haggen90
22 februari 2011 · 496 Inlägg

Calleklutt skrev:
ska kolla på de, men fick punktering tidigare idag så lusten försvann lite där.. tongue

Det vart segt wink

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2011 · 10 310 Inlägg

F4S4N skrev:
Bör inte magnetventilen krångla vid mer tillfällen än vid växlingar?
Mvh

Jupp! Men i första steget av förfall så krånglar den bara vid full belastning! Eller... Snarare är det så att det är då man faktiskt märker av det! Men när man sedan bytt den upptäcker man att bilen går mycket bättre vid fler tillfällen än bara fullgas!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
F4S4N CAD-konstruktör
23 februari 2011 · 1 392 Inlägg

Brådhis skrev:

F4S4N skrev:
Bör inte magnetventilen krångla vid mer tillfällen än vid växlingar?
Mvh

Jupp! Men i första steget av förfall så krånglar den bara vid full belastning! Eller... Snarare är det så att det är då man faktiskt märker av det! Men när man sedan bytt den upptäcker man att bilen går mycket bättre vid fler tillfällen än bara fullgas!

//Brådhis

Ja så långt är jag med. Vad jag tyckte var lite konstigt var att det bara var efter snabba växlingar. Tycker den borde bete sig likadant om han t.ex släpper gasen 5 sec och motorbromsar och sedan ger fullgas igen.

Med den anledningen misstänker jag spjällhuset eller någon spole/stift. Låter ju lite som att allt inte blir förbränt i någon cylinder.

Mvh

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Brådhis * Voff voff *
23 februari 2011 · 10 310 Inlägg

F4S4N skrev:

Brådhis skrev:

F4S4N skrev:
Bör inte magnetventilen krångla vid mer tillfällen än vid växlingar?
Mvh

Jupp! Men i första steget av förfall så krånglar den bara vid full belastning! Eller... Snarare är det så att det är då man faktiskt märker av det! Men när man sedan bytt den upptäcker man att bilen går mycket bättre vid fler tillfällen än bara fullgas!

//Brådhis

Ja så långt är jag med. Vad jag tyckte var lite konstigt var att det bara var efter snabba växlingar. Tycker den borde bete sig likadant om han t.ex släpper gasen 5 sec och motorbromsar och sedan ger fullgas igen.

Med den anledningen misstänker jag spjällhuset eller någon spole/stift. Låter ju lite som att allt inte blir förbränt i någon cylinder.

Mvh

Fast när han gasar på med trean i från 50 efter att ha frirullat så har han ju inget laddtryck innan, vilket gör att om laddet är en aning fördröjt så märks det inte alls lika mycket som det gör vid en fullgasväxling där man haft maximalt med ladd och kraft precis innan!

Så jag vidhåller att det är magnetventilen, speciellt eftersom han inte skriver att det kommer upp nå´t felmeddelande i displayen (vilket den obönhörligen gör när gasspjället börjar spöka)! Och jag har som sagt haft två st bilar med EXAKT det fel som trådskaparen beskriver (inkl. surrandet efter avstängning) och i båda fallen var det magnetventilen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
F4S4N CAD-konstruktör
23 februari 2011 · 1 392 Inlägg

Brådhis skrev:

F4S4N skrev:

Brådhis skrev:

Jupp! Men i första steget av förfall så krånglar den bara vid full belastning! Eller... Snarare är det så att det är då man faktiskt märker av det! Men när man sedan bytt den upptäcker man att bilen går mycket bättre vid fler tillfällen än bara fullgas!

//Brådhis

Ja så långt är jag med. Vad jag tyckte var lite konstigt var att det bara var efter snabba växlingar. Tycker den borde bete sig likadant om han t.ex släpper gasen 5 sec och motorbromsar och sedan ger fullgas igen.

Med den anledningen misstänker jag spjällhuset eller någon spole/stift. Låter ju lite som att allt inte blir förbränt i någon cylinder.

Mvh

Fast när han gasar på med trean i från 50 efter att ha frirullat så har han ju inget laddtryck innan, vilket gör att om laddet är en aning fördröjt så märks det inte alls lika mycket som det gör vid en fullgasväxling där man haft maximalt med ladd och kraft precis innan!

Så jag vidhåller att det är magnetventilen, speciellt eftersom han inte skriver att det kommer upp nå´t felmeddelande i displayen (vilket den obönhörligen gör när gasspjället börjar spöka)! Och jag har som sagt haft två st bilar med EXAKT det fel som trådskaparen beskriver (inkl. surrandet efter avstängning) och i båda fallen var det magnetventilen!

//Brådhis

Ja det blir spännande att se om han hittar felet smile. Jag hade en kass spole på min S60. Den började rycka endast vid fullt laddtryck. Inte samma symptom som detta men detta gav ingen felkod och inga meddelanden. Löste det genom att gasa fullt och ge järnet  till den insåg att det faktiskt var något fel och registrerade en felkod smile
Fruktansvärt irriterande fel då det inte ryckte utan chippet i då den laddade mindre. Man blev ju lite misstänksam mot chippet först..

Mvh

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Calleklutt
24 februari 2011 · 241 Inlägg

Fick kopplat bort magnetventilen precis och felet är fortfarande kvar, men jag kan inte heller säga att jag märkte någon skillnad i prestandan när den var urkopplad.

Kanske är en kombination utav dålig mv och tändstift?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2011 · 10 310 Inlägg

Calleklutt skrev:
Fick kopplat bort magnetventilen precis och felet är fortfarande kvar, men jag kan inte heller säga att jag märkte någon skillnad i prestandan när den var urkopplad.

Kanske är en kombination utav dålig mv och tändstift?

Om du inte märker nå´n skillnad i prestanda med magnetventilen urkopplad så är den sannolikt inte frisk! Se´n om det är hela lösningen på problemet eller ej vågar jag inte svara på, men oavsett så bör du nog byta den! Och du kopplade bort rätt manick? Den med tre(!) slangar + en kontakt och som sitter på sidan av luftburken?

Och om du misstänker att stiften är dåliga så är det nog helt klart en bra idé att byta även dom för att utesluta även det!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Calleklutt
24 februari 2011 · 241 Inlägg

Yes, tre slangar och en kontakt. Va väl märkta med någon färg såg jag också längre ner på slangen.

Den va inne på bas service och kamremsbyte innan jag köpte den från Hedin Bil, deras egna verkstad som gjorde det.
Vet inte om de bytte tändstift då eller om de kanske använde fel tändstift. Vilka är de som är bäst till min bil?
Ska se om jag kan åka och köpa ny magnetventil innan jobbet imorn!

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
F4S4N CAD-konstruktör
24 februari 2011 · 1 392 Inlägg

Volvo originalstift skulle jag påstå. Själv körde jag med lite vassare stift (tror det var NGK) en gång men dom smälte... Volvos har alltid fungerat felfritt!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang