VW Passat 2005 - främre cigguttaget slutade fungera

niska
2 augusti 2011 · 264 Inlägg

Någon som vet vad som kan vara fel? Är det en separat säkring till det främre cigguttaget? Hur byter jag den i så fall?

Tacksam för tips

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
2 augusti 2011 · 264 Inlägg

I instruktionsboken står det att det finns en säkring som styr både fram och bak cigaretttändare. Men där bak fungerar cigaretttändaren. Så det kanske inte är säkringen som skall bytas då?

Det skumma är att den främre fungerade häromdagen. Och vips så slutade den fungera.

Vad kan det vara för fel?

Senast redigerat av niska (2 augusti 2011)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Goffen Administratör
2 augusti 2011 · 2 975 Inlägg

Kolla alla säkringarna o se om du hittar någon som är sönder....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
peegee Forummoderator
2 augusti 2011 · 2 924 Inlägg

Om jag inte minns fel så ligger den på samma säkring som bilstereon och innerbelysning... och har säkringen skjutit så beror det säkert på något fel...
Vad använde du i ditt cigguttag senast?
Har du något grenuttag inkopplat?

Hursomhelst är det väldigt överflödigt att lägga upp en tråd om detta, innan man ens kollat säkringen (gäller alla elfel) wink

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
niska
16 augusti 2011 · 264 Inlägg

Hej! Jag har fortfarande problem med detta. Har kollat alla säkringar. Alla är hela och fina. Bakre och främre cigarettuttag ligger på samma säkring. Just den säkringen har jag kollat minst 5 ggr. Har även provat att byta den mot en ny för säkerhetsskull.

Sist jag använde den främre säkringen så hade jag en USB-laddare i. Denna laddare fungerar utmärkt i bakre cigarettuttag, så det är inte något fel på den.

Konstigt nog ser cigarettuttaget fram annorlunda ut än bak. Vet inte om det har någon betydelse - men jag tror att den har sett ut så här hela tiden. Och det har som sagt fungerat tidigare även fram.

Här är bilder på cigarettuttaget fram

http://i52.tinypic.com/hu4ocw.jpg

och bak

http://i56.tinypic.com/e9uf50.jpg

Senast redigerat av niska (16 augusti 2011)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
killercow
16 augusti 2011 ·

bara jag som tycker de typ fattas nån typ av metall längst ner i uttaget hmm

Expoze
16 augusti 2011 · 2 024 Inlägg

Yes, det fattas mittstiftet i kontakten. Byt ut kontakten mot en ny,

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
blink_pj
16 augusti 2011 · 477 Inlägg

är det inte så att det främre uttaget är med ciggtändare o det bakre endast 12v ?
men som dom andra säger så ser mittstiftet ut att ha trillar bort i den främre!
svårt att se på en bild tongue

Senast redigerat av blink_pj (16 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
niska
17 augusti 2011 · 264 Inlägg

Tack för svar!

Jag tror att det främre är 12v och det bakre är ciggtändare. Kan det vara så att det främre saknar mittstift ändå?

Och kanske en dum fråga. Men var kan jag köpa en ny kontakt?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
killercow
17 augusti 2011 ·

skroten, vw eller byt ut allt med denna:
http://www.jula.se/cigarettandare-12-v-604017

niska
17 augusti 2011 · 264 Inlägg

Nu har jag mätt spänningen och det främre cigguttaget fungerar(!)

Kan det vara så att min usb-laddare inte når ner till det oranga? Det oranga är nämligen poröst och har nog sjunkit ner lite. Det oranga verkar hursomhelst ledande.

Här är en bild på min usb-laddare som jag använder.

http://i55.tinypic.com/atoihd.jpg

Jag vet inte riktigt hur jag skall gå vidare. Det är inte så många usb-laddare som klarar av att ladda iPhone. Kan jag peta ner någonting annat ovanpå det oranga, som leder strömmen?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
peegee Forummoderator
18 augusti 2011 · 2 924 Inlägg

Det orangea leder inte ström, det är isolationen mellan Plus(+) och Minus(-) och att du stoppar ner nånting på det orangea är inte lösningen på ditt problem utan det ger bara större risk för kortslutning...

Men det kan vara så att ditt usb-uttag inte får + kontakt med pinnen i mitten pga ej tillräcklig längd (jag har sett det problemet på andra produkter).

Har du provat med någon annan pryl med cigguttagkontakt?

Har du något mätinstrument?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
killercow
18 augusti 2011 ·

prova usb-adaptern i bakre uttaget eller i en annan bil för att testa funktionen på den.

dock tror jag fortfarande inte att felet ligger i den utan i uttaget. att den inte får kontakt med mitt stiftet.

åk till skroten å köp ett uttag. kan nog inte kosta många kronor

niska
18 augusti 2011 · 264 Inlägg

USB-adaptern fungerar bak. Men inte fram. Jag tror som du att den inte får kontakt. Men jag tror att det beror på att det oranga vaxliknande i botten på cigguttaget blivit nertryckt. Jag har mätt och den leder ström.

Skroten kan visserligen vara ett alternativ. Men jag har aldrig gjort något sådant förut. Men det är nog lätt om man vet hur man gör för att hitta ett, montera ut det gamla och montera in ett nytt. Men även om jag går igenom dessa steg så kanske felet kan upprepa sig, om även det nya uttaget har orange strömledande "vax" i botten.

Senast redigerat av niska (18 augusti 2011)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
killercow
18 augusti 2011 ·

Jag tror mer på att det är nån form av metallbit i mitt hålet som åkt ner.

brukar bara vara att bända bort hela den "svarta lådan" cigg-uttaget sitter i. kan vara skruvad med nån skruv ibland. åk till skroten. dom brukar kunna hjälpa till att ta bort de gamla å i med en "ny".
De är inget jobbigt så dom lär nog knappast ta några större summor för att byta de.

Kattkatt
6 januari 2015 · 54 Inlägg

Bumpar tråden för jag har samma problem.

*EDIT* Detta handlar om en VW Passat - 99

Helt plötsligt i går. Skulle ladda telefonen i ciggutaget. Märker att det inte riktigt vill. Stoppar i ciggtändaren och prövar. Märker då att den inte vill fastna (den brukar fastna vanligtvis)  Så jag håller inne tändaren i stället för att se om den blir varm. Och visst blir den lite varm efter en kort stund. Jag böjer ut vingarna inuti uttaget med en vanlig nyckel så att tändaren fastnar. Och nu blir den inte varm alls. Men sitter visserligen kvar men skjuter aldrig ur.
Stoppar i laddaren igen och märker att inte ens den blåa lampan på den lyser längre. Jag pillar i hela askoppen och kopplar ur strömmen till uttaget.
Nu lyser inte ens lampan som lyser upp ramen runt uttaget.

Jag har skaffat mig en Haynes verkstads handbok. Men det stod nästan ingen alls om hur uttaget ser ut och hur man byter lampan där i osv.

Det går heller ingen sladd till den lampan. Får den plus ifrån uttaget och jordar sen i den högra skruven som sitter under askfattet?

Börjar bli smått irriterad för det verkar inte vara raketkunskap men ändå vet jag inte vad jag ska göra.

Någon som sitter inne med bilder på hur det ska se ut under uttaget och ideer på vad det kan vara för fel. All annan el fungerar.

m.v.h

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang