Hur man tar sig igenom besiktningen med tonade fram-rutor (Bild-Guide).

M5Hartge
8 augusti 2012 · 31 Inlägg

Imorgon är det besiktning för Audi, har fått anmärkning på rutorna.

Kör med plexi igen !

Skärt ut marginal, imorgon rullas den till besiktningen så återkommer med resultat smile

http://i48.tinypic.com/2qaitli.jpg

Hensan
8 augusti 2012 · 85 Inlägg

Min lyckades gå igenom med akryl,  det roliga var att hon som skulle utföra det började med att knacka på sidorutan, for hon kom bakifrån och hämtade bilen. Inte som på vanliga stationer där man får köra in själv "Upplands-väsby"

Tack till M5Hartge som skickade en mall till rutorna!


http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/62587_10150699984035848_1706419118_n.jpg

Senast redigerat av Hensan (8 augusti 2012)

BMW 550i "Tinted 2" (2007)
FL3JM Inga konstigheter
8 augusti 2012 · 2 064 Inlägg

Är väl inte så konstigt att den kom igenom med plastrutor på sidorna, man får inte ha plastruta framtill bara.
Har aldrig varit med om någon som knackat på rutorna dock. smile

Hensan
8 augusti 2012 · 85 Inlägg

Passformen var inte den bästa, så det var tejpat här och där och dom kom ut och hämtade bilen. Åk till Väsby besiktiga så förstår du var jag menar smile

BMW 550i "Tinted 2" (2007)
M5Hartge
19 augusti 2012 · 31 Inlägg

Glömde säga att det gick igenom, dock ligger bilderna på en trasig iphone 4s, ska försöka ladda över bilderna ändå

MikkoHansen
22 oktober 2012 · 265 Inlägg

vilket klagande de va på toningen då! Ingen som varit i Thailand?

Där tonar dom alla rutor runt om, INKL vindrutan! såpass mycket att du inte ens ser in  )

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
KHRacing
23 oktober 2012 ·

FL3JM skrev:
Är väl inte så konstigt att den kom igenom med plastrutor på sidorna, man får inte ha plastruta framtill bara.
Har aldrig varit med om någon som knackat på rutorna dock. smile

ergh va ?

Är det orginal glasruta så får den inte bytas alls, på bilar tillverkade 1976 & framåt.
tro mig jag har kollat genom detta noggrant.

Endast på fast taklucka eller vikdörrar typ bussar är det tillåtet. (ungefär)

Hensan
23 oktober 2012 · 85 Inlägg

KHRacing skrev:

FL3JM skrev:
Är väl inte så konstigt att den kom igenom med plastrutor på sidorna, man får inte ha plastruta framtill bara.
Har aldrig varit med om någon som knackat på rutorna dock. smile

ergh va ?

Är det orginal glasruta så får den inte bytas alls, på bilar tillverkade 1976 & framåt.
tro mig jag har kollat genom detta noggrant.

Endast på fast taklucka eller vikdörrar typ bussar är det tillåtet. (ungefär)

Ingen som har sagt att man "får" men dom går ju inte och knackar på alla rutor och kollar om det är glas.

BMW 550i "Tinted 2" (2007)
FL3JM Inga konstigheter
23 oktober 2012 · 2 064 Inlägg

KHRacing skrev:

FL3JM skrev:
Är väl inte så konstigt att den kom igenom med plastrutor på sidorna, man får inte ha plastruta framtill bara.
Har aldrig varit med om någon som knackat på rutorna dock. smile

ergh va ?

Är det orginal glasruta så får den inte bytas alls, på bilar tillverkade 1976 & framåt.
tro mig jag har kollat genom detta noggrant.

Endast på fast taklucka eller vikdörrar typ bussar är det tillåtet. (ungefär)

Kanske är så på helbilsgodkända bilar, men sånt tror jag inte dom kollar. Har aldrig haft en helbilsgodkänd bil då mina bilar varit importisar.

volyota
23 oktober 2012 · 241 Inlägg

det finns en del som bara är ute efter att hitta något att gnälla om   typ om plexi vem fan bryr sej när det bara är till o från besiktningen-----------

Jiiimmie
25 oktober 2012 · 1 830 Inlägg

Haha vilket underbart knep! big_smile Då kanske man ska sätta dit rutorna som är tonade istället för dem jag har nu tongue ^^

6Point1
19 mars 2013 · 192 Inlägg

Hur är det egentligen om man plockar ur rutorna helt? Har för mig att jag läst nånstans att lagen inte säger att det måste finnas sidorutorna fram, men om de finns ska de vara fungerande. Håller på att plocka hem en Challenger oh eftersom de inte har nån ram runt rutan torde de vara tämligen enkla att lyfta ur inför besiktning.

hangman
19 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Fast grabbar ....ni lägger så mycket tid och energi på fel saker, gör som alla jag känner, Funkar VARJE gång ..

Ner med rutorna, bort med elhiss säkringen. Kör och besikta. Finns ingen lag att det ska finnas rutor fram, visst bilen ska vara hel hetsgodkänd men det räknas inte som en anmärkning bara säga dom funkar inte..

-stoffe-
19 mars 2013 · 1 271 Inlägg

hangman skrev:
Fast grabbar ....ni lägger så mycket tid och energi på fel saker, gör som alla jag känner, Funkar VARJE gång ..

Ner med rutorna, bort med elhiss säkringen. Kör och besikta. Finns ingen lag att det ska finnas rutor fram, visst bilen ska vara hel hetsgodkänd men det räknas inte som en anmärkning bara säga dom funkar inte..

pappa åkt dit för de med sin 9-5 (aerocombi) på flygande dom lös ner i dörren å såg att de fanns en ruta där och att den var svart

6Point1
19 mars 2013 · 192 Inlägg

hangman skrev:
Fast grabbar ....ni lägger så mycket tid och energi på fel saker, gör som alla jag känner, Funkar VARJE gång ..

Ner med rutorna, bort med elhiss säkringen. Kör och besikta. Finns ingen lag att det ska finnas rutor fram, visst bilen ska vara hel hetsgodkänd men det räknas inte som en anmärkning bara säga dom funkar inte..

Dock har jag faktiskt hört det inte fungerar vidare bra nuförtiden utan mer för några år sen. De kan ju anmärka på att de inte fungerar som sagt, och är de nervevade så blir nog de flesta ganska sugna på att testa hissarna.

mb_pucken
19 mars 2013 · 5 090 Inlägg

C_Ek skrev:

hangman skrev:
Fast grabbar ....ni lägger så mycket tid och energi på fel saker, gör som alla jag känner, Funkar VARJE gång ..

Ner med rutorna, bort med elhiss säkringen. Kör och besikta. Finns ingen lag att det ska finnas rutor fram, visst bilen ska vara hel hetsgodkänd men det räknas inte som en anmärkning bara säga dom funkar inte..

Dock har jag faktiskt hört det inte fungerar vidare bra nuförtiden utan mer för några år sen. De kan ju anmärka på att de inte fungerar som sagt, och är de nervevade så blir nog de flesta ganska sugna på att testa hissarna.

Ser dom att det sitter en ruta i eller inte kan kontrolera den får man 2a på ofulständig överedskontroll wink besiktade en bil på jobbet och fan va vi fundera vad denna 2a innebar. Satt vist tonade rutor i den och bortplockad säkring wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
hangman
19 mars 2013 · 2 174 Inlägg

C_Ek skrev:

hangman skrev:
Fast grabbar ....ni lägger så mycket tid och energi på fel saker, gör som alla jag känner, Funkar VARJE gång ..

Ner med rutorna, bort med elhiss säkringen. Kör och besikta. Finns ingen lag att det ska finnas rutor fram, visst bilen ska vara hel hetsgodkänd men det räknas inte som en anmärkning bara säga dom funkar inte..

Dock har jag faktiskt hört det inte fungerar vidare bra nuförtiden utan mer för några år sen. De kan ju anmärka på att de inte fungerar som sagt, och är de nervevade så blir nog de flesta ganska sugna på att testa hissarna.

du kan inte få en 2a ej fungerande elhiss hahahhahaah, och jo det funkar iaf dom jag känner gör det runt om i östergötland. Jag har faktiskt alltid nere min ruta när jag kör in, fast inte tonad, och han har aldrig rört eller kollat det. Du får köra utan rutor ja, trasig ruta nej.

mb_pucken
19 mars 2013 · 5 090 Inlägg

C_Ek skrev:

hangman skrev:
Fast grabbar ....ni lägger så mycket tid och energi på fel saker, gör som alla jag känner, Funkar VARJE gång ..

Ner med rutorna, bort med elhiss säkringen. Kör och besikta. Finns ingen lag att det ska finnas rutor fram, visst bilen ska vara hel hetsgodkänd men det räknas inte som en anmärkning bara säga dom funkar inte..

Dock har jag faktiskt hört det inte fungerar vidare bra nuförtiden utan mer för några år sen. De kan ju anmärka på att de inte fungerar som sagt, och är de nervevade så blir nog de flesta ganska sugna på att testa hissarna.

Ser dom att det sitter en ruta i eller inte kan kontrolera den får man 2a på ofulständig överedskontroll wink besiktade en bil på jobbet och fan va vi fundera vad denna 2a innebar. Satt vist tonade rutor i den och bortplockad säkring wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Spelis
19 mars 2013 · 1 926 Inlägg

hangman skrev:

C_Ek skrev:

hangman skrev:
Fast grabbar ....ni lägger så mycket tid och energi på fel saker, gör som alla jag känner, Funkar VARJE gång ..

Ner med rutorna, bort med elhiss säkringen. Kör och besikta. Finns ingen lag att det ska finnas rutor fram, visst bilen ska vara hel hetsgodkänd men det räknas inte som en anmärkning bara säga dom funkar inte..

Dock har jag faktiskt hört det inte fungerar vidare bra nuförtiden utan mer för några år sen. De kan ju anmärka på att de inte fungerar som sagt, och är de nervevade så blir nog de flesta ganska sugna på att testa hissarna.

du kan inte få en 2a ej fungerande elhiss hahahhahaah, och jo det funkar iaf dom jag känner gör det runt om i östergötland. Jag har faktiskt alltid nere min ruta när jag kör in, fast inte tonad, och han har aldrig rört eller kollat det. Du får köra utan rutor ja, trasig ruta nej.

Det är som allt annat, funkar säkert hos vissa andra ej. Men som dom andra säger så är det ej fullvärdig kontroll om dom ser att det finns rutor som ej går att kontrollera.
Jag plockade ur mina för säkerhetens skull..

FL3JM Inga konstigheter
19 mars 2013 · 2 064 Inlägg

Min polare kom precis igenom besiktningen med utskurna plastfönster (plast köpt på bauhaus), nedstuckna så gott det gick och fasttejpade med gaffatejp (tonade originalrutorna var bara nedvevade). Säkringen ej dragen men själva knapparna tejpade han över också. Är nog säkrast att dra säkringen dock. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang