2156
Sök

Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#1
Hej likasinnade individer ute i cyber-rymden.

Jag håller på med ett litet projekt hemma i gästrummet som jag tänkte dela med mig av här.


Jag har under dom senaste två åren hållit på en del med streetracing. I Norrtälje blandannat har man kört legaliserad streetracing med tidtagning och utslagning och där har jag kört med min tidigare projektbil. En vit, smårostig Volvo 360 med drivlina från en gammal 945 turbo. Det projektet slutade i ett gäng segrar i gatdäcks-klassen och mitten-tolvor på strippen med en bil som var till synes helt orginal.

Hur som helst så såldes den bilen nu i höst och det tog ungefär 13 timmar innan det började klia outhärdligt i fingrarna. Men denna gången ville jag prova något nytt. Nåt som jag inte gjort förut. Jag har byggt weber-bestyckad Amazon, Rat Rod-stukad Bubbla, turbo-Volvo med bra tryck men den här gången föll valet på nåt helt annat. Nu blir det jänkejärn.

Jag har länge drömt om en 32'a Ford-coupe och men har aldrig haft dom garagemöjligheterna eller den ekonomin som krävs för ett sånt stort bygge. Och inte heller nu, men... jag har ett gästrum med plats över.
Nu går förvisso inte en hel bil in i gästrummet men en smallblock V8 går helt klart in. Så så blev det.

Tre dagar efter Volvon var såld stod en gammal Cheva 350 i ett stativ i tvätthallen på jobbet.

Jag håller i nuläget på för fullt med insug och liknande och har en massa bilder. Jag ska bara samordna det jag gjort än så länge och ladda upp alla bilder så ska jag börja lägga upp det som händer här.

Jag kan lova att detta kommer bli en sån projekttråd med massa fräna bilder på metallarbete och allmänn mekanikporr. Jag älskar att jobba med metall och gör så mycket jag bara kan själv. Dels för att det är skitkul och dels för att det bästa som finns är att komma på en lösning på ett problem som ger ett snyggt, fungerande resultat, men utan någon kostnad.

Jag återkommer i helgen med mer...

Mvh// Christian
Senast redigerat av quinna (27 maj 2013)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#3
Nu har jag suttit ett par timmar och gått igenom alla bilder. Jag tänkte börja från början.

Såhär såg motorn ut i höst när den var hämtad och uppsatt i stativet

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_fre_blstring_011.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_fre_blstring_010.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_fre_blstring_009.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_fre_blstring_007.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_fre_blstring_006.jpg

Helt sjukt hur illa en motor kan se ut egentligen.

Direkt efter att bilderna togs skickades hela blocket iväg på blästring. Jag tänkte att ska jag nu ta god tid på mig och plocka ihop en seriös motor i mitt gästrum i lägenheten ska allt göras rätt. Jag vill inte ha nåt halvrostigt pundar-meckat skit i min lägenhet. Därför blev det till att börja med blästring, sen rengöringsbad hos motorverkstan, borrning till .030, och sen en motorlack innan motorn ens lyftes in i lägenheten.

När den kom tillbaka från motorverkstan såg det ut såhär

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_borrat__lackat_003.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_borrat__lackat_002.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Motorblock_borrat__lackat_001.jpg

Rätt skönt att ha ett heeelt rent, genomgånget, nyborrat motorblock att börja med. Motorfirman fick även byta kamlager när motorn ändå var inne och jag passade på att byta alla frostpluggar

Återkommer med mer i helgen. Måste dra på mig kostymen för jag ska iväg på julfest med firman tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#4
Efter att ha gått igenom hela motorn och kollat skicket på alla gamla delar så gjorde jag upp en plan. Detta projekt är tänkt att hålla mig sysselsatt fram tills det att jag får möjlighet att köpa min Ford 32a och eftersom det förmodligen lär ta några år så har jag all tid i världen att göra allt riktigt från grunden.

Därför så skrotade jag ALLT i bottendelen då allt antingen va skit eller skulle behövt slipas om, riktas eller på annat sätt göras iordning. Istället satt jag mig ner, funderade på vad jag ville att motorn skulle bli när det är klart och när jag var färdig så hade jag lagt en beställning på rätt många tusen kronor från Summit racing. Ett par veckor senare såg det ut såhär...

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Leverans_003.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Leverans_002.jpg

Jag plockade hem ett komplett Stroker-kit från Eagle, så istället för 350cui blir det 383cui. Och utöver det plockade jag även hem ny svängningsdämpare, kamaxel, tryckare, kamdrivning, packningsgrejer mm.

Planen är som följer: Överdimensionerad bottendel med delar som ska stå pall för full gas vid  fler än ett tillfälle och vara ordentligt driftsäker. Allting ska Blueprintas ner i detalj, allt ska dokumenteras, fotas och göras rätt. Kamaxel som ger brett register med betoning på bottenklös. Alutoppar med relativt små förbränningsrum då jag har tänkt köra rätt högkompat. Tanken är den att det ska bli etanol-insprutning för att kunna hålla körkostnaden nere och för att jag inte har provat att bygga etanolmotor ännu. Alltid kul med en utmaning tongue

Jag va förresten på ett Swap Meet här för ett par veckor sen och fick tag i några riktigt sjyssta spjällhus så jag har en skön idé för insuget.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Spjllhus_001.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Spjllhus_002.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Spjllhus_004.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug001.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug005.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug008.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug009.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug010.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug011.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug013.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug015.jpg

Vad tror ni? Jag tror det kan bli rätt snyggt och det lär kunna bli en del skönt insugsljud tongue jag va för övrigt förvånad över hur lätt det var att pressa trattar i rostfritt. Kommer helt klart göras igen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 215 Inlägg
11 december 2011
#5
detta följer jag! tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

59 Inlägg
11 december 2011
#6
Ser bra ut, prem lagd!

Om du inte hittar nån 32a kan du ju alltid slänga i motorn i Audin.  lol

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#7
Hade vart fränt med V8 i Audin, men den är dessvärre såld tongue Men vi får se... Motorn kanske hamnar i nån gammal Volvo eller Opel innan man får råd med 32an, om inte annat i mappningssyfte tongue Vore lite fränt att se nån gammal 360 eller Kadett med 500 hästar V8 bromsa upp och slå loss bakdäcken vid ett rödljus tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#8
Gjorde klart spjällhusen igårkväll. De va egetligen inget fel på dom, men jag har hållt på med fräsning och sånt i dom för att få trattarna att passa inuti dom, så det va spå lite överallt. Så jag har egentligen bara demonterat dom till molekylnivå, gjort rent alla delar, blästrat husen, fettat om lagerna och monterat allt igen.

Nu imorse monterade jag alla 8 trattar i spjällhusen för första gången och ställte upp dom som jag har tänkt mig att dom ska sitta när det är klart.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug021.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug020.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug019.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Insug022.jpg

Nu behöver jag bara få tag i ett insug för dubbla 4-portsförgasare tongue Är det nån som har ett sånt som ligger i vägen kan ni väl höra av er tongue

Jag har lite fräna idéer på länkage också, men jag måste få tag i ett insug först så jag vet hur det kommer sitta slutgiltligt.

Vad tror ni... kommer de se nå fränt ut? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 december 2011
#9
kommer helt klart följa detta smile


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
13 december 2011
#11
Pren. lagd! Fan va ballt big_smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

120 Inlägg
13 december 2011
#12
de här kan bli spännande!
mycket snyggt tillsnickrade trattar till spjällhus-setupen!


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#13
konsp skrev:
de här kan bli spännande!
mycket snyggt tillsnickrade trattar till spjällhus-setupen!

Jag är ruggigt nöjd själv faktiskt. Ska lägga till sen att det var gratis också. Rör hade vi massa gammalt skrot på jobbet, donet jag pressade med är en vanlig spärrskafthylsa fast modell skitstor, sen är det bara en massa tålamod för att få rören lila långa med likadan yta osv. Många timmar med såg, svarv, fil och skjutmåttande. Skulle nån kasta ett Edelbrock Dual Quad-insug på mig nu skulle jag ha en insugslösning som både blir snygg och är god för mer effekt än jag nånsin kan klämma ur den bottendelen tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#14
På tal om bottendelen förresten... Jag fick ju hem min pall med delar från staterna, så jag är i full gång att blue-printa hela bottendelen. Alltså, allt provmonteras, alla lagerspel, kolvringsgap, tjocklekar, längder, avstånd osv mäts upp och dokumenteras. Rätt kul faktiskt. Väldigt skön känsla att veta att allt har kontrollerats så noga det bara går.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Vevaxelskevhet_001-1.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Ramlagerspel_002.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Ramlagerspel_003.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Ramlagerspel_006.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Ramlagerspel_001-1.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Vevstaksglapp_003-1.jpg

Det är första gången jag använder Plastigauge för att kolla lagerspel, men jag måste säga, det är riktigt smidigt att hålla på med.

Nu vet jag inte om jag ens kommer använda orginal stötstänger, men man kan ju inte ha massa gammal, smutsig skit i gästrummet tongue Imponerande vad man kan göra med ett ultraljudsbad och lite autosol tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Orginalsttstnger_001-1.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Orginalsttstnger_004-1.jpg

Planen är att måtta upp allt i bottendelen innan jul och demontera allt igen. Jag måste fila ur blocket lite för att vevaxeln ska gå fri sen blir det lite sista rengöring innan jag börjar slutmontera hela rotationen, klocka in kam osv.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Herr
1 722 Inlägg
14 december 2011
#15
Brutalt! Fortsätt så! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 788 Inlägg
14 december 2011
#16
Underbart projekt! Har länge längtat efter någon som lägger upp en sån här projekttråd! big_smile

Gillar verkligen folk som skapar saker i metall, tycker själv om det också smile

Kommer att följas med stort intresse, lycka till big_smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#17
Metall är det bästa som finns. Om jag kunde få en sån mekanisk näve som Arnold har i Terminator som skulle jag vara lyckligast i världen. Men fram tills det är möjligt ska jag bygga motorer!

Jag håller på med ett oljetråg på jobbet. Även där blir det lite metalljobb, även om det kanske mest blir tunnplåt. Kan lägga upp bilder på det typ imorgon om jag kommer ihåg att fota lite.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

67 Inlägg
14 december 2011
#18
Kul motorbygge!! Kommer att följas med glädje!! :-D


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#19
Jag hade en liten lucka på jobbet igårkväll och jag bara råkade hitta en liten bit aluminiumstav. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med den, men jag tänkte att nåt fränt finns det säkert inuti den, så jag spände upp den i svarven.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0457.jpg

Efter att ha snurrat ett tag kom jag på att det kanske vore fränt att tillverka ett eget handtag eller grepp till oljestickan, då oljesticka är nåt som jag saknar till motorn. Allt som allt tog det 25 minuter och nu har jag ett grepp till oljestickan. Dock inte helt klar, då jag måste få tag i en sticka att sätta den på också tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0459.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0460.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0461.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0462.jpg

Riktigt hur det ska passa ihop mot stickan vet jag inte, men jag har nån rolig idé om att stickan inte bara ska stickas ner och sitta fast med någon O-ring. Jag vill ha någon typ av snabbkoppling. Jag  vill ha ett mekaniskt "klick" när jag stoppar ner oljestickan i tråget. Letar dock efter någon passande typ av koppling, men det kommer sen. Återkommer med mer så fort mer finns...
Senast redigerat av quinna (15 december 2011)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

3 259 Inlägg
15 december 2011
#20
quinna skrev:
Jag  vill ha ett mekaniskt "klick" när jag stoppar ner oljestickan i tråget. Letar dock efter någon passande typ av koppling, men det kommer sen.

En tryckluftkoppling? Den "klickar" ju bra och borde gå att använda på nåt sätt! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök