3324
Sök

StåhlgrenDesign's Evo 8, Widebody TimeAttack

Efter att hela mitt liv strävat efter att köpa mig en Mitsubishi Lancer Evolution så blev jag äntligen ägare till en svart Evo 8:a den 10/12 2011. Och sedan dess har bilen gått igenom diverse modifikationer. Det har varit en resa... Visa mer

Virtuell Designer
384 163 Visningar
Uppdaterades senast 3 maj 2016
Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
1 november 2013
#741
Lite OT men du som har rivit ut allt runt ratten. Kan du se någort art nr på hela den vita klumpen som blink/tork spakarna sitter på? Helt omöjligt att få reda på hos mitsubishi..


Virtuell Designer
545 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#742
Orangebullit skrev:
Lite OT men du som har rivit ut allt runt ratten. Kan du se någort art nr på hela den vita klumpen som blink/tork spakarna sitter på? Helt omöjligt att få reda på hos mitsubishi..

Jag skall ta reda på detta numret åt dig nästa gång jag är i garaget! (Om jag hittar något vill säga) men har för mig att det finns ett nummer på den delen! smile


Virtuell Designer
545 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#743
Då var det dags att fira över 100.000 visningar i denna tråden! Känns oerhört kul att alla vill kika in och följa bygget! Ett STORT tack för det!! smile
Så här kommer nu en sneak-peak på lite av den nya tänkta kaross-designen från 3D-modelleringen! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-44f8df0cff0f6ea68e8d4c4d034a7610.jpg

//Anton


4 663 Inlägg
4 november 2013
#744
tungt, grattis !!!

ArtDirector
462 Inlägg
5 november 2013
#745
det där gillas smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

Virtuell Designer
545 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#746
Supra_robin skrev:
tungt, grattis !!!

G-Bruno skrev:
det där gillas smile

Tack!! smile Det känns oerhört motiverande och kul att hålla på när man ser att intresset är såpass stort smile

-------------

Nu har jag inte uppdaterat på ett tag, dels för att det inte har varit mycket egentligen att skriva om, mest lite småpill. Har inte orkat då jag haft en rejält inhängande förkylning under två veckors tid. Så har knappt orkat gör annat än att jobba.
Men nu är jag nog på bana igen! smile

Jag delar med mig av lite som hänt nu det senaste!
Jobbet med att börja rensa på "onödiga" kablar/delar vid/under instrumentbrädan har börjat på allvar.
Det känns som man knappt rör sig framåt när det är så mycket småsaker att pilla med och försöka ha koll på.
Jag är dessutom en riktig gröngöling på allt som har med elektronik att göra. Men jag lär mig mer och mer för varje dag smile

Ett par bilder då!
Spakställ borta och börjat dela på kabelhärva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-4c9ca2d5a965a5bc3e01cdb37719f74c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-55f71586b404a70d035e03d79b7b54ce.jpg

Måste ta bort typ allt för att komma åt den ljuddämpande mattan som sitter mot torpedväggen.
Så passar på att rensa bort och förenkla så mycket som möjligt när jag är på gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-7c02e49701cf27939df67403b57afaec.jpg

Sedan så har jag letat, och letat, och letat.. Läst recensioner och tester, kollat filmer mm..
Efter ett perfekt spakställ!
Visst, Evon har distinkta lägen redan från fabrik om man jämför med "vanliga" bilar.
Det kan förbättras med shortshift och bussningar.
Sedan kan man höja fästena på spakstället för att få växelspaken närmare ratten.
Alternativet att köpa en "Ikeya shifter" som konverterar H-mönstret till upp och ner-lägen finns också. Detta har varit ett alternativ som jag många gånger övervägt, men nu lämnat helt och hållet efter nogare efterforskning.

Men nu har jag nog hittat "the spakställ".
Det verkar ha riktigt precisa lägen, H-mönstrad, korta slag och sitter högt placerat nära ratten.
Jag har inte hittat någon recension från någon evo-ägare, men från en del Porsche, BMW ägare som kör med dessa, och alla verkar galet nöjda!
Så jag kommer nog så snart som möjligt att inhandla ett sådant!
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-b1254a7003188d77fd05347991fc579f.jpg

Hoppas på en hel del garage-tid i helgen så jag kan bjuda på lite fetare uppdatering! smile

Sist så kan jag berätta att det inväntas en leverans av en hel del roliga prylar, som har både lite med planeringen av interiören och det kommande motor-bygget att göra!
Vad det nu kan vara återstår att se! wink

//Anton


150 Inlägg
21 november 2013
#747
min passat va så låg att den precis kom ner i bromsprovaren..smile
markfrigång 4 cm typ=)

StahlgrenDesign skrev:
Så kom domedagen, besiktning...
Jag skyndade iväg till den lokala (Honda?!) verkstaden för att fixa det absolut sista, eftersom jag tog bort den orangea plasten i strålkastarna för blinkersen när jag lackade insatsen. Så vart jag tvungen att ha orangea blinkers lampor i. Så köpte 2 stycken nya där och monterade dem.
Sedan kördes bilen ordentligt varm på vägen till SBP.

Väl framme kom första orosmomentet, skulle bilen komma in och upp på lyftarna..? Hade tagit med mig extra plankor ifall den inte skulle klara av det.
Men det visade sig att det skulle gå relativt smärtfritt, den skrapade bara i lite när den skulle upp på stora lyften och över "domkraften".

Sedan hade jag hållit mina tummar för att inte få en viss besiktningsman som är lite tjurig av sig, och vad händer... GIVETVIS får man denna gubbe... Tänkte för mig själv att detta kommer aldrig gå.

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-0f937d769ebacd1e23b2986ae7abb343.jpg

Besiktningen tog nästan 30 minuter, det han tjurade över var:
-Låg ljusbild, men det var inte värre än att vi fick skruva upp den på plats.
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-6dc50968b667d8862de551b07d14612e.jpg

-Han gillade inte riktigt att bilen var så låg.
-Han trodde inte att vingen på bagageluckan var original, men som tur är fanns det andra besiktningsmän som kunde intyga att den gör det.. wink
-Att däcken stack utanför skrämkanterna litegrann.
-Sedan muttrade han jäkligt mycket över att han hade svårt att ta sig i och ur bilen.. wink

Men efter många "hmm:anden" så fick jag detta:
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-eb035b129a615a3984eceebc9311ae5b.jpg

Så efter denna stora prövning kan jag nu sluta oroa mig för att den inte skall gå igenom framöver.. wink

Och precis innan jag kom in på besiktningen fick jag ett sms om att mitt paket med skärmvalsen fanns att hämta ut!
Så nu skall det valsas kanter och bilen skall ner någon cm till i bak! wink

Bilträff på lördag! Så då skall det vara fixat smile

//Anton

Corvette

Evo raggare
386 Inlägg
21 november 2013
#748
Fan så grymt spakställ big_smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

2 038 Inlägg
21 november 2013
#749
Fan va najs Anton. Håller med om att riva el inte är något vidare, , det där spakstället hade inte varit fel.


Virtuell Designer
545 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#750
Vette_joel skrev:
min passat va så låg att den precis kom ner i bromsprovaren..smile
markfrigång 4 cm typ=)

StahlgrenDesign skrev:
Så kom domedagen, besiktning...


Haha nu var du långt bak i tråden och läste såg jag! wink
Jäklar vad saker och ting ändras fort.. smile
Men det var väll lagom! Så länge den klarar sig över alla "hinder" på bilprovningen så är det ju bra! wink

EvoTre skrev:
Fan så grymt spakställ big_smile

Ja jag tror att det kan bli ganska bra! big_smile

Nosliwe skrev:
Fan va najs Anton. Håller med om att riva el inte är något vidare, , det där spakstället hade inte varit fel.

Tack! smile Nej det är lite jobbigt att hålla på med, men det blir bra när det blir klart! smile
Nej det kommer nog fasen bli ett sånt känner jag! smile


100 Inlägg
22 november 2013
#751
Hur reagerar besiktningsmän på raka rör?

Sjukt nice kommer de bli med det där spakstället smile

Virtuell Designer
545 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#752
llu1201 skrev:
Hur reagerar besiktningsmän på raka rör?

Sjukt nice kommer de bli med det där spakstället smile

Det beror på vad du menar med "raka rör"?
Många personer som har olika uppfattningar om vad detta är tongue
Utan katt och ljuddämpare?
Det gillar dom inte alls.
Utan bara katt?
Det gillar dom inte heller tongue
Eller helt enkelt ett 3" med bara en katt och ljuddämpare?
Det brukar typ alla blunda för på helbilsgodkända bilar så länge som den klarar av avgaskraven smile
Och det sista alternativet var det min gick igenom med sist smile

Ja jag hoppas och tror att det kommer bli jäkligt bra faktiskt! smile


150 Inlägg
22 november 2013
#753
ja det håller jag med om men blir skruva upp coilsen nu i vinter=)så man kommer nån stans när det är 5 cm snö=)

StahlgrenDesign skrev:
Vette_joel skrev:
min passat va så låg att den precis kom ner i bromsprovaren..smile
markfrigång 4 cm typ=)

StahlgrenDesign skrev:
Så kom domedagen, besiktning...


Haha nu var du långt bak i tråden och läste såg jag! wink
Jäklar vad saker och ting ändras fort.. smile
Men det var väll lagom! Så länge den klarar sig över alla "hinder" på bilprovningen så är det ju bra! wink

EvoTre skrev:
Fan så grymt spakställ big_smile

Ja jag tror att det kan bli ganska bra! big_smile

Nosliwe skrev:
Fan va najs Anton. Håller med om att riva el inte är något vidare, , det där spakstället hade inte varit fel.

Tack! smile Nej det är lite jobbigt att hålla på med, men det blir bra när det blir klart! smile
Nej det kommer nog fasen bli ett sånt känner jag! smile

Corvette

Virtuell Designer
545 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#754
Hej på er! smile

Lite tråkigt först, jag har på något sätt lyckats få vatten i ena lugnan, vilket gör att jag går runt med ständig smärta i bröstet.
Läkaren har ordinerat mig vila och smärtlindrande.
Men när det smärtlindrande inte fungerar och abstinensen från att kunna spendera tid i garaget blir alldeles för stor.

Då skiter man blankt i vad läkaren säger, drar på sig arbetskläder och åker till garaget!
Svär som fasen över smärtan i bröstet för varje "fel" rörelse man gör. Oturligt nog är man högerhänt, och smärtan sitter i högra bröstet. Så det är oundvikligt att få ont.

Och rivningen jag påbörjat med instrumentbrädan mm. vill jag gärna "avsluta" så fort som möjligt medan allt är färskt i skallen så man kommer ihåg vart och hur allt hör ihop.

Så efter dagens arbete börjar jag äntligen se en liiiiten ljusning bland allt!
Bjuder som vanligt på några bilder från dagen smile

Jag måste berömma Mitsubishi, trodde att denna skulle vara svintung innan jag fick bort den, men till min stora förvåning var den faktiskt ganska lätt! Dock så finns det lite onödig vikt här, så jag kommer gå lös med vinkelslipen sedan! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-d7d073fa2c30a786dd689899badebd0b.jpg

Ett av dagens mål var att få bort den ljuddämpande mattan mot torpedväggen.
Det skulle dock visa sig att det inte var en jättelätt uppgift.
Speciellt inte när värmepaketet/AC enheten satt i vägen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-d2aa4dece63b41b5c6ca673166f66ea6.jpg

Men efter många om och men så lyckades jag få bort hela mattan! (pusslade ihop den på golvet efteråt)
Och vad tjänade jag på någon timmes slit med detta då?
Jo, drygt 5,5 kilo vägde aset! Synd att det inte finns mer sånt att plocka bort nu... smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-be782fce7c74f9bf829f90dfed6411f2.jpg

Börjat montera tillbaka lite efter mattan är borta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-0b8188b643917d83607f5d3a8e188854.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-6fc68fc9c65a6ffad17ca36e0bbc1abd.jpg

Ordning och reda på alla verktyg hela tiden är ett måste va? wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-13da7228380b5026a575554825ea0288.jpg

Alla de fästen som finns till diverse el-prylar/boxar väger faktiskt ganska mycket.
Så det är bara ta fram vinkelslipen och kapa ner dom minimalt för att spara in vikt.
Många bäckar små som man säger!
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-2fa94ac3ecbc6b9c1445dfe38aa3167f.jpg

Instrumentbrädan som väntar på att strippas ner! Hoppas på att kunna påbörja detta arbete i morgon kväll så den kan få lite flock på sig snart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-0b1b9fe08c081dfbfc8de5ed9bd8b37a.jpg

Det var allt för idag! Återkommer med mer uppdateringar efter morgondagen! smile

//Anton


2 038 Inlägg
23 november 2013
#755
Skönt att det går framåt. Läste om besöket hos läkaren på facebook för ett par dagar sen. Tur i oturen att det inte var något allvarligare! Krya på dig!


Virtuell Designer
545 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#756
Nosliwe skrev:
Skönt att det går framåt. Läste om besöket hos läkaren på facebook för ett par dagar sen. Tur i oturen att det inte var något allvarligare! Krya på dig!

Tack! smile
Tyvärr verkar skiten inte vilja släppa, så blir nog ett återbesök till läkaren snart igen.


-------------

En liten sammanfattning av dagens arbete kommer nu!
Vi kan ju konstatera att tiden går äckligt fort när man har roligt, det har varit en riktigt skön dag i garaget idag. Fick rätt mycket vettigt gjort, så det kändes skönt! smile

Detta var vad min dag mestadels bestod utav!
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-89bcc7161f83e71b1ab51445f3061da6.jpg

Och detta var min utmärkta arbetsställning:
(Det är jäkligt skönt när man finner en plats på det stenhårda golvet som man faktiskt kan sitta på utan att få överdrivet ont och samtidigt kan sträcka ut benen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-c4c631da3ee9646f64a15d98d82a324c.jpg

Men jag fick fasen i ordning på det mesta av stöket idag! Delade på en del härvor och drog om lite smartare så jag slipper en massa synliga kablar när instrumentbrädan skall strippas ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-9ed5d7276ed02940b5fc996aa1c2e2de.jpg

Sedan så fimpades innertaket idag och alla detaljer därtill, originalfästena till bälten i B-stolparna skall också bort, men orkade inte ta det idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-eaee5d7e8ebae5caa109f92528043006.jpg

Resterna från dagens arbete, innehåller bl.a.: srs-modul, onödiga kablar, eltejp, isolering, onödiga metallfästen mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-62602e51cbb80dbaec6d020f27b4241b.jpg

Sedan så monterades denna bort, (den som håller blinkers mm på plats) Jag hade tänkt köra utan ratt-kåpor, så skall slänga på lite svart färg för att den inte skall sticka ut lika mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-b48f01750dc17b943fab6872c8b4f189.jpg

Så jag är rätt nöjd med helgens arbete. Jag hade riktigt svårt att slita mig från garaget ikväll, ville bara fortsätta tills allt är klart! Så hoppas på att kunna besöka garaget många kvällar nu i veckan! smile

Hoppas att ni alla har haft en riktigt GRYM helg!

På återseende! smile

//Anton


100 Inlägg
25 november 2013
#757
snyggt jobbat, hur många kilon siktar du på att skala av om vi tar från bilens originalvikt? Och hur mycket har du tagit bort redan nu ? smile

Virtuell Designer
545 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#758
llu1201 skrev:
snyggt jobbat, hur många kilon siktar du på att skala av om vi tar från bilens originalvikt? Och hur mycket har du tagit bort redan nu ? smile

Tack! smile
Jag hade ett mål på minst 100kilo som skall bort.
Jag har personligen inte vägt några delar, men det finns lite statistik från andra som vägt och lättat deras evosar.
Och med deras siffror på vad prylarna väger så gjorde jag ett snabbt överslag. Och det visade att jag har bantat, väldigt lågt räknat, ca90 kilo än så länge.
Så jag tror att jag redan passerat 100kilo.
Men sedan har ju buren tillkommit mm. Så det är lite svårt att säga just nu tongue


2 038 Inlägg
25 november 2013
#759
Oj, blev allt lite skillnad efter att du fick bort alla kablar big_smile


Virtuell Designer
545 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#760
Nosliwe skrev:
Oj, blev allt lite skillnad efter att du fick bort alla kablar big_smile

Jodå, lite skillnad blev det allt! smile
Inte riktigt klar ännu dock, men det tar sig big_smile

------------

Övertid på jobbet, vilket gör att jag inte kan vara i garaget.. Men morgondagen ser ljus ut för lite garagemys! big_smile
Som tur är har jag hunnit med lite terapi-pill på den lilla fritid jag haft.
Nu vill jag bara iväg till garaget och greja! big_smile

Lite snyggare och diskretare med svart istället för vitt va..? roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-307649f19176e73204f85294562a7755.jpg

//Anton



Sök