3881
Sök

DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

309 Inlägg
19 april 2012
#121
ja men va bra Dalle då plockar du ihop en motor som är god för 500hk åt mig, som ja kan hinka i en eventuell 142:a.. så får du en Japp och CocaCola på Statoil som betalt när du har vägarna förbi wink

''low is a lifestyle''

1 738 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#122
Robbaco1 skrev:
Roligt projekt, ska följas! ett tips är att lätta på vatten pumpen när du monterar toppen så att den inte råkar ligga för högt och sabba åtdragnings momentet smile

tackar, ska tänkas på wink


1 738 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#123
Mattias-M skrev:
ja men va bra Dalle då plockar du ihop en motor som är god för 500hk åt mig, som ja kan hinka i en eventuell 142:a.. så får du en Japp och CocaCola på Statoil som betalt när du har vägarna förbi wink

Det löser vi wink


300 Inlägg
8 maj 2012
#124
Ett litet tips är att du tar vevhusburken från tidigare b230, den är mycket mindre. För den som du satt på kommer ta i slanganslutningen till vattnet in i kupén på toppen smile


329 Inlägg
9 maj 2012
#125
det här med "schimsad" oljepump är igentligen bara ett finare ord, det du gör eller de gjort är att lägga en planbricka under fjädern som styr öveströmning/övertrycksventilen, fjädern blir ju då lite mer belastad wink
Köpte du en ny orginalpump eller använder du dig av den gamla använda som satt i?
Vore kul och veta hur den går sen med högre grundtryck i oljan, har faktiskt alldrig gjort det själv, men övervägar att göra det till min 940 nu när motorn ligger isärplockad smile

btw vad väger aluremskivan? smile
Senast redigerat av hede_racing (9 maj 2012)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

1 738 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#126
142R skrev:
Ett litet tips är att du tar vevhusburken från tidigare b230, den är mycket mindre. För den som du satt på kommer ta i slanganslutningen till vattnet in i kupén på toppen smile

Tackar big_smile ska kolla över det smile


1 738 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#127
hede_racing skrev:
det här med "schimsad" oljepump är igentligen bara ett finare ord, det du gör eller de gjort är att lägga en planbricka under fjädern som styr öveströmning/övertrycksventilen, fjädern blir ju då lite mer belastad wink
Köpte du en ny orginalpump eller använder du dig av den gamla använda som satt i?
Vore kul och veta hur den går sen med högre grundtryck i oljan, har faktiskt alldrig gjort det själv, men övervägar att göra det till min 940 nu när motorn ligger isärplockad smile

btw vad väger aluremskivan? smile

Bra förklaring! Då vet man de smile Det är en gammal pump som är genomgången, tanken var att spara pengar genom att få lite högre tryck än att köpa en ny "högflödespump" för 1300kr

Remhjulet väger runt 0,5-1kg ungefär wink
Senast redigerat av DalleRacing (10 maj 2012)


309 Inlägg
10 maj 2012
#128
var tvungen att bläddra tillbaka till första sidan och läsa om allt igen, de är fruktansvärt roligt att se utväcklingen. och de där när man får montera nya fina delar på grejer, uj uj va de kliar i fingarna på en när allt ligger i påsar eller nyss landat i brevlådan big_smile

''low is a lifestyle''

329 Inlägg
10 maj 2012
#129
DalleRacing skrev:
hede_racing skrev:
det här med "schimsad" oljepump är igentligen bara ett finare ord, det du gör eller de gjort är att lägga en planbricka under fjädern som styr öveströmning/övertrycksventilen, fjädern blir ju då lite mer belastad wink
Köpte du en ny orginalpump eller använder du dig av den gamla använda som satt i?
Vore kul och veta hur den går sen med högre grundtryck i oljan, har faktiskt alldrig gjort det själv, men övervägar att göra det till min 940 nu när motorn ligger isärplockad smile

btw vad väger aluremskivan? smile

Bra förklaring! Då vet man de smile Det är en gammal pump som är genomgången, tanken var att spara pengar genom att få lite högre tryck än att köpa en ny "högflödespump" för 1300kr

Remhjulet väger runt 0,5-1kg ungefär wink

okay smile vet du vad spelet låg på när den öppnades och kollades? har inte mätt på min oljepump än, men precis som du säger så vill även jag spara pengar, och hoppas på att min ligger inom aceptabelt slitage tongue

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

1 433 Inlägg
24 maj 2012
#131
Prem lagd!


1 738 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#132
Mattias-M skrev:
var tvungen att bläddra tillbaka till första sidan och läsa om allt igen, de är fruktansvärt roligt att se utväcklingen. och de där när man får montera nya fina delar på grejer, uj uj va de kliar i fingarna på en när allt ligger i påsar eller nyss landat i brevlådan big_smile

Kul att du gillar det big_smile Bara börja skruva wink


536 Inlägg
28 maj 2012
#133
Ja hur går det Dalle? Jag väntar med spänning på uppdatering! tongue


1 738 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#134
hede_racing skrev:
DalleRacing skrev:
hede_racing skrev:
det här med "schimsad" oljepump är igentligen bara ett finare ord, det du gör eller de gjort är att lägga en planbricka under fjädern som styr öveströmning/övertrycksventilen, fjädern blir ju då lite mer belastad wink
Köpte du en ny orginalpump eller använder du dig av den gamla använda som satt i?
Vore kul och veta hur den går sen med högre grundtryck i oljan, har faktiskt alldrig gjort det själv, men övervägar att göra det till min 940 nu när motorn ligger isärplockad smile

btw vad väger aluremskivan? smile

Bra förklaring! Då vet man de smile Det är en gammal pump som är genomgången, tanken var att spara pengar genom att få lite högre tryck än att köpa en ny "högflödespump" för 1300kr

Remhjulet väger runt 0,5-1kg ungefär wink

okay smile vet du vad spelet låg på när den öppnades och kollades? har inte mätt på min oljepump än, men precis som du säger så vill även jag spara pengar, och hoppas på att min ligger inom aceptabelt slitage tongue

Hmm inte en aning :S Men kan ta reda på det wink


1 738 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#135
SylvesterStallone skrev:
Prem lagd!

big_smile


1 738 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#136
Har nu fått tebax toppen o ska se vad jag hinner göra med den i veckan big_smile Drar till turkiet i 2 veckor på lördag! Men planeringen är att när jag kommer hem så ska bilen lackas överallt o sedan stoppa i motorn för att bygga grenrör o passa in turbon nånstans i motorutrymmet tongue Sålänge kan ni gå in på min FB sida o se hur de går med bilen, kolla när den lackas m.m wink en liten inför " Summer Movie " kommer nog laddas upp så ni får se monstret wink


1 738 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#137
Tjena!

Äntligen har man fått tebax toppen o ska sätta ihop den ikväll big_smile Nua är i princip hela motorn färdig big_smile Sprut, låda o spridare kvar sen är de dags för start wink Men först lite bilder:

Det Peter nu gjort med den "undre" delan av toppen är:

Hårdare fjädrar till ALLA ventiler så den pallar med lite varvstopp wink Han har även fräst nya säten till ventilerna samt rensat gälar/grader bakom ventilerna ( Se bild 3 och 4 ) Köpte mig en Skäringspackning så den pallar lite laddtryck, Peters egna sträckbultar till toppen! Övre delen av toppen är orörd o kör även med original kammar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7bec4db0387da274b9d36dd597113b72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-06bd64696b41892467626ce810e4a6d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-4aedd7d9a34664feb1d2b618c59df6a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a71000d27145301ff658e606e0dc7c8a.jpg

Totala kostnaden på motorn slutade på:

Block                                                                                                   2000kr
Första packetet med nya lager/ balansering av vev m.m                          9250kr
Borra blocket                                                                                        2000kr
Smidda kolvar o stakar                                                                          8900kr
Packet 2 topp med bearbetning av nya säten, bultar packningen m.m        7000kr
Turbo tb70                                                                                            5600kr
Grenrörs delar för hemmabygge                                                             2200kr

Totalt: 36 950kr för din kompletta 600hk motor wink

OBS!! Räkna med runt 6000-7000kr kring kostnader som bultar som kanske fattas, spridare, soppapump m.m


Fler bilder kommer då de ska byggas grenrör m.m men sålänge tar ni en titt på våran FB sida www.facebook.com/AngryDriftTeam. wink
Senast redigerat av DalleRacing (8 september 2012)


5 Inlägg
21 juni 2012
#138
Tjena!
Är ny här på garaget, men hur prenumererar man på ett projekt? Har följt det här lite i smyg utan att ha varit medlem wink
Men tycker att du kan ta och ge oss en update också! wink

124 Inlägg
21 juni 2012
#139
TeddyRacing skrev:
Tjena!
Är ny här på garaget, men hur prenumererar man på ett projekt? Har följt det här lite i smyg utan att ha varit medlem wink
Men tycker att du kan ta och ge oss en update också! wink

Längst ner på sidan står de prenumerera på tråd/projekt smile


526 Inlägg
21 juni 2012
#140
denna kommer bli grymm keep up the good work smile


Sök