Rattfylla

te_wik Forummoderator
11 januari 2012 · 12 813 Inlägg

Rquired skrev:

te_wik skrev:

Rquired skrev:
Som svar på din fråga, har jag förstått det rätt så spelar det ingen roll om du hade lägre värde i utandningsluften när du körde och det finns inga förmildrande omständigheter som kan få ner grovt rattfylleri till rattfylleri. Utan det är det värde som mätts upp som gäller.

Det har nog faktiskt tvärtom verkan än vad TS önskar. En stigande alkoholhalt visar att man druckit strax innan man satte sig bakom ratten, och anledningen till varför två mätningar görs är väl just för att kunna ta död på bortförklaringar som "dagen efter körning" eller "det var tre-fyra timmar sen jag drack senast". (Bara egna teorier!)

Tror det ses även hårdare att man tagit sig ett järn strax innan än om det skulle vara ett antal timmar sedan.




Mvh Tommy

Görs inte två mätningar för att utrustningen på stationen är mer tillförlitlig än den portabla utrustning polisen har med sig? Och kan en tredje mätning (Blodprov) utföras på begäran?

Jag håller med dig, jag tänkte mer på att "uppmätt värde gäller, det går inte att resonera som så att värdet bör ha varit lägre vid tillfället för brottet" rent juridiskt? smile

Vet inte exakt hur det där går till. Men när du väl är inne på stationen så får du blåsa en gång, sen efter kanske fem minuter till så är det dags att blåsa igen. Så totalt sett blåser du ju tre gånger, första i den portabla och de två senare i deras stationära.

Nä, rent juridiskt går det nog inte att resonera så.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

jag fick blåsa två gånger, en gång i polisbilen och en gång på stationen, i polisbilen visade alkometern endast positivt eller negativt och på stationen ett ganska exakt värde (0,57). pratade med en advokat idag och han sa att eftersom jag hade ett stigande alkoholvärde så kan jag ha väldigt tur och få lite mildare dom. jag kommer alltså få en "lindrig" grov rattfylla eller en "grov" vanlig rattfylla.

sen är frågan om man ska välja alkolås eller inte, bilen är inte livsnödvändig för mig. och om jag ska ha alkolås köper jag en ny bil och säljer min 9000.

Muttley
11 januari 2012 ·

Om du döms enligt 2012s regler så blir du av med körkortet i 1 år inte 12 månader. Vilket betyder att du måste ta om alla dina körkort och får antagligen ny prövotid vilket jag inte är säker på.
Sen så är de dem som bestämmer om du kan få alkolås.
fotbojja är också något du får betala för själv.

Alkolås kostar väl i runda slängar 20tusen Plus. Så frågan är om du tycker de är värt pengarna.

För jävligt för att tillägga att de har de som alternativ då de tar mindre än 5 minuter för en teknisk att koppla bort.

mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

På min advokat lät det som om jag skulle dömmas efter 2011 års regler eftersom själva förselsen ägde rum 30 minuter innan 12 slaget. alkolåset kostar mellan 30-50 tusen för två år. så det känns inte särskilt värt men det beror ju på hur lång tid jag får spärrat körkort.

Vad jag har förstått så måste man bestämma om man vill ha alkolås eller inte innan man får se vad man får för spärrtid på körkortet, man kan alltså inte få se om man får tex 12 månader eller 24 månader spärrtid innan man väljer om man vill ha alkolås eller ej. kan detta stämma ?

Backlundaren
12 januari 2012 · 314 Inlägg

Nu pratar jag om först 2010 års regler, och sedan om 2011 års regler.
Jag har haft två vänner som har blåst positivt vid en kontroll.

Den ena skedde sommaren 2010, han hade prövotid kvar och och fick också välja alcohol-lås om han ville innan han fick beslut på hur lång tid han skulle vara utan körkort. Han valde att vara utan kortet och vänta på beslutet.
Han fick efter 2 månader reda på att han skulle få ta om körkortet efter 9 månader, men 6 månader in i den perioden så hamnade han i fyllecell, så när hans körkortstillstånd skulle sökas på nytt i maj så fick han beslutet nej och att han fick vänta nio månader till. DVS denna vän har fortfarande inte fått börja ta sitt körkort igen och blåste 0.79 promille sommaren 2010. (då låg grov rattfylla på 0.8)

Vän nummer två blåste positivt i ett prov våren 2011 och blåste typ 0.47 promille. Han fick behålla kortet i väntan på beslut eftersom prövotiden var slut för honom. Men när beslut kom först efter fyra månader så fick han bara dagsböter som straff.

Så det känns som att det är rätt svårt att säga vad du kan få men det här kanske har lärt dig lite iallafall. Jag skulle iallafall ta tiden utan kort och stå ditt kasst att vara en idiot istället för 50 k för att få en blås instalerad i en gammal bil, och du får ju sen BARA köra den bilen i två år.

Senast redigerat av Backlundaren (12 januari 2012)

mackmeister
12 januari 2012 · 13 Inlägg

min prövotid har gått och ut och jag är bara 19 år så jag tror nog att jag klarar mig med att cykla/åka buss i ett år eller så.

careau
12 januari 2012 · 1 624 Inlägg

mackmeister skrev:
min prövotid har gått och ut och jag är bara 19 år så jag tror nog att jag klarar mig med att cykla/åka buss i ett år eller så.

Du är 19 år och din prövotid har gått ut?

Slash Saabifierad
12 januari 2012 · 2 026 Inlägg

careau skrev:

mackmeister skrev:
min prövotid har gått och ut och jag är bara 19 år så jag tror nog att jag klarar mig med att cykla/åka buss i ett år eller så.

Du är 19 år och din prövotid har gått ut?

Han kan ha tagit lätt motorcykelkörkort när han varit 16 eller 17 och då skulle prövotiden avslutas antingen vid 18- eller 19 års ålder.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2012 · 13 777 Inlägg

mackmeister skrev:
min prövotid har gått och ut och jag är bara 19 år så jag tror nog att jag klarar mig med att cykla/åka buss i ett år eller så.

troligen kommer du få ta om körkortet
det handlar om du får 12månader eller 1års indragning eller mer

enda sättet att få behålla kortet är att få alkolås
som du får montera på egen bekostnad och skulle du köra en annan bil så tar dom kortet direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mane_Attraction Totalt okunnig
13 januari 2012 · 413 Inlägg

Klarar du dig utan bil så rekomenderar jag väl det, är ju inte kul att hysta upp 40 000:- direkt. Kan inte riktigt dagens regler men jag gjorde en idiotgrej och hade 1.55 promille, för detta dömdes jag till indraget körkort i 12 månader och 1 månads fängelse som blev omvandlades till 50 timmars samhällstjänst. Glöm inte att ta dessa prover som ska påvisa att du är en skötsam kille. Börja med dom så fort som möjligt. Prata med din advokat om detta.

Dummaste grej jag gjort i hela mitt liv.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Hilmer
13 januari 2012 · 1 790 Inlägg

Är inte påföljden för grovt rattonykterhet automatiskt fängelse (alkolås/fotboja), tycker det verkar snällt att "bara" dömas till böter numera!?

Mane_Attraction Totalt okunnig
13 januari 2012 · 413 Inlägg

Hilmer skrev:
Är inte påföljden för grovt rattonykterhet automatiskt fängelse (alkolås/fotboja), tycker det verkar snällt att "bara" dömas till böter numera!?

Så var det för 10 år sen iaf och får du fängelse(boja/samhällstjänst) så får du inga böter.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Hilmer
13 januari 2012 · 1 790 Inlägg

Mane_Attraction skrev:

Hilmer skrev:
Är inte påföljden för grovt rattonykterhet automatiskt fängelse (alkolås/fotboja), tycker det verkar snällt att "bara" dömas till böter numera!?

Så var det för 10 år sen iaf och får du fängelse(boja/samhällstjänst) så får du inga böter.

Det jag refererar till hände i och för sig -93, 1.94 i promille resulterade i 14mån spärrtid och 1mån bakom galler.
Fanns liksom inga andra alternativ då.

Muttley
13 januari 2012 ·

Hilmer skrev:

Mane_Attraction skrev:

Hilmer skrev:
Är inte påföljden för grovt rattonykterhet automatiskt fängelse (alkolås/fotboja), tycker det verkar snällt att "bara" dömas till böter numera!?

Så var det för 10 år sen iaf och får du fängelse(boja/samhällstjänst) så får du inga böter.

Det jag refererar till hände i och för sig -93, 1.94 i promille resulterade i 14mån spärrtid och 1mån bakom galler.
Fanns liksom inga andra alternativ då.

1,94 då är man rätt laddad. Personligen hade jag nog inte kunnat köra iväg en bil.  De som dömer ut straffen gör såklart inviduella straff men de blir väl snarlika.

Hilmer
13 januari 2012 · 1 790 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hilmer skrev:

Mane_Attraction skrev:

Så var det för 10 år sen iaf och får du fängelse(boja/samhällstjänst) så får du inga böter.

Det jag refererar till hände i och för sig -93, 1.94 i promille resulterade i 14mån spärrtid och 1mån bakom galler.
Fanns liksom inga andra alternativ då.

1,94 då är man rätt laddad. Personligen hade jag nog inte kunnat köra iväg en bil.  De som dömer ut straffen gör såklart inviduella straff men de blir väl snarlika.

Vill minnas att det enda som skrivits i polisrapporten som kännetecken för alkoholpåverkan var rödsprängda ögon, men den som dricker mycket ökar ju sin tolerans.
Det är klart att det döms efter det specifika fallet, men tycker ändå att det är konstigt att det inte per automatik är fängelse som gäller vid grovt rattfylleri. Att riskera fängelse ger ju mer respekt än att få samhällstjänst några timmar...

Muttley
13 januari 2012 ·

Hilmer skrev:

tkd_rille skrev:

Hilmer skrev:

Det jag refererar till hände i och för sig -93, 1.94 i promille resulterade i 14mån spärrtid och 1mån bakom galler.
Fanns liksom inga andra alternativ då.

1,94 då är man rätt laddad. Personligen hade jag nog inte kunnat köra iväg en bil.  De som dömer ut straffen gör såklart inviduella straff men de blir väl snarlika.

Vill minnas att det enda som skrivits i polisrapporten som kännetecken för alkoholpåverkan var rödsprängda ögon, men den som dricker mycket ökar ju sin tolerans.
Det är klart att det döms efter det specifika fallet, men tycker ändå att det är konstigt att det inte per automatik är fängelse som gäller vid grovt rattfylleri. Att riskera fängelse ger ju mer respekt än att få samhällstjänst några timmar...

De håller jag fullständigt med om. Men vi har haft rätt så klena regler i sverige gällande straffen, vi tycker att våra böter är höga. Men hade vi haft straffsatsen grannlandet norge har så tror jag fan att folk hade haft lite mer respekt åt det här.
Nu vet jag ju däremot inte vad rattfylla ger där men fortkörning är rätt rejält.

Mane_Attraction Totalt okunnig
13 januari 2012 · 413 Inlägg

F ö så tycker jag det är konstigt att det inte sitter alkolås i alla nya bilar. Det borde ju samhället tjäna på.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Muttley
13 januari 2012 ·

Mane_Attraction skrev:
F ö så tycker jag det är konstigt att det inte sitter alkolås i alla nya bilar. Det borde ju samhället tjäna på.

Så de ska plötsligt kosta de här 40 tusen extra för att man vill köpa en ny bil? De är rätt orättvist mot nykterister kan jag ju faktiskt tycka. Däremot på alla yrkesfordon som ska in på sveriges vägar skall kollas kan jag tycka.
De finns även folk som dricker under tiden de kör. Dvs de kan blåsa igång bilen och sen köra, så länge de startar upp bilen igen inom 30 minuter från de stannat så kan de köra hur länge de vill ju.

plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
13 januari 2012 · 70 Inlägg

Eftersom trådskaparen skrev att om man inte visste något skulle man inte skriva något.
Jag VET att är man en sådan loser som kör rattfull så skall man ha sådan k*k i sig att ta sitt straff!

Fy fan för rattfulla!

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
Hilmer
13 januari 2012 · 1 790 Inlägg

skruffse skrev:
Eftersom trådskaparen skrev att om man inte visste något skulle man inte skriva något.
Jag VET att är man en sådan loser som kör rattfull så skall man ha sådan k*k i sig att ta sitt straff!

Fy fan för rattfulla!

I TS fall så har han ju insett sitt misstag och verkar dessutom medveten om att ett kännbart straff kommer att dömas ut så det där behöver vi ju inte diskutera.

Personligen anser jag det bara vara bra ifall sånt här diskuteras och ventileras, just för att få upp ögonen på vad som egentligen kan inträffa om man sätter sig i bilen påverkad (handlar inte enbart om alkohol).
För tyvärr är det inte alla gånger det går lyckligt för dem runtomkring...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang