3542
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
516 159 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#281
Hej alla trogna vapendragare!

I slutet av säsongen pajjade ju som bekant infästningarna i bakaxeln och upphängningen vek sig som följd. Så jag håller på att förstärka infästningarna. Gör samtidigt egna, ställbara momentstag i stål och stagar momentbryggan åt sidan (orginal har den ju inget som tar upp sidkrafter och förskjutningar).

Så fort det är klart ska jag renovera framvagnen. Det blir nya dämpare och fjädrar (bilstein sprint + jamexfjädrar) fram som jag fått en bra pris på från Forza AB, så ett stort tack till dem.

Polyuretanbussningar överallt i framvagnen och lite annat småfixande.

Har nog ångrat mig ang. att riva ur inredningen. Jag har nog bestämt mig för att behålla den, då jag anser att det är ballare med 500whp gatbil än en 500whp dragracebil. Stuket är ju helt rätt med sleeperlooken och inredning.

Det är planen hitills iaf.

Ska fixa ett par breda 15" till slicksen också. Någon som vet nån person el. firma som breddar fälgar TILL BRA PRIS i Stockholm? (bra pris är inte 1000kr/" som skullman ska ha). Alternativet är att köpa ett par plåtfälgar till nån jänkare som redan är typ 8-9" breda och bara byta centrum på dem. Det skulle nog bli billigast. frågan är om volvocentrumet passar på dem???

Den här tex---> http://www.alven-ingvarsson.se/f%C3%A4l … hite-spoke

På återseende!

P.S. min polare Kungkimmoonehttp://www.facebook.com/KungKimmoMedia håller på att klippa ihop en film med bilen från säsongen som vart. Kommer bli awsome och jag tror ni kommer gilla den. Så håll lite utkik!
Senast redigerat av Magistern (25 oktober 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#282
http://www.garaget.org/video/129537 Åkte på torsk men min snabbaste repa var ju snabbare än Amazonen. Jag hade alltså haft en chans cool Kanske inte ska sitta och sova när starten ska gå...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

[HOONIGAN]
168 Inlägg
27 oktober 2012
#283
Ser jäkligt bra ut wink

Drift is The Shit!!!!

Industritekniker
433 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#284
Läste på ett annat forum om nån snubbe som kör av sina drivaxlar efter ett par mil. Fattar inte hur. Slår härmed ett slag i saken och skriver (citerar mig själv) hur jag upplever "problemet" med drivaxlar.

Jag har 500Whp, 700Nm, svetsdiff, 2-skivig tilton koppling (den elakaste sorten), Jag rullar på 17"are med 225or på gatdäcken och 9" breda 26" höga slicks på strippen och gatrace. Kör med en hederlig 1031, svetsad diff med orginalaxlar 25000mil, 3:31 i utväxling.

Har våldat, startat illa, sladdat, gjort u-svängar på vägen osv och försökt döda axlarna med alla medel. Jag startar på klistrat på strippen med 0,8bar och 6000rpm launchcontrol och dumpar kopplingen, bokstavligen kliver av pedalen. Har kört kanske 200mil i sommar. INTE EN ENDA gick av. Har inte ens behövt tagit ur en och kollat. Så jag fattar inte hur ni gör. Kanske borde ni som lyckas ha av dem ändra er körstil??

Debatten om det här, är så vitt jag vet, väldigt ombestridd och jag menar att axlarna håller BRA! Inget snack om saken. Men jag har även hört om andra som kört av mängder med drivaxlar. Frågan är vad de gör för fel?
Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

[HOONIGAN]
168 Inlägg
27 oktober 2012
#285
Jag körde av 2st axlar pga att jag hade 850 turbo fälgar med 225or, men de var för att däcken tog i inneskärmarna.

Svetsdiffat med axlarna i klumpen.

Ps: ville bara börja ;D hehe

Drift is The Shit!!!!

Industritekniker
433 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#286
audia4gt35 skrev:
Jag körde av 2st axlar pga att jag hade 850 turbo fälgar med 225or, men de var för att däcken tog i inneskärmarna.

Svetsdiffat med axlarna i klumpen.

Ps: ville bara börja ;D hehe

Tror inte att axlarna gick av för att de tog i skärmarna. Tror mer på att det var för att du behöll dem i när du svetsade.  Då tappar ju splinesen sin härdning, både diffen  och axlarna...tongue

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

[HOONIGAN]
168 Inlägg
28 oktober 2012
#288
Jovisst är de så, men lite hade de med Däcken, de märktes på inneskärmarna wink hehe

Drift is The Shit!!!!

snickare
612 Inlägg
28 oktober 2012
#289
allting har o göra med hur man svettsar och hur bra man shimsar in klumpen efter svettsning vilket inte många verkar ta seriöst på smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

246 Inlägg
28 oktober 2012
#290
allenalle skrev:
allting har o göra med hur man svettsar och hur bra man shimsar in klumpen efter svettsning vilket inte många verkar ta seriöst på smile

Shimsar in klumpen efter svetsning? Man sätter tillbaka den om det är samma axel den ska in i igen.


244 Inlägg
28 oktober 2012
#291
NTCRS skrev:
allenalle skrev:
allting har o göra med hur man svettsar och hur bra man shimsar in klumpen efter svettsning vilket inte många verkar ta seriöst på smile

Shimsar in klumpen efter svetsning? Man sätter tillbaka den om det är samma axel den ska in i igen.

Har också hört att de bara e att sätta tillbaka, men med tanke på att klumpen kan ändra sej lite pga svetsningen så kanske man skulle shimsa om för att vara på säkra sidan tongue Bara en tanke xD

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

246 Inlägg
28 oktober 2012
#292
Det är bara när du sätter i en klump i en axel som den klumpen inte tidigare har varit i. t ex om du ska byta utväxling, sätta i "finklump" m.m.,

Försöker du shimsa samma klump så tror jag bara det går sönder ännu fortare..


1 574 Inlägg
28 oktober 2012
#293
Har tydligen missat helt att kommenterat detta projekt!!
Ser ju riktigt bra ut!
Har haft samma problem som dig med momentstaget som bakaxeldelar säljer, den reser ju bara arslet å sen spinner det.. Blir original brygga för mig med uniballs för mig nu också! smile

Lycka till! smile


526 Inlägg
28 oktober 2012
#294
Inte sugen på 4 länk då kan rekomendera www.snowball.se riktigt schysta priser och jävligt bra grejjer vet 3 st som kör dragracing och gatbilar som köpt grjjer av han kolla in sidan iallafall smile

snickare
612 Inlägg
29 oktober 2012
#295
http://www.myranesracing.com/  dom har bra grejer,hyffsade priser med tycker jag,kolla in o se om du hittar något roligt smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Industritekniker
433 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#296
NTCRS skrev:
allenalle skrev:
allting har o göra med hur man svettsar och hur bra man shimsar in klumpen efter svettsning vilket inte många verkar ta seriöst på smile

Shimsar in klumpen efter svetsning? Man sätter tillbaka den om det är samma axel den ska in i igen.

Ja jag shimsade då inte. Det behövs inte, då klumpen tillhörde axeln som den redan satt i. Inga problem med det. Tro mig jag kan det där, jobbar med konväxlar på scania.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#297
allenalle skrev:
http://www.myranesracing.com/  dom har bra grejer,hyffsade priser med tycker jag,kolla in o se om du hittar något roligt smile

Brago skrev:
Har tydligen missat helt att kommenterat detta projekt!!
Ser ju riktigt bra ut!
Har haft samma problem som dig med momentstaget som bakaxeldelar säljer, den reser ju bara arslet å sen spinner det.. Blir original brygga för mig med uniballs för mig nu också! smile

Lycka till! smile

Har vart på myranes och kikat men på det stora hela så är ju deras brygga samma skit som en förstärkt orginalbrygga. Det är inget fel på den, har aldrig vart heller. MEN den bör stagas åt sidan också så att den kan ta upp sidkrafter. Jag kommer inte köra på Uniballs till bärstagen. Jag kommer att göra egna i stål med gummibussningar, stöddiga sådana. Då får man lite "komfort" iaf. Uniballs är inte alltid det bästa alternativet beroende på hur bilen ska brukas.

Brago skrev:
Har tydligen missat helt att kommenterat detta projekt!!
Ser ju riktigt bra ut!
Har haft samma problem som dig med momentstaget som bakaxeldelar säljer, den reser ju bara arslet å sen spinner det.. Blir original brygga för mig med uniballs för mig nu också! smile

Lycka till! smile

Det låter bra. Du har ju antagligen lite mer mos än mig med m50 turbo maskinen men samma skit där bak. Du bör nog staga bryggan åt sidan (mot domkraftsfästet tex) så att sidkrafterna minskar. Då bör du ha en upphängning som lirar ganska bra sen. Självklart bleknar den ju mot en ställbar 4link men för att va budget så håller det bra. Mvh
Senast redigerat av Magistern (29 oktober 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#298
Tiiiseen skrev:
Inte sugen på 4 länk då kan rekomendera www.snowball.se riktigt schysta priser och jävligt bra grejjer vet 3 st som kör dragracing och gatbilar som köpt grjjer av han kolla in sidan iallafall smile

Har vart inne o kikat där massor och kommit fram till att min ekonomi inte räcker till en 4link just nu. Dessutom så finns det klara nackdelar med 4-link och en bil som skall kunna brukas som en "gatbil".

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#299
Tja alla glada. Jag har nu blivit klar med hårdvaran till mina bärstag. Tog typ 1-2h effektiv tid att göra. Slaktade en vantskruv för att få gängorna och det. Hoppas detta kan inspirera någon till en billig effektiv lösning:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-46ab1c7365b1a81e42231fb5324e3fa9_large.jpg
Ville ju såklart hitta en smart billig lösning som ändå gjorde pinjongvinkeln ställbar. Hittade en vantskruv på svärfars verkstad. Slaktade den på gängor och muttrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e467f2d05ab14a21e02dd467083ace08_large.jpg
Kapade själva vanten och behöll "gängrören", slipade till dessa i bandslipen och hammrade ned dem i röret. Röret är ett 30x3mm rör, gängan är M20 höger/vänster.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-746d162a785596704e437c86393760f8_large.jpg
Svetsat och klart. Svetsade med nån nickelbaserad tråd som tydligen är skitstark. Hoppas det håller. Det smarta är nu att eftersom staget är gängat hö/vä i ändarna, behöver jag endast lossa på låsmuttrarna och vrida staget åt nåt håll för att göra det längre el. kortare = ställer pinjongvinkeln. Bussningarna som jag tänker använda är den i bild, från Biltema. Den kostar 109spänn, är 76mm L, 41mm i diam och sedemera helt perfekt för mina ändamål. Den är stöddig som fan också. Då infästningen i bryggan är 54mm måste jag slipa av mittröret i bussningen med några mm på varje sida. men det blir ändå perfa!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bed5e1f01c553cbd59a3251c06211d87_large.jpg
Som en liten parantes kom jag över dessa 15"are som är 9" breda mellan dikena för ynka 600spänn!!. Sjukt bra pris. Lite lack på dessa så bir det utmärkt att kränga slicksen på.

Vi hörs och ses! PÖSS
Senast redigerat av Magistern (31 oktober 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

244 Inlägg
31 oktober 2012
#300
Ser riktigt bra ut big_smile Har tänkt göra något liknande som du gjorde med stagen där fast till "camberstaget" på min merca tongue

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis


Sök