Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Ja, lite om vad som hänt här fick skiftat plats på motorerna och fick även iden att jag skulle bygga en liten kontrollpanel sagt och gjort offrade skärtosdags kvällen åt att snickra till kontrollpanelen
Platsbytar dax
Varvräknare, oljetryck, vattentemp, tändning och startknapp
Provstartnings dagen va mest fylld av strul men tillslut så blev det brovstartning, sen började förgasaren läcka bensin då inte packningen till påfyllnads skruven som följde med renoveringssattsen höll tätt och sen började även soppapumpen läcka, men den får jag ta på mig då jag aldrig bytade gummipackningen till glashuste så tiden sprang iväg och blev bara kortare provstartning hann aldrig med några justeringar av tändning, ventiler eller något annat. Och ja just det köpte varvräknaren och oljetrycksmätaren på biltema då jag tänkte komma billigt undan skulle ju ändå inte sitta i någon bil utan bara att ha och testa med, skulle jag inte ha gjort varvräknaren måste visat något värde från någon annan planet!! Plocka loss den och provade den på en garagekompis 240 och då visa den 2000 varv på tomgång instäld på 4 cylindrar slog ja om brytaren till 8 cylindrar så visa den ca 900 varv. men har jag den inkopplad på B36an och instäld på 8 cylindrar så slår den i botten typ 6-8000varv på tomgång
Men en liten film blev det, ska filma mer nästa gång för den ska startas snart igen och justeras in
Tack ja den går fint starta direkt med gillar ljudet, ska sätta på ljuddämpre nästa gång bara för det är lite lättare att höra så att allt är som det ska, får höra hur den låter då
byt den då då är det fel pån bara o byta tills dom visar rätt men skapligt sjukt detta är inga biltema mätare för speedparts säljer exakt samma o andra också
byt den då då är det fel pån bara o byta tills dom visar rätt men skapligt sjukt detta är inga biltema mätare för speedparts säljer exakt samma o andra också
Hittade nyss din tråd ,fastnade direkt o körde igenom den från början till slut,riktigt grymt bygge ,väldigt intressant med B 36 ,gillar själv gamla Volvos ,grym yrkesstolthet,,,bra där
Hittade nyss din tråd ,fastnade direkt o körde igenom den från början till slut,riktigt grymt bygge ,väldigt intressant med B 36 ,gillar själv gamla Volvos ,grym yrkesstolthet,,,bra där
Tack för de värmande orden går lite trögt just nu bara men kommer update snart
Det har stått lite still med Duett projektet nu ett tag varit tvungen att ägna vardags bilen lite omsorg med. Lite märkligt det där man kan lägga hundratals timmar på bilar som bara rullar lite på sommaren, medan den bilen man är beroende av var dag är den som får minst kärlek men men. Tanken är att bromssystemet ska bli som 140/164 så har fått fixa med fäste till bromskraftsregulatorn bak. Efter lite funderingar så fick placeringen bli på tvärbalken ovan bakaxeln. Försöker därför få fästet att likna karossfästena som redan sitter på tvärbalken så att det ser ut som om den skulle ha suttit där