Nu vare äntligen dags att göra nått man drömt om sen man var en liten knodd, att bygga sig en Hotrod.
Har vart något av en dröm ända sen man byggde sina första roddar i lego o åkte med i farsans T-rod.
Jag ber om ursäkt i förväg för att vissa bilder kanske inte har den bästa kvaliteten, jag har bara tillgång till en mobilkamera som det är i dagsläget.
Det som är tänkt o göra är att först o främst får den körklar, siktet e sommar 2013. Jag skall cruisa på powermeet, om jag så ska jobba dag o natt
Maskinen som sitter i just nu är en volvo fyra. Närmare bestämt ett kompsänkt B23ET block med 16v topp som matas av en kkk24 turbo. Tänkte köra med den här maskinen ett tag o få se hur det lirar. Planen för framtiden e la en lite större motor. Men jag gillar hur det alltid retar nån när man bygger rod utan v8a
Ram, bakvagn samt framvagn är från början från en Duett, dock väldigt ombyggda.
Bakvagnen har fått sig en k-länk upphängning och coilovers. Framvagnen är mestadelsorginal, änsålänge. Det skall byggas om det med med poly bussningar, coilovers o lite annat gott.
Ni får ursäkta att dom flesta bilderna inte är i kronologisk ordning, jag har en tendens att springa runt o skruva lite där, o sen lite där. Det blir lätt rörigt bland bilderna då, o kanske lite svårt o hänga med.
Var iväg o hämtade mig ett avstannat projekt utanför jönköping.
Började måtta in huv o monterade blinkers, stag etc.
Så praktiskt att ha grannar med truck
Chassiet åkte upp på bockarna för översyn o lite ombyggnation
Förstärkte upp ramkrysset, och svetsade klart det. Det var stora glipor här o var, o var allmänt inte färdigsvetsat
Svetsar k-linkens fästpunkter
Orginaltanken var inte att plocka ner bilen såmycket mer den här sommaren, utan försöka hinna o åka lite också. Men pedanten inom mig kom fram, så framvagn, bakvagn, motor, bromssystem, allt åkte väck
Lite ny färg på
Ramen fick sig en ordentlig urblåsning, fanns gott om skit i ramenen kan jag lova!
Sen fick den sig en liten inspektion. Det visade sig endast vara ytrost på insidan, vilket var en lättnad. Provborrningar har utförts för att veriferia tjockleken o det var bra. Skall fylla insidan av rambenen senare med rostskyddsmassa. (obs, ramen är upponer )
Sen började det åka på lite detaljer på ramen. Bland annat en totalrenoverad styrsnäcka
Började med karrossen med, då jag inte kunde hålla fingrarna borta.
Byggde ett stag för o hålla uppe bakluckan, o hela insidan av cupeén blev svart
Åkte på lite glasfibergrund
Sen åkte färgen på, tyvär blev det flammigt o allmänt bajs, så det skall göras om. Rätt nöjd med torpeden dock
Undertiden hade jag börjat plocka isär allt jag hade rensat av bilen, blev endel som åkte iväg på blästring
Ett litet smakprov på hur stuket på motorn kommer bli
Växelspaken som satt i bilen när jag köpte den var rätt snygg, men tok förlång. Den var nästan i taket o skrapade, så den kortades ner.
Och polerades
Slängde på lite ny färg på fälgarna, svart e snyggt, och praktiskt.
Började justera in sätet, som det var när jag köpte den så satt man så glodde man rakt in i taket, så det behövdes åtgärdas. Började med att... Massera den lite för att ge plats åt kardantunneln
Detta var dock inte nog, så det fick tas till lite mer drastiska metoder.
Kapade bort lådbalken ibak och borrade nya fästen för fjädrarna. Förstärkte sedan konstruktionen med att svetsa in lite strategiska stag. Jag monterade även två ben längst fram på soffan för att ge stabilietet, fästpunkter o få ett litet skönt bakåtlut på soffan.
Målade soffan i hammarlack och provmonterade, satt som en smäck! Nu vare bara den därbiten med omklädsel..
Började bygga om framvagns balken. Då motorn är bakflyttade o har fått en ny vagga så blir det ju perfekt att montera kylare härpå, inte sant?
Spacklade upp balken o slängde på lite färg
Det var väll dom bilderna jag kunde hitta i telefonen i dagsläget, men mer kommer det!
Har vart något av en dröm ända sen man byggde sina första roddar i lego o åkte med i farsans T-rod.
Jag ber om ursäkt i förväg för att vissa bilder kanske inte har den bästa kvaliteten, jag har bara tillgång till en mobilkamera som det är i dagsläget.
Det som är tänkt o göra är att först o främst får den körklar, siktet e sommar 2013. Jag skall cruisa på powermeet, om jag så ska jobba dag o natt
Maskinen som sitter i just nu är en volvo fyra. Närmare bestämt ett kompsänkt B23ET block med 16v topp som matas av en kkk24 turbo. Tänkte köra med den här maskinen ett tag o få se hur det lirar. Planen för framtiden e la en lite större motor. Men jag gillar hur det alltid retar nån när man bygger rod utan v8a
Ram, bakvagn samt framvagn är från början från en Duett, dock väldigt ombyggda.
Bakvagnen har fått sig en k-länk upphängning och coilovers. Framvagnen är mestadelsorginal, änsålänge. Det skall byggas om det med med poly bussningar, coilovers o lite annat gott.
Ni får ursäkta att dom flesta bilderna inte är i kronologisk ordning, jag har en tendens att springa runt o skruva lite där, o sen lite där. Det blir lätt rörigt bland bilderna då, o kanske lite svårt o hänga med.
Var iväg o hämtade mig ett avstannat projekt utanför jönköping.
Började måtta in huv o monterade blinkers, stag etc.
Så praktiskt att ha grannar med truck
Chassiet åkte upp på bockarna för översyn o lite ombyggnation
Förstärkte upp ramkrysset, och svetsade klart det. Det var stora glipor här o var, o var allmänt inte färdigsvetsat
Svetsar k-linkens fästpunkter
Orginaltanken var inte att plocka ner bilen såmycket mer den här sommaren, utan försöka hinna o åka lite också. Men pedanten inom mig kom fram, så framvagn, bakvagn, motor, bromssystem, allt åkte väck
Lite ny färg på
Ramen fick sig en ordentlig urblåsning, fanns gott om skit i ramenen kan jag lova!
Sen fick den sig en liten inspektion. Det visade sig endast vara ytrost på insidan, vilket var en lättnad. Provborrningar har utförts för att veriferia tjockleken o det var bra. Skall fylla insidan av rambenen senare med rostskyddsmassa. (obs, ramen är upponer )
Sen började det åka på lite detaljer på ramen. Bland annat en totalrenoverad styrsnäcka
Började med karrossen med, då jag inte kunde hålla fingrarna borta.
Byggde ett stag för o hålla uppe bakluckan, o hela insidan av cupeén blev svart
Åkte på lite glasfibergrund
Sen åkte färgen på, tyvär blev det flammigt o allmänt bajs, så det skall göras om. Rätt nöjd med torpeden dock
Undertiden hade jag börjat plocka isär allt jag hade rensat av bilen, blev endel som åkte iväg på blästring
Ett litet smakprov på hur stuket på motorn kommer bli
Växelspaken som satt i bilen när jag köpte den var rätt snygg, men tok förlång. Den var nästan i taket o skrapade, så den kortades ner.
Och polerades
Slängde på lite ny färg på fälgarna, svart e snyggt, och praktiskt.
Började justera in sätet, som det var när jag köpte den så satt man så glodde man rakt in i taket, så det behövdes åtgärdas. Började med att... Massera den lite för att ge plats åt kardantunneln
Detta var dock inte nog, så det fick tas till lite mer drastiska metoder.
Kapade bort lådbalken ibak och borrade nya fästen för fjädrarna. Förstärkte sedan konstruktionen med att svetsa in lite strategiska stag. Jag monterade även två ben längst fram på soffan för att ge stabilietet, fästpunkter o få ett litet skönt bakåtlut på soffan.
Målade soffan i hammarlack och provmonterade, satt som en smäck! Nu vare bara den därbiten med omklädsel..
Började bygga om framvagns balken. Då motorn är bakflyttade o har fått en ny vagga så blir det ju perfekt att montera kylare härpå, inte sant?
Spacklade upp balken o slängde på lite färg
Det var väll dom bilderna jag kunde hitta i telefonen i dagsläget, men mer kommer det!
Senast redigerat av Slimbastard (1 juli 2015)
0
0
0
0