Ford Mondeo mk3 Door Handle Lights'cause I canJag tröttnade på det där med sol och grejer, så jag åkte ned i garaget i morse och Jisses, blev jag kvar där? Det här gick inte fort, men det vad för att jag mer eller mindre uppfann hjulet 3 gånger till i dag
OBS! Om du försöker dig på något liknande själv: Testa hela tiden att lampor/sladdar fungerar. Testa, testa och testa igen! Jag kan berätta att det är drygt när man gjort för många moment och upptäcker att man bränt en LED
Det här, mina vänner, det är Styling!
Motivation: Dra in belysning i dörrhandtag både inne och utanpå!
Gameplan: Dra sladdar från golvbelysningen i sparklådan fram.
... det gick ju fullständigt
åt helvete Det finns ingen enkelt sätt att dra nya sladdar ut i framdörrarna. Jag skruvade loss den mjuka gummislangen som går mellan A-stolpe och dörr, och väntade mig att hitta sladdar liggandes lös... Icke!
Kontakt mellan dörr och stolpeDär fanns inga lösa sladdar, det var en stor kontakt med massor av poler, som skruvas in i hanen som sitter fast i stolpen. Mitt tips: Ta INTE loss den, det var klurigt att hitta rätt läge för att få tillbaka den
Där finns inget utrymme för att dra fler sladdar i den, inte på ett enkelt sätt iaf, kommer nog läcka in vatten om man försöker göra hål och dra fler sladdar.
Gameplan 2: Koppla in sig på "puddel lights", instegsbelysningen, som sitter under backspeglarna.
Så det var bara att börja riva dörren
Dörrsida och högtalareStrippad dörrDet tog mig 2 timmar att lista ut hur man tar loss dörrhandtaget.. oavsett vad de skriver på nätet så är det inte så jävla enkelt.
Demontera dörrhandtagEnklast var om man kom åt insidan samtidigt. Ute på kortsidan av dörren finns en liten spännskruv som man lossar 2-3 varv, sedan går det att ta loss den bakre kåpan på utsidan av dörren genom att föra det bakåt. Där efter kan man dra ut och försiktigt dra handtaget bakåt. För att sätta tillbaka det så behövde man dock komma åt insidan av mekanismen, eller så finns det något trick som jag inte listade ut
Sedan var det bara att lokalisera vilka sladdar från kablaget in i spegeln som är för instegsbelysningen.
..
bara...Jag lyste in under spegeln och ser att sladdarna till lampan är Grön/Svart och Brun.
WTF!!
I andra änden av kablaget fanns inte de färgerna. alls. Så... då demonterar vi spegeln också för att försöka få rätsida i mysteriet.
Ford Mondeo MK3 Puddle lightsFord Mondeo MK3 Mirror Connector.. och färgmarkeringarna i den änden av kontakten matchade inte sladdarna inuti dörren
Ford Mondeo MK3 Mirror ConnectorSå, ..
"bara följ strömmen" som min kära garagegranne skulle ha sagt.
Lampan - Spegelkontakt - Dörrkontakt Brun - Lila - Orange/Blå ( + ) Stift 9
Grön/Svart - Vit - Svart/Blå ( - ) Stift 10
6 olika kablar på 3dm
Jag skalade en bit av Orange/Blå
(pwr) och Svart/Blå
(gnd) och lödde fast kontaktstift.
DiordernaJag bestämde mig för att parallellkoppla dioderna, med varsitt motstånd och egen sladd. Om en går sönder så slocknar inte allt.
Som lampor använder jag mig av samma
LED-dioder som jag använt på vissa ställen när jag gjorde om instrumenteringen, vit 3mm 3.5V 16000 mcd. Till varje LED sätter jag en resistor på 560ohm. Detta ska förhoppningsvis ge marginaler nog för att hålla länge, och inte brännas sönder.
ModifierarEn LED borrar jag in i ovansidan av "koppen" som sitter runt innerhandtaget.
Den andra sätter jag inne i dörrhandtaget. Jag borrar hål på 3 mm och limmar fast dioderna där i, så bara 0.5mm av dem sticker ut.
OBS! Man ska inte använda för starkt superlim
Då kan själva LED'en smälta ihop och kortslutas, plasten löstes upp... smältlim eller liknande "kladd", typ kontaktlim fungerade bättre.
Detta lärde jag mig efter att jag blivit tvingad att ta ut, skala av och löda in en ny lampa..
Gör om, gör rätt Sedan ett lager racinggul krympslang kring alla lödningar för att isolera och kanske hålla det på plats lite bättre
Mondeo MK3 Door Handle LED (outside)Det var tight att få plats med resistor och lödningar i handtaget. Jag fick anstränga mig för att löda ihop det nära och smått för att det ska få plats när man sätter tillbaka dörrhandtaget.
OBS! Om du testar det här själv, var noga med att provmontera handtaget flera gången nu, så du vet att du får plats med kontakt och sladdar. Använd tunna sladdar, max 0.5 mm!
Mondeo MK3 ST220 Door Handle LED (outside)Monterat! Ja, jag vet, det ser lite fult ut där. Ingen fara, jag satte upp sladdarna bättre sedan
OBS! Tänk på att akta fönsterhissen! Rutan åker upp i ned där. ... bra att komma ihåg
Gör om, gör rätt Jag använde kontaktstift på alla kontakter, så man enkelt kan demontera det i framtiden, utan att behöva klippa kablar eller slita ut hela sladden. Så om (när) en diod brinner, så kan man ta loss just den LED'en och ersätta med ny, utan att behöva riva allt
Mondeo MK3 ST220 Door Handle LED (In- & outside)Här syns också var jag skarvat mig in på originalkablaget.
Mondeo MK3 ST220 Door Handle LED (In- & outsideInnerhandtaget sitter ju en en "kopp" som måste tas bort när man demonterar dörrsidan, så där imellan hamnade det också stift. Demonterbart om man behöver. Jag borrade ett hål i själva infattningen till "koppen", och gjorde kablaget långt nog för att man ha utrymme att demontera "enkelt".
Mondeo MK3 ST220 Door Handle LED"Återmontera i omvänd ordning".
Mondeo MK3 ST220 Door Handle LED InsideMondeo MK3 ST220 Door Handle LED OutsideJo'vars!
Det fungerade
det var svårt att få till en bra bild på hur det blev, ska låna någons kamera och stativ när jag är klar och ta bättre bilder. Men ja, det blev ruggigt glassigt i verkligheten
3 dörrar kvar! Nu när jag vet hur man gör, så bör det gå mycket snabbare.
Är det fjoll-styling? JA! Gillar jag det? Yepp
Nu är det dags för en kvällsöl.
/T. out