Ja igår var de då ARN Racings bilträff på Vilanbadet i Skara.. en dag man sett GALET fram emot men som gick åt helvete iallafall
Mina vänner och jag samlas och drar upp mot Lidl i Falköping där vi möter upp bland annat Drunk och Klevert ! Riktigt trevliga killar.. kul att träffa nytt bilintresserat folk !!!
Vi ger oss iväg.. och vi är ju några bilar i karavanen med lite kräm under huven så vi hetskör ju lite
Och så ska jag då ge mig efter Drunk i hans oerhört fina S60 (
) .. plötsligt kommer den högsta avgasknallen jag fått och de va då jag trodde att jag sköt en cylinder eller något..
Bilen blir helt slapp.. motorservice erfodras dyker upp.. inget händer när jag trycker på gaspedalen.. varenda lampa börjar lysa och bilen stendör mitt på 184:an.. på med varningsblinkers och hela karavanen bakom får stanna upp 184:an..
Som tur vad är har jag mina älskade vänner med mig som är 110% mer bilmekanik-kunniga än mig som börjar undersöka vad som är fel.. vi kommer ingen vart.. bilen dör så fort jag startar den. men under dom två sekunder den går igång låter inget som motorras iallafall.. så Björn får bogsera mig bort till lastbilsskroten..
Tack Björn
Under tiden jag blir bogserad ringer jag Patrik och hör om lite tips.. hans gissning är LMM så de första vi gör på parkeringen är att dra ur luftmassemätaren.. bilen startar !!! 7km kvar till Skara så de blir en lugn körning dit..
Under kvällen så märker jag att jag inte får de minsta turbotryck.. trycker jag på gasen går han till 0 i tryck och stannar där.. suck.. har turbon dött tänker jag..
Kommer hem sent inatt och orkar inte tänka mer på de.. idag hör jag med Kristoffer Karlsson om dom har tid att hjälpa mig kolla på om de är lite tryckslangar eller något som hoppat loss..
In i verkstan och ge mig under bilen..
Kristoffer hade dock innan hittat en slang lös mellan tryckröret till turbon och IC:n !
Puh ! De va en slang iallafall som lossnat ! Hade ju hela dagen gått och laddat för att köpa en ny LMM under morgondagen.. nu slapp jag dessa tusenlappar..
Vi får ge oss båda under bilen och få på skiten..
Satan vad trångt de är under
På med slangen och tackar för hjälpen ( Återigen STORT tack Andreas och Kristoffer !!!! ).. ger mig iväg men de är något som inte stämmer..
Bilen laddar inte fullt och går ojämnt i turbotryck.. trycker gasen i botten men han går bara upp till 0,5.. för att sedan gå upp till 1,0... 1,2... 1,0... den ska ladda stabila 1,6 och gå upp i 1,6 direkt.. inte dessa små hack som han gör... dubbel suck..
Någon som har någon aning vad detta kan vara för fel ?????Pratade med Patrik igen som sa åt mig att kolla slangar och LMM återigen.. så ska åka in till Volvo imorgon och göra en felsökning i datorn om den hittar något fel på LMM.. har kollat genom Torque efter felkoder men efter vi satte på slangen så försvann felkoderna på luftmassefelen i Torque iallafall..
Så som sagt.. någon som vet varför turbon inte laddar som den ska ????? Tändspolarna som vi pratat om tidigare ??? Han har ju gått upp till 1,6 innan även om de nu varit något tändspoleproblem innan..
Nåja.. då min vän Robert inte bor så långt bort från mig så tog jag och åkte till han och hans sambo och tjötade lite bilar ett tag.. har tänkt testa att spraya på lite toningsfilm på mina baklyktor då han gjort de på sambons S60 vilket blev riktigt bra. Tänkte testa lägga på 2 lager av denna film:
Se hur morgondagen slutar nu då.. man blir lite småless på bilar när de ska krångla..