Konstig värme passat tdi -02

Segerkvist
19 januari 2013 · 23 Inlägg

Hej, har nu försökt att få igång värmen på min bil men inte lyckats.


• Bilmodell: Volkswagen Passat kombi, 100 hästars motor, klimatronic

• Årsmodell: 2002

• Miltal 26.xxx

• Syntomer runt 5-10 Minus: bilen går upp till 90 grader, bubblar i värme paketet, står man still med fläkt och full värme blåser det varmluft men knappt så att rutan tinar upp, gasar man när bilen står still så kommer det lite varmare luft men inte ens "OKEJ" värme utan ljummet, åker man med bilen så kommer det knappt ljummet.

• Syntomer runt 15-30 Minus: iskallt oavsett, "kall luften" får bort frosten ifrån framrutan.

• oavsett vilken temp det är ute, så är en slang till värme paketet som är varmare än den andra.

• Jag har: spolat ur värme paketet med kallt och hett vatten och bytt termostat.

• OBS! När jag spolade ur värme paketet med het vatten (80 Grader) så hade jag tändningen och full fläkt på, då kom det varmluft, riktigt varm luft.

Många säger: "lufta systemet" och jag tänker: " lufta systemet? måste man lufta kylarsystemet på nya bilar? har inte ens behövt lufta på en gamla 740i för att få värme. om de nu är så att det är luft i systemet på nå vänster, hur luftar man?

tacksam för svar! ganska så trött på att åka iglo, inte min typ av bil direkt. Mvh!

Senast redigerat av Segerkvist (19 januari 2013)

Volkswagen Passat tdi "passaten" (2002)
altin81
19 januari 2013 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem i min audi . Har fan provat allt men inte hittat felet :-/

Volvo V70R (1998)
TheMPG
19 januari 2013 · 141 Inlägg

Det kan vara dålig vattenpump, topplockspackning, läckage (lägre tryck, sämre värme). Drygt fel!

Jag fixar din A/C, skicka PM
Segerkvist
19 januari 2013 · 23 Inlägg

jag har trott att det är vattenpumpen men många säger att bilen skulle ha kokat i så fall, men jag har för mig att jag har läst att den inte gör det pga en extra pump.

kan det ha med dieselvärmaren att göra ?

Volkswagen Passat tdi "passaten" (2002)
TheMPG
19 januari 2013 · 141 Inlägg

I detta kalla väder, med dieselns låga värmeutveckling så är det ingen omöjlighet att hålla tempen med en vattenpump som börjar bli trött.

Beroende på vad du har för dieselvärmare så har den också en vattenpump som hjälper till

Jag fixar din A/C, skicka PM
jakeger
19 januari 2013 · 57 Inlägg

skulle nog också säga vattenpump! hade samma fel på min. var så pass kallt att den klarade sig ändå.

Segerkvist
19 januari 2013 · 23 Inlägg

verkar luta åt det hållet! tackar för svaren än så länge, så ska vi se hur han blir efter bytet.

Volkswagen Passat tdi "passaten" (2002)
mb_pucken
19 januari 2013 · 5 089 Inlägg

om de bubblar i i värmelementet så är det luft där. DET är ett jävulskap och få vissa bilar luft fria. prova att lufta på slangarna till värmepaketet. lite varv och låt det bubbla och spruta klart. gör detta med varm motor. värt att prova innan du byter vattenpump och sen lär du få göra de igen efter.

anledningen till att nya bilar är jävliga att lufta skulle ja tro beror på utrymme helt enkelt.
sen vet ja inte vilken motor du har men antar att det är en 1,9tdi och den är det klasiskt med topplockspackning. ger samma symtom och fyller ett luftat och tätt system med ny luft. som sakt lufta systemet ordentligt innan du byter nått. kan tilllägga att mitt rekord är 45 minuter för att få luften ur en sådan pasat trots att systemet var suget med vakum innan påfyllningen av kylarvätska och sedan luftat med övertryck i systemet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Segerkvist
21 januari 2013 · 23 Inlägg

Har nu provat lufta systemet, tog några tips om hur man gjorde det som lättast , så vi tog en traktor med bred skopa och lyfte fronten så högt det gick utan att skada bilen, bilen var uppe i 90 grader, vi hade bilen igång och avstäng, höll på ett bra tag men det gjorde ingen skillnad. Tack för tipset iaf!

Byte av vatten pump står på tur, görs ett kamrems byte på samma gång då det ändå snart är dags.

Volkswagen Passat tdi "passaten" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang