Tjänah!
Mitt namn är Jacob, bor i Eskilstuna och är 21 år. Fick för något halvår för mig att bygga en polisbil, vilket jag gjorde och blev väldigt nöjd med. Sålde den dock för någon månad sen i mån om en schysst vinterbil, men jävlar vad jag ångrar det. Har därför bestämt mig för att ge mig på't igen. Skapade då ingen projekttråd om bygget vilket jag tänkt göra denna gång, då jag fick mycket god respons och många härliga kommentarer!
Kan till en början svara på den vanligaste frågan, är det verkligen lagligt att åka runt i en polismålad bil?
Ja! Det är fullt lagligt att åka runt i en sådan bil så länge du inte utger dig för att vara polis personligen, typ som att gå fram till folk och säga att man är polis, eller visa fram en falsk bricka och påstå att man har rätt att provköra småttingarnas mopeder mm..
Själva färgkombinationen blå-vit har polisen ingen patent på, och ordet POLIS i sig är inte skrivskyddat på något vis. Jag trodde själv till en början att man var tvungen att täcka över polisens emblem, vapenskölden, under färd på allmän väg. Men fick efter kontakt med Eskilstuna-polisen bekräftat för mig att det är fullt lagligt att visa den så länge jag har den på min privata bil, hus eller båt. Jag får alltså inte sätta den på tex en taxibil.
Där i mot så är inte alla poliser fullt medvetna om dessa lagar, så stoppad blir man nästan jämt och det är alltid samma helvete att förklara för dom hur det ligger till. Har en massa papper med mig i bilen med domstolsbeslut, undertecknat av hovrättspresidenten själv Fredrik Wesäll. Men här i Eskilstuna/Strängnäs området har dom börjat lämna mig ifred!
Första gången jag blev stoppad så tog dom bilen i beslag, men fick då tillbaka den dagen efter. Dock med en flygande besiktning med nedslag på bland annat "Dålig skyltbelysning bak" och sådana pissgrejer.
Hur som helst, här är en bild på mitt förra projekt. Mer bilder finns på min sida.
Här är lite bilder under själva "bygget"..
Mitt nästa bygge får bli en volvo s70 -97a, lite ovanligare modell inom polisen med den fanns iallafall. Här har vi lite bilder på den vid inköp!
Här har vi den nya takrampen från standby, den är lite nyare än den förra jag hade med lite mer finesser och blinkjox.
Lite mer kablar än den förra att pilla med!
Kan även passa på att tacka "sheriff" här på garaget för all hjälp!
http://www.garaget.org/sheriff/ Detta får räcka för idag, den ska in på lackering nån dag här i veckan så får ni en uppdatering efter det. Tare lungt sålänge! /Jacob