2a på för hög tomgång, bilprovningen

OttoM
12 april 2013 · 323 Inlägg

Är det nytt? Jag har aldrig varit med om det förut.
Saken är den att jag har en automatare som när det är kallt ibland ville stanna när man vred på ratten, tomgångsvarvet 650rpm räckte inte till när styrservon ville ha kraft. Så jag ökade till 950rpm, mekaniskt, och så har det gått i 7 år utan någon anmärkning. Anser det är mer trafikfarligt om motorn plöstligt stannar i en rondell eller gatukorsning. Tomgångsstyrningen fungerar, känns bara som den inte är tillräckligt snabb.
Så återigen, någon som vet om det är ett nytt påfund?

MeloveGolf Vw trimmare
12 april 2013 · 2 995 Inlägg

OttoM skrev:
Tomgångsstyrningen fungerar, känns bara som den inte är tillräckligt snabb.
Så återigen, någon som vet om det är ett nytt påfund?

Om du måste ändra den "mekaniskt" så fungerar den uppenbarligen inte eller hur?, fixa felet istället.
Och nej det är inte nytt, hög tomgång ger 2:a och har gjort så i 10års tid.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
OttoM
12 april 2013 · 323 Inlägg

MeloveGolf skrev:

OttoM skrev:
Tomgångsstyrningen fungerar, känns bara som den inte är tillräckligt snabb.
Så återigen, någon som vet om det är ett nytt påfund?

Om du måste ändra den "mekaniskt" så fungerar den uppenbarligen inte eller hur?, fixa felet istället.
Och nej det är inte nytt, hög tomgång ger 2:a och har gjort så i 10års tid.

Enligt verkstaden fungerar den.
Ok, då har väl jag haft tur då, eller, är 950rpm för mycket var går gränsen då?

MeloveGolf Vw trimmare
12 april 2013 · 2 995 Inlägg

OttoM skrev:
Enligt verkstaden fungerar den.
Ok, då har väl jag haft tur då, eller, är 950rpm för mycket var går gränsen då?

Dålig verkstad, du ska aldrig behöva pilla på tomgången. Vad jag vet så är det lite olika men 900 rpm på insprut och bensin är standard. Vad är det för bil?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
OttoM
12 april 2013 · 323 Inlägg

Vectra 1,8 -96 roll
Men då har 650rpm som den låg på för 7 år sedan varit för lågt.

Senast redigerat av OttoM (12 april 2013)

MeloveGolf Vw trimmare
12 april 2013 · 2 995 Inlägg

OttoM skrev:
Vectra 1,8 -96 roll
Men då har 650rpm som den låg på för 7 år sedan varit för lågt.

650 låter väldigt lågt ja, kan inte opel men tomgångsmotor, spjäll eller just kallstartsventil kan vara bidragande orsaker till att du har problem med tomgången be någon kolla ordentligt efter felet så slipper du "ful-lösa" det
för något är ju fel i botten.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
OttoM
12 april 2013 · 323 Inlägg

MeloveGolf skrev:

OttoM skrev:
Vectra 1,8 -96 roll
Men då har 650rpm som den låg på för 7 år sedan varit för lågt.

650 låter väldigt lågt ja, kan inte opel men tomgångsmotor, spjäll eller just kallstartsventil kan vara bidragande orsaker till att du har problem med tomgången be någon kolla ordentligt efter felet så slipper du "ful-lösa" det
för något är ju fel i botten.

Mmm, kan vara så, att felet varit hela tiden jag haft bilen. Har trott den skulle vara så låg för att man skulle kunna lägga den i drive utan att den började rulla, men 650rpm så går den precis jämnt i motorn.
Oavsett felet så verkar det inte vara så mycket för SBP att gnälla över. Står dessutom inget på deras sida att de har med varvtalet att göra, bara att den inte får ha skitiga avgaser.
Men jag ska kolla om jag kan hitta nåt fel, inte för att det stör mig att den ligger konstant på 950rpm utan mer för att den inte är tänkt att göra det.

MeloveGolf Vw trimmare
13 april 2013 · 2 995 Inlägg

OttoM skrev:
Står dessutom inget på deras sida att de har med varvtalet att göra, bara att den inte får ha skitiga avgaser.
Men jag ska kolla om jag kan hitta nåt fel, inte för att det stör mig att den ligger konstant på 950rpm utan mer för att den inte är tänkt att göra det.

Förhöjd tomgång ger mer avgaser, mer avgaser påverkar avgasreningen. Så 2:an är helt korrekt.  Likaväl hade du fått en 2:a fast då med hänsyn till säkerhet om tomgången varit så låg att bilen dör när du ska köra iväg eller svänga.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
henke_99 Offroad Racing
13 april 2013 · 3 122 Inlägg

Ett rätt normalt tomgångsvarvtal på en 4-cyl motor brukar vara runt 800 rpm. Större motorer med fler cylindrar klarar lägre varvtal (min blazer ligger fint på 500-550 rpm)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
MeloveGolf Vw trimmare
13 april 2013 · 2 995 Inlägg

henke_99 skrev:
Ett rätt normalt tomgångsvarvtal på en 4-cyl motor brukar vara runt 800 rpm. Större motorer med fler cylindrar klarar lägre varvtal (min blazer ligger fint på 500-550 rpm)

Forskade lite till vad bilprovningen går efter och det är tillverkarna själva som sätter vilket intervall som räknas som godtagbar tomgångsvarv. Så man borde kunna fråga dom vad den ska ligga på, men frågan är om dom inte kör på "känn" dvs jämn och fin tomgång på max 900rpm godkänns direkt.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
OttoM
13 april 2013 · 323 Inlägg

Varvtalet har jag tagit reda på, ska ligga mellan 780 och 880rpm varm motor. Och 950-1000rpm vid kall motor.
Så hittar jag inget fel efter rimliga ansträgningar, sänker jag nuvarande mekaniskt med 100rpm. Efter det skall det inte finnas anledning gnälla mer om det.
Bilen är 17 år, har snart gått 20000mil. Börjar misstänka att förnyelse av svenska vagnsparken finns på SBPs agenda.
Avgasvärdena var mycket bra, kan jag tillägga.

MeloveGolf Vw trimmare
13 april 2013 · 2 995 Inlägg

OttoM skrev:
Varvtalet har jag tagit reda på, ska ligga mellan 780 och 880rpm varm motor. Och 950-1000rpm vid kall motor.
Så hittar jag inget fel efter rimliga ansträgningar, sänker jag nuvarande mekaniskt med 100rpm. Efter det skall det inte finnas anledning gnälla mer om det.
Bilen är 17 år, har snart gått 20000mil. Börjar misstänka att förnyelse av svenska vagnsparken finns på SBPs agenda.
Avgasvärdena var mycket bra, kan jag tillägga.

Nej du verkar fortfarande förneka, även om du har en 2013 så åker du på en 2:a om din tomgång inte är korrekt det säger väll sig självt? för låg = farligt, för hög = Dålig miljö och onödigt slitage på din motor

Hur ändrar du mekansikt? spänner du bara på spjället?

PS har du rengjort spjäll,insug och tomgångsmotor nån gång?

Senast redigerat av MeloveGolf (13 april 2013)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Dr-Diesel Dieseldoktor
13 april 2013 · 112 Inlägg

OttoM skrev:
Bilen är 17 år, har snart gått 20000mil. Börjar misstänka att förnyelse av svenska vagnsparken finns på SBPs agenda.

Absolut! det har det varit ett tag nu sedan miljötalibanerna fått härska mer ohämmat, det är en dold agenda från statens sida att få undan alla "gamla hemska skrothögar" på vägarna.. det känns som de är mycket hårdare i bedömningen om bilen är äldre och kanske lite nerkörd, jämförty med en ny finare bil, som ändå kan ha farliga brister som ibland missas.
det sticker väl i ögona på fjållträskpolitiker att man kan komma undan billigt med å köra en gammelbil.

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
OttoM
13 april 2013 · 323 Inlägg

MeloveGolf skrev:

OttoM skrev:
Varvtalet har jag tagit reda på, ska ligga mellan 780 och 880rpm varm motor. Och 950-1000rpm vid kall motor.
Så hittar jag inget fel efter rimliga ansträgningar, sänker jag nuvarande mekaniskt med 100rpm. Efter det skall det inte finnas anledning gnälla mer om det.
Bilen är 17 år, har snart gått 20000mil. Börjar misstänka att förnyelse av svenska vagnsparken finns på SBPs agenda.
Avgasvärdena var mycket bra, kan jag tillägga.

Nej du verkar fortfarande förneka, även om du har en 2013 så åker du på en 2:a om din tomgång inte är korrekt det säger väll sig självt? för låg = farligt, för hög = Dålig miljö och onödigt slitage på din motor

Hur ändrar du mekansikt? spänner du bara på spjället?

PS har du rengjort spjäll,insug och tomgångsmotor nån gång?

Men sänker jag 100 hamnar jag på 850rpm vilket enligt tillverkaren är korrekt.
Det finns en justerskruv för gasspjällets minsta läge, och finns det ska den väl vara till något.
Jag kör ca 500mil om året med den bilen, den tiden den går på tomgång är försumbar, så någon miljöbov känner jag inte att jag är, inte ens i dagsläget.
Att 10m3 avgaser som ligger under tillåtna värden skitar ner mer än 1m3 avgaser som ligger över marginellt över, är ju självklart liksom att 11m3 avgaser som ligger under tillåtna värden skitar ner mer än 10m3.
Klart man kan summera tomgångsminuter och multiplicera med den förhöjda avgasmängden. Det skulle möjligen ge vad motorgräsklipparen avger på en klippning. Då blir jag ändå i övermått miljövänlig eftersom jag inte nyttjar bensindriven motorklippare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2013 · 13 790 Inlägg

fast 950rpm är knappast högt.

finns en anledning att dom bryr sig om tongången det är att den renar bättre med lite varv. så lägre varv ger oftast sämre avgasvärden så dom vill ha tongången rätt.

var inne med min 245turbo där jag bytt till gnistat mekaniskt sprut och kallstart och luftsliden var urkopplade så där får man mekaniskt ställa tongången. där klagade dom på att 1100rpm var för högt.
men starta elfläkten så gick den ner till 950rpm och då godtog han det.

men alla är olika känsliga och kunskapen skiljer mycket.

kan ge mig tusan på att dom godkänner den om du åker till ett annat ställe. bara säga att tongångsmotorn var paj så du hade en tongång på 1500rpm men har fixat det ;-) eftersom dom är så duktiga och aldrig skriver ordagrant så kan man alltid bluffa sig igenom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
henke_99 Offroad Racing
13 april 2013 · 3 122 Inlägg

Att ställa tomgången med en skruv på spjället är inte rätt, när gasen är helt släppt ska spjället vara helt stängt och tomgången skötas av tomgångsmotorn. Så länge den funkar som den ska så funkar det bra. Så jag skulle tro att din tomgångsmotor är trasig eller kärvar och därmed inte klarar att reglera tomgången. (t.ex så ska tomgången hålla sig på ungefär samma varv oavsett om du har växellådan i drive eller neutral när den fungerar)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
OttoM
13 april 2013 · 323 Inlägg

henke_99 skrev:
Att ställa tomgången med en skruv på spjället är inte rätt, när gasen är helt släppt ska spjället vara helt stängt och tomgången skötas av tomgångsmotorn. Så länge den funkar som den ska så funkar det bra. Så jag skulle tro att din tomgångsmotor är trasig eller kärvar och därmed inte klarar att reglera tomgången. (t.ex så ska tomgången hålla sig på ungefär samma varv oavsett om du har växellådan i drive eller neutral när den fungerar)

Säkert är det något som inte stämmer.
Men förstår fortfarande inte justerskruven, vad gör den där om den inte är till för att användas?
Och vad är felet om jag ställer tomgången till 850 mekaniskt, 850rpm är vad det är oavsett vad som bestämmer att det ska vara det.

Senast redigerat av OttoM (13 april 2013)

Dr-Diesel Dieseldoktor
13 april 2013 · 112 Inlägg

OttoM skrev:

henke_99 skrev:
Att ställa tomgången med en skruv på spjället är inte rätt, när gasen är helt släppt ska spjället vara helt stängt och tomgången skötas av tomgångsmotorn. Så länge den funkar som den ska så funkar det bra. Så jag skulle tro att din tomgångsmotor är trasig eller kärvar och därmed inte klarar att reglera tomgången. (t.ex så ska tomgången hålla sig på ungefär samma varv oavsett om du har växellådan i drive eller neutral när den fungerar)

Säkert är det något som inte stämmer.
Men förstår fortfarande inte justerskruven, vad gör den där om den inte är till för att användas?
Och vad är felet om jag ställer tomgången till 850 mekaniskt, 850rpm är vad det är oavsett vad som bestämmer att det ska vara det.

den är till för att ställa grundtomgången, med tomgångsregleringen bortkopplad. på t.ex. GM 5.7TBI är den skruven förseglad bakom en metallplupp, och behöver normalt sett aldrig justeras, grundtomgången är satt till 400rpm och reglerad tomgång ligger runt 700-750. men om man bytt toppar eller andra ombyggnader, så kan man behöva justera den, den garanterar att motorn inte dör även om tomgångsregleringen stänger helt.

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang