Pruta hos bilhandlare?

deepspacebananas
10 juli 2013 · 2 Inlägg

Jag har aldrig köpt bil hos en bilhandlare. Funderar på att köpa en bättre begagnad Audi A4 (max tre år, lågmilare) för runt 200 tkr.

Hur mycket brukar det gå att pruta? Och vilka argument är bra? Förstår att frågan är generell men tipsa gärna utifrån era erfarenheter.

Crxkoffe
10 juli 2013 · 847 Inlägg

Bara att vara bestämd va du vill ge , tar han inte budet så kan du ju säga att bilen lär ju få stå kvar o damma om du inte tar mitt bud , bättre får du inte sen säger du det du vill ge, dock så brukar de inte gå pruta jättemycket, men iallafall ett par tusenlappar utan problem, vill säga att han har den bilen tillsalu för 200 000kr så går han inte minus om han säljer den för 170 000 dom prutar själva som as när man ska sälja in bilar :p

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
pim_pim
10 juli 2013 ·

Beror nog på om du ska köpa på avbetalning eller bara dra kortet. wink
Kan tänka mig att dom går ner lite mer om du har cash på kontot.

fredriq Olika
10 juli 2013 · 907 Inlägg

pim_pim skrev:
Beror nog på om du ska köpa på avbetalning eller bara dra kortet. wink
Kan tänka mig att dom går ner lite mer om du har cash på kontot.

Varför då?
Det är ju inte bilhandlaren som finansierar bilen vid avbetalning.
Det spelar ju ingen roll om de får pengarna från kundens VISA-kort eller från tex WASA kredit...

Senast redigerat av fredriq (10 juli 2013)

Mvh
Fredrik
Henrik-N
10 juli 2013 · 450 Inlägg

Först lär man väl ha något att pruta på, annars går de väl inte gå på som en galning.

pulchi
10 juli 2013 · 640 Inlägg

fredriq skrev:

pim_pim skrev:
Beror nog på om du ska köpa på avbetalning eller bara dra kortet. wink
Kan tänka mig att dom går ner lite mer om du har cash på kontot.

Varför då?
Det är ju inte bilhandlaren som finansierar bilen vid avbetalning.
Det spelar ju ingen roll om de får pengarna från kundens VISA-kort eller från tex WASA kredit...

Bilhandlaren slipper pappershanteringen för finansieringen och får dessutom in pengarna på kontot direkt. Så om bilhandlaren är sugen på likvida medel (alltså pengar) så väljer han såklart en insättning på deras bankgiro framför att ställa en faktura mot ett finansieringsbolag med x antal dagars betalningstid.


Till hur mycket man kan pruta, det är såklart olika. Hos vissa bilhandlare så drar man av pengar redan när du frågar efter ett pris. När jag tittade på bilar förra våren så var jag ut och provkörde en bil som var utsatt för 98 000. När jag kom tillbaka 20 minuter senare hade säljaren en offert liggandes på skrivbordet där priset helt plötsligt var nere i 90 000.

Generellt kan man väl säga att bilar som stått hos bilhandlaren ett tag är lättare att pruta på än en som de nyss fått in. Sen spelar det såklart stor roll hur mycket pengar dom har bytt in bilen för, samt om du ska byta in din nuvarande bil som en del av affären.

Crxkoffe
10 juli 2013 · 847 Inlägg

eller gör som min pappa när han köpte sin corvette stingray , han kom med den ica papperskasse med 1000 lappar wink

då så fick vi gå o titta på alla bilar medans dom räknade pengarna hehe tog ett tag tongue

Senast redigerat av Crxkoffe (10 juli 2013)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
ZyclonE
10 juli 2013 · 366 Inlägg

Jag prutade på våran saab 9-3 kombi hos en bilhandlare. Funkade fint smile

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
ErikAxelsson
10 juli 2013 · 517 Inlägg

pulchi skrev:

fredriq skrev:

pim_pim skrev:
Beror nog på om du ska köpa på avbetalning eller bara dra kortet. wink
Kan tänka mig att dom går ner lite mer om du har cash på kontot.

Varför då?
Det är ju inte bilhandlaren som finansierar bilen vid avbetalning.
Det spelar ju ingen roll om de får pengarna från kundens VISA-kort eller från tex WASA kredit...

Bilhandlaren slipper pappershanteringen för finansieringen och får dessutom in pengarna på kontot direkt. Så om bilhandlaren är sugen på likvida medel (alltså pengar) så väljer han såklart en insättning på deras bankgiro framför att ställa en faktura mot ett finansieringsbolag med x antal dagars betalningstid.


Till hur mycket man kan pruta, det är såklart olika. Hos vissa bilhandlare så drar man av pengar redan när du frågar efter ett pris. När jag tittade på bilar förra våren så var jag ut och provkörde en bil som var utsatt för 98 000. När jag kom tillbaka 20 minuter senare hade säljaren en offert liggandes på skrivbordet där priset helt plötsligt var nere i 90 000.

Generellt kan man väl säga att bilar som stått hos bilhandlaren ett tag är lättare att pruta på än en som de nyss fått in. Sen spelar det såklart stor roll hur mycket pengar dom har bytt in bilen för, samt om du ska byta in din nuvarande bil som en del av affären.

Och provisionen som säljaren får för att teckna upp finans?
Det skiter han i, bara företaget får in pengarna två snabbare, eller? big_smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 juli 2013 · 2 973 Inlägg

Man kan ju även "pruta till utrustning/service". Prova en eller ett par service:ar, vinterdäck, takräcken, takbox, solfilm, extraljus, dragkrok monterad och besiktigad eller liknande vad du nu kan vilja ha?
Ofta kan de lösa sånt billigare än vad det är värt för dig. Han kanske har ett par vinterhjul liggandes, men det är värt 5 lappar för dig att slippa leta och köpa sidan om.
Eller service - som dom har marginal på. Kostar dig 4 lappar men bara säljaren 2 eller så.

Köpte min bil i höstas och säljaren prutade själv ner ca 6%, sen prutade jag till så att jag fick solfilm monterad och en mellanservice (olja + filter).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
pulchi
10 juli 2013 · 640 Inlägg

ErikAxelsson skrev:
Och provisionen som säljaren får för att teckna upp finans?
Det skiter han i, bara företaget får in pengarna två snabbare, eller? big_smile

Självklart inte, men du skulle bli förvånad hur många finansieringsbolag som betalar ut nästintill obefintlig provision.

Hermansson
10 juli 2013 · 235 Inlägg

Bruka alltid få ner bilarna några tusenlappar, visar man bara sitt intresse och visar man är seriös o vill göra snabb affär så brukar det gå bra. Och precis innan vi ska sätta oss o skriva på några papper slinker jag in med, "men då ska jag ha den fulltankad också" alltid gött o slippa den kostnaden då en fulltank ändå går på några kronor idag, och bilarna är i regel nästan alltid tomma eftersom kunderna som bytt in bilen själva gärna kör slut på sin soppa.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
mr_green
10 juli 2013 · 847 Inlägg

Kolla efter bilar som stått ett tag. Brukar kunna gå att få ner en del.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
MarcusL #2573
10 juli 2013 · 1 489 Inlägg

Jag fick ner min BMW med 5000kr utan att ens behöva jobba så mycket, efter lite mer prat hit och dit så skickade han med 3 månaders gratis helförsäkring med wink.

Brukar alltid räkna med att 10% prut har alltid bilhandlare räknat med, allt under det är en bonus för dom, oftast wink. Beror ju givetvis på vilken summa det handlar om också wink

EDIT: Kan tillägga att han begärde 90k för min på annons

Senast redigerat av MarcusL (10 juli 2013)

• Även den starka måste ta i när han skiter
Masquerade Aldrig nöjd
12 juli 2013 · 804 Inlägg

Det vanliga är väl att bilhandlaren säger att det finns gott om spekulanter, gärna kompletterat med att någon från en annan ort nyss ringde och ville ha den. Brukar gå sådär om du inte har någonting konkret att pruta ned på.

Livet är för kort för att äga Volvo.
DasAuto
12 juli 2013 · 2 751 Inlägg

pim_pim skrev:
Beror nog på om du ska köpa på avbetalning eller bara dra kortet. wink
Kan tänka mig att dom går ner lite mer om du har cash på kontot.

Dom brukar gå ner mer ifall du köper med kredit. De tjänar på kredit affärer.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
ludde__mannen draminbil.nu
25 februari 2014 · 1 382 Inlägg

Crxkoffe skrev:
eller gör som min pappa när han köpte sin corvette stingray , han kom med den ica papperskasse med 1000 lappar wink

då så fick vi gå o titta på alla bilar medans dom räknade pengarna hehe tog ett tag tongue

Mycket nyfiken på vad den bilen kan ha kostat?

En bunt med 100 sedlar blir ungefär 1cmhög om det är nya sedlar, så säg 2cm om han suttit och gnussat lite med dom hemma. Om bilen skulle ha kostat 500 000 så blir det en sedelhög på massiva 10cm. Snacka om Icakasse!

Att räkna dessa 500 sedlar borde ta minst ett par, tre minuter.. Hoppas det var en stor bilhall så att ni inte behövde provköra alla bilar flera gånger?


(Ledsen att jag tog upp en så gammal tråd, men ibland går det bara inte att motstå!)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang