Vilket styrsystem har du? -88A har LH 2.2 och -88B har LH-2.4 . Kolla upp det, då det är avgörande för väldigt mycket vid ett sånt motorbyte.
-88A har en hallgivare. En kontakt som sitter i fördelarlocket. Har du denna kontakt så har du det gamla systemet, LH 2.2.
-88B har en tändlägesgivare, den sitter i sprängkåpan. Kolla på sprängkåpan, rakt under fördelarlocket. Har du en kabel som går ner i sprängkåpan så har du LH 2.4.
Har du det gamla styrsystemet LH 2.2 så måste du ha i princip hela kabelhärvan från tex en 940, eller 740 -88B >(inkl turboboxar).
Man kan visst komma undan lättare om man har härvan från en 240 88b > istället, då den har separat motor-el. Nån annan kan kanske förklara mer om det sistnämnda, då jag är lite osäker på det?
Har du LH 2.4 så är det lättare. Då behöver du styrboxarna till motorn (B230FT-boxar dvs), du behöver förlänga kablarna till luftmassemätaren, då den hamnar på andra sidan i motorrummet, och du behöver skaffa spridarmotstånd då turbomotorn har låg-ohms-spridare, och sugis har hög-ohms.
B230FT sitter i senare Volvo 740 Turbo och Volvo 940 Turbo original. 164hk.
Du måste ha katalysator om du ska kunna besiktiga den. Vet inte exakt vad mer du behöver för att besiktiga.
Ett större avgassystem än GL org är väl att föredra, 2.5" eller 3" skulle jag tagit. Turbo har även en annan downpipe, iställlet för sugisens 2-pipiga.
Motorfästena är samma. Sen ska du ju däremot få dit en intercooler och tillhörande slangar etc.
Notera att det kan vara väldigt mycket pill att byta detta, och är du oerfaren så ska du nog fundera över det. Har du M47-växellåda (5växlade som sitter i 740) så lär du nog slita ut den rätt fort. Mycket saker kommer slitas, och grejerna kommer krångla för dig, inte minst besiktningsgubbarna.
Senast redigerat av Catoxxo (5 augusti 2013)