3259
Sök

Stämmer verkligen effekten på utgångarna i stereon?

Smålänning
7 883 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Tjena! jag e bara lite nyfiken och har funderat på om uteffekten på en stereo på 4*50W eller mer verkligen kan stämma.

Jag har räknat med effektlagen och kommit fram till på full fräs så går det 4,2 ampere genom varje kabel in i stereon.

Så här har jag räknat: 50W / 12V = 4,2A

Hur kan dom tunna kablarna hålla för belastningen? På en del bilar ser det ju inte ut att vara mer än max 0,5 kvadrat in!

Ni vet troligen mer än jag om sådant här. stilla min nyfikenhet! wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

112 Inlägg
5 november 2006
Jag kan tänka mig att det stämmer, hemma har jag en tung bioreciever som ger ut 5*120W
har man tjocka kablar så får man sjukt hög volym men om man har dom smala får man ungefär hälften vilket enligt mina beräkningar blir 60W (till högtalarna).
Menar du P/U = I ?

bakhjulsdrift (L)

21 761 Inlägg
5 november 2006
En stereo som är på 4x50W kan inte ge ut 4x50W kontinuerligt med låg distorsion, den kan kanske ge ut 4x15W kontinuerligt med gissningsvis runt 1% distorsion.

1 161 Inlägg
5 november 2006
Drönirettab skrev:
En stereo som är på 4x50W kan inte ge ut 4x50W kontinuerligt med låg distorsion, den kan kanske ge ut 4x15W kontinuerligt med gissningsvis runt 1% distorsion.

4x27 ligger genomsnittet på har ja hört..

Smålänning
7 883 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Borde inte stereon märkas med 4*15 W då? man blir egentligen lite lurad... men bra låter det och man vill antagligen inte mata ut mer under en längre tid..

Till spanjor: jo, effektlagen     P         
                                          -----
                                           U*I

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
5 november 2006
det är ju samma sak med steg och basar man blir väl "lurad" då oxå eftersom ja iaf har inte sett en enda reklam där dom skriver rms watten! Det brukar man väl oftast få läsa i det "finstilta" om det står överhuvudtaget tongue

21 761 Inlägg
5 november 2006
twin_cam skrev:
Borde inte stereon märkas med 4*15 W då? man blir egentligen lite lurad... men bra låter det och man vill antagligen inte mata ut mer under en längre tid..

Det är ju samma sak som med slutstegen, håller med racing-jimpa, man anger en maxeffekt. Maxeffekten på bilstereon är 4x50W vid en massa procents distorsion. Den kanske kan ge ut mer kontinuerlig effekt än vad jag skrev, det är möjligt.

Räknar man på 4x27W så blir det ca 2,6A genom varje kabel om högtalarna är på 4 Ohm. Om vi tar 1m högtalarkabel som har 0,5mm2 i area så blir spänningsfallet ca 0,085V och det gör att effektförlusten blir ca 0,44W.

4x26,56W får vi ut med 1m lång 0,5mm2 kabel till högtalarna, men det är den teoretiska förlusten i själva kabeln. Det blir säkert mer förluster vid alla skarvar mellan kabel-kontakt tex. En längre kabel ger högre förluster om arean är samma.
Senast redigerat av Drönirettab (5 november 2006)

19 Inlägg
6 november 2006
inte för jag fattar mkt..
men jag blir impad av era uträkningar..

19" Cromfälgar köpes! (till supra MKIV)
RMM Vinge köpes! (till supra MKIV)
PM:a ifall ni har något av detta ni vill sälja
/Green

390 Inlägg
6 november 2006
Är dålig på sånt där och fattar inte mkt av de ni snackar om men läste ett stort test för ca 2 år sen där de stod om hur vilseledande de där sifforna var, det var ca 1 av 10 som alls var i närheten av vad de lova. Försökte hitta testet men lyckades inte hmm
Har även märkt stora skillnader mellan apparater med samma utgångseffekt men det är väl mkt annat som avgör vad en bra stereo är kanske.
Senast redigerat av airam (6 november 2006)

21 761 Inlägg
6 november 2006
Green636 skrev:

Vad jag ville få fram var att det inte blir så stor förlust när man använder bilstereons originalhögtalarkablar och krämar på med 27W/kanal, åtminstone inte i själva kabeln.
Men när jag nu läser igenom twin_cams frågor en gång till så blir jag fundersam om jag missuppfattade honom.

Vilka kablar menar du egentligen, twin_cam, högtalarkablarna eller strömkablarna?

Supraman
2 300 Inlägg
6 november 2006
effekten dom anger är maxwatt.
är och kommer vara så till dom ger ut tillräckligt med rms för att det ska låta mkt.
marknadsföring kallas det.
Säg att det är max 20 rms per kanal max i bästa fall.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 november 2006
här är ju ett exempel som Pioneer skriver i sitt faktablad om en stereo...

Max. output power (watts)  MOSFET 4 x 50  W

Continuous output power (DIN45324, +B=14.4 V)  4 x 27 W

249 Inlägg
13 november 2006
Har för mig att man "bara" kan få ut ungefär 18W ur ett transistor slutsteg vid 12 volt.
De anger 14,4V i standarden och det har man kanske med lite tur när bilen är igång och man har stängt av alla andra strömförbrukare.
Har man dessutom ett steg eller två så tappar vi fort spänning.
Så man kan nog kalla det för kreativ marknadsföring.
Skulle nog vilja ta ett snack med den som skrev standarden Din45324, han var nog inte speciellt verklighets förankrad eller intresserad av var komponenterna skulle sitta.
En typisk skrivbordsprodukt av någon som säkert har fått bra betalt av någon inom bilstereo världen.

Smålänning
7 883 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Green636 skrev:

Vad jag ville få fram var att det inte blir så stor förlust när man använder bilstereons originalhögtalarkablar och krämar på med 27W/kanal, åtminstone inte i själva kabeln.
Men när jag nu läser igenom twin_cams frågor en gång till så blir jag fundersam om jag missuppfattade honom.

Vilka kablar menar du egentligen, twin_cam, högtalarkablarna eller strömkablarna?

Strömkablarna in i stereon, och högtalarkablarna ut.

Kablarna in kan omöjligt hålla för 4*50 W (200W) och dom till högtalarna kan inte hålla 50W.

21 761 Inlägg
14 november 2006
Räknar man på 4x27W kontinuerligt så blir det runt 15A i strömförbrukning om stereons inbyggda steg har en verkningsgrad på 50%. Strömkablarna till en stereo brukar väl vara på 1,5mm2 eller liknande och 1m lång 1,5mm2 kabel får då ca 0,17V spänningsfall, inte så mycket alltså.

Smålänning
7 883 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Räknar man på 4x27W kontinuerligt så blir det runt 15A i strömförbrukning om stereons inbyggda steg har en verkningsgrad på 50%. Strömkablarna till en stereo brukar väl vara på 1,5mm2 eller liknande och 1m lång 1,5mm2 kabel får då ca 0,17V spänningsfall, inte så mycket alltså.

De har du rätt i. Hade ändå varit skoj å se hur länge en stereo hade orkat vid max belastning om man haft kablar till det.

Sök