Bmw M5 E39, går dåligt när den är varm. (snabba svar, ska kanske köpa bilen)

Evildan
31 augusti 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Jag skulle undvika den.

Köper TS bilen har vi mycket att göra sen. Trådar som "Varför blir min BMW varm" och "Varför flög toppen upp genom huven" osv...

Köp inte.

Det finns en anledning till varför den inte är lagad och att det är ekonomin har jag en känsla av att det stämmer, dock att det är oekonomiskt att fixa vad det nu är som är fel, annars hade den varit lagad och erbjudas för marknadsvärdet.
Det där nyset om "jag har inte råd" köper inte jag, den mening brukar snarare betyda "bilen är inte värd att kosta på".

Den släden kommer säkerligen generera flertalet liknande trådar som du ponerade om den nu inhandlas.

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
31 augusti 2013 · 744 Inlägg

stod den i boden ?

enblabil
1 september 2013 · 93 Inlägg

hewra skrev:
stod den i boden ?

Ja.

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
1 september 2013 · 744 Inlägg

enblabil skrev:

hewra skrev:
stod den i boden ?

Ja.

blev det någon affär ?

hardrox
1 september 2013 · 731 Inlägg

Hur varm behöver den vara? Kan vara igensatt katt, polarens hade ena katten blivit lös innanför höljet.

Audi RS3 (2018)
enblabil
1 september 2013 · 93 Inlägg

hewra skrev:

enblabil skrev:

hewra skrev:
stod den i boden ?

Ja.

blev det någon affär ?

Yes smile

hardrox skrev:
Hur varm behöver den vara? Kan vara igensatt katt, polarens hade ena katten blivit lös innanför höljet.

Det är jag osäker på, ska testa nu på morgonen smile
Gav det liknande symptom?

Evildan
1 september 2013 ·

Trots min negativa attityd till att köpa en dylik vagn med motorproblem önskar jag dig givetvis allt gott och hoppas att tidigare ägare var totalt okunnig och det är ett lätthittat skitfel.

hangman
1 september 2013 · 2 174 Inlägg

vad är priset på bilen?

Vet en som hade en här i motala sålde den förra veckan, låg ute för 115, ( den är extremt toppskick!) Fick sänka till 100, sen ytterligare till 85, och det tog ändå 2 veckor ens få ett svar. Så prisa inte m5 så jävla hårt nu, rolig bil och köra men mardröm och äga om du kör mycket och använder den som den ska användas, blir jävligt dyrt, snabbt!

Vanosenheterna på just m5an kostar väl upp emot 50 tusen och byta och är 100% problem på alla äldre m5or eller är jag helt ute och cyklar nu.

Om du inte är säker på vad du sysslar med, anlita en duktig bmw mekaniker som vet hur du kollar allt, komp, vanos, felkoder ja m.m Kan va värt en dag om nån ställer upp för en 1-2 tusen.

hardrox
1 september 2013 · 731 Inlägg

Vid gaspådrag gick den in i felsäkert läge precis som du förklarat.

Började med att det endast skedde vid extrem påfrestning men gick sen vidare och hände redan vid hård gas på 3an

Audi RS3 (2018)
Cyklop
1 september 2013 · 1 277 Inlägg

det går ju att fula och stumsvetsa vanosen ifall det är den som krånglar. men det är nog nåt skitfel så kolla färg på tändstift etc de ger ju tips

enblabil
1 september 2013 · 93 Inlägg

Evildan skrev:
Trots min negativa attityd till att köpa en dylik vagn med motorproblem önskar jag dig givetvis allt gott och hoppas att tidigare ägare var totalt okunnig och det är ett lätthittat skitfel.

Tackar! Han verkade inte ha jättebra koll och det känna trots allt som en bra bil, fick ett väldigt bra pris.

hardrox skrev:
Vid gaspådrag gick den in i felsäkert läge precis som du förklarat.

Började med att det endast skedde vid extrem påfrestning men gick sen vidare och hände redan vid hård gas på 3an

Pratar du om bilen jag köpte? Hur märker man att den går in i felsäkert läge? Inga lampor eller något lyser.

hardrox
1 september 2013 · 731 Inlägg

enblabil skrev:

Evildan skrev:
Trots min negativa attityd till att köpa en dylik vagn med motorproblem önskar jag dig givetvis allt gott och hoppas att tidigare ägare var totalt okunnig och det är ett lätthittat skitfel.

Tackar! Han verkade inte ha jättebra koll och det känna trots allt som en bra bil, fick ett väldigt bra pris.

hardrox skrev:
Vid gaspådrag gick den in i felsäkert läge precis som du förklarat.

Började med att det endast skedde vid extrem påfrestning men gick sen vidare och hände redan vid hård gas på 3an

Pratar du om bilen jag köpte? Hur märker man att den går in i felsäkert läge? Inga lampor eller något lyser.

Ne syftade på felet vi hade på en polares m5a.

Då tändes gula lampor i instrument.

Audi RS3 (2018)
enblabil
2 september 2013 · 93 Inlägg

hardrox skrev:

enblabil skrev:

Evildan skrev:
Trots min negativa attityd till att köpa en dylik vagn med motorproblem önskar jag dig givetvis allt gott och hoppas att tidigare ägare var totalt okunnig och det är ett lätthittat skitfel.

Tackar! Han verkade inte ha jättebra koll och det känna trots allt som en bra bil, fick ett väldigt bra pris.

hardrox skrev:
Vid gaspådrag gick den in i felsäkert läge precis som du förklarat.

Började med att det endast skedde vid extrem påfrestning men gick sen vidare och hände redan vid hård gas på 3an

Pratar du om bilen jag köpte? Hur märker man att den går in i felsäkert läge? Inga lampor eller något lyser.

Ne syftade på felet vi hade på en polares m5a.

Då tändes gula lampor i instrument.

Ja, jag har ju inga varningslampor eller något som lyser tyvärr.

Jag ska testa koppla upp den mot datorn ikväll och se om jag hittar något, jag återkommer sen. Fortsätt gärna ösa på med förslag.

viccoA
2 september 2013 · 3 110 Inlägg

hangman skrev:
Vanosenheterna på just m5an kostar väl upp emot 50 tusen och byta och är 100% problem på alla äldre m5or eller är jag helt ute och cyklar nu.

Cyklar skulle jag säga.
Enheterna behöver nästan aldrig bytas, det brukar vara rassligt ljud från dem som gör att man byter (särskilt innan när de var under garanti, gav mycket verkstadsintäkter för BMW-återförsäljarna) men de fungerar mekaniskt i de flesta fall ändå. Skulle vanosen inte fungera är det tätningarna man byter, tar några timmar och kostar ca 1000 kr.

hangman
2 september 2013 · 2 174 Inlägg

viccoA skrev:

hangman skrev:
Vanosenheterna på just m5an kostar väl upp emot 50 tusen och byta och är 100% problem på alla äldre m5or eller är jag helt ute och cyklar nu.

Cyklar skulle jag säga.
Enheterna behöver nästan aldrig bytas, det brukar vara rassligt ljud från dem som gör att man byter (särskilt innan när de var under garanti, gav mycket verkstadsintäkter för BMW-återförsäljarna) men de fungerar mekaniskt i de flesta fall ändå. Skulle vanosen inte fungera är det tätningarna man byter, tar några timmar och kostar ca 1000 kr.

Okey tack, kompisens 540 00a gick de på långt över 20 k på bmw för att fixa vanosen iaf, jag läste på någon utlänsk sida "vanos block off valve" liknande som man kunde plugga och ta bort den, ersätta den helt enkelt så det aldrig händer igen, så gjorde jag på min mecedes e270 cdi där insugningsventilerna rasa.

enblabil
4 september 2013 · 93 Inlägg

Hej igen!

Nu har jag kopplat upp den mot en dator och får upp felkoder:
http://quikk.se/?5b99e6
http://quikk.se/?25f3a2

Då antar jag det bara är att testa byta kamaxelgivarna?
Någon som har tips på vars man hittar dem till bra pris?

dawwe ...has left the building...
4 september 2013 · 4 474 Inlägg

Förvisso så dippar effekten med en (eller båda!) defekt kamgivare, men inte till hälften...Byt du givarna o hoppas på det bästa. MEN jag skulle inte bli förvånad om felkoden skulle kvarstå med den nya givaren. Rådet är att köpa givaren hos BMW, annars är risken den att du får köpa givaren två gånger, en gång "pirat", andra gången hos BMW...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
St3v3
4 september 2013 · 358 Inlägg

Har även varit med om att det har varit fel på vevaxelgivaren när den har varnat på kamaxelgivare

enblabil
4 september 2013 · 93 Inlägg

dawwe skrev:
Förvisso så dippar effekten med en (eller båda!) defekt kamgivare, men inte till hälften...Byt du givarna o hoppas på det bästa. MEN jag skulle inte bli förvånad om felkoden skulle kvarstå med den nya givaren. Rådet är att köpa givaren hos BMW, annars är risken den att du får köpa givaren två gånger, en gång "pirat", andra gången hos BMW...

Förra ägaren överdrev, effekten är långt ifrån halverad. Det som händer när den är varm är att allt bottenvrid försvinner, är ganska slö under 4500 varm men efter det pinnar den på ungefär som vanligt. Sen när den är varm går den även lite sämmre med sportläget på.

dawwe ...has left the building...
4 september 2013 · 4 474 Inlägg

Motorn har alltid 400 kusar, i bästa fall. Sportläge innebär bara att spjällen öppnas mer/snabbare när du nuddar vid gasen (bilen har elektroniskt styrda spjäll, dvs du har ingen gasvajer...). Så sport eller komfort, 400 kusar i båda lägena, om bilen är helfrisk.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang