Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford Flathead V8, en av de första båtarna i världen med Fords V8 monterad från varvet! I princip helt känd ägarhistorik från 1937 till dagens datum. Målet är att återställa båten i funktionellt originalskick, där det är möjligt.
  • 173 Följare
  • 243 318 Visningar
  • Projektet avslutat 9 oktober 2023
hugger69
16 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Putteliten skrev:
Hur gör du oljebytet sen då? Suger ut oljan via stickan?

Jepp, man suger när oljan är varm!

Hade som sagt ett hyffsat oljeläckage i en annan klassisk motorbåt med en marin B18 i.
Vi satt och tuffade i 5 knop i en kanal när jag plötsligt ser att länspumpen pumpar svart vatten ut i sjön, märkligt tänker jag! roll
Motorn tuffar på i godan ro, jag kikar under en durk och ser att hela kölsvinet är fullt i motorolja.....mad
Stänger av motorn och länspumpen får gå, vad göra?
Vi är långt ifrån land och hela familjen är med....hmm, jag startar B18 igen och tuffar sakta in mot bryggan som är typ 500 m bort utan problem, inga oljelampor tänds! Svensk kvalitét!
Det visade sig att just bottenpluggen legat mot botten och under årens lopp till slut gett en spricka och hål!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
tommyhjortasen
16 januari 2014 · 1 049 Inlägg

Gött att kunna minska höjden på motorn med några centimeter. Glöm bara nu inte att kolla tätheten på tråget, gärna med en lättflyktig vätska som bensin.

hugger69
16 januari 2014 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Gött att kunna minska höjden på motorn med några centimeter. Glöm bara nu inte att kolla tätheten på tråget, gärna med en lättflyktig vätska som bensin.

Nope d är planerat! Dock tänkte jag använda varm matolja, dumt eller?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
850MatteR
20 januari 2014 ·

Riktigt intressant! denna tråd följs hädanefter!

Hasselstrom
21 januari 2014 · 796 Inlägg

Är väl enklare att använda bensin än matolja.. Bensinen är ju även tunnare än oljan, så finns det nån liten por borde bensinen leta sig ut lättare än den tjocka oljan. Mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
hugger69
21 januari 2014 · 1 030 Inlägg

850MatteR skrev:
Riktigt intressant! denna tråd följs hädanefter!

Tack du, roligt att du gillar Kurre! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
21 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Är väl enklare att använda bensin än matolja.. Bensinen är ju även tunnare än oljan, så finns det nån liten por borde bensinen leta sig ut lättare än den tjocka oljan. Mvh

OK, då får det bli bensin.....! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
below_ slappt&fint
21 januari 2014 · 376 Inlägg

hugger69 skrev:

Hasselstrom skrev:
Är väl enklare att använda bensin än matolja.. Bensinen är ju även tunnare än oljan, så finns det nån liten por borde bensinen leta sig ut lättare än den tjocka oljan. Mvh

OK, då får det bli bensin.....! tongue

T-röd eller Diesel är ju ännu bättre :p

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
hugger69
21 januari 2014 · 1 030 Inlägg

below_ skrev:

hugger69 skrev:

Hasselstrom skrev:
Är väl enklare att använda bensin än matolja.. Bensinen är ju även tunnare än oljan, så finns det nån liten por borde bensinen leta sig ut lättare än den tjocka oljan. Mvh

OK, då får det bli bensin.....! tongue

T-röd eller Diesel är ju ännu bättre :p

He, he, fler förslag! Alla beaktas! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
23 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Bilder från förr, proveniensrapport 1

Då arbetet på Kurre ligger lite i träda på alla fronter just nu så kan ju en djupdykning i proveniensens underbara värld vara på sin plats. Var det bättre förr eller ju förr desto bättre?
Lite trevliga autentiska foton från Kurres nyttjande som familjebåt:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-oumlrsouml-1958-04001_zpsc891a338.jpg

En serie bilder förevigade detta härliga sommarminne från familjen Lindmarks egna brygga ute på Örsö i början av femtio-talet.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-oumlrsouml-1958-06001_zps2b8d8d3f.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-oumlrsouml-1958-2001_zpsd2659ada.jpg

Visst är det så här man skall åka vattenskidor egentligen? smile

Vad kan ni båtkunniga förtella nåt om båtarna som figurerar i bakgrunden på bilderna ovan? En hel del intressanta saker om man zoomar in lite.....ser nästan ut som en Ess-båt till där till vänster eller är det kanske en Vindö?

Senast redigerat av hugger69 (23 januari 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
18 februari 2014 · 1 030 Inlägg

......det börjar närma sig med delar från USA! Enligt obekräftade uppgifter är containern i Sverige redan ....tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
gravityone Fixare
19 februari 2014 · 321 Inlägg

ÄNTLIGEN!! Ser fram emot nästa update. smile

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
tommyhjortasen
19 februari 2014 · 1 049 Inlägg

Sammaledes i denna änden!

hugger69
19 februari 2014 · 1 030 Inlägg

Jag med! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
27 februari 2014 · 1 030 Inlägg

Äntligen komplett ägarlängd, proveniensrapport 2

I fortsatt brist på annat så kan jag nu visa Kurres numera kompletta och uppdaterade ägar- och nyttjandelängd!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-old0033_zpscf9d0a13.jpg

Vi visste väldigt mycket om KURREs tidigare ägare till namn och år men det fanns en period då båten användes av Stockholms stad som inspektionsbåt som var osäker. Efter lite efterforskningar via tidigare ägare fick jag till slut ett ordentligt napp! Jag fick tag i den person som faktiskt hade KURRE som tjänstebåt, hepp! Arne Selander heter han och är en mycket trevlig herre som numera är aktiv egen företagare med flera familjeföretag i entreprenadbranschen! Hoppas få återkomma med bildmaterial från KURREs tid som tjänstebåt efter att Arne har letat i sina album....


Ägarlängd
1937 byggs KURRE på beställning av direktör Gunnar Lindmark. Gunnar finansierade förmodligen köpet av båten med hjälp av ersättning från en av sina många uppfinnningar, spritgasköket Punker! KURRE var från början utrustad med en Ford sidventils V8 på 60 hk. Styrning med ratt och kuggväxel var även den hämtad från Fords samtida bilmodeller.KURRE användes flitigt som passbåt mellan Stockholm, KMK vid Djurgårdsbron, och sommarstället ute på Örsö. Motorn byttes ut 1946 mot en Kermath Sea Chief Six på 103 hk. Vintertid var KURRE upplagd på Ramsövarvet, även under krigsåren 1940-45.

1968 säljs KURRE efter en dråplig historia innehållande mänskliga exkrementer och plumsning vid KMK:s brygga för att hamna hos dåvarande Idrottsstyrelsen i Stockholm, nuvarande Fritidsförvaltninge, som inspektionsbåt. Köpet skedde via Ramsövarvet. Återigen genomgick KURRE ett motorbyte. Denna gång lät man installera en Universal Super Sabre Six på 165 hk. Arne Selander var den som med äran rattade KURRE som tjänstebåt! KURRE var då stationerad sommartid i Bogesund. Här utgick sedan Arne när han gjorde sina inspektionsturer till öarna där bla sommargästerna kunde hyra stugor. Arne bekräftar att KURRE var mycket rolig att köra och tog sig snabbt fram mellan örarna. Vinterförvaring ägde rum i Skarpnäck där även Idrottsstyrelsens Stjärnbåtar, som bland annat användes i seglarläger, förvarades och iordningställdes inför kommande säsong.

1975 säljs KURRE till Kaj Ekstam i Stenhamra.

1977 köper Pierre Holm i Stockholm KURRE. Reklam för Pierres firma Segelshopen visas nu på sidorna på KURRE.

2007 köper Bengt Knaust i Gustafsberg KURRE och påbörjar en renovering.

2011 hamnar KURRE i Umeå och familjen Pettersson och renoveringen fortsätter......

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
danjac
11 mars 2014 · 698 Inlägg

När man ser sådan här vacker båt med godis så är det nästan så man blir tårögd. Börja saknar sin ungdom när man ser detta smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
12 mars 2014 · 1 030 Inlägg

Tackar å bockar! smile
Vad hade du för båt själv?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
danjac
13 mars 2014 · 698 Inlägg

hugger69 skrev:
Tackar å bockar! smile
Vad hade du för båt själv?

För tillfälligt en liten jaktkanot som min far själv har plastat lol Annars så letar man efter en gammal cigarrbåt fast det ska vara de som är byggd i mahogny och ek. Men de är svåra att få tag på samt att oftast är de redan renoverade hmm Annars är ju gamla plastade smuggelbåtarna fräcka smile Fast även de är svåra och få tag i i rätt skick =/

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
20 mars 2014 · 1 030 Inlägg

Kurres Flathead: Bra och anus!

Bra: Äntligen har delarna till den fullständiga motorrenoveringen kommit! Nedan ett axplock ur vad som till slut ska bli till Kurres motor....

Nybyggd marin Holley 390 cfm. En av de minsta fyrportförgasare som finns.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00247_zps3972b5a9.jpg

Nya cylinderlock för bättre kylning från Offenhauser:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00248_zpsf9e7a0cd.jpg

Helt elektroniskt tändsystem med inbyggd tändspole och old school utseende från Joe Hunt:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00249_zps9bb182f5.jpg

Lite kraftigare ventilfjädrar för att klara vår trim-kam:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00252_zps84f67ed7.jpg

Anus: De nya kolvarna i rätt överdimension dök aldrig upp idag! sad Efter ett samtal till USA och några mejl senare fick jag beskedet en kväll att de skickats till fel adress i USA, ridå!
Då blocket och övriga grejer för att borra och balansera motorn ligger hos motorverkstaden och väntar så fick inte detta hända. Nu är det högst osäkert om vi kommer att få sjösätta Kurre i sommar, tidigast till hösten kan vara realistiskt i nuläget!
Jag jobbar nu på att firman som kolvarna kom ifrån får skicka med flygfrakt direkt till Umeå, återkommer i ärendet, suck! sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
tommyhjortasen
20 mars 2014 · 1 049 Inlägg

Härliga delar, särskilt locken, motorn kommer sannerligen att pryda sin plats i "kölsvinet".

Tråkigt detta med kolvarna, Murphys lag återigen. Men, tror säkert att det kommer att lösa sig så att Ni får njuta båten i sommar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang