Bmw e30 320i kokade igår,

WobbzGurka
4 december 2013 · 725 Inlägg

tjenare alla goa o glada!

köpte min första bil igår kväll, som rubriken lyder en e30 320. den gick hur bra som helst och allting funkade utmärkt till jag nästan var hemma, då helt plötsligt skenade tempmätaren iväg och steg mot rött även att ja bara stod på tomgång. vi lyfte på kylar locket och det var världens jävla tryck i den, det slutade inte pysa o bubbla inne i kylaren på kanske 10minuter. farsan sa att det inte var normalt att den höll på så. sen fyllde vi på vatten och det gick i ca 3liter!! vad kan felet va? termostaten ?  sen gick inte heller el fläkten som sitter på kylaren? känns lite sådär att man fick njuta av sin första bil i alla fall 40min innan den pajjade..

har även en till fråga! tankmätaren går inte riktigt, varnaren som varnar att tanken snart är slut funkar, men inte hur många liter det finns i, vad kan va trasigt? smile

skulle vara mycket tacksam för tips och idéer om vad det kan va!

med vänlig hälsning

-wobbz

GroundX Got N/A?
4 december 2013 · 358 Inlägg

Toppackningen.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
WobbzGurka
4 december 2013 · 725 Inlägg

GroundX skrev:
Toppackningen.

parkerade bilen på en mack och personalen där sa att om det hade art topplockspackningen hade kylarslangarna varit hårda, men dom var mjuka så han trodde mer på termostaten?

Mickius
4 december 2013 · 4 670 Inlägg

Du menar att du hade världens tryck när du öppna kylarlocket o att slangarna var mjuka innan det öppnades?

Senast redigerat av Japs-Micke (4 december 2013)

GroundX Got N/A?
4 december 2013 · 358 Inlägg

Aha, ja, jag brukar också stanna till på Preem eller Statoil och fråga den finniga 15åringen bakom kassan vad jag har för fel på bilen.
Gör ett komptest!

Japs-Micke skrev:
Du menar att du hade världens tryck när du öppna kylarlocket o att slangarna var mjuka innan det öppnades?

1+1 är väl 3 va? roll

Senast redigerat av GroundX (4 december 2013)

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Rensvinf
4 december 2013 · 528 Inlägg

Skjuter in ett tips bara. Kör inte bmw med övertryck i sitt system? dvs, att det bubblar när du öppnar kylarlocket betyder inte alltid det man vill tro? En snabb google'ing gav att vissa (alla?) bmw kör med sådant övertryck att det inte  ska koka vid 110-120 grader. Öppnar du locket då, så kommer systemet givetvis ändå koka.
Vattnet kokar ju vid 100grader i de flesta fall. Men under tryck så förskjuts kokpunkten uppåt.

sv3nss0n
4 december 2013 · 264 Inlägg

kan vara så enkelt som att du har en läckande kylare som i mitt fall på 540n när jag köpte den smile sköt övre kylarslangen o tömmde nästan hela systemet på 20 sekunder.... då fick jag även övertryck när man kände på slangar osv så kolla upp det om du har läckage, ja hade en tunn stråle som stod rätt ut! syntes knappt om man inte stod mitt i solen smile

Audi A5 coupé 3,0tdi "Quattro" (2010)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
turbo300e
4 december 2013 · 74 Inlägg

det ska it bubbla när man har öppnat kylarlocket, har du luftat ordentligt? prova å lufta en gång ordentligt , försvinner vattnet från kylarn så är det packningen , kan vara vattenpumpen också, kolla om de läker vid vatten pumpen.

WobbzGurka
4 december 2013 · 725 Inlägg

ska kolla över detdär med att nån av slangarna kanske läcker lite! ska även ta en till vid vatten pumpen!

tack för att ni tar er tid att svara smile!

Piilola
4 december 2013 · 19 Inlägg

Erfarenhet/tips:
1.Kolla om kylarslangen sitter fast
2. Medans du Kollar det, kolla så att plasten inte spruckit på kylarn, det man trör över slangen på, vicka lite löst etc(känner glapp/ser  läckage mm om så är fallet).
3. Lufta bilen ordentligt, M20 motorer är lite envisa wink
4.Angående elfläkten, antar att det sitter en  vatten tempgivare på kylarn eller på kylarslangen?  som "säger till" när fläkten ska startas. Jag skulle installera om det till en switch(av/på) ska göra det själv på min till sommarn.
5. Angående tankmätaren, inte säker men. om man rycker ur  baksätet så sitter (tankarmaturen?) under någon av två luckor som man skruvar bort. kan räcka med att man rengör den smile.
6. Om du har FB, gå med i E30 Ligan, grym grupp, dels mycket kunskaper och bra hjälp!

Haft samma problem med min e30! Upptäckte då på en bmw träff att "plaströren" på kylarna hade spruckit sönder totalt.
Har även samma problem med min tankmätare.

Bara fråga om du behöver någon hjälp eller info, så hjälper jag så gott jag kan!

WobbzGurka
4 december 2013 · 725 Inlägg

Piilola skrev:
Erfarenhet/tips:
1.Kolla om kylarslangen sitter fast
2. Medans du Kollar det, kolla så att plasten inte spruckit på kylarn, det man trör över slangen på, vicka lite löst etc(känner glapp/ser  läckage mm om så är fallet).
3. Lufta bilen ordentligt, M20 motorer är lite envisa wink
4.Angående elfläkten, antar att det sitter en  vatten tempgivare på kylarn eller på kylarslangen?  som "säger till" när fläkten ska startas. Jag skulle installera om det till en switch(av/på) ska göra det själv på min till sommarn.
5. Angående tankmätaren, inte säker men. om man rycker ur  baksätet så sitter (tankarmaturen?) under någon av två luckor som man skruvar bort. kan räcka med att man rengör den smile.
6. Om du har FB, gå med i E30 Ligan, grym grupp, dels mycket kunskaper och bra hjälp!

Haft samma problem med min e30! Upptäckte då på en bmw träff att "plaströren" på kylarna hade spruckit sönder totalt.
Har även samma problem med min tankmätare.

Bara fråga om du behöver någon hjälp eller info, så hjälper jag så gott jag kan!

tack som fan!! ska bara bogsera hem den så ska jag börja checka av listan! big_smile

Piilola
4 december 2013 · 19 Inlägg

kom på 3 grejer till smile
Lyssna så att termostaten öppnar sig, blir annars lätt luftfickor i systemet!
Lyft även upp bilen i framkant, då du vill ha kylarn så högt upp så möjligt! eller stå i en brant backe.
Snabbt hur du kollar om toppen/packningen är ryckt:
Öppna locket på ventilkåpan så ser du om vatten blandats med oljan, brukar väl bli en brun/beige sörja isåfall. det märks iallafall om det skett. Men tror/hoppas att det inte skett i detta fall smile
Lycka till!

WobbzGurka
4 december 2013 · 725 Inlägg

Piilola skrev:
kom på 3 grejer till smile
Lyssna så att termostaten öppnar sig, blir annars lätt luftfickor i systemet!
Lyft även upp bilen i framkant, då du vill ha kylarn så högt upp så möjligt! eller stå i en brant backe.
Snabbt hur du kollar om toppen/packningen är ryckt:
Öppna locket på ventilkåpan så ser du om vatten blandats med oljan, brukar väl bli en brun/beige sörja isåfall. det märks iallafall om det skett. Men tror/hoppas att det inte skett i detta fall smile
Lycka till!

fyfan så bra! ska kolla upp det! smile näefan hoppas inte det är topplockspackningen! sad

alain www.bimmerpower.org
4 december 2013 · 3 995 Inlägg

Hoppas verkligen att det är bara termostat, tråkigt när det är din första BMW men när det är fixat kommer du att upptäcka vilken körglädje det är.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
WobbzGurka
4 december 2013 · 725 Inlägg

alain skrev:
Hoppas verkligen att det är bara termostat, tråkigt när det är din första BMW men när det är fixat kommer du att upptäcka vilken körglädje det är.wink

ja det hoppas jag med! har termostaten hemma nu smile! den var as go o köra dom 2 milen innan den koka wink!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang