Goddagens allesammans!
Tänkte dra i gång ett litet projekt på 900an då det var lite mer att göra med bilen än tänkt först! Var tänkt att bara fixa stereon, laddmätare, trimma lite, e85 och allmän uppfriskning. Men blev lite mer än så när jag gick lös med hammaren i underredet. Aja, ack den som ger sig, denna SAAB 900 S (lätt trycks turbo) från 1991 förkärnar allt den behöver!
Mål:
Tar att uppdaterar målet lite! Det ursprungliga målet var med Saaben att få till den så Aero liknade som möjligt med en personlig touch. Men vi tar och lägger till lite på detta målet då bankörningen var så sket kul på Kinnekulle! Bilen skall bli som så att man skall kunna ha bilen till banan, ha görskoj på banan sedan kunna åka hem utan öronen trillar ur eller ryggen är av på 4 ställen En trackday bil med andra ord som skall kunna vardags åka med!
Historia till köpet:
Jag hitta denna 900a på 900klubens sida och kunde inte låta bil att mejla ägaren även om den stod i Stockholm sisådär 50 mil från Göteborg. Efter ett par mejl så bestämde jag mig, jag vill ha denna bil! Nu var det bara att överta en av föräldrarna för att följa med eftersom jag endast var 17 år vid det laget. Men det gick, fick med morsan tillslut! Flyg beställdes och den 8 december 2013 så flög vi upp. Men det gick inte helt lätt, blev totalt 3 timmars förseningar allt som allt på grund av snö och is. Men vi kom fram tillslut, ägaren var super och det blev en deal och 7000 fattigare! Första bilen inköpt! Vilken känsla!!! Nu var det bara att köra hem den och morsan fick ta den första etappen. Det gick inte fort då ovädret som hade hotat våran avresa med flyget hade hunnit i kapp oss så vi tvingades ner till 70 km/h hela vägen ner till Jönköping. Herrejävlar vad trögt det gick men det gick framåt i alla fall tänkte vi! Sedan vid Jönköping fick jag ta över med gasandet då vädret var bättre. Vilken bil! Så trevlig o köra och med mycket tryck under pedalen (för ovana mig i alla fall)! Den rulla på mil efter mil och till slut var vi hemma klockan 00:30, flyget skulle lämna Landvetter 11:30 så ingen dålig tripp! Men nöjd är man!
Ljud:
Stereo:
Sony Mex-4000BT
Fram:
Kicker KS 40
Hatthylla:
Sony 6/9 XS-F6926SE
Bas:
Sony bas 10 tum
Slutsteg:
Inbyggt i basen, smidigt
Detta projekt kommer inte vara något snabbis direkt så varför inte slänga upp en liten to do lista!
To do listan (uppdateras då och då):
Fixa rost hjulhus vänster: Klar!
Fixa rost hjulhus höger: Klar!
Fixa rost under list höger: Klar!
Byta strålkastarglas vänster: Klar!
Gula glödlampor: Klar!
Fixa rosten i reservhjulsbaljan: Klar!
Ögonlock borta: Klar!
Fixa rost interiör: Klar!
Laddmätare: Få lysa grönt kvar
6X9or: Klar!
Bas: Klar!
Stereon flytt ner: Klar!
8000 RPM varvräknare: Klar!
Turbomätare i intrumetbräda: Klar!
Länkarmar (har inte kollat noga men ingen broska): Klar!
Stereon uppgradering/byte: Klar!
Byta ventillockspackning:
Rem byte: Klar!
Intercooler: Klar!
E85 konvertering:
3 tum avgas:
batterikrök: Klar!
Fixa "oxidprickar" i lacken: Klar!
Byta list vänster bak fönster: Klar!
Fixa hängande innertak: Klar!
Fixa smårost här och där på lack: Klar!
Sätta dit ett aero paket (kjolar mm): Klart!
Lacka främre och bakre kofångare: Klar!
APC/ T5 : ?
Chrome turbo grill: Klar!
Montera "extra" knapp:Klar!
Interiör i allmänhet:
Bygga hatthylla: Klar!
Super Aero: Klar! Behövs dock nya däck i rätt dimension
Fixa rost skärmlist höger fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster fram: Klar!
Fixa rost vid batteri:Klar!
Fixa/byta kylare: Bytt kylare, Klar!
Byta motorkudde fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster bak:Klar!
Rostskydda dörrar samt dylikt: Klar!
Vatteninsprut:
Batteri i bagaget: Klar!
Glasfiber vinge: Klar!
Lamda / Air / fuel mätare: Klar!
Oljetryck mätare: Klar!
Fixa rost bak vid stötfångare: Klar!
Sportfilter: Klar!
Kommer säkert mer
Liter bilder på flyget då!
Precis nyköpt!
Resultat efter va kan det vara, ett par 100 timmar Inte klar än dock
T16 skare va!
20 k mil är inget
Lite rolig info ja hitta i en kompis tidning! 137 900 kr kosta den 1991, nu kan man köpa en halv NEVS 9-3 för dom pengarna
Nu till det dåliga
Fick tummen ur idag så började fix lite!
Blev lite stort hål
En bit plåt och svets så var de löst! inte finaste lopporna (mig fluss) men läcker inte in iaf. Får stå och torks tills i mon så ja kan slänga på lite underredsklet
nästa hål då:
Före:
Efter, va för snabb och slipa ner lopporna och spraya så hann in med att ta bild på slutresultatet
Började riva lite i interiören och till min skräck syn på detta :
Är ju bara och fixa till, ser värre än vad det är man förstår inte var vattnet kommer in i från? Någon som har någon aning? Den listen till höger om bränsleboxen hade glidit ner 1-2 cm men känns inte som att vattnet kan komma in den vägen. Skriv gärna om ni vet
Simma lugnt!
Tänkte dra i gång ett litet projekt på 900an då det var lite mer att göra med bilen än tänkt först! Var tänkt att bara fixa stereon, laddmätare, trimma lite, e85 och allmän uppfriskning. Men blev lite mer än så när jag gick lös med hammaren i underredet. Aja, ack den som ger sig, denna SAAB 900 S (lätt trycks turbo) från 1991 förkärnar allt den behöver!
Mål:
Tar att uppdaterar målet lite! Det ursprungliga målet var med Saaben att få till den så Aero liknade som möjligt med en personlig touch. Men vi tar och lägger till lite på detta målet då bankörningen var så sket kul på Kinnekulle! Bilen skall bli som så att man skall kunna ha bilen till banan, ha görskoj på banan sedan kunna åka hem utan öronen trillar ur eller ryggen är av på 4 ställen En trackday bil med andra ord som skall kunna vardags åka med!
Historia till köpet:
Jag hitta denna 900a på 900klubens sida och kunde inte låta bil att mejla ägaren även om den stod i Stockholm sisådär 50 mil från Göteborg. Efter ett par mejl så bestämde jag mig, jag vill ha denna bil! Nu var det bara att överta en av föräldrarna för att följa med eftersom jag endast var 17 år vid det laget. Men det gick, fick med morsan tillslut! Flyg beställdes och den 8 december 2013 så flög vi upp. Men det gick inte helt lätt, blev totalt 3 timmars förseningar allt som allt på grund av snö och is. Men vi kom fram tillslut, ägaren var super och det blev en deal och 7000 fattigare! Första bilen inköpt! Vilken känsla!!! Nu var det bara att köra hem den och morsan fick ta den första etappen. Det gick inte fort då ovädret som hade hotat våran avresa med flyget hade hunnit i kapp oss så vi tvingades ner till 70 km/h hela vägen ner till Jönköping. Herrejävlar vad trögt det gick men det gick framåt i alla fall tänkte vi! Sedan vid Jönköping fick jag ta över med gasandet då vädret var bättre. Vilken bil! Så trevlig o köra och med mycket tryck under pedalen (för ovana mig i alla fall)! Den rulla på mil efter mil och till slut var vi hemma klockan 00:30, flyget skulle lämna Landvetter 11:30 så ingen dålig tripp! Men nöjd är man!
Ljud:
Stereo:
Sony Mex-4000BT
Fram:
Kicker KS 40
Hatthylla:
Sony 6/9 XS-F6926SE
Bas:
Sony bas 10 tum
Slutsteg:
Inbyggt i basen, smidigt
Detta projekt kommer inte vara något snabbis direkt så varför inte slänga upp en liten to do lista!
To do listan (uppdateras då och då):
Fixa rost hjulhus vänster: Klar!
Fixa rost hjulhus höger: Klar!
Fixa rost under list höger: Klar!
Byta strålkastarglas vänster: Klar!
Gula glödlampor: Klar!
Fixa rosten i reservhjulsbaljan: Klar!
Ögonlock borta: Klar!
Fixa rost interiör: Klar!
Laddmätare: Få lysa grönt kvar
6X9or: Klar!
Bas: Klar!
Stereon flytt ner: Klar!
8000 RPM varvräknare: Klar!
Turbomätare i intrumetbräda: Klar!
Länkarmar (har inte kollat noga men ingen broska): Klar!
Stereon uppgradering/byte: Klar!
Byta ventillockspackning:
Rem byte: Klar!
Intercooler: Klar!
E85 konvertering:
3 tum avgas:
batterikrök: Klar!
Fixa "oxidprickar" i lacken: Klar!
Byta list vänster bak fönster: Klar!
Fixa hängande innertak: Klar!
Fixa smårost här och där på lack: Klar!
Sätta dit ett aero paket (kjolar mm): Klart!
Lacka främre och bakre kofångare: Klar!
APC/ T5 : ?
Chrome turbo grill: Klar!
Montera "extra" knapp:Klar!
Interiör i allmänhet:
Bygga hatthylla: Klar!
Super Aero: Klar! Behövs dock nya däck i rätt dimension
Fixa rost skärmlist höger fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster fram: Klar!
Fixa rost vid batteri:Klar!
Fixa/byta kylare: Bytt kylare, Klar!
Byta motorkudde fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster bak:Klar!
Rostskydda dörrar samt dylikt: Klar!
Vatteninsprut:
Batteri i bagaget: Klar!
Glasfiber vinge: Klar!
Lamda / Air / fuel mätare: Klar!
Oljetryck mätare: Klar!
Fixa rost bak vid stötfångare: Klar!
Sportfilter: Klar!
Kommer säkert mer
Liter bilder på flyget då!
Precis nyköpt!
Resultat efter va kan det vara, ett par 100 timmar Inte klar än dock
T16 skare va!
20 k mil är inget
Lite rolig info ja hitta i en kompis tidning! 137 900 kr kosta den 1991, nu kan man köpa en halv NEVS 9-3 för dom pengarna
Nu till det dåliga
Fick tummen ur idag så började fix lite!
Blev lite stort hål
En bit plåt och svets så var de löst! inte finaste lopporna (mig fluss) men läcker inte in iaf. Får stå och torks tills i mon så ja kan slänga på lite underredsklet
nästa hål då:
Före:
Efter, va för snabb och slipa ner lopporna och spraya så hann in med att ta bild på slutresultatet
Började riva lite i interiören och till min skräck syn på detta :
Är ju bara och fixa till, ser värre än vad det är man förstår inte var vattnet kommer in i från? Någon som har någon aning? Den listen till höger om bränsleboxen hade glidit ner 1-2 cm men känns inte som att vattnet kan komma in den vägen. Skriv gärna om ni vet
Simma lugnt!
Senast redigerat av Saab_2takt (22 september 2015)
Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
0
0
0
0