2699
Sök

Ford mondeo MKIII -2003 med stora laddproblem PROBLEMET LÖST!

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#21
är det någon fara att köra med bilen om jag tar ur kontakten o de visar sig ladda som "vanligt" ?
visst skall generatorn bytas men tänkte eftersom att man har en bil så används den ju också så tänkte att man kan flytta den utan att det orsakar skador i elsystemet eller så?

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#22
Är ingen fara, laddningslampan och eventuellt motorlampan kommer lysa bara. Kontrollera bara hur mycket den laddar bara så du inte kör batteriet tomt medans du kör pga fläkt, stolsvärmare etc.

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
8 februari 2014
#23
Om det visar sig att generatorn indeed inte fungerar så kom ihåg att många tillverkare erbjuder livstidsgaranti på generatorerna så försök att använda den först innan du slänger ut pengar på en ny.

Sen som hunden ovan säger så är systemet designat för att kunna köras utan regulator så du ska inte löpa nån risk att förstöra komponenter.
Evt så kan batteriet få lite förkortad livstid om det laddas för mycket men det är en väldigt vild spekulation. smile

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#24
-matte skrev:
Om det visar sig att generatorn indeed inte fungerar så kom ihåg att många tillverkare erbjuder livstidsgaranti på generatorerna så försök att använda den först innan du slänger ut pengar på en ny.

Sen som hunden ovan säger så är systemet designat för att kunna köras utan regulator så du ska inte löpa nån risk att förstöra komponenter.
Evt så kan batteriet få lite förkortad livstid om det laddas för mycket men det är en väldigt vild spekulation. smile

Katt*

wink

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#25
-matte skrev:
Om det visar sig att generatorn indeed inte fungerar så kom ihåg att många tillverkare erbjuder livstidsgaranti på generatorerna så försök att använda den först innan du slänger ut pengar på en ny.

Sen som hunden ovan säger så är systemet designat för att kunna köras utan regulator så du ska inte löpa nån risk att förstöra komponenter.
Evt så kan batteriet få lite förkortad livstid om det laddas för mycket men det är en väldigt vild spekulation. smile

Givetvis skall jag reklamera generatorn då den är endast ca 7mån gammal o gått endast 1800mil så den får dom bara byta mot ytterligare en ny isf smile

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#26
Tack allesammans för snabba svar big_smile

jag drog ur kontakten o nu laddar den 14,1v oavsett belastning. generatorlampan lyser men ej motorlampan.
Alltså att konstatera så är laddningsregulatorn slut? Så imorgon blir det att riva generatorn igen tongue

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 februari 2014
#27
lennyboy skrev:
Tack allesammans för snabba svar big_smile

jag drog ur kontakten o nu laddar den 14,1v oavsett belastning. generatorlampan lyser men ej motorlampan.
Alltså att konstatera så är laddningsregulatorn slut? Så imorgon blir det att riva generatorn igen tongue

Mycket trevligt att du skrev resultat. Då hjälpte vovven dig bra där. Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 632 Inlägg
8 februari 2014
#28
Är ingen hund furfan sad

OT: Ta bort höger K-stag och styrled så går det riktigt enkelt att flippa ut generatorn vid bytet.
Senast redigerat av Malheus (8 februari 2014)

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#29
Det går lika enkelt att lossa skalet till grenröret o ta den uppifrån, det gick jätte smidigt sist big_smile

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 februari 2014
#30
Malheus skrev:
Är ingen hund furfan sad

OT: Ta bort höger K-stag och styrled så går det riktigt enkelt att flippa ut generatorn vid bytet.

Jävlades med dig Malheus... Hehe...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök