3126
Sök

Min -00 t4 bluddrar vid gaspådrag från växel 3 och upp.

24 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#1
Har en t4 steg 3 bsr.
Den svarar lite segt när jag gasar på och när jag lägger i treans växel så börjar den bluddra och accelerar dåligt.
Släpper jag lite på gasen så accelerar den iväg igen men börjar bluddra.

Nån som har nån ide va det kan bero på?

//Denny

436 Inlägg
18 augusti 2014
#2
svårt att svara på men kolla det vanliga så det inte finns några sprickor på insugsgummit eller liknande
kan även ha med chippet och göra. testa att koppla ur luftmassemätaren ganska vanligt att dem ger sig på dessa underbara bilar


8 Inlägg
18 augusti 2014
#3
Kolla dina tändstift samt tändspolar. Vanligt förekommande är att tändspolarna spricker. När bytte du tändstift senast och vilken typ kör du?

24 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#4
Sitter bosch tändstift i nu.
Ett år gamla.
Tändspolarna är hela också.

Ska prova koppla ur luftmassemätarn o se också då.

Nån sa att det kunde va magnetventilen också.

Fan det finns mycket olika saker alltså det kan bero på:(.

Visst 260 hk är väl inte nå värsting men man vill ju kunna gasa ur den i alla fall:)

6 632 Inlägg
19 augusti 2014
#5
elhefe-t4 skrev:
Sitter bosch tändstift i nu.
Ett år gamla.
Tändspolarna är hela också.

Ska prova koppla ur luftmassemätarn o se också då.

Nån sa att det kunde va magnetventilen också.

Fan det finns mycket olika saker alltså det kan bero på:(.

Visst 260 hk är väl inte nå värsting men man vill ju kunna gasa ur den i alla fall:)

Där sitter felet. smile Köp ett par original tändstift istället.

De/Dem

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2014
#6
elhefe-t4 skrev:
Tändspolarna är hela också.

Om bilen bluddrar så näe....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

24 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#7
kan det vara att det är bosch tändstift alltså?.

har bytt tändspolar men den bluddrar ändå på treans växel..

309 Inlägg
19 augusti 2014
#8
elhefe-t4 skrev:
kan det vara att det är bosch tändstift alltså?.

har bytt tändspolar men den bluddrar ändå på treans växel..

Att Bosch stift skulle vara av sämre kvalitet har jag väldigt svårt att tro.


Har du testat dom "nya" spolarna i en annan bil för att dubbelkolla att dom fungerar ?
Eftersom dessa går sönder på löpande band är det inte alltid man får tag i ett par som fungerar.
Råkade ut för det 3 gånger i rad en gång, tur man är envis!

Som alltid börjar man med att felsöka! Så koppla upp bilen, dumt att byta grejer om bilen redan vet vad som är sönder. Därefter får du leta väldigt noggrant efter läckage i vakuum,tryck och insug.
Sen får du börja byta stift+spolare,lmm,magnetventil osv till du hittar den felande komponenten.

8 Inlägg
19 augusti 2014
#9
maaw skrev:
elhefe-t4 skrev:
kan det vara att det är bosch tändstift alltså?.

har bytt tändspolar men den bluddrar ändå på treans växel..

Att Bosch stift skulle vara av sämre kvalitet har jag väldigt svårt att tro.


Har du testat dom "nya" spolarna i en annan bil för att dubbelkolla att dom fungerar ?
Eftersom dessa går sönder på löpande band är det inte alltid man får tag i ett par som fungerar.
Råkade ut för det 3 gånger i rad en gång, tur man är envis!

Som alltid börjar man med att felsöka! Så koppla upp bilen, dumt att byta grejer om bilen redan vet vad som är sönder. Därefter får du leta väldigt noggrant efter läckage i vakuum,tryck och insug.
Sen får du börja byta stift+spolare,lmm,magnetventil osv till du hittar den felande komponenten.

Jag hade exakt samma problem på min gamla T4a med Boschstift. Bytte till Volvo-Orginal och det funkade prima

309 Inlägg
19 augusti 2014
#10
RasmusA skrev:
maaw skrev:
elhefe-t4 skrev:
kan det vara att det är bosch tändstift alltså?.

har bytt tändspolar men den bluddrar ändå på treans växel..

Att Bosch stift skulle vara av sämre kvalitet har jag väldigt svårt att tro.


Har du testat dom "nya" spolarna i en annan bil för att dubbelkolla att dom fungerar ?
Eftersom dessa går sönder på löpande band är det inte alltid man får tag i ett par som fungerar.
Råkade ut för det 3 gånger i rad en gång, tur man är envis!

Som alltid börjar man med att felsöka! Så koppla upp bilen, dumt att byta grejer om bilen redan vet vad som är sönder. Därefter får du leta väldigt noggrant efter läckage i vakuum,tryck och insug.
Sen får du börja byta stift+spolare,lmm,magnetventil osv till du hittar den felande komponenten.

Jag hade exakt samma problem på min gamla T4a med Boschstift. Bytte till Volvo-Orginal och det funkade prima

Så du menar på att nya Bosch tändstift fick din bil att gå dåligt ? Trots att dom var 100% friska.

24 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#11
Tackar för era svar:).
Jag ska gå igenom allt o se.

En annan sak också.
Finns det nå mer roligt man kan byta på bilen så d blir lite mer drag i den?.
Inget allt för avancerat.

har ju steg 3 nu med sportavgas.

Typ andra spridare eller nåt.
Är det något som ger bättre effekt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2014
#12
maaw skrev:
Så du menar på att nya Bosch tändstift fick din bil att gå dåligt ? Trots att dom var 100% friska.

Japp! Bosch platina skall det vara, Volvo original är BOsch platina om jag intem inns fel.  Noga är det, även med spolarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

24 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#13
Jag bytte tändstift till 4 st ja hade från biltema nyss.
Nu bluddrar inte t4 an längre.

Hade ju bosch innan.

Konstigt d där.


Sök