3478
Sök

Volvo 740 T5 Refined

Här kan du följa mitt bygge av en 740 t5 som är tänkt att vara klar att åka i till elmia 2015.

6 661 Visningar
Uppdaterades senast 6 oktober 2014
12 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#1
Halloj!

Har tänk att jag ska försöka mig på att bygga en Volvo 740 med T5 motor i. Det började med att jag som första bil köpte en Volvo 940 turbo men jag började trimma. Det var kul att få bilen snabbare och lära sig vad som gjorde skillnad och inte.

Men bilen var ju även min vanliga bil att ta mig med till skolan/jobb så det blev jobbigt när man gasade på helgerna att sedan ta sig till jobbet på måndag morgon. Väghållningen var inte heller den bästa med vanliga sänkfjädrar.

Så nu har jag tänkt att bygga en rejälare bil med bra väghållning och mer effekt. Så det som har inhandlats än så länge är en motor. Har du en fin 740 med taklucka så hör gärna av dig.
Senast redigerat av Henrikarlsson (24 september 2014)


12 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
#2
Nu kommer lite info om motorn som har inhandlats.


Köpte motorn öster om Jönköping i Lekeryd. Motorn är från början byggd till en v70 men har senare gått i två stycken olika Rwd bilar. Köpte motorn ungefär som ett Rwd paket. Motorn ska ha gått 3000mil ungefär sen den gjordes i ordning i v70:n.

Info om motorn.

2,3 liters block (81mm borr)
H-profils stackar
Toppdeckad
Kortat 960 tråg
Portad topp
Glt kammar
Nya kolvar för ca 3000mil

Blocket ska också vara "pianotrådat"

Det var allt för idag bilder kommer imorgon.


515 Inlägg
25 september 2014
#3
följer! smile lite bilder hade varit bra!

§9 Annonsering gäller även signaturen!

____________________________________
1 340 Inlägg
25 september 2014
#4
Henrikarlsson skrev:
Har du en fin 740 med taklucka så hör gärna av dig.

Har en 744 GLE -88a  med el-taklucka, Automat

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

12 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
#5
NSS207 skrev:
följer! smile lite bilder hade varit bra!

Tackar, bilder kommer alldeles strax. smile


12 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
#6
RightFront skrev:
Henrikarlsson skrev:
Har du en fin 740 med taklucka så hör gärna av dig.

Har en 744 GLE -88a  med el-taklucka, Automat

Pm:a gärna mig med info och bilder. smile


12 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
#7
Idag har jag skruvat isär motorn. Jag köpte motorn utan att veta hur skicket var fick lita på säljarens ord. Det ser ut att vara i fint skick alltihopa. Det finns absolut ingen känning av vändkant i loppen, dom är som nya. Både vevlager och vevlager ser också bra ut men kommer ändå bytas till nytt. PÅ vevaxeln finns några små repor på lagerytorna men inget som spelar någon roll så den kommer att användas.

Nästa steg just nu är att snygga till blocket, har nog tänkt att blästra det beroende på vad det kostar. Har ni något förslag vad man kan göra för att få ett snyggt block kommentera gärna.

Toppen som satt på är portad så den ska lämnas in på flödesmätning för att se om den är seriöst portad. Kommer under morgondagen att försöka prata med Erik Malmström som portat och flödat min topp till min 940.

Här kommer lite bilder på hur motorn ser ut just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-86190789adfe12b402e3161cd1870b8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-34e79fdf0990c2978853ac2b78fa0c8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-520f3011923fec554ccdeeccd13db219.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-371efa4433c04dd3c5a045b66776b02b.jpg
Senast redigerat av Henrikarlsson (25 september 2014)


1 677 Inlägg
28 september 2014
#8
Ska följas! smile

12 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#9
Helgen varit fri från skruvande. Har dock sålt 940 till en kompis och besökt Gatebil på Mantorp för att få lite inspiration.
Var där på söndagen några timmar och kollade finalerna. Det är från att se hur snabbt och brett det går.


Idag har toppen rengjort och förbereds för födes mätning imorgon. Har tagit ur två av insugs ventilerna för att underlätta mätningen, ventilstyrningarna känns tyvärr lite slitna. Efter jobbet åker jag till köping och Erik Malmström som kommer att flödesmäta den. Hoppas på bra flöde så man kan åka mycket effekt med lite mindre laddtryck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-3ee211814bf089c0d1047e9326d398b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-a7012b06f0262b2228fc6e66cd3eff44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-a2ad5455e6c4f832795f7285f204b0d0.jpg
Senast redigerat av Henrikarlsson (29 september 2014)


12 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#10
Idag har jag varit i köping flödesmätit toppen. Det gick snabbt och smidigt. Han kunde inte skriva ut resultatet så bild på det kommer senare i veckan hoppas jag. Toppen flödade 205 cfm vid max lyft (13mm). Vet just nu inte vad en standard topp ska flöda, så svårt att säga om hur portningen var. Tror 16v toppen ligger på runt 220-220cfm vid max lyft dock går det att lyfta 16mm på dom topparna. Nu ska jag sätta mig ett tag och söka runt om jag hittar några värden på standard toppar.

Här kommer lite bilder.

flödesbänken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-7527fa4b9ca0dc4e4bc9693a7f6deb6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-2d413f399f86be7c0c207568736a483b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187654/187654-bc3305e3a577d07c09e7f63c2be84868.jpg
Senast redigerat av Henrikarlsson (30 september 2014)


12 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#11
Har fortsatt med toppen idag, Tagit ur alla ventiler för att byta ventilstyrningar. Glappet får enligt hyanesboken vara 0,15mm och i min topp är det 0,20mm. Någon som har några tips på hur man byter dom?

Tänkte även fråga er hur det går att köra med mycket effekt och volvos multilinkbakaxel? vill egentligen ha en Volvo 740 med stelaxel, dock verkar det svårt att hitta en fin sådan som även hat taklucka så därför har jag kollat på Volvo 760. men dom är det ju multilinkaxel på. så min fråga till er är: hur håller multilinkaxeln?


Däck Missbrukare
31 Inlägg
7 oktober 2014
#12
Mk1an sitter ju bara på 88-90 760 innan 88 har ju stel original. Multilink är väl inte kända för att hålla men allt beror ju helt på hur du kör. Många uppgraderar ju diffen till lamell från bmw 188 huset från 325 e36 lr m3 e36 exempel. Finns dom som moddat i 210 m5 diff med. Är osäker på hur knutarna passar så låter det vara osagt. Fördel är väl att bryggan på mk1 är i stål så är ju lätt att bygga på än 960ins mk2 som är i alu. Om man inte har utrustningen vill säga. Om 80-tals fronten kvittar så satsa på en 740 gl -90-92 1031 stel axel original = bästa axeln som man kan få original till 700/900 samt galvad kaross så lätt att hitta en som inte är helt uppäten av rost. Och har du tur kan du hitta en med 940 bräda. Samt 940+v90 lyktor passar ju rakt på utan större ingrepp i grund-chassit.

2 121 Inlägg
8 oktober 2014
#13
kommer då följa detta enormt mycket då jag själv ska skaffa en T5 å kasta ner i min så kommer bli kul å läsa


7 Inlägg
8 oktober 2014
#14
Jag håller på att bygga på en 760 där dom hängt på en stel axel (1031) som jag kör med torsen diff i. Man tar bort momentbryggan och sätter dit ett sånt bakaxelstag från bakaxeldelar. smile

Annars kör du med multilinken på 760 ocj moddar dit bmw 540 diffen. Då org. drivaxlar på 760 passar rätt på den diffen smile



Sök