Rquired skrev:
Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nu tänker jag inte på Nissan Micra från 90-talet utan en vanlig stor bil som man kan åka normalt i. Typ 940/850/X70 eller liknande tysk i samma storleksklass, ska vi säga 0,8 landsväg och 1 liter i stan?
Då räknar jag först på 0.9 blandat för enkelhetens skull då.
Den bilen släpper ut 241.2g/km med den förbrukningen, enbart sett till bensinåtgången.
Vid förbrukning på 0.8 214,4g/km.
Vid förbrukning på 1.0 268.0g/km.
Här kan du själv beräkna utsläpp beroende på förbrukning, även andra bränslen än bensin.
http://www.utslappsratt.se/berakna-utsl … ran-bilar/
Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.
*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.
Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.
x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.
Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.
6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.
_Blue_Speed_ skrev:
Där ser vi klart och tydligt att det är bäst för miljön och plånboken att köra 90-tals bensinare istället för att köpa ny miljöbil var tredje år.
Nej förutsatt att jag har räknat rätt kan man köpa en ny bil, sälja den efter tre år och ändå göra miljön en tjänst om man kör minst 1460mil/år vilket är just vad många nybilsköpare gör. Sedan säljer de vidare dem, ofta till privatpersoner som avyttrar sin bil från säg 90-talet och fortsätter att göra miljön en tjänst då tillverkningskostnaden redan har kompenserats för.