3775
Sök

Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

1 194 Inlägg
10 januari 2015
#221
Har aldrig fattat varför diesel kostat mer än det dubbla i skatt än motsvarande bensinare. Bensinaren är i 10 fall av 10 törstigare och har ett högre utsläpp av koldioxid. Om nu argumentet att höja skatten är för att få folk att köpa snålare/mer miljövänliga bilar, så är det väl i allra högsta grad intressant att i stället sänka skatten på diesel och eventuellt höja på bensin? Få folk att köpa de snålare dieselbilarna om man nu är så förbrukningskänslig. Förklara t.ex. varför den snålare Volvo V70 D3 med snittförbrukning på 0,6l/mil kostar 3 600:- medan den törstigare Volvo V70 T4 med snitt på dryga 0,7l/mil kostar 1500:- i skatt.


En Medlem
405 Inlägg
10 januari 2015
#222
Cracksoup skrev:
Har aldrig fattat varför diesel kostat mer än det dubbla i skatt än motsvarande bensinare. Bensinaren är i 10 fall av 10 törstigare och har ett högre utsläpp av koldioxid. Om nu argumentet att höja skatten är för att få folk att köpa snålare/mer miljövänliga bilar, så är det väl i allra högsta grad intressant att i stället sänka skatten på diesel och eventuellt höja på bensin? Få folk att köpa de snålare dieselbilarna om man nu är så förbrukningskänslig. Förklara t.ex. varför den snålare Volvo V70 D3 med snittförbrukning på 0,6l/mil kostar 3 600:- medan den törstigare Volvo V70 T4 med snitt på dryga 0,7l/mil kostar 1500:- i skatt.

Dieselmotorer släpper ut många gånger flera partiklar och kväveoxider än vad bensinmotorer gör, svårare än så är det inte. Jag kan backa detta med hur mycket data som helst om du så vill. Koldioxidutsläppen blir inte längre lika viktigt som effekten utsläppen har på närområdet, och detta är helt rätt tänk.

Storbritannien och Frankrike inför planer för att fasa ut dieselmotorer i deras största städer (läs riktade trängselskatter) pga hälsoeffekterna av till största del dieselmotorer. Det var en tankevurpa från politikens sida att belöna dieselmotorer då man inte insåg de långsiktiga effekterna det skulle få, nu får tyvärr bilägarna äta upp deras misstag. Enda rätta vägen att gå är 100% el, inget annat.
Senast redigerat av -matte (10 januari 2015)

Cupra_
11 januari 2015
#223
Cracksoup skrev:
Har aldrig fattat varför diesel kostat mer än det dubbla i skatt än motsvarande bensinare. Bensinaren är i 10 fall av 10 törstigare och har ett högre utsläpp av koldioxid. Om nu argumentet att höja skatten är för att få folk att köpa snålare/mer miljövänliga bilar, så är det väl i allra högsta grad intressant att i stället sänka skatten på diesel och eventuellt höja på bensin? Få folk att köpa de snålare dieselbilarna om man nu är så förbrukningskänslig. Förklara t.ex. varför den snålare Volvo V70 D3 med snittförbrukning på 0,6l/mil kostar 3 600:- medan den törstigare Volvo V70 T4 med snitt på dryga 0,7l/mil kostar 1500:- i skatt.

För att pårökta hippies med noll kunskap blev inröstade av ännu dummare röstande svenskar är den enkla förklaringen... Värt att tänka på för motorintresserade inför kommande val.

Nej, det är som -matte säger också såklart. Enkelt förklarat är bensinmotorer skadligt för miljön, diesel för människor. Sen kan jag personligen tycka att det finns annat politikerna borde rikta in sig på än privatbilism, men då blir det en väldigt politisk diskussion som inte passar här.

Jag fick extraskatt på BMWn nu efter att jag sålt den, det var ju kul.. Dagen efter kom en ännu dyrare på Volvon. Väntar bara på den på Seaten nu sad

Evildan
11 januari 2015
#224
Till er som inte förstår på vilket vis en nyare snål bil bidrar till miljön trots utsläppen vid tillverkningen.

(Givetvis en Priusfilm) big_smile

Titta vid 1:30 där Fifth Gears reporter förklarar hur det ligger till på ett väldigt lättöverskådligt och lättfattligt vis.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

4 179 Inlägg
11 januari 2015
#225
Evildan skrev:
Till er som inte förstår på vilket vis en nyare snål bil bidrar till miljön trots utsläppen vid tillverkningen.

(Givetvis en Priusfilm) big_smile

Titta vid 1:30 där Fifth Gears reporter förklarar hur det ligger till på ett väldigt lättöverskådligt och lättfattligt vis.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

Dedär tar ju inte upp den största delen av argumentet mot nya bilar med tanke på miljö utan bara att priusen inte är sämre för miljön än en annan nytillverkad bil.

För att dra exemplet extremt så är det väll knappast någon som tror att det är miljövänligt att byta bil varje månad och skrota den gamla.

När gränsen för när det blir en miljövinst eller inte att byta från en törstig 240 till en snål prius ligger vet jag inte men vi har en del programvara på skolan som skall kunna räkna ut sånt så kanske återkommer med svaret senare i veckan.


7 432 Inlägg
11 januari 2015
#226
zemet skrev:
Evildan skrev:
Till er som inte förstår på vilket vis en nyare snål bil bidrar till miljön trots utsläppen vid tillverkningen.

(Givetvis en Priusfilm) big_smile

Titta vid 1:30 där Fifth Gears reporter förklarar hur det ligger till på ett väldigt lättöverskådligt och lättfattligt vis.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

Dedär tar ju inte upp den största delen av argumentet mot nya bilar med tanke på miljö utan bara att priusen inte är sämre för miljön än en annan nytillverkad bil.

För att dra exemplet extremt så är det väll knappast någon som tror att det är miljövänligt att byta bil varje månad och skrota den gamla.

När gränsen för när det blir en miljövinst eller inte att byta från en törstig 240 till en snål prius ligger vet jag inte men vi har en del programvara på skolan som skall kunna räkna ut sånt så kanske återkommer med svaret senare i veckan.

jo gör det för det är ju inte BARA utsläpps värden  från motorn som påverkar miljön wink


CREW FTR
435 Inlägg
11 januari 2015
#227
min A6a höjdes med 1000kr. nu till 7900kr:/

FUCKTARD RACING CREW

146 Inlägg
12 januari 2015
#228
Min golf R höjdes med 300kr inte hela världen

Evildan
12 januari 2015
#229
zemet skrev:
Evildan skrev:
Till er som inte förstår på vilket vis en nyare snål bil bidrar till miljön trots utsläppen vid tillverkningen.

(Givetvis en Priusfilm) big_smile

Titta vid 1:30 där Fifth Gears reporter förklarar hur det ligger till på ett väldigt lättöverskådligt och lättfattligt vis.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

Dedär tar ju inte upp den största delen av argumentet mot nya bilar med tanke på miljö utan bara att priusen inte är sämre för miljön än en annan nytillverkad bil.

För att dra exemplet extremt så är det väll knappast någon som tror att det är miljövänligt att byta bil varje månad och skrota den gamla.

När gränsen för när det blir en miljövinst eller inte att byta från en törstig 240 till en snål prius ligger vet jag inte men vi har en del programvara på skolan som skall kunna räkna ut sånt så kanske återkommer med svaret senare i veckan.

Så här ansåg VW att det ligger till med koldioxidutsläpp hos olika typer av drivning för en personbil i Golfklass.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 622072.ece
VOLKSWAGENS LISTA. Totala koldioxidutsläpp under bilens hela livslängd. Tabellen visar koldioxidutsläpp i gram per kilometer för en bil i Golf-klassen som körs totalt 15 000 mil. I siffrorna ingår tillverkning och förbrukning av bränsle samt tillverkning av bilen. Siffran inom parentes anger koldioxidutsläppen under tillverkningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-54084cb3535bf075de201db4e40ab744.jpg

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#230
Evildan skrev:
zemet skrev:
Evildan skrev:
Till er som inte förstår på vilket vis en nyare snål bil bidrar till miljön trots utsläppen vid tillverkningen.

(Givetvis en Priusfilm) big_smile

Titta vid 1:30 där Fifth Gears reporter förklarar hur det ligger till på ett väldigt lättöverskådligt och lättfattligt vis.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

Dedär tar ju inte upp den största delen av argumentet mot nya bilar med tanke på miljö utan bara att priusen inte är sämre för miljön än en annan nytillverkad bil.

För att dra exemplet extremt så är det väll knappast någon som tror att det är miljövänligt att byta bil varje månad och skrota den gamla.

När gränsen för när det blir en miljövinst eller inte att byta från en törstig 240 till en snål prius ligger vet jag inte men vi har en del programvara på skolan som skall kunna räkna ut sånt så kanske återkommer med svaret senare i veckan.

Så här ansåg VW att det ligger till med koldioxidutsläpp hos olika typer av drivning för en personbil i Golfklass.

Där ser vi klart och tydligt att det är bäst för miljön och plånboken att köra 90-tals bensinare istället för att köpa ny miljöbil var tredje år.

Nöjeskör närproducerat

Evildan
12 januari 2015
#231
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
zemet skrev:

Dedär tar ju inte upp den största delen av argumentet mot nya bilar med tanke på miljö utan bara att priusen inte är sämre för miljön än en annan nytillverkad bil.

För att dra exemplet extremt så är det väll knappast någon som tror att det är miljövänligt att byta bil varje månad och skrota den gamla.

När gränsen för när det blir en miljövinst eller inte att byta från en törstig 240 till en snål prius ligger vet jag inte men vi har en del programvara på skolan som skall kunna räkna ut sånt så kanske återkommer med svaret senare i veckan.

Så här ansåg VW att det ligger till med koldioxidutsläpp hos olika typer av drivning för en personbil i Golfklass.

Där ser vi klart och tydligt att det är bäst för miljön och plånboken att köra 90-tals bensinare istället för att köpa ny miljöbil var tredje år.

Den -90 tals bensinbil du tänker på vad förbrukar den per mil?

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#232
Nu tänker jag inte på Nissan Micra från 90-talet utan en vanlig stor bil som man kan åka normalt i. Typ 940/850/X70 eller liknande tysk i samma storleksklass, ska vi säga 0,8 landsväg och 1 liter i stan?

Nöjeskör närproducerat

Evildan
12 januari 2015
#233
_Blue_Speed_ skrev:
Nu tänker jag inte på Nissan Micra från 90-talet utan en vanlig stor bil som man kan åka normalt i. Typ 940/850/X70 eller liknande tysk i samma storleksklass, ska vi säga 0,8 landsväg och 1 liter i stan?

Då räknar jag först på 0.9 blandat för enkelhetens skull då.

Den bilen släpper ut 241.2g/km med den förbrukningen, enbart sett till bensinåtgången.


Vid förbrukning på 0.8 214,4g/km.
Vid förbrukning på 1.0 268.0g/km.



Här kan du själv beräkna utsläpp beroende på förbrukning, även andra bränslen än bensin.
http://www.utslappsratt.se/berakna-utsl … ran-bilar/

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2015
#234
Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nu tänker jag inte på Nissan Micra från 90-talet utan en vanlig stor bil som man kan åka normalt i. Typ 940/850/X70 eller liknande tysk i samma storleksklass, ska vi säga 0,8 landsväg och 1 liter i stan?

Då räknar jag först på 0.9 blandat för enkelhetens skull då.

Den bilen släpper ut 241.2g/km med den förbrukningen, enbart sett till bensinåtgången.


Vid förbrukning på 0.8 214,4g/km.
Vid förbrukning på 1.0 268.0g/km.



Här kan du själv beräkna utsläpp beroende på förbrukning, även andra bränslen än bensin.
http://www.utslappsratt.se/berakna-utsl … ran-bilar/

Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

_Blue_Speed_ skrev:
Där ser vi klart och tydligt att det är bäst för miljön och plånboken att köra 90-tals bensinare istället för att köpa ny miljöbil var tredje år.

Nej förutsatt att jag har räknat rätt kan man köpa en ny bil, sälja den efter tre år och ändå göra miljön en tjänst om man kör minst 1460mil/år vilket är just vad många nybilsköpare gör. Sedan säljer de vidare dem, ofta till privatpersoner som avyttrar sin bil från säg 90-talet och fortsätter att göra miljön en tjänst då tillverkningskostnaden redan har kompenserats för.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#235
Får hoppas du har räknat rätt för jag orkar inte sitta och räkna ut något nu klockan halv 11 på kvällen. Men ok, om miljön skulle tjäna nån gram koldioxid på att köpa ny bil var tredje år så får väl dessa som gör det hålla på så. Om de har råd vill säga, eller så får de ta sig råd... Men då kan de lika gärna avboka sina utlandsresor 3 gånger per år också för annars är de inga riktiga miljövänner.

Inte för att vara otrevlig men miljön är väl ingen sak som kommer i första hand här på GORG och de flesta här väljer inte bil efter hur lite koldioxid den släpper ut. Är man intresserad av riktiga miljöbilar är detta ett bättre forum: http://elbil.forum24.se/
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (12 januari 2015)

Nöjeskör närproducerat

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2015
#236
_Blue_Speed_ skrev:
Får hoppas du har räknat rätt för jag orkar inte sitta och räkna ut något nu klockan halv 11 på kvällen. Men ok, om miljön skulle tjäna nån gram koldioxid på att köpa ny bil var tredje år så får väl dessa som gör det hålla på så. Om de har råd vill säga, eller så får de ta sig råd... Men då kan de lika gärna avboka sina utlandsresor 3 gånger per år också för annars är de inga riktiga miljövänner.

Inte för att vara otrevlig men miljön är väl ingen sak som kommer i första hand här på GORG och de flesta här väljer inte bil efter hur lite koldioxid den släpper ut. Är man intresserad av riktiga miljöbilar är detta ett bättre forum: http://elbil.forum24.se/

Det förvånar mig lite grand att du strax innan klockan nio på några minuter "klart och tydligt" kunde räkna ut vad som var bäst för miljön men nu knappt två timmar senare orkar du inte kontrollera en färdig uträkning, men en del tröttar fort.

Att Garaget.org är ett forum som passar ypperligt för alla intressen, även miljöbilar, trodde jag att vi konstaterade i den tråden då du fick opinionen mot dig och senare blev avstängd när du påstod att de med 'fel' intressen borde lämna?
Senast redigerat av Rquired (12 januari 2015)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 januari 2015
#237
_Blue_Speed_ skrev:
Får hoppas du har räknat rätt för jag orkar inte sitta och räkna ut något nu klockan halv 11 på kvällen. Men ok, om miljön skulle tjäna nån gram koldioxid på att köpa ny bil var tredje år så får väl dessa som gör det hålla på så. Om de har råd vill säga, eller så får de ta sig råd... Men då kan de lika gärna avboka sina utlandsresor 3 gånger per år också för annars är de inga riktiga miljövänner.

Inte för att vara otrevlig men miljön är väl ingen sak som kommer i första hand här på GORG och de flesta här väljer inte bil efter hur lite koldioxid den släpper ut. Är man intresserad av riktiga miljöbilar är detta ett bättre forum: http://elbil.forum24.se/

Inte? Så "de flesta här inne" köper alltså största tänkbara motorn de kan osv? Skulle säga att betydligt fler än vad du verkar vilja erkänna visst bryr sig om hur högt koldioxidutsläppet från deras bil är (då detta i sin tur går hand i hand med hur hög bränsleförbrukning är).

Tror nog de flesta här inne hellre ligger på ex.vis 0.75l/mil vid landsvägskörning, än 2l/milen. Och just kommer välja bilen som har den lägre förbrukningen så länge det är "samma bil". Inte alla, men de flesta. Det finns gott om trådar i stil med "hjälp, min bil dricker XX dl mer än vad den ska" osv. Men, det är väl för att folk inte bryr sig helt enkelt...
Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 179 Inlägg
13 januari 2015
#238
Rquired skrev:
Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nu tänker jag inte på Nissan Micra från 90-talet utan en vanlig stor bil som man kan åka normalt i. Typ 940/850/X70 eller liknande tysk i samma storleksklass, ska vi säga 0,8 landsväg och 1 liter i stan?

Då räknar jag först på 0.9 blandat för enkelhetens skull då.

Den bilen släpper ut 241.2g/km med den förbrukningen, enbart sett till bensinåtgången.


Vid förbrukning på 0.8 214,4g/km.
Vid förbrukning på 1.0 268.0g/km.



Här kan du själv beräkna utsläpp beroende på förbrukning, även andra bränslen än bensin.
http://www.utslappsratt.se/berakna-utsl … ran-bilar/

Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.

*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.

Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.

Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.

x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.

Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.

6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.

_Blue_Speed_ skrev:
Där ser vi klart och tydligt att det är bäst för miljön och plånboken att köra 90-tals bensinare istället för att köpa ny miljöbil var tredje år.

Nej förutsatt att jag har räknat rätt kan man köpa en ny bil, sälja den efter tre år och ändå göra miljön en tjänst om man kör minst 1460mil/år vilket är just vad många nybilsköpare gör. Sedan säljer de vidare dem, ofta till privatpersoner som avyttrar sin bil från säg 90-talet och fortsätter att göra miljön en tjänst då tillverkningskostnaden redan har kompenserats för.

Intressant att veta och se lite siffror och uträkningar istället för spekulationer:)


Snål gnällspik
402 Inlägg
13 januari 2015
#239
Vi bor i förnekelsens land med en nästan sovjetisk inställning till sanningen.
Trots att 99,99 % av jordens befolkning anser att bara idioter bosätter sig uppe i svinkallt nordpolsklimat tror vi att vi är helt normala och likställda med Sydeuropa etc. Vi ska ha enorma styr-skatter, högre än andra länder, på energi i ett land där behovet av att värme är lika stort som behovet av föda.
Media och statsapparat hävdar med dårars envishet att det går lika bra med kollektivtrafik i ett extremt glesbefolkat land med normala vintertemperaturer på -30 grader under vintersäsong.
Dieselmotorer gynnas nu på bred front av statsmakterna helt oberoende av att man i andra länder nu börjar förstå problemen http://www.aftonbladet.se/motorista/article19953894.ab
Fusk hos kriminella företag gör att nya bilar gynnas, detta är också välkänt http://www.automotorsport.se/artiklar/n … ssiffrorna

Volvo S80 2,9.

196 Inlägg
13 januari 2015
#240
Fick min höjning i brevlådan idag! 248kr mer om året blev det. Så nu kostar en sketen Daewoo Kalos 1768kr.
Tycker jag låter mkt för en bil som drivs av små djur och gnagare i blandad form. Tankar inte ens på macken utan åker och köper frömix på storsäck och häller i. Om inte det är en miljöbil som vet i fan.


Sök