Vårt mål är att bygga en track-day / Timeattack-bil som ska vara konkurrenskraftig på bana men samtidigt fungera bra att köra till och från tävlingar, träffar m.m. Syftet med projektet är även för oss att testa nya delar på... Visa mer
De större delarna kommer göras i vinter då denna säsong snart är slut. Tanken är att bygga en riktigt brutal track-day / timeattack-bil men som ändå går att köra till och från tävlingar / track-days.
Denna fantastiska skapelse hämtades den 13 Augusti 2015. Senare samma dag påbörjades givetvis de första modifieringarna
En Supersprint bakljuddämpare för lite skönare ljud (video kommer nedan).
En BMS JB4-box installerades också direkt.
På lördagen var vi hos Sandåsen Motorsport för bänkning. Resultatet var över förväntan på så få modifieringar som är gjorda. Med JB4-boxen, Supersprint ljuddämparen och 30% E85 i tanken levererade bilen 503hk på hjulen! Motoreffekten bör alltså ligga runt ca 590hk (räknat på 15% effektförlust i drivlinan)
Video från bänkningen:
Fler uppdateringar kommer inom kort!
Senast redigerat av Schmiedmann (7 september 2015)
Såhär såg det ut på körningen som gav högst effekt. Laddtryck som högst: 24psi / 1,65bar Det går att få ut några hk till men kommer vänta tills vi fått hem luftfilter och downpipes innan vi pressar den mer.
Lite nytt godis kom in idag! Bl.a. ett sportluftfilterkitt från Burger Tuning Jag ska försöka slänga upp en video senare ikväll på insugsljudet som nu är helt MAGISKT!
En BMW Performance växelspaksknopp i kolfiber var det sista som saknades i inredningen.
Igår kväll blev fick vi monterat lite fler delar på bilen. Bl.a. resten av Supersprintsystemet.
Supersprint downpipes
Och i morse kom lite fler delar! Kommer inte avslöja allt för mycket just nu men här nedan är en teaser
Ikväll kommer vi fortsätta och försöka få klart bilen till helgens track-day på Padborg Park i Danmark! Blir första körningen på bana med denna bilen och det kommer bli med vanliga gatdäck. Ska bli riktigt kul att få känna på den ordentligt och se vad den går för
Kör en snabb uppdatering nu innan avresa mot Padborg Park för den första bankörningen med bilen!
Igår fick vi in ett det KW Clubsport kittet som var beställt. Så senare på kvällen blev det installation och hjulinställning i morse.
Race-rapport kommer efter helgen! Blir nog relativt lugnt med tanke på att det inte sitter r-däck på i dagsläget. Men det ska bli riktigt kul att få känna på bilen på bana.
Då var första test på bana avklarat! Fick ca 6 varv innan jag bestämde mig för att öppna spjällen och blev svartflaggad direkt... 120dB var uppskattat av besökare men mindre uppskattat av vissa andra... Till mitt försvar så trodde jag att det var bullerfritt på detta event.
Eftersom vi är så nära Tyska gränsen så passade vi på att testa om det verkligen är en fartspärr vid 280 - det är det inte!
Ska filma lite under morgondagens körning och lägga upp efter helgen!
Då var man tillbaka igen efter en grym helg på Padborg Park. Vilket grymt event det var! Höjdpunkten var helt klart kvällsracet, riktigt kul att se.
Jag fick en hel del varv på banan under söndagen. Det var blött men det gjorde det hela riktigt kul då man kunde köra omkring och bara känna på bilen i lugnt tempo. Det blev en hel del sladd och video från ett varv finns nedan.
Senast redigerat av Schmiedmann (14 september 2015)
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Nu börjar det på allvar! Aerodelarna ska provmonteras och lämnas på lack denna veckan.
Mer bilder på detta kommer vid senare tillfälle men jag kan garantera att det kommer bli något utöver det vanliga!
En mindre rolig sak är att det upptäckts en rätt så allvarlig brist på S55-motorn. Det är drevet till kamkedjan som sitter på veven som riskerar att flytta sig när man börjar få upp effekten. Så det blir helt enkelt att riva ner detta och åtgärda problemet. Som tur är så hittade vi info om problemet så här tidigt i projektet.
Ändå skönt när man kan förebygga INNAN skadan är skedd, istället för att stå med en havererad motor, och inser problemet. Ska bli kul att se bilderna framöver!