Hej!
BMW 740 E38 1
Årsmodell: 1995
Motor: M60B40 V8 286HK
Bakgrund:
Brorsan hade denna bil som sitt projekt och jag sneglade på den ett antal gånger under tiden. Sedan behövde han sälja den för studier och gav mig ett sjukt lågt pris. Då var jag väldigt skeptisk och osäker om det var rätt bil för mig, så jag funderade över bilens potential och kostnader.
Nu kan jag bara säga att jag verkligen älskar allt som har med bilen att göra. Den är otroligt skön att köra, har flera moderna funktioner som nya bilar har, den har bra drag i sin sug V8a och bilen går i mitt tycke att få fin.
Vad som är gjort:
- Sänkt 4cm (endast fjädrar dumt nog)
- After market Angel Eyes.
- After market baklyktor
- Schmiedmann vita mätartavlor
- M-Ratt
- Bilen har blivit nedlackat i blå kulör. (Skulle behöva måla om hela bilen dock)
- 20 tum Inovite konkava fälgar med utbytt emblem.
- Uppgraderat ljudet diskret med nya 5.25 i originalhålen. Två stycken 4 bakom nackstöden och en 10 tums baslåda. Detta med ett nytt stereoslutsteg. Mycket nöjd.
- Tonade rutor bak med ca 25% ljusinsläpp.
Vad som jag vill/ska göra:
- Valsa skärmkanter bak för att få på mina 2,5 cm spacers. Då sitter fälgarna perfekt.
- Har köpt en bakrutespoiler som skall på som den är eller modifieras, har ej bestämt mig ännu.
- Ska köpas och monteras en läppspoiler på bagageluckan.
- Ska köpas och monteras två-delad läppspoiler fram också för ett vassare utseende.
- Jag vill fabrikera i egen regi "sidosvärd" på sidan av bilen, likt vad nya BMW sportmodeller har i kolfiberlook.
(Då blir frågan om alla spoilertillbehör skall wrappas i kolfiberlook. Återstår att se)
- Jag kommer av ekonomiska skäl ej lacka om bilen, kommer dock lacka de sista ställena som måste fixas, samt bagageluckan som jag upptäckte 5 bulor i en klunga efter den lackades senast.
- På med M-färgerna i grillen
- Wrappa klart alla träpaneler i bilen till borstat aluminium.
- Laga taket där tygets laminering har släppt från stommen. Funderar på svart tak och stolpar iställlet för beigt.
Vad som eventuellt ska göras
- Byta främre ok som är för klena enligt mig
- Byta till stålomspunna bromsslangar
- Skicka ner ECU till Tyskland för omprogrammering av WOKKE
- Montera Coilovers
- Tona främre rutor med kanske 80% ljusinsläpp.
Ja som ni ser finns en del kvar att göra och en del saker jag vill göra men får se om de kommer göras. Detta är ett rullande projekt som jag kommer fortsätta i lugnt takt. Har sagt det förut och säger det igen, även om jag arbetar på en bilverkstad är jag inte en bilmekaniker, så vill understryka det. Är dock inte rädd för att arbeta på bilen.
Lite bilder då:
Såhär såg bilen ut när jag övertog den
Såhär ser bilen ut för tillfället.
Jag har säkert glömt något, men det kommer uppdateringen fortlöpande.
Ha de gött alla, hoppas ni följer
BMW 740 E38 1
Årsmodell: 1995
Motor: M60B40 V8 286HK
Bakgrund:
Brorsan hade denna bil som sitt projekt och jag sneglade på den ett antal gånger under tiden. Sedan behövde han sälja den för studier och gav mig ett sjukt lågt pris. Då var jag väldigt skeptisk och osäker om det var rätt bil för mig, så jag funderade över bilens potential och kostnader.
Nu kan jag bara säga att jag verkligen älskar allt som har med bilen att göra. Den är otroligt skön att köra, har flera moderna funktioner som nya bilar har, den har bra drag i sin sug V8a och bilen går i mitt tycke att få fin.
Vad som är gjort:
- Sänkt 4cm (endast fjädrar dumt nog)
- After market Angel Eyes.
- After market baklyktor
- Schmiedmann vita mätartavlor
- M-Ratt
- Bilen har blivit nedlackat i blå kulör. (Skulle behöva måla om hela bilen dock)
- 20 tum Inovite konkava fälgar med utbytt emblem.
- Uppgraderat ljudet diskret med nya 5.25 i originalhålen. Två stycken 4 bakom nackstöden och en 10 tums baslåda. Detta med ett nytt stereoslutsteg. Mycket nöjd.
- Tonade rutor bak med ca 25% ljusinsläpp.
Vad som jag vill/ska göra:
- Valsa skärmkanter bak för att få på mina 2,5 cm spacers. Då sitter fälgarna perfekt.
- Har köpt en bakrutespoiler som skall på som den är eller modifieras, har ej bestämt mig ännu.
- Ska köpas och monteras en läppspoiler på bagageluckan.
- Ska köpas och monteras två-delad läppspoiler fram också för ett vassare utseende.
- Jag vill fabrikera i egen regi "sidosvärd" på sidan av bilen, likt vad nya BMW sportmodeller har i kolfiberlook.
(Då blir frågan om alla spoilertillbehör skall wrappas i kolfiberlook. Återstår att se)
- Jag kommer av ekonomiska skäl ej lacka om bilen, kommer dock lacka de sista ställena som måste fixas, samt bagageluckan som jag upptäckte 5 bulor i en klunga efter den lackades senast.
- På med M-färgerna i grillen
- Wrappa klart alla träpaneler i bilen till borstat aluminium.
- Laga taket där tygets laminering har släppt från stommen. Funderar på svart tak och stolpar iställlet för beigt.
Vad som eventuellt ska göras
- Byta främre ok som är för klena enligt mig
- Byta till stålomspunna bromsslangar
- Skicka ner ECU till Tyskland för omprogrammering av WOKKE
- Montera Coilovers
- Tona främre rutor med kanske 80% ljusinsläpp.
Ja som ni ser finns en del kvar att göra och en del saker jag vill göra men får se om de kommer göras. Detta är ett rullande projekt som jag kommer fortsätta i lugnt takt. Har sagt det förut och säger det igen, även om jag arbetar på en bilverkstad är jag inte en bilmekaniker, så vill understryka det. Är dock inte rädd för att arbeta på bilen.
Lite bilder då:
Såhär såg bilen ut när jag övertog den
Såhär ser bilen ut för tillfället.
Jag har säkert glömt något, men det kommer uppdateringen fortlöpande.
Ha de gött alla, hoppas ni följer
Senast redigerat av Louca (20 november 2017)
Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
BMW 740i e38 1995
0
0
0
0